TY - JOUR ID - 11082 TI - پیش‌بینی یادگیری زبان انگلیسی در دختران و پسران بر اساس هوش موفّق، خِرَد و خلاقیت JO - فصلنامه روان شناسی تربیتی JA - JEP LA - fa SN - 2538-3183 AU - اسماعیل نیا, سعید AU - صرامی, غلامرضا AU - بنی جمالی, شکوه السادات AD - دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران AD - استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. *(نویسنده مسوول) ghrsar2@gmail.com. AD - دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 15 IS - 54 SP - 207 EP - 234 KW - هوش موفّق KW - خِرَد KW - خلاقیّت KW - یادگیری زبان انگلیسی DO - 10.22054/jep.2020.42960.2692 N2 - هوش موفّق، خِرَد و خلاقیت را می‌توان از ویژگی‌های مهم موفقیت در یادگیری زبان انگلیسی به شمار آورد. این پژوهش برای تعیین نقش پیش‌بینی کنندگی هوش موفّق، خِرَد و خلاقیت در یادگیری زبان انگلیسی در دختران و پسران انجام گرفته است. روش این پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی، و جامعۀ آماری کلیۀ زبان آموزان، زبان انگلیسی دختر و پسر شهرستان‌های قائم‌شهر، بابل و ساری که در سال97 ـ1396 مشغول به تحصیل بودند، که از این تعداد، نمونه‌ای به حجم 625 نفر انتخاب گردید که 351 نفر از آن‌ها پسر و 274 نفر دختر بودند، که به سه پرسشنامۀ هوش موفّق استرنبرگ با مجموع (36) سؤال  و ضریب پایایی 88/0 و پرسشنامۀ خِرَد آردلت(29) با ضریب پایایی 84/0 و پرسشنامه خلاقیت عابدی با (60) سؤال و ضریب پایایی 89/0،که در مجموع به (125) سؤال پاسخ دادند. برای تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون  چند متغیری استفاده شده است. نتایج نشان داد که مؤلفه‌های هوش موفق و خلاقیت می‌توانند در پیش‌بینی یادگیری زبان نقش داشته باشند.نتایج پژوهش حاضر همچنین نشان داد که هوش موفّق، خِرَد و خلاقیت از عوامل بسیار مهم در یادگیری زبان انگلیسی هستند که با اجرای صحیح آن‌ها در کلاس وآموزش آن‌ها به زبان آموزان می‌توان به‌طور مستقیم فرایند یادگیری را ارتقا بخشید. UR - https://jep.atu.ac.ir/article_11082.html L1 - https://jep.atu.ac.ir/article_11082_a656c1c4dcf735bbfed731f640bc27bf.pdf ER -