پژوهشحاضر از نوع کاربردیمیباشد و به شناسایی راهبردهای یادگیری زبانفارسی (به عنوان زبان دوم) در میانفارسیآموزان خارجی میپردازد. راهبردهای یادگیری زبان عملکردهایی هستندکهاستفاده از آنها از سوی دانشآموز فرآیند یادگیری را آسانتر، سریعتر، لذت بخشترو موثرتر ساخته، انتقال یادگیری به موقعیتهای جدید را ممکن میسازد (آکسفورد،1990). بر اساس پژوهشهای مختلف، استفادهاز این راهبردها در یادگیری مهارتهای زبان تاثیر بسزایی دارد. در حوزه آموزش ویادگیری زبان انگلیسی و همچنین در زبانهای مختلف راهبردهای یادگیری زبان موردبررسی و شناسایی قرار گرفتهاند ولی در زبان فارسی به بررسی راهبردهای شناختی وفراشناختی (و اکثرا در میان فارسیزبانان) اکتفا شده است. لذا ضروری به نظر میرسیدکه در حوزه آموزش زبان