TY - JOUR ID - 11071 TI - فراتحلیل عوامل اثرگذار بر راهبرد خودتنظیمی در یادگیری JO - فصلنامه روان شناسی تربیتی JA - JEP LA - fa SN - 2538-3183 AU - ضیغمیان, سیده فاطمه AU - معینی کیا, مهدی AD - دانشجو دکتری گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران AD - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 15 IS - 54 SP - 33 EP - 57 KW - فراتحلیل KW - راهبرد خودتنظیمی KW - خودتنظیمی KW - یادگیری DO - 10.22054/jep.2020.35253.2377 N2 - هدف پژوهش حاضر توصیف، تحلیل و ترکیب تحلیل‌های ارائه‌شده در زمینۀ عوامل اثرگذار بر راهبرد خودتنظیمی در یادگیری بود. روش این پژوهش فراتحلیل و جامعه آماری پژوهش را کلیه مقالات با درجه علمی و پژوهشی، طرح پژوهشی در مرکز تحقیقات سازمان آموزش‌وپرورش و پایان‌نامه‌های موجود در دانشگاه‌های محقق اردبیلی و رازی در بین سال‌های 1380-1394 که به بررسی تأثیر عوامل اثرگذار بر راهبرد خودتنظیمی در یادگیری پرداخته بودند، تشکیل می‌داد. از بین پژوهش‌های انجام‌شده 11 مورد برای بررسی برگزیده شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با کمک سه نرم‌افزار CMA2، Excel و Spss.v.22 انجام گرفت. در سطح آمار توصیفی از فراوانی و درصد فراوانی و در سطح آمار استنباطی برای محاسبه اندازه اثر از g هگز و مدل اثرات ثابت و اثرات تصادفی، برای بررسی معنی‌داری فراوانی پژوهش‌ها از روش شمارش کای اسکوئر و جهت ترکیب اندازه اثرها از روش ترکیب احتمالات t واینر استفاده شد. به‌منظور بررسی وجود سوگیری انتشار در مطالعات اولیه از نمودار فونل استفاده شد که سوگیری انتشار را در مطالعات اولیه در متغیر راهبرد خودتنظیمی نشان داد. برای رفع این مشکل از آزمون برازش دووال و توییدی برای هر دو مدل اثرات ثابت و تصادفی استفاده گردید. به‌منظور بررسی همگنی مطالعات از آزمون I2 و Q استفاده شد که نشان داد مطالعات اولیه همگن نیستند. اندازه اثر محاسبه‌شده برای مطالعات تحت هر دو مدل ثابت و تصادفی از نظر آماری برای متغیر مورد بررسی معنادار بود. همچنین نتایج ترکیب احتمالات t واینر نشان داد بین اندازۀ اثرهای ترکیب‌شده تفاوت معناداری وجود دارد. درنهایت 10 عامل اثرگذار بر راهبرد خودتنظیمی شناسایی و اثرگذاری آن‌ها معنی‌دار ارزیابی شد. در بین عوامل شناسایی بالاترین شاخص اندازه اثر محاسبه‌شده مربوط به متغیر یادگیری مشارکتی از نوع جیک ساو بود. UR - https://jep.atu.ac.ir/article_11071.html L1 - https://jep.atu.ac.ir/article_11071_773766b480e4f536722b40004436f3dd.pdf ER -