TY - JOUR ID - 11942 TI - طراحی و اعتبار یابی الگوی آموزشی کارورزی بر اساس نظریه استاد شاگردی شناختی برای اجرای درس کارورزی در دانشگاه فرهنگیان JO - فصلنامه روان شناسی تربیتی JA - JEP LA - fa SN - 2538-3183 AU - الماسی, حجت الله AU - زارعی زوارکی, اسماعیل AU - دلاور, علی AU - نیلی احمد آبادی, محمد رضا AD - دکتری تخصصی رشتۀ تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران ( نویسنده مسئول) Hojatalmasi53@gmail.com AD - دانشیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران AD - استادممتاز گروه سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 16 IS - 56 SP - 1 EP - 30 KW - "تربیت معلم" KW - "الگوی آموزشی" KW - "کارورزی" KW - " نظریه استاد شاگردی شناختی" DO - 10.22054/jep.2020.22602.1835 N2 - هدف: هدف از این پژوهش شناسایی الگوی آموزشی کارورزی بر اساس نظریۀ استاد شاگردی شناختی برای اجرای دوره‌های کارورزی در دانشگاه فرهنگیان است. در این پژوهش از روش آمیخته، از نوع طرح اکتشافی و جامعه آماری شامل متخصصین دانشگاه فرهنگیان و اسناد و منابع مکتوب و الکترونیکی بوده است. نمونه‌ها در بخش کیفی بر اساس نمونه‌گیری هدفمند، تعداد 12 نفر از متخصصین دانشگاه فرهنگیان و منابع مکتوب و الکترونیکی مرتبط انتخاب و در بخش کمی تعداد 30 نفر از متخصصین دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه علامه طباطبائی مشخص شدند. جمع‌آوری داده‌ها در بخش کیفی با استفاده مصاحبه نیمه ساختاریافته و تحلیل محتوا و در بخش کمی با استفاده از پرسش‌نامه محقق ساخته انجام گرفته است. تجزیه‌وتحلیل داده‌های حاصل از مصاحبه کیفی نیز با استفاده از روش تحلیل محتوای قیاسی و در بخش کمی با استفاده روش‌های آماری توصیفی و استنباطی انجام شد. نتایج پژوهش به شناسایی و انتخاب شش مؤلفۀ اصلی به شرح؛ مدل‌سازی ذهنی، داربست‌زنی، کنش تعاملی، ایجاد موقعیت اندیشه ورزانه، تأمل حرفه‌ای و کشف منجر گردید. همچنین هشت زیرمقوله برای مقولات اصلی استخراج شدند که عبارت‌اند از: شناسایی و تعریف مسئله، طراحی محیط یادگیری، اجرای واحد یادگیری، اشتراک‌گذاری تجارب یادگیری، بازاندیشی، ایده پروری، اصلاح و اجرای واحد یادگیری و گزارش یافته‌ها. برای اجرای الگوی استخراج‌شده بیست‌ویک اقدام اجرایی پیشنهاد شده است. نتایج پژوهش در بخش کمی بیانگر این است که از دیدگاه متخصصان میزان اعتبار الگوی آموزشی کارورزی در سطح بالا و کاملاً مطلوبی قرار دارد. UR - https://jep.atu.ac.ir/article_11942.html L1 - https://jep.atu.ac.ir/article_11942_c4ef553dcc846872c62a3e6380752bec.pdf ER -