ORIGINAL_ARTICLE
رابطه شیوههای یادگیری کلب و سبکهای یادگیری هانی و مامفورد با سن و عملکرد تحصیلی دانشجویان
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین شیوهها و سبکهای یادگیری دانشجویان باسن و عملکرد تحصیلی بود. بدین منظور تعداد 439 نفر (299 دختر و 140 پسر) از دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز تبریز با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای به شیوة تصادفی انتخاب شد. برای سنجش شیوهها و سبکهای یادگیری دانشجویان از پرسشنامه سبکهای یادگیری هانی و مامفورد و سیاهه سبکهای یادگیری کلب استفاده شد. دادههای جمعآوری شده در این پژوهش با استفاده از آزمون ضریب همبستگی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که: (1) از بین شیوههای یادگیری کلب فقط مفهومسازی انتزاعی با عملکرد تحصیلی دانشجویان رابطه مثبت و معنیداری دارد. (2) هیچکدام از سبکهای یادگیری هانی و مامفورد با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام نور رابطه معنیداری نداشتند. (3) بین سبکهای یادگیری فعال با سبکهای یادگیری متفکر و نظریهپرداز رابطه منفی و معنیدار ولی بین سبکهای یادگیری متفکر با نظریهپرداز و عملگرا رابطه مثبت و معنیداری وجود داشت. (4) بین سن با سبکهای یادگیری نظریهپرداز و عملگرا رابطه مثبت و معنیداری ولی بین سن و سبک یادگیری فعال رابطه منفی و معنیدار وجود داشت. (5) بین سن و مفهومسازی انتزاعی و آزمایشگری فعال رابطه مثبت و معنیداری وجود داشت. (6) تجربه عینی با سبک یادگیری فعال رابطه مثبت و معنیداری نشان داد ولی با سبکهای یادگیری متفکر، نظریهپرداز و عملگرا رابطه منفی و معنیداری نشان داد. ضریب همبستگی شیوه یادگیری مشاهده تأملی تنها با سبک یادگیری فعال بصورت منفی معنیدار بود. مفهومسازی انتزاعی برخلاف تجربه عینی با سبک یادگیری فعال رابطه منفی و معنیدار ولی با بقیه سبکهای یادگیری از قبیل متفکر، نظریهپرداز و عملگرا رابطه مثبت و معنیداری نشان داد. آزمایشگری فعال با سبک یادگیری فعال رابطه منفی معنیدار ولی با سبک یادگیری عملگرا رابطه مثبت و معنیدار داشته است. در این مقاله ضمن ارائه نتایج،کاربردها و محدودیتهای آن نیز بحث شده است.
https://jep.atu.ac.ir/article_2288_858e2d1780347bb3d934a62d88fe71a5.pdf
2010-09-23
1
20
سبکهای یادگیری
کلب
هانی و مامفورد
سن
عملکرد تحصیلی
دانشجویان
دکتر اکبر
رضائی
1
عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور مرکز تبریز
LEAD_AUTHOR
حسینی لرگانی، مریم. و سیف، علیاکبر. (1380). مقایسه سبکهای یادگیری دانشجویان با توجه به جنسیت، مقاطع تحصیلی و رشته تحصیلی. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزشعالی، 19، 114-93.
1
سیف، علیاکبر.(1386). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش (ویرایش ششم) تهران: نشر دوران.
2
همایونی، علیرضا؛ و عبداللهی، محمد حسین. (1382). بررسی رابطه بین سبکهای یادگیری و سبکهای شناختی و نقش آن در موفقیت تحصیلی دانشآموزان، مجلهروانشناسی. 2، 197-178.
3
منابع انگلیسی
4
Cockerton, T., Naz, R.,& Sheppard, S. (2002). Factorial validity and internal reliability of Honey and Mumford’s Learning Styles Questionnaire,Psychol Rep, (91), 503-519
5
De Ciantis, S. M. &Kirton, M. J. (1996).A psychometric reexamination of Kolb's experiential learning cycle construct, a seperation of level, style, and process. Educational & Psychological Measurement, 56(5), 809-820.
6
Dececco, J. P., & Crawford, W. R. (1974). The psychology of learning and instruction (2nd Ed.). Englewood Cliffs, NJ: Prentice – Hell.
7
Duff, A., and Duffy, T. (2002).Psychometric properties of Honey and Mumford’s Learning Styles Questionnaire (LSQ).Personality and individual differences. 33, 147-163.
8
Dunn, R., & Griggs, S. (1995). Multiculturalism and learning style: Teaching and Counseling Adolescents. Prager, Westport, CT.
9
Goldstein, M. B., and Bokoros, M. A. (1992).Tilting at windmills: Comparing the learning styles inventory and learning style questionnaire.Educational and Psychological Measurement, 52, 701-708.
10
Honey, P. & Mumford, A. (1992). The manual of learning style (third edition). Maidenhead, P. Honey.
11
Honey, P., and Mumford, A. (1986).The manual of learning styles. Maidenhead, Berkshire: Peter Honey
12
Jackson, C. J., & Lawty-Jones, M. (1996). Explaining the overlap between personality and learning styles. Personality and Individual differences, 20, 293-300.
13
Kayes, D. C. (2005).Internal validity and reliability of Learning Style Inventory version 3 (1999).Journal of Business and Psychology, 20(2), 249- 257.
14
Klein, B., McCall, L., Austin, D., Piterman, L. (2007). A psychometric evaluation of the Learning Styles Questionnaire: 40-item version, British Journal of Educational Technology, 38.23-32.
15
Kolb, A.Y., Kolb, D.A. (2005), The Kolb Learning Style Inventory - Version 3.1, 2005 Technical Specifications, available at: www.learningfromexperience.com, .
16
Kolb, D. A. (1976).Management and the learning process, California Management Review, 18.21-31.
17
Lashinger, H. K. (1986). Learning styles of nursing students and environmental press perceptions of two clinical nursing setting. Journal of Advanced Nursing, 11, 289- 294.
18
Ruble, T. L., & Stout, D. E. (1990). Reliability, construct validity, and response-set bias of the revised Learning Style Inventory. Educational and Psychological Measurement, 50, 619-629.
19
Ruble, T. L., & Stout, D. E. (1991).Reliability, classification stability, and response-set bias of alternate forms of the Learning Style Inventory.Educational and Psychological Measurement, 51, 481-489.
20
Sadler-Smith, E. (2001). The relationship between learning style and cognitive style.Personalityand Individual Differences, 30, 609-616.
21
Sims, R. R., Veres, J. G. III, & Shake, L. G. (1989).An exploratory examination of the convergence between the Learning Style Questionnaire and the Learning Style Inventory II.Educational and Psychological Measurement, 49, 227-233.
22
Swailes, S., and Senior, B. (1999). The dimensionality of Honey and Mumford’s Learning Style Questionnaire.International Journal of Selection and Assessment, 7(1), 1-11.
23
Tepper, B. J. &Tetrault, L. A. (1993).Discriminant and Convergent Validity of the Problem Solving Style Questionnaire.Educational and Psychological Measurement. 53 (2), 437-444. Van Zwanenberg, N., Wilkinson, L. J. & Anderson, A. (2000). Felder and Silverman’s Index of Learning Styles and Honey and Mumford’s Learning Styles Questionnaire: how do they compare and do they predict academic performance? Educational Psychology. 20 (3), 365-380.
24
Woolfolk, A. E. (2004). Educational Psychology. (9th Ed.). Pearson, International Edition.
25
Desocio, j. (2005).Accessing self – development through narrative approaches in child and adolescent psychotherapy. Journal of child and adolescent psychiatric nursing,18, (2), 53-61.
26
Epston, D., White, M. (1990). Narrative means to therapeutic ends. New york: Norton.Yalom,l.(1989).Existential psychotherapy.New york: Basic Books
27
Fabio, A., Busoni, L. (2007). Fluid intelligence, personality traits and scholastic success:Empirical evidence in a sample of Italian high school students. Journal of personality and individual differences, 43, 68-79.
28
Fabio, A., Palazzeschi, L. (2009). An in-depth look at scholastic success:Fluid intelligence,personality traits or emotional intelligence? Journal of personality and individual differences, 49, 581-585.
29
Farsides, T., Woodfield, R. (2003). Individual differences and undergraduate academic success:The roles of personality, intelligence and application. Journal of personality and individual differences, 34, 1225-1243.
30
Firkowska- Mankiewicz, A. (2002). Intelligence and success in life (pp.232), Poland: IFis publishers
31
Graziano, P., Reavis, R., Keane, S., Calkins, S. (2007). The role of emotion regulation in childrens early academic success. Journal of school psychology, 45, 3 -19.
32
Griffin, K. (2006). Striving for success: A qualitative exploration of competing theories of high – achieving black college students academic motivation. Journal of college student development, 47,(4), 384.
33
Gupta,Damyanti.(1990). The linguistic approach: ideas & issues. Jaipur/India: peinter publishers,ch.2,pp.29-63
34
Hodges, J. (2006). College rules: How to study, survive and success in college. Journal of college student development, 47,(4), 490.
35
Hsieh, P., Cho, Y., Liu, M., Schallert, D. (2008) .Examining the interplay between middle school students achievement goals and self-efficacy in a technology-enhanced learning environment. American secondary education, 36,(3), 33.
36
Lakoff, G. Johnson, M. (1980). Metaphors we live by. Chicago: The university of Chicago press.
37
Latridis, T. Fousiani, K. (2009).Effects of status and outcome on attributions and just-world beliefs:how the social distribution of success and failure may be rationalized. Journal of experimental social psychology, 45,(415- 420).
38
Main, K. (2008).Teaching beyond the test:the possibility of success. English journal(high school edition), 97,(5),46.
39
MCHatton, P., Zalaquett, C. (2006). Achieving success: perceptions of students from migrant farmwork families. American secondary education, 34,(2),25.
40
Parker, J., Summerfeldt, L., Hogan, M., Majeski, S. (2004). Emotional intelligence and academic success: examining the transition from high school to university .Journal of personality and individual differences, 23,.124-136.
41
Raley, K., Frisco, M., Wildsmith, E. (2005). Maternal cohabitation and educational success. Sociology of education, 78,(2), 144.
42
Rouse, D. (2001). Reclaiming the fir: how Successful people overcome Burnout. Education Periodical,97,(19),1209.
43
Saban, A., kocbeker, B., Saban, A. (2007). Prospective teacher's conceptions of teaching and learning revealed through metaphor analysis. Journal of learning and instruction,17,123-139.
44
Sanders, A. (2008).Rekindling success. Education periodical,83,(7), 47.
45
Viadero, D. (2009).Out-of-school factors seen as key, poverty and potential:out-of school factors and school success. Education week, 28,(24),5.
46
Xu, S., Stevens, D. (2005). Living in stories through images and metaphors: recognizing unity in diversity. Mcgill journal of education,40,(2),303.
47
yazejian, A., Toews, M., Sevin, T., purswell, K. (2008). “it’s a whole new word” : A qualitative Exploration of college student’s Definitions of and strategies for college success. Journal of college student Development,49,(2),141
48
ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی آموزش مهارتهای شناختی و فراشناختی بر میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در بین کارکنان بیمه مرکزی ایران
این تحقیق با هدف مقایسه اثرات آموزش راهبرد شناختی و فراشناختی بر میزان استفاده از فناوریاطلاعات و ارتباطات در بین کارکنان بیمهمرکزی ایران انجام گرفت. فرضیههای تحقیق عبارتست از آموزش راهبردهای شناختی در استفاده بهینه از فناوری اطلاعات و ارتباطات اثر بخش است و آموزش راهبردهای فراشناختی در استفاده بهینه از فناوری اطلاعات و ارتباطات اثربخش است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان زن و مرد بیمه مرکزی ایران بود. نمونه این پژوهش شامل 60 نفر بود که از طریق روش نمونهگیری تصادفی ساده در سه گروه شناختی، فراشناختی وکنترل قرار گرفتند. در این پژوهش از طرح شبه آزمایشی پیش آزمون– پس آزمون چند گروهی استفاده شد. ابزارهای مورد استفاده در این تحقیق را یک آزمون محقق ساخته از مهارتهای هفت گانه ICDL تشکیل داده بود. ابتدا ازهر سه گروه پیش آزمون گرفته شد، بعد از آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی به گروههای شناختی و فراشناختی، مجدداً از هر سه گروه پس آزمون به عمل آمد. تجزیه و تحلیل آماری از طریق تحلیل کوواریانس و تحلیل واریانس یک طرفه انجام شد. نتایج یافتههای پژوهش با توجه به اهداف و فرضیهها نشان داد که آموزش راهبردهای شناختی بر میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در بین کارکنان مؤثر است، آموزش راهبردهای فراشناختی بر میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در بین کارکنان مؤثر نیست.
https://jep.atu.ac.ir/article_2289_99b763f8248c44cb500254969d0b4b84.pdf
2010-09-23
30
39
آموزش
راهبردهای شناختی
راهبردهای فراشناختی
فناوری اطلاعات و ارتباطات.
مقدمه
دکتر اسماعیل
زارعی زوارکی
1
عضو هیأت علمی دانشگاه غلامه طباطبائی
LEAD_AUTHOR
دکتر داریوش
نوروزی
2
عضو هیأت علمی دانشگاه غلامه طباطبائی
AUTHOR
ایام
قویدل
3
کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی
AUTHOR
اوتارخانی، علی. (1379) . بررسی تأثیر فناوریهای اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی بر ساختار سازمانی. دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی.
1
حاصلی مفرد، نوش آفرین. (1384)، بررسی دانش، نگرش و عملکرد دانشآموزان دختر و معلمان زن دوره متوسطه شهر تهران در مورد فناوری اطلاعات در اوقات فراغت. دانشگاه شهید بهشتی تهران.
2
حداد، وادی، دراکسلر، الکساندرا .(1384). قابلیتهای فناوری برای نوسازی آموزش، سرکار آرانی، محمدرضا، مقدم، علیرضا، تهران، نشر نی.
3
دلاور، علی. (1384). مبانی روش تحقیق در روانشناسی وعلوم تربیتی، تهران .نشر رشد.
4
سیف، علی اکبر. (1385). روانشناسی پرورشی (روانشناسی آموزش و یادگیری). تهران، انتشارات آگاه.
5
منابع انگلیسی
6
Kruch, S. E., Maher, J. & Barkhi, R. (2003 ). A framework for cognitive skill acquisition and spreadsheet training in end-users. Advanced topics in end-user computing . vol,2.
7
Luca, J. & Mcmahan, M. (2004). Promoting metacognition through negotiated assessment. Procaading ascilite conference, edited Cowan university. Australia.
8
Michael, W., Eysenck, S. G., & Nnicky, H. (2001) Principles of cognitive psychology). By psychology press ltd. Tailor & francis Subject:
9
ORIGINAL_ARTICLE
نقش مؤلفههای انتظار- ارزش بر پیشرفت شیمی دانشآموزان
هدف: این مطالعه با هدف بررسی رابطه ارزش تکلیف، باورهای توانایی- انتظار، درک دشواری تکلیف، منبع کنترل و پیشرفت قبلی با پیشرفت بعدی شیمی و آزمون مدل اکلز و ویگفیلد انجام شد. روش: به همین منظور 200 دانشآموز دختر پایه سوم (119 نفر رشته تجربی و 81 نفر رشته ریاضی) به صورت نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای از میان دبیرستانهای دولتی شهر تهران انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامه انتظار– ارزش سمنان (SVEQ) و منبع کنترل راتر(I-E) را تکمیل کردند. داده ها با رگرسیون سلسله مراتبی تحلیل شدند. یافتهها: یافتهها نشان داد در مدل نخست، ارزش تکلیف به تنهایی میتوانست پیشرفت بعدی شیمی را پیشبینی کند، اما در مدل دوم ارزش تکلیف در کنار باورهای توانایی- انتظار نقشی در پیشبینی پیشرفت شیمی نداشت. در مدل سوم درک دشواری تکلیف به دو پیشبینی کننده قبلی افزوده شد که قادر بود به طور معکوس پیشرفت بعدی را پیشبینی نماید. در مدل چهارم منبع کنترل به مدل سوم افزوده شد که نقش معناداری را در پیشبینی پیشرفت شیمی نشان داد. در مدلهای دوم تا چهارم ارزش تکلیف توان پیشبینی پیشرفت بعدی را نداشت. در مدل پنجم با افزودن پیشرفت قبلی به سایر پیشبینی کنندههای مدل، توان پیشبین به طرز قابل ملاحظهای افزایش یافت. نتیجهگیری:یافتههای این مطالعه در چارچوب نظریه انتظار– ارزش به خوبی تبیین میشود و از طرفی یا یافتههای پژوهشهای قبلی همخوان است. تلویحات نظری یافتهها مورد بحث قرار گرفت.
https://jep.atu.ac.ir/article_2290_babe36b63549ab8b8d810b5f2946d1e1.pdf
2010-09-23
40
73
ارزش تکلیف
باورهای توانایی- انتظار
درک دشواری تکلیف
منبع کنترل
پیشرفت شیمی
فخریالسادت
حسینی
1
دانشجوی کارشناسیارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه سمنان
LEAD_AUTHOR
سیاوش
طالعپسند
2
دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه سمنان
AUTHOR
ایمان
ا... بیگدلی
3
دکتری روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه سمنان
AUTHOR
اصغرنژاد، طاهره؛ خداپناهی، محمدکریم؛ حیدری، محمود. (1383(. بررسی رابطه باورهای خودکارآمدی، مسند مهارگذاری با موفقیت تحصیلی. مجله روانشناختی، سال هشتم، شماره 3، 225-218.
1
بال، ساموئل(1994). انگیزش در آموزش و پرورش. ترجمه سیدعلیاصغر مسدد. (1373(. چاپ اول، شیراز: انتشارات دانشگاه.
2
پورکاظمی، محمدحسین. (1374). عوامل مؤثر در موفقیت تحصیلی دانشجویان. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شماره 3 و 4.
3
حسنزاده، رمضان. (1381) رابطه انگیزش، منبع کنترل و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، شماره 2.
4
حیدری پهلویان، احمد؛ محجوب، حسین؛ ضرابیان، محمدکاظم. (1378) رابطه منبع کنترل درونی – بیرونی با افسردگی و عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان. اندیشه و رفتار، سال چهارم شماره 2، 31-23.
5
خسروی، زهره. (1378). بررسی عوامل پیشبینیکننده موفقیت و شکست تحصیلی در دانشجویان دانشگاه الزهرا. فصلنامه علمی– پژوهشی علوم انسانی دانشگاهالزهرا. سال نهم، شماره 30 و 31.
6
شمس، قاسم. (1378). رابطه درونگرایی– برونگرایی و منبع کنترل با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مقطع راهنمایی شهرستان تهران. پایاننامه کارشناسیارشد. دانشگاه اصفهان.
7
رسولی، زرین(1380). بررسیرابطههستهکنترل، اضطرابامتحان، استرسو افسردگیباپیشرفتتحصیلیدردانشآموزاندخترو پسرپیشدانشگاهی. پایاننامه کارشناسیارشد.دانشگاه شیراز.
8
رضایی بایندر، محمدرضا. (1376). بررسی رابطه رضایت شغلی، خودپنداره شغلی کارکنان صدا و سیما. پایاننامه کارشناسیارشد. دانشگاه علامه.
9
زارعیدوست، الهام؛ عاطف، محمدکاظم؛ بیانزاده، سیداکبر؛ بیرشک، بهروز.(1386). مقایسه منبع کنترل، شیوههای مقابله و باورهای غیرمنطقی در زنان روسپی و عادی شهر. مجلة روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران. سال سیزدهم. شماره 3، 279-272.
10
سلیماننژاد، اکبر؛ شهرآرای، مهرناز. (1380(. ارتباط منبع کنترل و خودتنظیمی با پیشرفت تحصیلی. مجله روانشناسی و علوم تربیتی. سال 31. شماره 2. ص 175-198.
11
عبدالهی عدلی انصار، وحیده؛ فتحی آذر، اسکندر. (1384) بررسیرابطهباورهاخوداثربخشیومرکزکنترلباپیشرفتتحصیلی. مطالعات تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد، دوره6، شماره 1، 150-137.
12
فاضلقاضیانی، مهناز. (1387). بررسی رابطه منبع کنترل بر خودپنداره شغلی مشاوران منطقه 15 آموزش و پرورش در سال تحصیلی87-86. پایاننامه کارشناسیارشد. دانشگاه روانشناسی علامه طباطبائی.
13
مقصودی، جعفر. (1384). بررسی و مقایسه ویژگیهای شخصیتی و روانشناختی (هوش هیجانی، خلاقیت، خودپنداره، خودکارآمدی، منبع کنترل) کارآفرینان تهرانی با افراد عادی. پایاننامه کارشناسیارشد. دانشگاه علامه طباطبائی.
14
مهرافروز، حجتاله؛ شهرآرای، مهرناز. (1381). بررسی رابطه نگرش نسبت به شیوههای فرزندپرور و مکان کنترل با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان پسر یاپه چهارم ابتدایی. مجله علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه شهید چمران. دوره سوم. سال نهم؛ شمارههای 1 و 2. ص 148-131.
15
نریمانی، محمد؛ غفاری، منظفر؛ ابولقاسمی، عباس؛ گنجی، مسعود. (1385). مقایسه منبع کنترل و سلامت روانی در ورزشکاران حرفهای و غیر حرفهای. مجله حرکت. شماره30، ص 15-28.
16
هاشمی، زهره. (1378). مقایسه و بررسی رابطه منبع کنترل و خودپنداره و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان مبتلا به تالاسمی و عادی شهر تهران. پایاننامه کارشناسیارشد. دانشکده روانشناسی و علومتربیتی. دانشگاه تربیت معلم.
17
هرمزی، محمود. (1373). بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیامنور. پایاننامه کارشناسیارشد. دانشگاه علامه طباطبائی.
18
هرمزی، محمود. (1387). نقش پیشدانستهها و ویژگیهای فردی در پیشرفت دانشجویان دانشگاه پیامنور. فصلنامه روانشناسی و علومتربیتی.
19
منابع انگلیسی
20
Anderman,E. M., Eccles, J. S., Yoon, K. S., Roeser, R., Wigfield, A. and Blumenfeld. P. (2001).Learning to Value Mathematics and Reading: Relations to Mastery and Performance-Oriented Instructional Practices,Contemporary Educational Psychology. Volume 26, Issue 1, Pages 76-95.
21
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: W. H. Freeman.
22
Berndt, T. J., & Miller, K. E. (1990). Expectancies, values, and achievement in junior high school. Journal of Educational Psychology, 82, 319-326.
23
Beru, Y., Chiu, D., Kessinger, R., Rivera, A., PJ Schmidlein, Simson. E., Watley. E, Wubu, S.,Citation. G. (2007). The Influences OF Tracking in Matron 7Th- Grade Students’ Self-Concepts OF Ability And Self-esteem. Team Track: Team Research on the Academic Classification of Kids. Thesis submitted in partial fulfillment of the requirements of the Gemstone Program, University of Maryland.
24
Bong, M. (2001). Role of self-efficacy and task-value in predicting college students' course performance and future enrollment intentions. Contemporary Educational Psychology, 26(4), 553-570.
25
Bong, M., & Skaalvik, E. M. (2003). Academic Self-Concept and Self-Efficacy: How Different Are They Really? Educational Psychology Review, 15(1), 1-40.
26
Campbell, D. J. (1988). Task complexity: A review and analysis. Academy of Management Review, 13, 40-52.
27
Choi, N. (2005). Self-efficacy and self-concept as predictors of collegestudents' academic performance. Psychology in theSchools, 42(2), 197-205.
28
Cox, A. E., & Whaley, D. E. (2004). The influence of task value, expectancies for success, and identity on athletes' achievement behaviors. Journal of Applied Sport Psychology, 16, 103-117.
29
Debrade, M., Spielmans, G. I., Julka, D.L. (2004). Predictors of academic achievement andretention among college freshmen: A longitudinal study college student Journal, 38 (1).
30
Diaz, .S. M. C. (2008). The Effects of High School Soccer Competitive Team Selection on Athletic Identity, Expectations for Success and Subjective Task Value. A dissertation submitted to the Graduate Faculty of North Carolina State Universityin partial fulfillment of therequirements for the degree ofDoctor of Philosophy Parks, Recreation and Tourism ManagementRaleigh, North Carolina.
31
Dinçyurek, S., Çalara, M., Silman, F. (2009). Determination of the locus of control and level of assertiveness of the students studying in the TRNC in terms of different variables. Procedia Social and Behavioral Sciences 1, 12–22.
32
Eccles, J. S. (2005a). Subjective task value and the Eccles et al. model of achievement related choices. In A. J. Elliot & C. S. Dweck (Eds.), Handbook of Competence and Motivation (pp. 105-121). New York: The Guilford Press.
33
Eccles, J. S. (2005b). The Present and Future of Research on Activity Settings as Developmental Contexts. In J.L. Mahoney, R. W. Larson, & J.S. Eccles (Eds.), Organized Activities as Contexts of Development (pp. 353-371). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
34
Eccles, J. S. (2007). Families, schools and Developing Achevement Related Motivation and Engagment (ch, 29). Handbook of socialization theory and Research, Edition by Grusec j.E. Hasting P.D, The Guilford press New york London.
35
Eccles, J. S. (1984). Sex differences in achievement patterns. In T. Sonderegger (Ed.), Nebraska Symposium of Motivation, Vol. 32 (pp. 97-132). Lincoln, NE: University of Nebraska Press.
36
Eccles, J. S. (1987). Gender Roles and Women’s Achievement-Related Decisions Psychology of Women Quarterly, 1987, 11, 135–172.
37
Eccles, J. S. (1993). School and family effects on the ontogeny of children's interests, self-perceptions, and activity choice. In J. Jacobs (Ed.), Nebraska Symposium on Motivation, 1992: Developmental perspectives on motivation. (pp.145- 208). Lincoln, NB: University of Nebraska Press.
38
Eccles, J.S., Adler, T.F., Futterman, R., Goff, S.B., Kaczala, C.M., Meece, J. and Midgley, C. (1983). Expectancies, Values, and Academic Behaviors, in J.T. Spence (ed.) Achievement and Achievement Motives, pp. 75–146. San Francisco: W.H. Freeman.
39
Eccles, J. S., Adler, T. F., & Meece, J. L. (1984). Sex differences in achievement: A test of alternate theories. Journal of Personality and Social Psychology, 46(1), 26-43.
40
Eccles, J. S., Barber, B. L., & Jozefowicz, D. (1999). Linking gender to educational, occupational, and recreational choices: Applying the Eccles et al. model of achievement-related choices. In Sexism and stereotypes in modern society: The gender science of Janet Taylor Spence.(pp. 153-191). Washington, DC: American Psychological Association.
41
Eccles, J. S., Barber, B. L., Stone, M., & Hunt, J. (2003). Extracurricular activities and adolescent development. Journal of Social Issues, 59(4), 865-889.
42
Eccles, J. S., & Harold, R. D. (1991). Gender differences in sport involvement: Applying the Eccles' expectancy-value model. Journal of Applied Sport Psychology, 3, 7-35.
43
Eccles, J. S., O'Neill, S. A., & Wigfield, A. (2005). Ability self-perceptions and subjective task values in adolescents and children. In Peter L. Benson (Series Ed.) & Kristin Anderson. Moore & Laura H. Lippman (Vol. Eds.), what do children need to flourish? Conceptualizing and Measuring Indicators of Positive Development Series (XIV ed., Vol. 3, pp. 237-249). Washington, DC, U.S: Springer.
44
Eccles, J.S. and Wigfield, A. (2002). Motivational Beliefs, Values, and Goals, Annual Review of Psychology 53: 109–32.
45
Eccles, J., Wigfield, A. (1985). Teacher Expectations and Student Motivation in Teacher Expectancies. In Dusek J.B., N.J. Hillsdalale (Eds.) NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
46
Eccles, J. S., & Wigfield, A. (1995). In the Mind of the Actor: The Structure of Adolescents' Achievement Task Values and Expectancy-Related Beliefs. Personality and Social Psychology Bulletin, 21(3), 215-225.
47
Eccles, J. S., Wigfield, A., Flanagan, C. A., Miller, C., Reuman, D. A. & Yee, D. (1989). Self-concepts, domain values, and self-esteem: Relations and changes at early adolescence. Journal of Personality, 57, 283-310.
48
Eccles, J. S., Wigfield, A., Harold, R. D., & Blumenfeld, P. (1993). Ontogeny of children's selfperceptions and subjective task values across activity domains during the early elementary school years. Child Development, 64, 830-847.
49
Eccles. J. S., Wigfield, A., & Schiefele. U. (1998). Achievement motivation. In N. Eisenberg (Ed.). Carmichael Handbook of Child Psychology.
50
Eccles, J. S., Vida, M. N., & Barber, B. (2004). The relation of early adolescents’ college plansand both academic ability and task-value beliefs to subsequent college enrollment. Journal of Early Adolescence, 24, 63-77.
51
Eklof, H. (2003).Test-taking Motivationon Low-Stakes Tests: A Swedish Timss (2003) Example. Department of Educational Measurement, mea university, Sweden.
52
Eklof, H. (2007). Self-concept and valuing of mathematics in TIMSS 2003: Scale structure and relation to performance in a Swedish setting. Scandinavian Journal of Educational Research, 51(3), 297-313.
53
Farahani, M.n. (1994). The relationship of loucus of control, exteravarsion, neuroticism with the academic achievement of Iranian student S.A thesis submitted in fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of philosophy the university of New south wates Australia.
54
Feather, N. T. (1982). Human values and the prediction of action: An expectancy-value analysis. In N. T. Feather (Ed.), Expectations and actions: Expectancy-value models in psychology (pp. 263-289). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
55
Feather, N. T. (1988). From values to actions-Recent applications of the expectancy-value model.Australian Journal of Psychology, 40, 105-124.
56
Findle y, M. & Cooper, H.M. (1983). Locus of control and academic achievement. A literature reviw. Journal of personality and social psychology, 44(2), 419-427.
57
French, B.F., Immekns, J.C., &Oakes, w. (2003). A Structural Model of Engineering Students Success and Persistence. Colorado: 33rd A SEE/IEEEE Frontiers in Education Conference Proceedings.
58
Gao, Z. (2007). Understanding STUDENTS’ Motivation in Physical Education: Integration of Expectancy-Value Model and Self-Efficacy Theory. A Dissertation Submitted to the Graduate Faculty of the Louisiana State University and Agricultural and Mechanical College in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy in The Department of Kinesiology.
59
Hattie, J. A. (1992). Self-concept. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
60
Hansford, B. C., & Hattie, J. A. (1982). The relation between self and achievement performance measures. Review of Educational Research, 52, 123e142.Hattie, J. A. (1992). Self-concept. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
61
Hoffman, S.L., Slowrtzki, K.E. (2005). Predicting collage success with high school grades and test scores: Limitation for minority students . The Reviw of Higher Education, 28(4), 455-474.
62
Hong, E., Peng.Y. (2008). Do Chinese students’ perceptions of test value affect test performance? Mediating role of motivational and metacognitive regulation in test preparation. Department of Educational Psychology, University of Nevada, Learning and Instruction 18 (2008) 499e512.
63
House, J. D. )2006(. Mathematics Beliefs and Achievement of Elementary School Students in Japan and the United States: Results from the Third International Mathematics and Science Study. The Journal of Genetic Psychology, 2006, 167(1), 31–45.
64
Ireson, .J. Hallam .S. (2009). Academic self-concepts in adolescence: Relations with achievementand ability grouping in schools. Learning and Instruction 19 (2009) 201e213.
65
Jacobs, J. E., Lanza, S., Osgood, D. W., Eccles, J. S., & Wigfield, A. (2002). Changes in children's self-competence and values: gender and domain differences across grades one through twelve. Child Development, 73(2), 509-527.
66
Kelly, D. L., Mullis, I. V. S., & Martin, M. O. (2000). Profiles of student achievement inmathematics at the TIMSS international benchmarks: U.S. performance and standards in an international context. Chestnut Hill, MA: Boston College.
67
Lewin, J. &Wyckoff, S. (1990).Identification Of Student Characteristics That Predict Persistence and Succession an Engineering College at the End of the Sophomore Year. Information the Practice of Academic Advising ERIC Identification ED 319355.
68
Li, W., Lee, A.M. and Solmon, M.A. (2005). Relationship among Dispositional Ability Conceptions, Intrinsic Motivation, Perceived Competence, Experience, and Performance’, Journal of Teaching in Physical Education 24: 51–65.
69
Li, H.Y. (2006). Validation of the Athletic Identity Measurement Scale with a Hong KongSample. Unpublished doctoral dissertation, Victoria University, Wellington, NewZealand.
70
Liem, A, D., Lau, S., Nie, Y. (2008). The role of self-efficacy, task value, and achievement goals in predicting learning strategies, task disengagement, peer relationship, and achievement outcome Centre for Research in Pedagogy and Practice, National Institute of Education, Nan yang Technological University, 1 Nan yang Walk, Singapore 637616, Singapore. Contemporary Educational Psychology 33, 486–512.
71
Lim, .H.-Y. )2007) Effects of Attributions and Task Values on Foreign Language Use Anxiety. Journal Education and Human Development. ISSN 1934-7200.Volume 1, Issue 2.
72
Lin, C.C. (2007). The Verification of A Structural Equation Model on Expectancy-Value, and Mathematic Achievement: Using the Empirical Data of Taiwan Area of the TIMMS 2003. Journal of Elementary Education.Vol 27, pp.71-94.
73
Linnenbrink, E. A., & Pintrich, P. (2002). Motivation as an enabler for academic success. School PsychologyReview, 31(3), 31 3.
74
Luttrell .V. R., Callen, B, W., Allen, C. S., Wood, M, D., Deeds, D, G., and Richard, D. C. S. (2010). The Mathematics Value Inventory for General Education Students: Development and Initial Validation. Educational and Psychological Measurement 70 (1) 142–160.
75
Mangos, P.M. and Steele-Johnson, D. (2001). ‘The Role of Subjective Task Complexity in Goal Orientation, Self-Efficacy, and Performance Relations’, Human Performance 14: 169–86.
76
Marsh, H. W. (1990a). The Self-Description Questionnaire II manual. Australia: University of Western Sydney.
77
Marsh, H. W. (1990b). Influences of internal and external frames of reference on the formation of math and English self-concepts. Journal of EducationalPsychology, 82, 107e116.
78
Marsh, H. W., & Craven, R. (1997). Academic self-concept: beyond the dustbowl. In G. D. Phye (Ed.), Handbook of classroom assessment (pp. 131–198). San Diego, CA: Academic Press.
79
Marsh, H. W. and R. J. Shavelson (1985), Self-Concept: It’s Multifaceted, HierarchicalStructure, Educational Psychologist, 20(3), 107-123.
80
Matusovich, H., Streveler, R.,. Loshbaugh, H., Miller, R., Olds, B. (2008). Will I Succeed in Engineering? Using Expectancy-Value Theory in a Longitudinal Investigation of Students’ Beliefs Center for the Advancement of Engineering Education. ASEE 2008 Annual Conference: 22-25.
81
Mckenzie, K., Gow, K., & Schweitzer, R. (2004). Exploring First-year Academic Achivement Through Structural Equation Modeling .Higher Education Research And Development, 23(1), 95-112.
82
Meece, J. L., Wigfield, A., & Eccles, J. S. (1990). Predictors of MathAnxiety and Its Influence on Young Adolescents' Course EnrollmentIntentions and Performance in Mathematics. Journalof Educational Psychology, 82(1), 60-70.
83
Mitchell. N. (2005). Academic Achievement among Caribbean Immigrant Adolescents: The Impact of Generational Status on Academic Self-Concept. ASCA. Professional School Counseling.
84
Nicholls, J. G. (1979a). Development of perception of own attainment and causal attributions for success and failure in reading. Journal of Educational Psychology, 71, 94-99.
85
Nilsen .H. (2009). Influence on Student Academic Behavior through Motivation, Self-Efficacy and Value-Expectation: An Action Research Project to Improve Learning. Issues in Informing Science and Information Technology Volume 6, p545-556.
86
Nurmi, .J. Aunola, Kaisa., Salmela-Aro, K. and Lindroos, Maria. (2003).The role of success expectationandtask-avoidance in academic performance and satisfaction: Three studies on antecedents, consequences and correlates. Contemporary Educational Psychology 28, 59–90.
87
Patricia, A, N. (2000).Cost Perception and the Expectancy-Value Model of Achievement Motivation. Paper Presented At The Annual Meeting Of The American Educational Research Association (New Orleans, La; 21-28.
88
Platt, C. W. (1988). Effects of causal attributions for success of first-term college performance:A covariance structure model.
89
Pintrich, P. R., & De Groot, E. V. (1990). Motivational and Self- Regulated Learning Components of Classroom Academic Performance. Journal of Educational Psychology, 82(1), 33-40.
90
Pintrich, P. R., & Schunk, D. H. (2002). Motivation in education: Theory, research and applications. Upper Saddle River, NJ: Pearson Education.
91
Pintrich, P. & Schunk, D. (1996). Motivation in Education: Theory, Research & Applications, Ch. 3. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
92
Rao, N., Moely, B. E., & Sachs, J. (2000). Motivational beliefs, study strategies, and mathematics attainment in high- and low-achieving Chinese secondary school students. Contemporary Educational Psychology, 25, 287–316.
93
Redd, Z., Brooks, J., & McGarvey, A. (2002). Background for community-level work on educational adjustment, achievement and attainment in adolescence: Reviewing the literature on contributing factors. Washington, DC: Child Trends. Retrieved,from:www.childtrends.org/what_works/youth_development/doc/KEducationES.pdf
94
Rekkedal, T. (1983).Enhacing Students Progressing Norway .Teaching And Distance, 23, 19-24.
95
Renninger, K. A., Hidi, S., & Krapp, A. (Eds.). (1992). The role of interest in learningand development. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
96
Rotter, J. B. (1966). Generalized Expectancies for internel Versus External Control of Reinforcement, Psychological Monograph, Vol. 80.
97
Rotter, J. B., Change, J. E., Phares, E.J. (1972). Applications of Social Learning Theory of Personality, Holt. Richard andWinston. New York.
98
Schunk, D. H. (1994). Self-regulation of self-efficacy and attributions in academic setting. In: Schunk, D. H. and Zimmerman, B.J. Editors, 1994.Self-regulation of learning and performance, Erlbaum, Hillsdals.NJ.
99
Schunk, D. H., Pintrich, P. R., & Meece, J. L. (2008). Motivation in education: Theory, research, and applications. Englewood Cliffs, NJ: Merrill.
100
Setsuo, O., Smith, I., D. (2005).Educational applications of the expectancy value model of achievement motivation. in the drivers cultural contexts of the west and est.CHANOE: TRANSFORMATIONS IN EDUCATION,VOLUME 8.1.
101
Simpkins, D. S, Davis-Kean, E. P. (2005).The Intersection between Self-Concepts and Values: Links between Beliefs and Choices in High School. Jacobs, E. J, Simpkins, D. S.Leaks in the Pipeline to Math, Science and Technology Careers.
102
Simpkins, S. D., Davis-Kean, P. E., & Eccles, J. S. (2006). Math and science motivation: A longitudinal examination of the links between choices and beliefs. DevelopmentalPsychology, 42, 70-83.
103
Skaalvik, E. M., & Hagtvet, K. A. (1990). Academic achievement and self-concept: an analysis of causal predominance in a developmental perspective. Journal ofPersonality and Social Psychology, 58, 292e307.
104
Sun, H., & Chen, A. (2008). Students' Self-competence and Values in Middle School Physical Education. World Congress—Sport pedagogy research, policy & practice: International perspectives in physical education and sports coaching. University of South Florida, USA University of Maryland, USA.
105
Tong, J., Wang, L. (2006). Validation of locus of control scale in Chinese organizations. Department of Psychology, Peking University, Beijing 100871, China. Personality and Individual Differences 41, 941–950.
106
Updegraff, K. A., Eccles, J. S., Barber, B. L., & O’Brien, K. M. (1996). Course enrollment as self regulatory
107
Behavior: Who takes optional high school math courses? Learning and Individual Differences, 8, 239-259.
108
Wang, ze. (2008).academic motivation, matematics Achivement, and The School Context: Bulding Achivement Models Using Timss2003.Adissertation Presedent to The Faculty of The Graduate School at The University of Missoari.
109
Watt, H. M. G., Eccles, J. S., & Durik, A. M. (2006). The leaky mathematics pipeline for girls: A Motivational analysis of high school enrolments in Australia and the USA. Equal Opportunities International, 25, 642-659.
110
Weinre, B. (1992). Human motivation: Metaphors, theories, and research. Newbary Park, CA: Sage.
111
Welch Deal, M. R. (2003). GENDER DIFFERENCES IN EXPECTANCY OF ACADEMIC SUCCESS IN MATHEMATICS. The Graduate School University of Wisconsin-Stout. Submitted in Partial Fulfillment of the Requirements for the Master of Science Degree With a Major in Guidance and Counseling.
112
Wigfield, A. (1994). Expectancy-value theory of achievement motivation: A developmental perspective. Educational Psychological Review, 6, 49-78.
113
Wigfield, A., Burnes. J.P., Eccles J.S. (2006). Development during Early and Midde adolescence. (Chapter 5). Hand book of Educational Psycology. Second Edition, Edited by Alexander P.A; winne, P.H.Lawernce Erlbaum Assocates, Publishers, Mahwah, New Jersey, London.
114
Wigfield, A., & Eccles, J. S. (1992). The development of achievement task values: a theoretical analysis. Developmental Review, 12, 265–310.
115
Wigfield, A., & Eccles, J. S. (2000). Expectancy-value theory of achievement motivation. Contemporary Educational Psychology, 25, 68–81.
116
Wigfield, A., & Eccles, J. S. (2002). The development of competence beliefs, expectancies for success, and achievement values from childhood through adolescence. In A. Wigfield & J. S. Eccles (Eds.), Development of Achievement Motivation (pp. 92-122). San Diego: Academic Press.
117
Wigfield, A., Eccles, J.S., & Rodriguez, D. (1998). The development of children’s motivation in school contexts. In P.D. Pearson & A. Iran-Nejad (Eds.), Review of research in education (Vol. 23, pp. 73-118). Washington, DC: American Educational Research Association.
118
Wigfield, A., Eccles, J. S., & Roeser, R. (1998, August). Relations of young children’s abilityrelated beliefs to their subjective task values, performance, and effort. Paper presented as part of an invited symposium entitled Motivation and affect in the classroom (P. Pintrich, Organizer) at the International Congress of Applied Psychology, San Francisco.
119
Wigfield, A., & Karpathian, M. (1991). Who am I and what can I do? Children’s self-concepts and motivation in achievement situations. Educational Psychologist, 26, 233–261.
120
Wigfield, A., Tonks, S., & Eccles, J., S. (2004). Expectancy-value theory in crosscultural perspective. In D. M. McInerney & S. Van Etten (Eds.), Big theories revisited (pp. 165-198). Greenwich, CT: Information Age Publishing.
121
Wood, .L. N. Smith, G. H. (2007). Perceptions of Difficulty. University of Technology, Sydney Broadway, Australia.
122
Xiang, P., Chen, A., & Bruene, A. (2005). Interactive impact of intrinsic motivators and extrinsic rewards on behavior and motivation outcomes. Journal of Teaching in Physical Education, 24, 179-197.
123
Xiang, P., McBride, R., & Guan, J. (2004). Children’s motivation in elementary physical education: A longitudinal study. Research Quarterly for Exercise and Sport, 75, 71-80.
124
Zimmerman, B. J. Bandura, A., & Martinez-Pons, M. (1992). Self-motivation for academic attainment: The role of self-efficacy beliefs and personal goal setting. American Eaducational Research Journal, 29, 663-676.
125
Zimmerman, B. J., & Martinez-Pons, M. (1990). Student differences in self-regulated learning: Relation grade, sex, and gifteness to self-efficacy and strategy use. Journal of Educational Psychology, 82, 51-59
126
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی و تحلیل سرفصلها، مباحث و برنامههای آموزش پیش از خدمت و ضمن خدمت مربیان پیش دبستان در کشورهای ایران، استرالیا، کانادا و بریتانیا
هدف این مطالعه، بررسی و تحلیل سرفصلها، مباحث و برنامههای آموزش مربیان پیشدبستان در کشورهای ایران، استرالیا، کانادا و بریتانیا و همچنین شناخت شرایط آموزش مربیان مراکز پیشدبستانی در کشورهای مورد مطالعه و مقایسهی آنها با یکدیگر بود که با توجه به ماهیت موضوع و اهداف تحقیق برای این پژوهش از روشتحقیق توصیفی مبتنی بر تجزیه و تحلیل مقایسهای براساس روش «جرج بردی» استفاده شده است. دادههای تحقیق از طریق مطالعهی کتب و بررسی اسناد و مدارک جمعآوری شده است. نتایج تحقیق براساس سؤالهای پژوهش بیان مینماید که آموزش ضمنخدمت مربیان پیشدبستان در کشورهای مورد مطالعه دارای سرفصلهای مرتبط با روانشناسیکودک، اصول برنامههای آموزش و پرورش پیشدبستان، کاردستی و هنرهای نمایشی، آشنایی با مفاهیم ریاضی، علوم، اجتماعی، حقوق کودک، روانشناسی بازی، خلاقیت، سرود و کار با کودک میباشد که این آموزشها در زمانهای مختلف با دورههای متفاوت زمانی اجرا میگردد. دورههایآموزشی برای مربیان پیش دبستان در چهار کشور مورد مطالعه به دو صورت بلندمدت از طریق دانشگاهها و یا کوتاهمدت از طریق برخی مؤسسات و یا مراکز ذیربط انجام میگردد. آموزش پیش از خدمت برای مربیانپیشدبستان در تمامی اینکشورها شامل مباحثتئوری و عملیمانند روانشناسی، آموزش و پرورش پیشدبستان، مراحل رشد، نوعرفتار با کودک، روانشناسیکودک، نیازهای کودک، ویژگیهای مربوط به کودک و خانواده و کارورزی میباشد. تفاوت آموزشهای پیشاز خدمت این کشورها تنها در عناوین برخی از دروس است. در ایران میزان ساعت دورههای کوتاه مدت از 42 ساعت تا 360 ساعت متغیر میباشد. در کشور استرالیا آموزش ضمنخدمت طی 12 واحد درسی و هرواحد 12 ساعت ارائهمیگردد. در کانادا دورهیآموزش ضمن خدمت 5 تا 10 روز در سال میباشد و در بریتانیا آموزش ضمن خدمت 16 ساعت در هفته است. در هیچ یک از مراکز پیشدبستان در ایران داشتن مدرک عدم سوء پیشینه الزامی نمیباشد اما در سایر کشورهای مورد مطالعه این امر ضروری میباشد.
https://jep.atu.ac.ir/article_2291_fec015f27a7c0f36c7290daf705460aa.pdf
2010-09-23
72
104
مقایسه
معلم دوران کودکی
برنامههای آموزشی
ایران
استرالیا
کانادا
انگلیس
صغری
ابراهیمی قوام
qavam.s2015@gmail.com
1
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
LEAD_AUTHOR
سید علیاکبر
کریمیآه
2
کارشناس ارشد علوم تربیتی
AUTHOR
آقازاده، احمد. (1382). روش شناسی و تاریخ تحول دانش آموزش و پرورش تطبیقی و بین الملل. تهران: انتشارات نسل نیکان.
1
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی دفتر تحقیقات و برنامه ریزی و تألیف کتب درسی. کتاب روش و محتوای آموزشی در مراکز آموزشی قبل از دبستان. جلد اول، سال 1366.
2
مفیدی، فرخنده. (1372). شناخت آموزش و پرورش پیش از دبستان و اثرات آن در دنیای کودکان امروز. فصلنامه ی پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت (دوره جدید شماره 1و2 صص 92-82).
3
مفیدی، فرخنده. (1378). عملکرد مربی،بازتاب واقعی مراکز پیش دبستانی.از سری مقالات اولین کنگره علمی پیش دبستانی، انتشارات یونیسف (1380).
4
مفیدی، فرخنده. ( 1383). آموزش و پرورش دبستانی وپیش دبستانی. تهران: دانشگاه پیام نور.
5
مفیدی، فرخنده. (1384). مدیریت مراکز پیش دبستانی. تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
6
سایت نظام آموزشی ایران
7
http://www.iranculture.org/research/edupol/countries.php?c=Iran
8
سایت وزارت علوم،تحقیقات و فناوری
9
http://www.uswr.ac.ir/preschool/faaliyat1.htm
10
منابع انگلیسی
11
Boyd, B. (1993). Transforming teacher staff development. Education information .
12
Robitaille, D. f. & et. al. (1993). Curriculum frameworks for mathematics and science. Vancouver : pacific education .press
13
ORIGINAL_ARTICLE
اثر آموزش راهبردهای یادگیری(شناختی و فراشناختی) بر عملکرد حافظۀ فعّال دانشآموزان دختر مقطع متوسطۀ شهر تهران
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر آموزش راهبردهای یادگیری(شناختی و فراشناختی) بر عملکرد حافظۀ فعال انجام شد. جامعهی این پژوهش عبارت بود از کلیهی دانشآموزان دختر مقطع متوسطۀ شهر تهران که در سال تحصیلی 88-1387مشغول بهتحصیل بودند. بهمنظور انتخاب نمونۀ آماری پژوهش، تعداد 175 نفر از دانشآموزان با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. سپس، با اجرای آزمون ظرفیت حافظه فعال (اقتباس از دانیمن و کارپنتر، 1980) و پرسشنامۀ تلفیقی چهل و چهار سؤالی راهبردهای یادگیری (کرمی، 1381) تعداد 40 نفر از دانشآموزان گروه نمونه که نمرۀ پائینتر از میانگین در این دو آزمون کسب کرده بودند، انتخاب شدند. آنگاه، بهطور تصادفی، 20 نفر از آنان در گروه کنترل و20 نفر دیگر در گروه آزمایش جایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت10 جلسۀ یک ساعته تحت آموزش راهبردهای یادگیری قرار گرفتند. پس از اتمام جلسات آموزش، بهعنوان پسآزمون، عملکرد حافظۀ فعال هر دو گروه آزمایش و کنترل مورد سنجش قرار گرفت. دادههای حاصل از اجرای پیشآزمون و پسآزمون، با استفاده از آزمونt گروههای مستقل و همبسته مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد، آگاهی و استفاده از راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری روی عملکرد حافظۀ فعال اثر مثبت دارد. این نتایج میتواند کاربردهایی برای تدریس و یادگیری اثربخش داشته باشد که در مقالهی حاضر به آن پرداخته میشود.
https://jep.atu.ac.ir/article_2292_ca6ac47b9a1fd4a1b89f78dffd995bc2.pdf
2010-09-23
104
130
راهبردهای یادگیری
حافظۀ فعال
عملکرد تحصیلی
دانشآموز
مقطع متوسطه
شیوا
مفتخری حاجی میرزایی
1
کارشناسارشد روانشناسی تربیتی
LEAD_AUTHOR
دکتر حسن
اسدزاده
2
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
دکتر یوسف
کریمی
3
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
اسدزاده، حسن .(1388). بررسی رابطۀ ظرفیت حافظۀ فعال و عملکرد تحصیلی میان دانشآموزان پایۀ سوم راهنمایی شهر تهران، فصلنامه تعلیم و تربیت، شمارۀ 1 (شماره مسلسل 97)، صص 70-53.
1
بنتهام، سوزان .(1384). روانشناسی تربیتی، (ترجمهی اسماعیل سعدیپور و علی نعمتی)، تهران: رشد (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 2002).
2
رایدینگ، ریچارد .(1384). آموختن و سبک شناختی، (ترجمه و تألیف حسن اسدزاده) . تهران: عابد.
3
سیف، علیاکبر .(1383). روشهای مطالعه و یادگیری، چاپ پنجم، تهران: دوران.
4
سیف، علیاکبر .(1386). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش، تهران: دوران.
5
فردیزدی، نجمه .(1384). تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، پایاننامهکارشناسیارشد، دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی.
6
قربانعلیزاده، خیرالله .(1385). رابطهی بین ظرفیت حافظۀ فعال و راهبردهای یادگیری و عملکرد تحصیلی در بین دانشآموزان پسر سال سوم متوسطه شهر لنگرود، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی.
7
کرمی، ابوالفضل .(1381). تدوین ابزار سنجش راهبردهای یادگیری و مطالعه و تعیین رابطهی این راهبردها با پیشرفت تحصیلی، رسالهی دکتری، دانشکدهی روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی.
8
لکراد، کبری .(1381). آموزش راهبردهای فراشناختی (پسختام) بر درک مطلب، سرعت یادگیری و عملکرد خواندن در دانشآموزان دختر پایۀ اول دبیرستان. پایان نامه کارشناسیارشد، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
9
لورا، برک .(1383). روانشناسی رشد، (ترجمۀ یحیی سیدمحمدی)، تهران: ارسباران.
10
مجتبیزاده، محمد .(1385). بررسی رابطۀ حافظۀ فعال، میزان اضطراب و پیشرفت تحصیلی در بین دانشآموزان سال سوم متوسطه دبیرستانهای شهر زنجان، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی.
11
مهاجر، آمنه .(1387). بررسی تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر ظرفیت حافظۀ فعال و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر سال سوم دورۀ راهنمایی شهر تهران در سال تحصیلی، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی.
12
هرگنهان، بی. آر.، السون، متیو اچ. (1385) . مقدمهای بر نظریههای یادگیری، (ترجمهی علیاکبر سیف) ویرایش هفتم، تهران: دوران (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 1997).
13
یگانه ایرائی، روجا .(1385). رابطۀ بین حافظۀ فعال، خلاقیت و پیشرفت تحصیلی در بین دانشآموزان دختر پایهی پنجم ابتدایی شهر آمل، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی.
14
منابع انگلیسی
15
Alloway, P. A. (2006) How dose working memory work in the classroom, Educational research and reviews, Vol. 1(4), 134-139.
16
Dembo, M. H. (1994) Applying Educational Psychology, New York, LongMan
17
Gathercole, S. E. & Pickering, S. J. (2000) working memory deficits in children with low achievement in the national curriculum at 7 years of age, British Journal of Education Psychology, 70. 177-194.
18
Gathercole, S. E, Pickering, S. J., Ambridge, B. & Wearning, H (2004) the structure of working memory from 4 to 15 years of age". Developmental Psychology, 40, 177-190.
19
Gathercole, S. E., Lamont, E., Alloway, P. A. (2006) "working memory in the Classroom. Chapter 8. pp. 219-239.
20
Gathercole, S. E. & Alloway, P. A. (2006) working memory and classroom Learning. UK: The University of Durham.
21
Gathercole, S. E. (2008) Working memory in the classroom, Vol. 21. No 5. May 2008. The University of York.
22
Riding, R. J., Grimley, M., Asadzadeh, D. H., & Banner, G. (2003) Cognitive style, working memory and learning behaviour and attainment in school subjects British Journal of Educational Psychology, 73, 149–169.
23
ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر درک مطلب دانشآموزان پسر دوم راهنمایی منطقه 11 آموزش و پرورش شهر تهران
این پژوهش به منظور بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر درک مطلب دانشآموزان پسر دوم راهنمایی منطقه 11 آموزش و پرورش شهر تهران صورت گرفته است. از بین 17 مدرسه، سه مدرسه و از هر مدرسه یک کلاس به صورت تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه آزمایشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی و گروه کنترل قرار گرفتند. آزمون درک مطلب محقق ساخته از دو متن متفاوت برای پیشآزمون و پسآزمون تهیه و اجرا شد. برای دو گروه آزمایشی به مدت 8 جلسه 45 تا 60 دقیقهای آموزش راهبردها انجام گرفت. با آزمون تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی فرضیهها مورد آزمون قرار گرفت و نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات افزوده گروههای آزمایشی با میانگین گروه کنترل در سطح 01/0=α تفاوت معنیدار وجود دارد، و میانگین نمرات افزوده گروه آزمایشی آموزش راهبردهای فراشناختی بیشتر از گروه آزمایشی آموزش راهبردهای شناختی بهدست آمد که در سطح 05/0=α تفاوت بین میانگینها معنیدار شده است. پیشنهاد شده است که معلمان، راهبردهای شناختی و فراشناختی را به هنگام تدریس دروس معرفی نمایند.
https://jep.atu.ac.ir/article_2293_6751de1375039b6b9b3f164bace4596b.pdf
2010-09-23
130
154
آموزش
راهبردهای شناختی
راهبردهای فراشناختی
خواندن
درک مطلب
دکتر نورعلی
فرخی
1
عضوهیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
آدمزاده، فاطمه. (1380). تأثیر آموزش راهبردهای شناختی در اصلاح مشکلات بیان نوشتاری دانش آموزان با ناتوانی یادگیری. پایاننامه کارشناسیارشد. دانشگاه تهران.
1
استوار، نگار. (1381). مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر بهبود عملکرد در تکالیف علوم. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
2
بشاورد، سیمین. (1379).تأثیر آموزش راهبردهای شناختی- فراشناختی بر عملکرد حل مسآله ریاضی دانشآموزان عقبمانده ذهنی. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه تهران.
3
بلوم، بنجامین س. (1363). ویژگیهای آدمی و یادگیری آموزشگاهی (علیاکبر سیف، مترجم). تهران: مرکز نشر دانشگاهی (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی، 1982).
4
پاکدامن ساوجی، آذر. (1379). تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر درک مطلب دانشآموزان با مشکل درک خواندن. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه تهران.
5
سیف، علیاکبر. (1380). روانشناسی پرورشی، روانشناسی یادگیری و آموزش (ویراست نو). تهران: آگاه.
6
سیف، علیاکبر. (1382). اندازهگیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی ( ویرایش سوم). تهران: دوران.
7
شعارینژاد، علیاکبر. (1380). نگاهی نوبه روانشناسی آموختن یا روانشناسی تغییر رفتار (جلد اول). تهران: چاپ بخش.
8
صالحی، جواد. (1381). تأثیر دانش فراشناختی و آموزش روش خود پرسشگری هدایت شده بر عملکرد حل مسأله کودکان: یک رویکرد فرایندگرا. پایاننامه دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی.
9
کارشکی، حسین. (1380). تآثیر آموزش راهبردهای شناختی بر عملکرد درک مطلب دانشآموزان. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه تهران.
10
کرمی، ابوالفضل. (1381). تدوین ابزار سنجش راهبردهای یادگیری و مطالعه و تعیین رابطه این راهبردها با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان متوسطه تهران. پایاننامه دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی.
11
کله، پی و چان، ال.(1372). روشها و راهبردها در تعلیم و تربیت کودکان استثنایی( فرهاد ماهر، مترجم). تهران: قومس ( تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی، 1990).
12
گلاور، جی. ای، رانینگ آر.آر. و پردنینگ آر. اچ. (1377). روانشناسی شناختی برای معلمان (علینقیکمال- خرازی، مترجم).تهران: مرکز نشر دانشگاهی ( تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی، 1990).
13
متولی، محمد. (1376). بررسی تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی برخواندن، درک مطلب و سرعت یادگیری دانشآموزان کلاسهای اول دبیرستانی دختران شهرستان فردوس. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
14
مشهدی میقانی، فریده. (1376). بررسی تأثیر مهارتهای مطالعه بردرک مطلب، سرعت خواندن دانشآموزان دختر مقاطع راهنمایی و متوسطه. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه تهران.
15
وست وود، پیتر. (1381) آموزش و پرورش کودکان با نیازهای ویژه. (شاهرخ مکوند حسنی و فرخ شیلاندری، مترجمان). تهران: رشد، (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی، بی تا).
16
یوسفی، فخرالسادات.(1380). بررسی تأثیر آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر بهبود عملکرد حل مسأله دانشآموزان حساب نارسا. پایاننامه کارشناسیارشد. دانشگاه آزاد اسلامی و احد تهران.
17
منابع انگلیسی
18
Alexander, Patricia A., Murphy. Karen & Guan Josephs.(1998). The learning and study strategies of highly able female students in Singapore. Educational psychology. 18,391-408.
19
Butler.D.&Wine.J.(1995). Promoting strategic learning by postsecondary students with learning disabilities. Journal of learning disabilities. 28,17o-190.
20
Cross, D.R.& Paris, Scot.(1988). Developmental and instructional analyses and children's metacognition and reading comprehension. Journal of Educational psychology. 80, 131-142.
21
Flavell, J.H.(1979). Metacognition and cognitive monitoring. A new Area of cognitive-development inquiry. American psychologist. 34,906-911.
22
Fox, Murk, (1994). Introduction to education psychological perspectives in education. London: Casell Educational limited.
23
Gage, N.L. & Berliner, D.C.(1998). Educational psychology (sixthed.) U.S.A: Houghton Mifflin, Company.
24
Ghazi, Ghaith. (2003). Effect of think alouds on litral and Higher-order reading comprehension. Educational Research Quarterly. 26,13-16.
25
Lambert, Monica A.(2000). Tips for teaching, using cognitive and metacogtinive learning strategies in the classroom. Preventing school failture. 44,81-83.
26
Lederer, Jeffrey. (2000). Reciprocal teaching of social studies in inclusive elementary classroom. Journal of learning disability. Austin. 33,91-107.
27
Leffrancois, G.R.(1997). Psychology of teaching. Wadsworth publishing company.
28
Long, Martyn.(2000). The psycholy of education. London: Routledge falmer.
29
Pachler, Norbert,& Field, kit.(2001). Learning to teach modern foreign languages in the secondary school. A companion to school experience(2nd, ed). London: Rout ledge farmer.
30
Palinscar, A.S. and Brown, A.L.(1984). The reciprocal teaching of comprehension- Fostering and comprehention, monitoring activities.Cognition and Instruction. 1,117-175.
31
Paris, S.G., Lipson, M.Y. and Wixson, K.K. (1983). Becoming a strategic reader. Contemporary educational psychology, 8,293-316.
32
Paris, S.G. & Jacobs, J.E.(1984). The benefits of informed instruction for children's reading a wareness and comprehension skills. Child Development. 55. 2083-2093.
33
Protheroe, Nanly.(2202). More learning strategies for deeper student learning. The Educational Cesigest, 68, 25-28.
34
Slavin, R.E.(1994), Educational psychology: theory and practice. Boston, MA: Allyn and Bacon.
35
Vaidya, Sheila R.(1999). Metacognitive learning strategies for student with learning disabilities. Education, chuluvista, 120, 180-1910.
36
Weinstein, C.E. & Hume, L.M.(1998). Study strategies for life long learning. Washington D.c: American psychological association.
37
Weinstein, C.E. & Mayer, R.E.(1986), Teaching of learning strategies. New York: Mc Millan.
38
Woolfolk, Anita E. (1995). Educational psychology. (6th ed). U.S.A; Allyn& Bacon Asimon& Chuster company.
39
ORIGINAL_ARTICLE
کاوشهایی در باب فلسفهی تربیت دینی از دیدگاه اسلام
مجموعۀ رویکردها به فلسفه تربیت دینی در چهار طبقه جای میگیرد: «فلسفه تربیت دینی بالمعنی الاعم» که شامل همۀ ادیان، اعم از حق و باطل است؛ «فلسفه تربیت دینی بالمعنی العام» که فقط شامل ادیان حقۀ توحیدی است؛ «فلسفۀ تربیت دینی بالمعنی الخاص» که به تعالیم اسلامیمحدود میشود؛ و «فلسفۀ تربیت دینی بالمعنی الاخص» که به سه حوزۀ تربیت اعتقادی، اخلاقی، و عملی اسلام اختصاص دارد و از ورود به دیگر حوزههای تعلیم و تربیت اسلامیمیپرهیزد. این نوشتار، که بر مبنای رویکرد چهارم سامان یافته، فلسفۀ تربیت دینی از دیدگاه اسلام را به مثابۀ «یکی از علوم فلسفی اسلامیکه با روش استدلالی- استنادی به تبیین و تحلیل مفهومها و گزارههای تربیت دینی از دیدگاه قرآن و سنت معصومان (ع) میپردازد» تلقی و تعریف نموده است. افزون بر این، پس از معرفی مبادی تصوری بحث، مشخصاً سه موضوع «مبانی»، «اصول»، و «اهداف» تربیت دینی از دیدگاه اسلام-که به اعتقاد ما هر سه به سامانۀ معرفتی «فلسفۀ تربیت دینی» مربوط میشوند- به بحث گذاشته شده اند. در قلمرو مبانی، از میان مبانی سهگانه و معروف مندرج در منابع فلسفۀ تعلیم و تربیت غرب، یعنی معرفت شناسی، وجودشناسی، و ارزششناسی، شماری از مهمترین اندیشههای زیرساختی معرفت شناختی و وجودشناختی، از متون و نصوص اسلامی، با تأکید بر قرآن کریم، استخراج و عرضه شدهاند. مبانی معرفت شناختی تربیت دینی از دیدگاه اسلام عبارتاند از: «امکان پذیری معرفت لازم برای تربیت دینی»، «برخورداری آدمیاز ابزارهای سه گانۀ معرفتی حس، عقل و تزکیۀ نفس»، «مرتبت مندی معرفت لازم برای تربیت دینی»، و «مطابقت با واقع، به عنوان مناط نهایی صدق معرفت لازم برای تربیت دینی». مبانی وجودشناختی تربیت دینی از دیدگاه اسلام عبارتاند از: «مبدأمندی هستی»، «مقصدمندی هستی»، «مرتبت مندی هستی» و «وحدت حقیقی اجزای هستی». اصول تربیت دینی مبتنی بر مبانی معرفت شناختی نام برده بدین قرارند: «اغتنام در معرفت»، «تفعیل در معرفت»، «تخصص در معرفت»، «تشکیک در معرفت»، «ترکیب در معرفت»، «گزینش واقع بینانه» و «ارزیابی واقع بینانه». اصول تربیت دینی مبتنی بر مبانی وجودشناختی فوق الذکر بدین شرحاند: «مبدأشناسی»، «مقصدشناسی»، «مبدأباوری»، «مقصدباوری»، «مرتبت مندی مراحل، مبانی، اصول، اهداف، مواد، و روشهای تربیت دینی»، «وحدت معرفتی»، و «توحید معرفتی». و سرانجام، اهداف تربیت دینی از دیدگاه اسلام در دو بخش هدف غایی «وصول به مقام قرب مطلق الاهی» و اهداف واسطی «یقین»، «تقوا»، «ایمان» و «اسلام» معرفی گردیدند.
https://jep.atu.ac.ir/article_2294_373f90e84269367acfe796b6d6e6024d.pdf
2010-09-23
154
180
تربیت دینی
فلسفۀ تربیت دینی
اسلام
مبادی
مبانی
اصول
اهداف
دکتر سعید
بهشتی
1
عضو هیأت علمیدانشگاه علامه طباطبائی
LEAD_AUTHOR
روشنک
نیکویی
2
کارشناس ارشد برنامهریزی آموزشی
AUTHOR
الیاس، جان. (1382). فلسفۀ تعلیم و تربیت قدیم و معاصر. (عبدالرضا ضرابی، مترجم؛ زیرنظر سعید بهشتی). قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
1
بهشتی، احمد. (1386). فلسفۀ دین. قم: بوستان کتاب.
2
بهشتی، احمد. (1384). وحیانیت و عقلانیت عرفان از دیدگاه امام خمینی (ره). قم: بوستان کتاب.
3
بهشتی، سعید. (1386). زمینه ای برای بازشناسی و نقادی فلسفۀ تعلیم و تربیت در جهان غرب. تهران: انتشارات اطلاعات.
4
بهشتی، سعید. (1386). آیین خردپروری. تهران: مؤسسه دانش و اندیشه معاصر.
5
خمینی، روح الله. (1376). چهل حدیث. تهران: مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (ره).
6
داوودی، محمد. (1386). تربیت دینی. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
7
دشتی، محمد. (1379). ترجمۀ نهج البلاغه. قم: مؤسسه تحقیقاتی فرهنگی امیرالمومنین (ع).
8
رهنما، آذر. (بی تا). مقدمات اصول آموزش و پرورش، تهران.
9
شریعتمداری، علی. (1365). اصول تعلیم و تربیت. تهران: دانشگاه تهران.
10
شکوهی، غلامحسین. (1368). مبانی و اصول آموزش و پرورش. تهران: آستان قدس رضوی.
11
شیخ الاسلامی، سیدحسین.(1377). گفتاری از امیرالمؤمنین علی(ع). قم: انتشارات انصاریان.
12
قمی، عباس. (1373). کلیات مفاتیح الجنان. تهران: انتشارات ناهید.
13
مصباح یزدی، محمدتقی. (1374). آموزش عقاید. ج1. تهران: سازمان تبلیغات اسلامی.
14
مطهری، مرتضی. (1371). مجموعۀ آثار. ج 5. تهران: انتشارات صدرا.
15
مطهری، مرتضی. (1386). مجموعۀ آثار. ج 9. تهران: انتشارات صدرا.
16
منابع عربی
17
القرآن الکریم.
18
ابن سینا. (بی تا). الشفاء. (الطبیعیات). (تحقیق: محمود قاسم). القاهره: دارالکاتب العربی.
19
ابن منظور، جمال الدین ابوالفضل. (1416). لسان العرب. ج 1 و 15. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
20
الحرانی، ابومحمد. (1416). تحف العقول عن آل الرسول. قم: مؤسسه النشر الاسلامی.
21
الراغب الاصفهانی، (1416). مفردات الفاظ القرآن. دمشق: دارالقلم.
22
السبزواری، هادی. (1369). شرح المنظومه. قم: انتشارات علامه.
23
الطریحی، فخرالدین. (1408). مجمع البحرین. ج 1. تهران: مجمع الشقافه الاسلامیه.
24
الفراهیدی، الخلیل بن احمد. (1414). کتاب العین. ج1. قم: انتشارات اسوه.
25
المجلسی، محمدباقر. (بی تا). بحارالانوار. ج61. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
26
معلوف، لویس. (1382). المنجد فی اللغه. قم: انتشارات دارالعلم.
27
منابع انگلیسی
28
Elias, J. L. (1995). Philosophy of Education; classical and contemporary. (1995). USA : Krieger Publishing Company.
29
Kneller, G. F. (1971). Foundations of Education. New York: John Wiley and Sons.
30
Lucas, C. J. (1965). What is philosophy of Education? USA: Macmillan.
31