TY - JOUR ID - 11081 TI - شناسایی عوامل بی انگیزگی تحصیلی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان: رویکرد پدیدارشناسی JO - فصلنامه روان شناسی تربیتی JA - JEP LA - fa SN - 2538-3183 AU - رومانی, سعید AU - عالی پور, کبری AU - فرخی, صدیقه AD - دانش آموخته دکتری تخصصی مطالعات برنامه ریزی درسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران (نوینده مسئول) Sroomani56@gmail.com AD - کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران AD - کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 15 IS - 54 SP - 179 EP - 206 KW - بی انگیزگی تحصیلی KW - پدیدار شناسی KW - جایگاه علمی اساتید KW - نقش محتوا DO - 10.22054/jep.2020.34706.2360 N2 - هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر در بی‌انگیزگی تحصیلی در بین دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان است. جامعه آماری پژوهش، شامل دانشجویان دانشگاه فرهنگیان خرم‌آباد است که تعداد 15 نفر به‌عنوان نمونه پژوهش با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند و همچنین اشباع نظری انتخاب شد. داده‌های استخراج‌شده از مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته با استفاده از روش پدیدارشناسی و کدگذاری استخراج مضمون‌های اصلی و فرعی مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌های حاصل از پژوهش نشان داد که کادر آموزشی شامل: نحوه برخورد کادر آموزشی و جایگاه علمی اساتید، امکانات دانشگاه شامل: تغذیه و امکانات فضایی دانشگاه، محتوی دروس شامل: سنخیت محتوی، کاربرد در آینده و محتوی دروس تخصصی، دوستان و مسائل مربوط به خود دانشجو و همچنین مسائل مربوط به سیاست‌های دانشگاه فرهنگیان شامل: سیاست مربوط به شغل و سیاست چگونگی برگزاری کلاس‌ها از جمله عواملی هستند که در بی‌انگیزگی تحصیلی دانشجویان مشغول به تحصیل نقش دارند. یافته‌های حاصل از پژوهش می‌تواند جزء برنامه‌های اصلاحی دانشگاه فرهنگیان جهت رفع بی‌انگیزگی تحصیلی دانشجویان قرار گیرد. UR - https://jep.atu.ac.ir/article_11081.html L1 - https://jep.atu.ac.ir/article_11081_55b1fa57d1c494cfb406475a923d4bd2.pdf ER -