دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
6
16
2010
03
21
مقایسه ویژگیهای شخصیتی و شیوههای یادگیری در دانشجویان علومپایه، فنی و مهندسی و علومانسانی دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران
1
20
FA
ارسلان
خان محمدی
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی
دکتر علی محمد
صفانیا
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی
مهدی
پورابراهیم
کارشناس ارشد جامعه شناسی
هدف از این پژوهش مقایسه صفات شخصیتی و شیوههای یادگیری در بین رشتههای علوم پایه، فنی و مهندسی و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران بوده است. روش پژوهش از نوع علی- مقایسه ای. 445 دانشجو از دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران بهطور تصادفی انتخاب شده و پرسشنامه پنج عامل شخصیتی تجدید نظر شده نئو و سبکهای یادگیری کلب بر روی آنها اجرا شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای از تحلیل واریانس یکراهه استفاده شد. نتایج نشان داد که تفاوت معناداری در عوامل شخصیتی برونگرایی، باز بودن به تجربه، توافق، وجدانی بودن و شیوههای یادگیری تجربه عینی، مشاهده تأملی، آزمایشگری فعال، مفهوم سازی انتزاعی در بین سه گروه تحصیلی وجود دارد.
صفات شخصیتی,شیوههای یادگیری,رشتههای تحصیلی,دانشجویان
https://jep.atu.ac.ir/article_2267.html
https://jep.atu.ac.ir/article_2267_3dcbda7b19f1ebdde80e93210eaa7112.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
6
16
2010
03
21
بررسی تربیت سیاسی در برنامه درسی رسمی دوره ابتدایی
20
66
FA
سید عباس
رضوی
دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی دانشگاه علامه طباطبائی
razavi.seyyed@gmail.com
دکتر حسن
ملکی
- عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
دکتر عباس
عباسپور
- عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
دکتر صغری
ابراهیمی قوام
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
این پژوهش با هدف بررسی وضعیت تربیت سیاسی در برنامه درسی فعلی یا رسمی دوره ابتدایی انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی است که برای انجام آن از تحلیل محتوای کیفی و سندکاوی استفاده شده است. بدین منظور راهنمای برنامه درسی تعلیمات اجتماعی، فارسی و تعلیم و تربیتاسلامی (هدیههای آسمان) مورد بررسی قرار گرفته و کتابهای مربوطه به صورت عمدتاً کیفی تحلیل و نقادی شده است. نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان میدهد که وضعیت تربیت سیاسی در برنامه درسی دوره ابتدایی چندان مطلوب نیست. اهداف مربوطه بیشتر ناظر بر بعد شناختی و عاطفی است و بعد رفتاری یا مهارتی مورد غفلت واقع شده است. محتوای برنامه درسی نیز نتوانسته است فرصت مناسبی برای تربیت سیاسی کودکان مبتنی بر اندیشه مردم سالاری دینی فراهم آورد و نیاز به بازنگری اساسی و جدی دارد. گرچه روشهای آموزش و ارزشیابی پیشنهادی به نظر یادگیرنده محور و فعال هستند، لیکن با توجه به کاستی و ضعف محتوایآموزشی نمیتواند چندان مؤثر باشد. از سوی دیگر به نظر میرسد بین برنامهدرسی تعلیماتاجتماعی، فارسی و هدیههایآسمانی از منظر تربیتسیاسیهماهنگی وجود ندارد.
برنامهریزی درسی,تربیت سیاسی,مردمسالاری دینی,دوره ابتدایی
https://jep.atu.ac.ir/article_2268.html
https://jep.atu.ac.ir/article_2268_9f1bfb70d2d26cfee7c2f7a3517ae2f2.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
6
16
2010
03
21
تأثیر اصول و فلسفه تربیت بدنی بر تغییر اولویت فلسفه آموزشی ایده الیسم به رئالیسم
60
78
FA
دکتر علیمحمد
صفانیا
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی
فاطمه
قربانعلیزاده قاضیانی
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی
سید مرتضی
طیبی
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی
<strong>هدف:</strong> فلسفه عنصری اساسی در فرآیندهای آموزشی محسوب میشود، بطوریکه بدون داشتن پایهها و تفکرات فلسفی نمیتوان به دنبال اهداف و تعیین روشهای اجرایی و ارزشیابی نتایج بود. از این رو، هدف از این تحقیق، بررسی اثر آموزش اصول و فلسفه تربیتبدنی بر اولویت فلسفه آموزشی و همچنین بر فلسفههای آموزشی دانشجویان دختر و پسر گرایش مدیریت و برنامهریزی ورزشی بود.
<strong>روش: </strong>روش تحقیق از نوع نیمه آزمایشی بوده که به شکل طرح آزمایشی پیش آزمون و پس آزمون اجرا شد و جمعآوری اطلاعات به صورت میدانی و از طریق پرسشنامه انجام گرفت، بدین منظور تعداد 51 دانشجوی دختر و پسر رشته کارشناسی ناپیوسته تربیتبدنی با گرایش مدیریت و برنامهریزی ورزشی از دانشگاه شمال آمل که در سال تحصیلی 88-1387 در ترم یک مشغول به تحصیل بودند، در این تحقیق شرکت کردند؛ و قبل و پس از 16 جلسه تشکیل کلاس اصول و فلسفه تربیتبدنی، توسط پرسشنامه «پیشفرضهای اولویت فلسفی» ارزیابی شدند.
<strong>نتایج:</strong> قبل از برگزاری کلاس آموزشی، دانشجویان به طور معنیداری دارای اولویت فلسفه آموزشی اصالت ذهن بودند؛ ولی پس از آن، اولویت فلسفه آموزشی ایشان به طور معنیداری به واقعگرایی تغییر نمود. میزان پذیرش فلسفههای آموزشی از جانب دانشجویان در مؤلفههای جاودانگرایی، اصالتذهن و واقعگرایی پس از 16 جلسه کلاس آموزشی اصول و فلسفه تربیتبدنی در مقایسه با قبل آن افزایش معنیداری یافت.
<strong>بحث و نتیجهگیری:</strong> نتایج حاکی از افزایش میزان علاقهمندی دانشجویان به اصول آموزشی مطرحشده از جانب مکاتب فلسفی واقعگرایی، اصالتذهن و جاودانگرایی، در اثر برگزاری کلاسهای آموزشی اصول و فلسفه تربیتبدنی است.
اصول و فلسفه تربیت بدنی,فلسفه آموزشی,مدیریت و برنامه ریزی ورزشی
https://jep.atu.ac.ir/article_2269.html
https://jep.atu.ac.ir/article_2269_66fcb7a3a287fb5150734932a5b49f1d.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
6
16
2010
03
21
یادیارها در تدریس کلمات انگلیسی
79
104
FA
حسین
اسکندری
عضو هیات علمی دانشگاه بجنورد
eskandari3@yahoo.com
دکتر داریوش
نوروزی
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
امروزه حدود یک هفتم مردم دنیا به زبان انگلیسی سخن میگویند و شمار زیادی آن را به عنوان زبان دوم یا زبان خارجی میآموزند. این زبان امروزه به عنوان یک زبان بین المللی، از لحاظ علمی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی از جایگاه ویژهای برخوردار است. از اینرو بسیاری از نظامهای آموزش رسمی، آموزش این زبان را در برنامه درسی خود گنجاندهاند. در نظام رسمی آموزش ایران، آموزش زبان انگلیسی از سال اول راهنمایی آغاز شده و تا پایان دورة پیش دانشگاهی ادامه مییابد. در فرایند یادگیری زبانهای خارجی، یادگیری لغت از جایگاه مهمی برخوردار است؛ چراکه تفاوت زبانها با یکدیگر بیشتر به حوزة لغت مربوط میشود؛ و بسیاری از زبانها از جمله زبان فارسی و انگلیسی در قسمت دستور زبان دارای اشتراکات فراوانی هستند. فراگیران زبان برای بخاطر سپاری درازمدت معانی لغات انگلیسی، ممکن است از راهبردهای متنوعی استفاده کنند که احتمالاً رایجترین آن تکرار ساده است. اما این راهبرد «در دسترس» نمیتواند همواره اثربخش باشد، لذا باید به دنبال راهبردهای دیگر- و احتمالاً اثربخشتر- نیز بود. از جملة این راهبردها میتوان به تکنیکهای یادیار، از جمله «کلمه کلید» و «تصویرسازی ذهنی» اشاره کرد که بکارگیری آن برای یادگیری لغات زبانهای خارجی در دیگر نقاط دنیا به کرات مورد تأیید قرار گرفته است. پژوهش حاضر تأثیر این دو راهبرد را در یادگیری و یادداری کلمات انگلیسی در مقایسه با روش سنتی تکرار، از سوی دانشآموزان فارسی زبان مورد بررسی قرار داده است. در این پژوهش سه گروه از دانشآموزان سوم راهنمایی به شیوه تصادفی مرحلهای انتخاب شده و از آنها خواسته شد که مجموعهای از کلمات انگلیسی و معانی آنها را با سه شیوه متفاوت تصویرسازی ذهنی، کلمه کلید و تکرار ساده به خاطر بسپارند. تجزیه و تحلیل نتایج پسآزمونهای مربوط به یادگیری و یادداری نشان داد که روش کلمه کلید در هر دو مورد نسبت به دو روش دیگر در سطح معناداری مؤثرتر عمل میکند. نتایج همچنین تفاوت معناداری را بین روش تکرار و روش تصویرسازی در یادگیری و یادداری معانی کلمات انگلیسی نشان نداد.
یادگیری,یادداری,لغات زبان انگلیسی,یادیار,کلمه کلید (کلیدواژه),تصویر سازی ذهنی,تکرار سنتی
https://jep.atu.ac.ir/article_2270.html
https://jep.atu.ac.ir/article_2270_fe49fce36ff0e548494c6af79195d54d.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
6
16
2010
03
21
تأثیر تجربه کار با رایانه و تناسب تکلیف- فناوری بر پذیرش فناوری رایانه: چشماندازهای جدید روانشناسی اجتماعی
104
130
FA
محمد
احمدی ده قطب الدینی
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اَنار
عظیم
محمدخانی
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان
محمد
مشکانی
مشاور آموزش و پرورش استثنایی گرگان
<strong>زمینه:</strong> پذیرش و کاربرد فناوریهایمختلف در محیطهایآموزشی، دامنه وسیعی از تحقیقات را به خود اختصاص داده است. سؤالهای مهمی که در این زمینه مطرح میشود این است که کاربران، فناوری را چگونه تصورمیکنند؟ و عواملیکه منجر به عدم استفاده از فناوریمیشود، کدامند؟
<strong>هدف:</strong> این مطالعه با هدف بررسی تأثیر تجربه کار با رایانه و تناسب تکلیف- فناوری بر پذیرش فناوری رایانه، به خصوص سهولت ادراک شده و سودمندی ادراک شده رایانه، انجام گرفت.
<strong>روش</strong><strong>پژوهش:</strong> این مطالعه به روش آزمایشی با استفاده از طرح تک گروهی با پس آزمون انجام گرفت. به این منظور یک نمونه 127 نفری از دانشجویان ترم اول رشته کامپیوتر در مقطع کاردانی بهطور خوشهای انتخاب و بعد از شش هفته آموزش به پرسشنامه TAM که از پژوهشهای گاردنر و آموروسو و کلوپینگ و مک کنی اقتباس شده بود، پاسخ دادند.
<strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان دادند که اثر مستقیم تجربه کار با رایانه و تناسب تکلیف- فناوری بر سهولت ادراک شده کاربرد رایانه معنادار و بر سودمندی ادراک شده رایانه معنادار نمیباشد. همچنین اثر مستقیم سهولت ادراک شده کاربرد رایانه بر سودمندی ادراک شده رایانه با اضافه شدن تجربه کار با رایانه و تناسب تکلیف- فناوری به مدل دیگر معنادار نبود، اما اثر مستقیم سهولت ادراک شده کاربرد رایانه بر نگرش نسبت به کاربرد رایانه با حضور تجربه کار با رایانه و تناسب تکلیف- فناوری تعدیل نشد.
<strong>نتیجهگیری:</strong> دارا بودن تجربه و تناسب تکلیف- فناوری، اثر سهولت ادراک شده کاربرد رایانه بر سودمندی ادراک شده رایانه را تعدیل میکند و هر چه تجربه فرد و تناسب تکلیف-فناوری بیشتر باشد، فرد فناوری را ساده تر ادراک میکند، اما ممکن است آن را سودمند ادراک نکند.
تجربه کار با رایانه,مدل پذیرش فناوری,تناسب تکلیف- فناوری,کاربرد واقعی رایانه
https://jep.atu.ac.ir/article_2278.html
https://jep.atu.ac.ir/article_2278_1b6535c6a6a00ec0c4b79e758dd9a443.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
6
16
2010
03
21
آزمون مدل علی رابطه بین سبکهای فرزند پروری، سبکهای هویت و تعهد هویت در نوجوانان
128
148
FA
محمود
خباز
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی
khabbazm@gmail.com
دکتر اسماعیل
سعدی پور
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
دکتر نورعلی
فرخی
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر با هدف ارزیابی رابطه بین متغیرهای سبکهای فرزند پروری مادر، سبکهای هویت و تعهد در اواسط نوجوانی و نیز ارزیابی مدل علی پیشنهادی بین این متغیرها (برزونسکی، 2004) بود. <strong>روش:</strong> 415 نفر (238 دختر، 187پسر) از دانش آموزان سال سوم دبیرستان منطقه 2 شهر تهران از طریق نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای سبکهای فرزند پروری ادراک شده و پرسشنامه سبکهای پردازش هویت برزونسکی جمعآوری و با استفاده از آزمونهای آماری همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی و تحلیل مسیر تحلیل شد. <strong>یافتهها:</strong> یافتههای پژوهش نشان داد سبکهای فرزند پروری ادراک شده و سبکهای هویت در مجموع 31 درصد از واریانس تعهد را پیشبینی میکنند. اما نتایج نشان داد که مدل علی پیشنهادی برزونسکی برازش خوبی در نوجوانان ایرانی نداشت و مدل پیشنهادی در پژوهش حاضر رد شد. <strong>بحث:</strong> احتمالاً به دلیل تفاوتهای فرهنگی و قومی جامعه ایران با جوامع غربی و نیز نقش تفاوت سنی در الگوی رابطه بین متغیرهای این پژوهش، مدل علی برزونسکی در نوجوانان ایرانی تأیید نمیشود، اما در مجموع سبکهای فرزند پروری مادر و سبکهای پردازش هویت پیشبینیکنندههای خوبی برای تعهد نوجوانان ایرانی هستند.
سبکهای فرزندپروری,سبکهای هویت,تعهد
https://jep.atu.ac.ir/article_2279.html
https://jep.atu.ac.ir/article_2279_5106a9c0bad4ee873d326fd03c3c2507.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
6
16
2010
03
21
مقایسه میزان سلامت روان، انگیزه پیشرفت و عملکرد تحصیلی در دانشآموزان دارای اختلال نارساییتوجه/بیشفعالی و دانشآموزان عادی
145
168
FA
دکتر ابوالقاسم
یعقوبی
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه بوعلی- همدان
دکتر حمید
علیزاده
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
فرزانه
مرادی امین
کارشناس ارشد روانشناسی کودکان استثنایی
پـژوهشحاضـر بــا هدف مطالعـه مقایسه میزان سلامـت روان، انگیـزه پیشرفت و عملکـرد تحصیلی در دانشآموزان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی و دانشآموزان عادی پایه اولراهنمایی انجام شدهاست. در این پژوهش نمونه ای با حجم 60 دانشآموز با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلـهای انتخاب از بین دانشآموزان پایه اول راهنمایی در همدان انتخابشدند. ابزار پژوهش را پرسشنامه سلامت روان و پرسشنامه انگیزه پیشرفـت تشکیل داده است. نتـایج این پژوهش نشـان داد میزان سلامـت روان دانـشآمـوزان دارای اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی کمتراز دانـشآمـوزان عـادی است. همچنین انگیـزه پیشرفـت دانـشآموزان دارای اختلال نارسایـی توجه/بیش فعـالی پایین تر از دانشآموزان عادی است. افزون بــر ایـن، عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی نیز پاییـنتر از دانشآمـوزان عـادی است. این تحقیق نشان میدهد که سلامـت روان، انگیزه پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی در مقطع اول راهنمایی پایینتر از دانشآموزان عادی است. برهمیناساس، استفاده از خدمات روانشناختی به منظور کمک به انگیزه پیشرفت و سلامت روان برای این کودکان مورد تأکید است.
اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی,سلامت روان,انگیزه پیشرفت,عملکرد تحصیلی
https://jep.atu.ac.ir/article_2280.html
https://jep.atu.ac.ir/article_2280_66398add8627306b511ee5f487cd08a3.pdf