ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه ویژگیهای شخصیتی و شیوههای یادگیری در دانشجویان علومپایه، فنی و مهندسی و علومانسانی دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران
هدف از این پژوهش مقایسه صفات شخصیتی و شیوههای یادگیری در بین رشتههای علوم پایه، فنی و مهندسی و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران بوده است. روش پژوهش از نوع علی- مقایسه ای. 445 دانشجو از دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران بهطور تصادفی انتخاب شده و پرسشنامه پنج عامل شخصیتی تجدید نظر شده نئو و سبکهای یادگیری کلب بر روی آنها اجرا شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای از تحلیل واریانس یکراهه استفاده شد. نتایج نشان داد که تفاوت معناداری در عوامل شخصیتی برونگرایی، باز بودن به تجربه، توافق، وجدانی بودن و شیوههای یادگیری تجربه عینی، مشاهده تأملی، آزمایشگری فعال، مفهوم سازی انتزاعی در بین سه گروه تحصیلی وجود دارد.
https://jep.atu.ac.ir/article_2267_3dcbda7b19f1ebdde80e93210eaa7112.pdf
2010-03-21
1
20
صفات شخصیتی
شیوههای یادگیری
رشتههای تحصیلی
دانشجویان
ارسلان
خان محمدی
1
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی
LEAD_AUTHOR
دکتر علی محمد
صفانیا
2
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی
AUTHOR
مهدی
پورابراهیم
3
کارشناس ارشد جامعه شناسی
AUTHOR
امان الهی، عباس .(1384). بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی و عوامل فردی- خانوادگی با رضایت زناشویی. پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران.
1
حسینی لرگانی، مریم .(1377). بررسی رابطه بین سبکهای یادگیری دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد زن و مرد قوی و ضعیف سه رشته علوم انسانی، پزشکی و فنی و مهندسی دانشگاههای تهران. پایان نامه منتشره نشده. دانشگاه علامه طباطبائی.
2
محمدزاده ادملایی، رجبعلی .(1384). مقایسه دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز دارای سبکهای یادگیری متفاوت از لحاظ ویژگیهای شخصیتی، انگیزه پیشرفت و عملکرد تحصیلی. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
3
منابع انگلیسی
4
Agogino, A. M,. & Hesi, S. (1995). Learning styles based innovations to improve retention of female engineering students in the synthesis coalition. In ASEE/Ieee Frontiers in education .95: Proceeding. Pardue University.
5
Chamorro-Premuzic, T., Furnham, A,. Lewis, M. (2007). Personality and Approaches to Learning Predict Preference for Different Teaching Methods. Learning and Individual Differences, v17 n3 p241-250.
6
Costa, P. T. & McCrae, R. R. (1985). Comparison of EPT and psychotisism scales with measures of the five factor model of personality. Journal of Personality. Journal of Personality and Individual Differences. 6, 587-597.
7
Donclark, Q. (2000). Learning Styles Or, How We Go From the Unknown To the Known.
8
http://www.nwlink.com/~donclark/hrd/learning/styles.html.
9
Fahy, P. J & Mohamed, A. (2005). Students learning style and asynchronous computer-mediated conference (CMC) interaction. Americanjournal of distance education, c19 n1 p5-22.
10
Gerard, K & Jill, K. (2006). Closing the Gap: Impact of Student Proactivity and Learning Goal Orientation on E-Learning Outcomes. International Journal on E-Learning, v5 n3 p361-372.
11
Goldberg, I. (1982). From Ace Zombie: Some exploration in the language of personality. In Speilberger. C. D. & Butcher. J. N. (Eds) Advances in Personality Assessment.
12
Hartman, V. F. (1995). Teaching and learning styles preferences. Transition through technology VCCA. Journal 9 (2), 18-20.
13
Homayouni, A., Porahmad, R., Mosavi, S. J., Nikpour, G. A. (2007). The study of relationship among personality dimensions and their role in learning English of distance education students. 10th European Congress of Psychology July 3-6, 2007 Prague, Czech Republic.
14
Homayouni, A., Kadivar, P. Taghypour, H. (2009). Learning and cognitive styles as effective factors in learning English for EFL students. International Journal of Learning. Vol 16. Chicago university press.
15
Liebert. R. M. & Spiegler. A. (1998). Personality: Strategies issues Brook/ Cole Publishing Company.
16
McCrae, R. R,. & Costa, P. T. (2004). A contemplated revision NEO Five Factor Inventory. Journal of Personality and Individual Differences, 36, 578-596.
17
Martin, G. (2006). Constructing and maintaining an effective hypertext-based learning environment: Web-based learning and cognitive style. Education and training, v48 n2-3 p143-155.
18
Nijhuis, J,. Segers, M,. Gijselaers, W. (2007). The Interplay of Perceptions of the Learning Environment, Personality and Learning Strategies: A Study among International Business Studies Students. Studies in Higher Education, v32 n1 p59-77
19
Wilcoxson, L. (1995). Review And Further study of validity and reliability. University of Sydney. British journal of educational psychology. 66.252-261
20
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تربیت سیاسی در برنامه درسی رسمی دوره ابتدایی
این پژوهش با هدف بررسی وضعیت تربیت سیاسی در برنامه درسی فعلی یا رسمی دوره ابتدایی انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی است که برای انجام آن از تحلیل محتوای کیفی و سندکاوی استفاده شده است. بدین منظور راهنمای برنامه درسی تعلیمات اجتماعی، فارسی و تعلیم و تربیتاسلامی (هدیههای آسمان) مورد بررسی قرار گرفته و کتابهای مربوطه به صورت عمدتاً کیفی تحلیل و نقادی شده است. نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان میدهد که وضعیت تربیت سیاسی در برنامه درسی دوره ابتدایی چندان مطلوب نیست. اهداف مربوطه بیشتر ناظر بر بعد شناختی و عاطفی است و بعد رفتاری یا مهارتی مورد غفلت واقع شده است. محتوای برنامه درسی نیز نتوانسته است فرصت مناسبی برای تربیت سیاسی کودکان مبتنی بر اندیشه مردم سالاری دینی فراهم آورد و نیاز به بازنگری اساسی و جدی دارد. گرچه روشهای آموزش و ارزشیابی پیشنهادی به نظر یادگیرنده محور و فعال هستند، لیکن با توجه به کاستی و ضعف محتوایآموزشی نمیتواند چندان مؤثر باشد. از سوی دیگر به نظر میرسد بین برنامهدرسی تعلیماتاجتماعی، فارسی و هدیههایآسمانی از منظر تربیتسیاسیهماهنگی وجود ندارد.
https://jep.atu.ac.ir/article_2268_9f1bfb70d2d26cfee7c2f7a3517ae2f2.pdf
2010-03-21
20
66
برنامهریزی درسی
تربیت سیاسی
مردمسالاری دینی
دوره ابتدایی
سید عباس
رضوی
razavi.seyyed@gmail.com
1
دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی دانشگاه علامه طباطبائی
LEAD_AUTHOR
دکتر حسن
ملکی
2
- عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
دکتر عباس
عباسپور
3
- عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
دکتر صغری
ابراهیمی قوام
4
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
آقازاده، احمد. (1385). اصول و قواعد حاکم بر فرایند تربیت شهروندی و بررسی سیر تحولات و ویژگیهای این گونه آموزشها در کشور ژاپن. فصلنامۀ نوآوریهای آموزشی، سال پنجم، شمارۀ 17، صص 66- 45.
1
احسانی، محمد. (1379). تربیت سیاسی کارگزاران در سیره و کلام امام علی(ع). مجموعه مقالات همایش تربیت در سیره و کلام امام علی (ع). تهران: مرکز مطالعات تربیت اسلامی و با همکاری پژوهشکده حوزه و دانشگاه؛ موسسه آموزشی- پژوهشی امام خمینی؛ پژوهشکده تعلیم و تربیت و دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران.
2
افهمی، بنفشه. (1385). بررسی مضامین و آموزههای سیاسی درکتابهای درسی دوره ابتدایی. فصلنامه پژوهشهای تربیت اسلامی. سال دوم، شماره 2، صص 28- 7.
3
بازرگان، عباس. (1387). مقدمهای بر روشهای تحقیقکیفی و آمیخته: رویکردهای متداول در علوم رفتاری. تهران: دیدار.
4
بست، جان. (1380). روشهای تحقیق در علومتربیتی و رفتاری. ترجمه حسنپاشاشریفی و نرگس طالقانی. تهران: رشد.
5
دفتر برنامه ریزی و تألیف کتب درسی. (1385). راهنمای برنامه درسی تعلیم و تربیت اسلامی دوره ابتدایی. تهران، وزارت آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، دفتر برنامه ریزی و تألیف کتب درسی.
6
دفتر برنامه ریزی و تألیف کتب درسی. (1385). راهنمای برنامه درسی فارسی دوره ابتدایی. تهران، وزارت آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، دفتر برنامه ریزی و تألیف کتب درسی.
7
دفتر برنامه ریزی و تألیف کتب درسی. (1385). راهنمای برنامه درسی مطالعات اجتماعی برای دوره آموزش عمومی (ابتدایی- راهنمایی). تهران، وزارت آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، دفتر برنامه ریزی و تألیف کتب درسی.
8
دفتر برنامهریزی و تألیف کتابهای درسی. (1381). کتابهای تعلیمات اجتماعی پایه سوم تا پنجم ابتدایی. تهران: وزارت آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، دفتر برنامه ریزی و تألیف کتابهای درسی.
9
دفتر برنامهریزی و تألیف کتابهای درسی. (1387). کتابهای تعلیمات اجتماعی، هدیههای آسمان، و فارسی دوره ابتدایی. تهران: وزارت آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، دفتر برنامه ریزی و تألیف کتابهای درسی.
10
سبحانی نژاد، مهدی.(1379). مسئولیتپذیری اجتماعی در برنامهریزی درسی کنونی دوره ابتدایی ایران و طراحی برای آینده. رساله دکتری. دانشگاه تربیت مدرس: دانشکده علوم انسانی.
11
شارع پور، محمود. (1383). جامعه شناسی آموزش و پرورش. تهران: سازمان مطالعه وتدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها.
12
شهرام نیا، امیرمسعود و ضیایی، آزاده. (1385). آموزش سیاسی از طریق کتب درسی و تأثیر آن در امنیت انسانی. مجموعه مقالههای همایش بین المللی امنیت انسانی در غرب آسیا. بیرجند: دانشگاه بیرجند.
13
علاقه بند، علی. (1386). جامعه شناسی آموزش و پرورش. تهران: روان.
14
فلیک، اوه. (1387). درآمدی بر تحقیق کیفی. ترجمه هادی جلیلی. تهران: نی.
15
قبادی، خسرو. (1383). نقش آموزش و پرورش در تحقق مردم سالاری دینی از منظر کتابهای درسی. مجموعه مقالات همایش ملی مهندسی اصلاحات در آموزش وپرورش. جلد دوم. تهران: وزارت آموزش وپرورش، پژوهشکده تعلیم و تربیت.
16
کاظمی، محمود. (1387). بررسی مبانی، اصول و اهداف تربیت مدنی و کیفیت انعکاس آن در نظام آموزش و پرورش ایران. رساله دکتری رشته فلسفه تعلیم و تربیت. دانشگاه شهیدچمران، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
17
مجلل چوبقلو، محمدعلی. (1382). بررسی دیدگاههای معلمان در فرایند پرورش سیاسی- عقیدتی دانشآموزان مدارس ابتدایی شهرستان قم در سال تحصیلی 82- 1381. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته برنامهریزی آموزشی. دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
18
محمدی، بیوک. (1387). درآمدی بر روش تحقیق کیفی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
19
مرزوقی، رحمت الله. (1383). نقش آموزش و پرورش در تحقق جامعه مدنی مبتنی بر نظام مردم سالاری دینی. مجموعه مقالات همایش ملی مهندسی اصلاحات در آموزش و پرورش. جلد دوم. تهران: وزارت آموزش و پرورش، پژوهشکده تعلیم و تربیت.
20
مرزوقی، رحمت الله. (1384). تربیت مدنی از دیدگاه اسلام: رویکردی به پرورش سیاسی. فصلنامه تربیت اسلامی. سال اول، شماره 1، صص 107ـ 93.
21
معروفی، یحیی و یوسف زاده، محمدرضا. (1388). تحلیل محتوا در علوم انسانی: راهنمای عملی تحلیل کتابهای درسی. همدان: سپهر دانش.
22
ملکی، حسن. (1379). تعلیم و تربیت کودک و نوجوان از دیدگاه امام خمینی(ره). تهران: مدرسه.
23
ملکی، حسن. (1386). مقدمات برنامهریزی درسی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها.
24
نادرپور، بابک. (1382). تاثیر خانواده و مدرسه در تربیت سیاسی و اجتماعی نوجوانان و جوانان. در: جمعی از صاحب نظران. خانواده و تعلیم و تربیت. تهران: انجمن اولیاء و مربیان، صص 204- 177.
25
منابع انگلیسی
26
Ahmad, I. (2004). Islam, Democracy and Citizenship Education: An Examination of the Social Studies Curriculum in Pakistan. Current Issues in Comparative Education, Vol. 7(1). pp39-49.
27
Chelmis, S. & Matsagouras, E. (2002). Citizenship education in the new inter-disciplinary national curriculum of Greece, In Ross, A. (ed). Future citizens in Europe. London: CiCe, pp63-72.
28
Chelmis, S. K. (1999). Citizenship Values and Political Education in Greek Primary School: An Historical Perspective, In Ross, A. (ed). Young Citizens in Europe. London: CiCe, pp65-71.
29
Cheung, Ch. & Leung, M. (1998). From Civic Education to General Studies: The Implementation of Political Education into the Primary Curriculum. Compare; Vol 28, No1. Pp47-56.
30
Eurydice. E. (2005). Citizenship Education at School in Europe. Brussels: Eurydice, The information network on education in Europe. Available at: http://www.eurydice.org.
31
Howard, C. & Patten, S. (2006). Valuing Civics: Political Commitment and the New Citizenship Education in Australia. Canadian Journal of Education, 29(2) 454‐475.
32
Kerr, David and Cleaver, Elizabeth. (2004). Citizenship Education Longitudinal Study: Literature Review - Citizenship Education One Year On – What Does it Mean?: Emerging Definitions and Approaches in the First Year of National Curriculum Citizenship in England. Research Report No 532. UK: National Foundation for Educational Research
33
Kerr, D. (2003). Citizenship Education in the Curriculum: An International Review. The School Field. Volume X, Number 3/4. pp 5-32.
34
Mizuyama, M. (2008). Citizenship Education in Japan. Available at: <http://www.york.ac.uk/depts/educ/ research/PLE_in_Japan_report.doc>
35
Smith, A., Fountain, S. & McLean, H. (2002). Civic Education in Primary and Secondary Schools in the Republic of Serbia. Belgrade: UNESCO
36
Smith, A. (2003). Citizenship Education in Northern Ireland: beyond national identity?. Cambridge Journal of Education, Vol. 33, No. 1, pp 15-31.
37
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر اصول و فلسفه تربیت بدنی بر تغییر اولویت فلسفه آموزشی ایده الیسم به رئالیسم
هدف: فلسفه عنصری اساسی در فرآیندهای آموزشی محسوب میشود، بطوریکه بدون داشتن پایهها و تفکرات فلسفی نمیتوان به دنبال اهداف و تعیین روشهای اجرایی و ارزشیابی نتایج بود. از این رو، هدف از این تحقیق، بررسی اثر آموزش اصول و فلسفه تربیتبدنی بر اولویت فلسفه آموزشی و همچنین بر فلسفههای آموزشی دانشجویان دختر و پسر گرایش مدیریت و برنامهریزی ورزشی بود.
روش: روش تحقیق از نوع نیمه آزمایشی بوده که به شکل طرح آزمایشی پیش آزمون و پس آزمون اجرا شد و جمعآوری اطلاعات به صورت میدانی و از طریق پرسشنامه انجام گرفت، بدین منظور تعداد 51 دانشجوی دختر و پسر رشته کارشناسی ناپیوسته تربیتبدنی با گرایش مدیریت و برنامهریزی ورزشی از دانشگاه شمال آمل که در سال تحصیلی 88-1387 در ترم یک مشغول به تحصیل بودند، در این تحقیق شرکت کردند؛ و قبل و پس از 16 جلسه تشکیل کلاس اصول و فلسفه تربیتبدنی، توسط پرسشنامه «پیشفرضهای اولویت فلسفی» ارزیابی شدند.
نتایج: قبل از برگزاری کلاس آموزشی، دانشجویان به طور معنیداری دارای اولویت فلسفه آموزشی اصالت ذهن بودند؛ ولی پس از آن، اولویت فلسفه آموزشی ایشان به طور معنیداری به واقعگرایی تغییر نمود. میزان پذیرش فلسفههای آموزشی از جانب دانشجویان در مؤلفههای جاودانگرایی، اصالتذهن و واقعگرایی پس از 16 جلسه کلاس آموزشی اصول و فلسفه تربیتبدنی در مقایسه با قبل آن افزایش معنیداری یافت.
بحث و نتیجهگیری: نتایج حاکی از افزایش میزان علاقهمندی دانشجویان به اصول آموزشی مطرحشده از جانب مکاتب فلسفی واقعگرایی، اصالتذهن و جاودانگرایی، در اثر برگزاری کلاسهای آموزشی اصول و فلسفه تربیتبدنی است.
https://jep.atu.ac.ir/article_2269_66fcb7a3a287fb5150734932a5b49f1d.pdf
2010-03-21
60
78
اصول و فلسفه تربیت بدنی
فلسفه آموزشی
مدیریت و برنامه ریزی ورزشی
دکتر علیمحمد
صفانیا
1
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی
LEAD_AUTHOR
فاطمه
قربانعلیزاده قاضیانی
2
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی
AUTHOR
سید مرتضی
طیبی
3
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی
AUTHOR
منابع فارسی
1
آذرفر، فاطمه. (1380). تیپشناسی فلسفی ذهن مدیران و تأثیر آن بر اثربخشی به تفکیک در ابعاد سیستمهای حقوقی، حقیقی و باز دبیرستانهای دخترانه شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
2
امیرتاش، علیمحمد. (شهریور 1383). پنج فلسفه پایه آموزشی. جزوه درسی دانشگاه تربیتمعلم، دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی.
3
حسینی، سید عماد؛ قربانعلیزاده قاضیانی، فاطمه؛ طیبی، سید مرتضی. (تابستان 1385). اصولومبانی تربیتبدنی و مدیریتوبرنامهریزی. آمل: انتشارات مؤسسه فرهنگی هنری شمالپایدار- دانشگاه شمال. چاپ اول.
4
خالدان، اصغر و آبکار، علیرضا. بررسی میزان ذهنیت فلسفی مربیان ورزش و رابطه آن با برخی از مشخصات فردی. (بهار و تابستان 1384). نشریه پژوهشنامه علوم ورزشی. سال اول، شماره اول، صص 15-1.
5
رضوی، سید محمد حسین. (1384). اصول و مبانی تربیتبدنی. آمل: انتشارات مؤسسه فرهنگی هنری شمالپایدار- دانشگاه شمال. چاپ اول.
6
شریعتمداری، علی. (1364). فلسفه (مسائل فلسفی، مکتبهای فلسفی، مبانی علوم). انتشارات فوقبرنامه بخش فرهنگی دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی، چاپ چهارم.
7
مظفری، سید امیر احمد و پورسلطانی زرندی، حسین. (زمستان 1386). اصول و فلسفه تربیتبدنی. انتشارات بامداد کتاب، تهران: چاپ دوم.
8
نقیبزاده، میرحسین. (1380). نگاهی به فلسفه آموزش و پرورش. چاپ چهاردهم، تهران: انتشارات طهوری.
9
نورایی، طهمورث؛ امیرتاش، علیمحمد؛ تندنویس، فریدون و بهرنگی، محمدرضا. (تابستان 1387). ارتباط بین فلسفه آموزشی مدیران و جو سازمانی در دانشکدهها و گروههای تربیتبدنی. پژوهش در علوم ورزشی، شماره 19، صص 69-55.
10
وست، دبورا. آ؛ بوچر، چارلز. آ. (2004، چاپ سیزدهم). مبانی تربیتبدنی و ورزش. ترجمه احمد آزاد (1383). تهران: انتشارات دانش افروز. چاپ چهارم.
11
همتینژاد، مهرعلی، طیبی، سید مرتضی؛ قربانعلیزاده قاضیانی، فاطمه. (1388). آمار غیرپارامتریک در تربیتبدنی و علوم ورزشی به همراه آموزش گامبهگام در SPSS. رشت: انتشارات وارسته. چاپ اول.
12
منابع انگلیسی
13
Erkilic, T. A. (2008). Importance of Educational Philosophy in Teacher Training for Educational Sustainable Development. Middle-East Journal of Scientific Research. 3(1): 1-8.
14
Laban, R. (1966). The mastery of movement. Macdonald & Evance.2nd edition.
15
Livingston, M. J; McClain, B. R & DeSpain, B. C. (1995). Assessing the Consistency Between Teachers' Philosophies and Educational Goals. Education-Indianapolis-, Vol 116; Number 1, Pages 124.
16
Nitko, A. J. (2004). Educational assessment of students. New Jersey: Pearson/Merrill/ Prentice Hall, 2004.
17
Sadker, M. P; & Sadker, D. M. (1994). Teachers, schools and society. New York: McGraw-Hill, Inc.
18
Whalen, A. (2007). The importance of philosophies in education. Retrieved February 12, 2007_http://en.wikibooks.org/wiki/social and cultural foundations of American education/chapter 1.
19
Wikipedia. (2009). Educational Perennialism. Retrieved September 8, 2009 from http://en.wikipedia.org/wiki/educational_perennialism.
20
Wiles, J; and Bondi, J. (2002). Curriculum development: A guide to practice. Upper Saddle River: Merrill/Prentice Hall. 6th edition. New York, Merry land.v
21
ORIGINAL_ARTICLE
یادیارها در تدریس کلمات انگلیسی
امروزه حدود یک هفتم مردم دنیا به زبان انگلیسی سخن میگویند و شمار زیادی آن را به عنوان زبان دوم یا زبان خارجی میآموزند. این زبان امروزه به عنوان یک زبان بین المللی، از لحاظ علمی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی از جایگاه ویژهای برخوردار است. از اینرو بسیاری از نظامهای آموزش رسمی، آموزش این زبان را در برنامه درسی خود گنجاندهاند. در نظام رسمی آموزش ایران، آموزش زبان انگلیسی از سال اول راهنمایی آغاز شده و تا پایان دورة پیش دانشگاهی ادامه مییابد. در فرایند یادگیری زبانهای خارجی، یادگیری لغت از جایگاه مهمی برخوردار است؛ چراکه تفاوت زبانها با یکدیگر بیشتر به حوزة لغت مربوط میشود؛ و بسیاری از زبانها از جمله زبان فارسی و انگلیسی در قسمت دستور زبان دارای اشتراکات فراوانی هستند. فراگیران زبان برای بخاطر سپاری درازمدت معانی لغات انگلیسی، ممکن است از راهبردهای متنوعی استفاده کنند که احتمالاً رایجترین آن تکرار ساده است. اما این راهبرد «در دسترس» نمیتواند همواره اثربخش باشد، لذا باید به دنبال راهبردهای دیگر- و احتمالاً اثربخشتر- نیز بود. از جملة این راهبردها میتوان به تکنیکهای یادیار، از جمله «کلمه کلید» و «تصویرسازی ذهنی» اشاره کرد که بکارگیری آن برای یادگیری لغات زبانهای خارجی در دیگر نقاط دنیا به کرات مورد تأیید قرار گرفته است. پژوهش حاضر تأثیر این دو راهبرد را در یادگیری و یادداری کلمات انگلیسی در مقایسه با روش سنتی تکرار، از سوی دانشآموزان فارسی زبان مورد بررسی قرار داده است. در این پژوهش سه گروه از دانشآموزان سوم راهنمایی به شیوه تصادفی مرحلهای انتخاب شده و از آنها خواسته شد که مجموعهای از کلمات انگلیسی و معانی آنها را با سه شیوه متفاوت تصویرسازی ذهنی، کلمه کلید و تکرار ساده به خاطر بسپارند. تجزیه و تحلیل نتایج پسآزمونهای مربوط به یادگیری و یادداری نشان داد که روش کلمه کلید در هر دو مورد نسبت به دو روش دیگر در سطح معناداری مؤثرتر عمل میکند. نتایج همچنین تفاوت معناداری را بین روش تکرار و روش تصویرسازی در یادگیری و یادداری معانی کلمات انگلیسی نشان نداد.
https://jep.atu.ac.ir/article_2270_fe49fce36ff0e548494c6af79195d54d.pdf
2010-03-21
79
104
یادگیری
یادداری
لغات زبان انگلیسی
یادیار
کلمه کلید (کلیدواژه)
تصویر سازی ذهنی
تکرار سنتی
حسین
اسکندری
eskandari3@yahoo.com
1
عضو هیات علمی دانشگاه بجنورد
LEAD_AUTHOR
دکتر داریوش
نوروزی
2
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
روانشناسی تربیتی، تحقیق، تدریس، یادگیری. ترجمه حسن اسدزاده، حسین اسکندری، چاپ دوم 1388. تهران: عابد.
1
پرسلی، میشل؛ هارن، کارن.ا. راهبردهای یادگیری کدامند و چگونه آموخته می شوند؟ترجمه کوروش فتحی واجارگاه (72-1373). مجله رشد تکنولوژی آموزشی. سال نهم، شماره 1.
2
جولیا م. دبسن. (1373). تکنیک های مؤثر در تدریس محاوره انگلیسی. ترجمه ایرج وصالی. کرمان: انتشارات جهاد دانشگاهی.
3
دلاور، علی. (1387). احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی (با تجدیدنظر و اضافات). تهران: رشد.
4
لیل، آن رفوث؛ دوفابو، لئوناردو. (1375). راهبردهای یادگیری و یادسپاری، ترجمه علینقی (کمال) خرازی. تهران: نشر نی.
5
سیف، علی اکبر. (1387). روانشناسی پرورشی نوین. تهران: دوران.
6
شمیسا، علی. (1380). آموزش گام به گام تکنیک های تقویت حافظه بر اساس روش تصویرسازی ذهنی. تهران: گفتمان اخلاق.
7
قره آغاجی، سعید. (1379). مقایسه میزان یادداری کوتاه مدت و دراز مدت در یادگیری زوجهای متداعی انگلیسی- فارسی به روش های واژه کلید و تکرار. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز.
8
کرمی نوری، رضا. (1378). چند نوع حافظه داریم؛ دیدگاه چند سیستمی. مجله تازه های علوم شناختی. سال اول، شماره دوم و سوم، تابستان و پائیز.
9
لوراین، هری. (1375). یادگیری= حافظه + اطلاعات، ترجمه احمد میرعابدینی. تهران: چکامه.
10
نیت ل. گیج و دیوید سی. برلاینر. (1374). روان شناسی تربیتی. ترجمه غلامرضا خوی نژاد و دیگران. مشهد: مؤسسة انتشارات حکیم فردوسی.
11
منابع انگلیسی
12
Anderson, J. R. (1995). Learning & Memory (An Integrated Approach). John Wiley & Sons, INC./U.S.A.
13
A.Y. Wang & et al., Keyword mnemonic and retention of second-language vocabulary words. Journal of educational psychology, 84, pp.520-528.
14
Atkinson, R. C. (1975). Mnemotechnics in second -language learning: American psychology,30.
15
Avila, E. & Sadoski, M. (1996). Exploring new applications of the keyword method to acquire English vocabulary. Language learning, 46.
16
Azimian E. A. (2000). The role of the Keyword Method on The Tranian Learner's Immediate and Delayed Recall of Foreign Language Vocabulary. Dissertation for M.A in University for Teacher Training.
17
Bower, G. H., & Hilgard, E. R. (1986). Theories of Learning. New Delhi: Prentice-Hall. Inc.
18
Bulgern, J. A. et al. (1998). The effects of a recall enhancement routine on the test performance of secondary students with and without learning disabilities. In M. A. Maastropieri & T.E. Scruggs, Enhancing schools success with mnemonic instruction, Internet.
19
Bulgern, J. A., Schumaker, J. B., & Deshler, D.D.(1994). The effects of a recall enhancement routine on the test performance of secondary students with and without learning disabilities. Learning Disabilities Research & Practice.
20
Cohen, A. D. (1987). The use of verbal imagery mnemonics in second language vocabulary learning. Studies in second language acquisition,9,pp.43_61.
21
Damandan, Sohila (1993) Vocabulary Development and The role of contextually Based Training. Allameh Tabataba’i University.
22
Douglas, Nelson, L. & McKinney, Vanessa M. (1998). Interpreting the Influence of Implicitly Activated Memories on Recall and Recognition. 1998 . vol. 105, N0, 2,229 -324
23
Ellis, N. & Beaton, A. (1993). Factors affecting the learning of foreign language vocabulary. Imagery keyword meditators and phonological short-term memory: Quarterly journal of experimental psychology, 4, A. pp.533-558.
24
Gagne R. M. (1970). Condition of learning (2nd ed). Newyork: Halt, Reinehart & Winstion.
25
Pressly,M.et al.(1981). How does the keyword method affect vocabulary comprehension and usage? In J.R.
26
Pressly,M. & Levin, J.R.(1978). Development constraints associated with childeren's use of the keyword method of foreign language vocabulary learning. Language learning,46,pp.379-395.
27
Raugh,M.R.,& Atkinson,R.C.(1975).A Mnemonic method for learning a second language vocabulary. Journal of Educational Psychology,67,1_16.
28
Sobhi Givi, Avaz(1995). Comparison of keyword on semantic_ context Methods of learning new Vocabulary Meanings. Dissertation for M.A. in Allameh Tabatabaii University.
29
Van Hell,j.G.& Candian Mahn(1998). A. Keyword mnemonics versus rote rehearsal: Learning concrete and abstract words by experienced and inexperienced learners. Language learning, 47, pp.%07_546.
30
Wang, A.Y.& Thomas,M.H.(1996).The Effect of imagery- based mnemonics on the long-term retention of Chinese characters. Language Learning. 42,359-376
31
روانشناسی تربیتی، تحقیق، تدریس، یادگیری. ترجمه حسن اسدزاده، حسین اسکندری، چاپ دوم 1388. تهران: عابد.
32
پرسلی، میشل؛ هارن، کارن.ا. راهبردهای یادگیری کدامند و چگونه آموخته می شوند؟ترجمه کوروش فتحی واجارگاه (72-1373). مجله رشد تکنولوژی آموزشی. سال نهم، شماره 1.
33
جولیا م. دبسن. (1373). تکنیک های مؤثر در تدریس محاوره انگلیسی. ترجمه ایرج وصالی. کرمان: انتشارات جهاد دانشگاهی.
34
دلاور، علی. (1387). احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی (با تجدیدنظر و اضافات). تهران: رشد.
35
لیل، آن رفوث؛ دوفابو، لئوناردو. (1375). راهبردهای یادگیری و یادسپاری، ترجمه علینقی (کمال) خرازی. تهران: نشر نی.
36
سیف، علی اکبر. (1387). روانشناسی پرورشی نوین. تهران: دوران.
37
شمیسا، علی. (1380). آموزش گام به گام تکنیک های تقویت حافظه بر اساس روش تصویرسازی ذهنی. تهران: گفتمان اخلاق.
38
قره آغاجی، سعید. (1379). مقایسه میزان یادداری کوتاه مدت و دراز مدت در یادگیری زوجهای متداعی انگلیسی- فارسی به روش های واژه کلید و تکرار. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز.
39
کرمی نوری، رضا. (1378). چند نوع حافظه داریم؛ دیدگاه چند سیستمی. مجله تازه های علوم شناختی. سال اول، شماره دوم و سوم، تابستان و پائیز.
40
لوراین، هری. (1375). یادگیری= حافظه + اطلاعات، ترجمه احمد میرعابدینی. تهران: چکامه.
41
نیت ل. گیج و دیوید سی. برلاینر. (1374). روان شناسی تربیتی. ترجمه غلامرضا خوی نژاد و دیگران. مشهد: مؤسسة انتشارات حکیم فردوسی.
42
منابع انگلیسی
43
Anderson, J. R. (1995). Learning & Memory (An Integrated Approach). John Wiley & Sons, INC./U.S.A.
44
A.Y. Wang & et al., Keyword mnemonic and retention of second-language vocabulary words. Journal of educational psychology, 84, pp.520-528.
45
Atkinson, R. C. (1975). Mnemotechnics in second -language learning: American psychology,30.
46
Avila, E. & Sadoski, M. (1996). Exploring new applications of the keyword method to acquire English vocabulary. Language learning, 46.
47
Azimian E. A. (2000). The role of the Keyword Method on The Tranian Learner's Immediate and Delayed Recall of Foreign Language Vocabulary. Dissertation for M.A in University for Teacher Training.
48
Bower, G. H., & Hilgard, E. R. (1986). Theories of Learning. New Delhi: Prentice-Hall. Inc.
49
Bulgern, J. A. et al. (1998). The effects of a recall enhancement routine on the test performance of secondary students with and without learning disabilities. In M. A. Maastropieri & T.E. Scruggs, Enhancing schools success with mnemonic instruction, Internet.
50
Bulgern, J. A., Schumaker, J. B., & Deshler, D.D.(1994). The effects of a recall enhancement routine on the test performance of secondary students with and without learning disabilities. Learning Disabilities Research & Practice.
51
Cohen, A. D. (1987). The use of verbal imagery mnemonics in second language vocabulary learning. Studies in second language acquisition,9,pp.43_61.
52
Damandan, Sohila (1993) Vocabulary Development and The role of contextually Based Training. Allameh Tabataba’i University.
53
Douglas, Nelson, L. & McKinney, Vanessa M. (1998). Interpreting the Influence of Implicitly Activated Memories on Recall and Recognition. 1998 . vol. 105, N0, 2,229 -324
54
Ellis, N. & Beaton, A. (1993). Factors affecting the learning of foreign language vocabulary. Imagery keyword meditators and phonological short-term memory: Quarterly journal of experimental psychology, 4, A. pp.533-558.
55
Gagne R. M. (1970). Condition of learning (2nd ed). Newyork: Halt, Reinehart & Winstion.
56
Pressly,M.et al.(1981). How does the keyword method affect vocabulary comprehension and usage? In J.R.
57
Pressly,M. & Levin, J.R.(1978). Development constraints associated with childeren's use of the keyword method of foreign language vocabulary learning. Language learning,46,pp.379-395.
58
Raugh,M.R.,& Atkinson,R.C.(1975).A Mnemonic method for learning a second language vocabulary. Journal of Educational Psychology,67,1_16.
59
Sobhi Givi, Avaz(1995). Comparison of keyword on semantic_ context Methods of learning new Vocabulary Meanings. Dissertation for M.A. in Allameh Tabatabaii University.
60
Van Hell,j.G.& Candian Mahn(1998). A. Keyword mnemonics versus rote rehearsal: Learning concrete and abstract words by experienced and inexperienced learners. Language learning, 47, pp.%07_546.
61
Wang, A.Y.& Thomas,M.H.(1996).The Effect of imagery- based mnemonics on the long-term retention of Chinese characters. Language Learning. 42,359-376
62
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر تجربه کار با رایانه و تناسب تکلیف- فناوری بر پذیرش فناوری رایانه: چشماندازهای جدید روانشناسی اجتماعی
زمینه: پذیرش و کاربرد فناوریهایمختلف در محیطهایآموزشی، دامنه وسیعی از تحقیقات را به خود اختصاص داده است. سؤالهای مهمی که در این زمینه مطرح میشود این است که کاربران، فناوری را چگونه تصورمیکنند؟ و عواملیکه منجر به عدم استفاده از فناوریمیشود، کدامند؟
هدف: این مطالعه با هدف بررسی تأثیر تجربه کار با رایانه و تناسب تکلیف- فناوری بر پذیرش فناوری رایانه، به خصوص سهولت ادراک شده و سودمندی ادراک شده رایانه، انجام گرفت.
روشپژوهش: این مطالعه به روش آزمایشی با استفاده از طرح تک گروهی با پس آزمون انجام گرفت. به این منظور یک نمونه 127 نفری از دانشجویان ترم اول رشته کامپیوتر در مقطع کاردانی بهطور خوشهای انتخاب و بعد از شش هفته آموزش به پرسشنامه TAM که از پژوهشهای گاردنر و آموروسو و کلوپینگ و مک کنی اقتباس شده بود، پاسخ دادند.
یافتهها: نتایج نشان دادند که اثر مستقیم تجربه کار با رایانه و تناسب تکلیف- فناوری بر سهولت ادراک شده کاربرد رایانه معنادار و بر سودمندی ادراک شده رایانه معنادار نمیباشد. همچنین اثر مستقیم سهولت ادراک شده کاربرد رایانه بر سودمندی ادراک شده رایانه با اضافه شدن تجربه کار با رایانه و تناسب تکلیف- فناوری به مدل دیگر معنادار نبود، اما اثر مستقیم سهولت ادراک شده کاربرد رایانه بر نگرش نسبت به کاربرد رایانه با حضور تجربه کار با رایانه و تناسب تکلیف- فناوری تعدیل نشد.
نتیجهگیری: دارا بودن تجربه و تناسب تکلیف- فناوری، اثر سهولت ادراک شده کاربرد رایانه بر سودمندی ادراک شده رایانه را تعدیل میکند و هر چه تجربه فرد و تناسب تکلیف-فناوری بیشتر باشد، فرد فناوری را ساده تر ادراک میکند، اما ممکن است آن را سودمند ادراک نکند.
https://jep.atu.ac.ir/article_2278_1b6535c6a6a00ec0c4b79e758dd9a443.pdf
2010-03-21
104
130
تجربه کار با رایانه
مدل پذیرش فناوری
تناسب تکلیف- فناوری
کاربرد واقعی رایانه
محمد
احمدی ده قطب الدینی
1
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اَنار
LEAD_AUTHOR
عظیم
محمدخانی
2
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان
AUTHOR
محمد
مشکانی
3
مشاور آموزش و پرورش استثنایی گرگان
AUTHOR
هومن، ح. ع .(1384). مدلیابی معادلاتساختاری با کاربرد نرمافزار لیزرل. تهران: انتشارات سمت.
1
منابع انگلیسی
2
Bagozzi, R. P. (2007). The Legacy of the Technology Acceptance Model and a Proposal for a Paradigm Shift. Journal of the association for information systems. Journal of the association for information system, 8(4), 244-254.
3
Benbasat, I., & Barki, H. (2007). Quo vadis, TAM? Journal of the association for information system, 8(4), 211-218.
4
Burkey, J. (2006). Interface effects on data input performance using web forms,
5
Retrieved fromwww.jakeburkey.com/documents/presentations/InterfaceEffects.pdf.
6
Chen, Y. C., Lin, Y. C. V., & Yeh, R. C. (2006). Examining factors influencing behavioral intentions to use asynchronous Web- based language learning: The tenth pacific Asia conference on information systems (PACIS). The Tenth Pacific Asia Conference on Information Systems (PACIS), Retrieved from www.pacis-net.org /ok2.asp?keyword2=taiwan - 17k.
7
Dishaw, M. .T, Strong, D. M. & Bandy, D. B. (2002). Extending the task-technology fit model with self-efficacy constructs, Retrieved from www.melody.syr.edu /hci/amcis02_minitrack/RIP/Dishaw.pdf
8
Gardner, C. & Amoroso, D. L. (2004). Development of an Instrument to Measure the Acceptance of Internet Technology by Consumers., Proceedings of the 37th Hawaii International Conference on System Sciences. Retrieved from www.csdl2.computer.org/comp/proceedings/hicss/2004/2056/08 /205680260c.pdf.
9
Goodhue, D. L. (2007). Comment on Benbasat and Barki’s “ Quo Vadis TAM” article. Journal of the association for information system, 8,(4), 219-222.
10
Kim,T. G., Lee, J. H. & Law, R.(2008). An empirical examination of the acceptance behaviour of hotel front office systems: An extended technology acceptance model, Tourism Management 29, 500–513,
11
Grunwald, H. (2002). Factors Affecting Faculty Adoption and Sustained Use of Instructional Technology in Traditional Classrooms, Retrieved from /www.sitemaker.umich.edu/heidig/files/factors_affecting_faculty_adoption_and_sustained_use_of_instructional_te...,
12
Herna´ndez, B., Jime´nez, J., & Jose Martin .M..(2008). extending the technology acceptance model to include the IT decision-maker: A study of business management software, Technovation 28, 112–121.
13
Huang, S. M., Wei, C. W., Yu, P. T., & Kuo, T. Y. (2004). An empirical investigation on learners’ acceptance of e-learning for public unemployment vocational training. Retrieved from www.ec.ccu.edu.tw/teacher/paper/IJIL%203204%20Huang%20 et%20al.pdf.
14
Ifinedo, P. (2006). Acceptance and Continuance Intention of Web-Based Learning Technologies (WLT) among University Students in a Baltic Country. The Journal of Information Systems in Developing Countries, 23 (6), 1-20.
15
Karami, M. (2006). Factor influencing adoption of online ticketing, Retrieved from www.epubl.ltu.se/1653-0187/2006/45/index-en.html8k.
16
Kiraz, E. & Ozdemir, D. (2006). The Relationship between Educational Ideologies and Technology Acceptance in Preservice Teachers. Educational Technology & Society, 9 (2), 152-165.
17
Klopping, I. M. & McKinney, E. (2004). Extending the Technology Acceptance Model and the Task -Technology Fit Model to Consumer E E-Commerce, Information Technology, Learning, and Performance Journal, 22(1), 35-48.
18
Kripanont, N. (2006). Using a technology acceptance model to investigate academic acceptance of internet. Journal of business system, Governance and Ethics,1(2), 13-28.
19
Lee, Y. C. (2006). An empirical investigation into factors influencing the adaption of an e-learning system, online information review, 30 (5), 517-541.
20
Lu, J., Yu, C. S., liu, C. & Yao, J. E.(2003) Technology acceptance model for wireless internet, internet research: electronic networking applications and policy, 13(3), 206-222.
21
McGill, T., & Bax, S. (2007) From beliefs to success: utilizing an Expanded tam to Predict Web Page development success, International Journal of Technology and Human Interaction, 3(3), 36 – 53.
22
Muller, R.O. (1996). Basic principals of structural equation modeling(an introduction to lisrel equation). Springer-Verlang. New York, Berlin.
23
Nanayakkara, C. (2005). A Model of User Acceptance of Learning Management systems: a study within Tertiary Institutions in New Zealand. Retrieved from www.caudit.edu.au/educauseaustralasia07/authors_papers /Nanayakkara-361.pdf
24
Ramayah, T., & Aafaqi, B. (2004). Role of self-efficacy in e-learning usage among students of a public university in Malaysia. Malaysian Journal of Library & Information Science, 9(1), 39-57.
25
Ravi, V., Carr, M., & Sagar, N. V. (2006). Profiling of internet banking users in india using intelligent techniques, Journal of Services Research,6(2), 61-74.
26
Rezai, M., Mohammadi M.و H., Asadi, A. & Kalantary, K. (2008) Predicting e-learning application in agricultural higher education using technology acceptance model, Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE, 98(1), 85-95.
27
Saadé, R. G. & Kira, D. (2006). The Emotional State of Technology Acceptance: Issues in Informing Science and Information Technology, 3, 229-239.
28
Savitskie, K.; Royne, M. B., Persinger, E. S., Grunhagen, M., & Witt, C. L. (2007). Norwegian Internet Shopping Sites: An Application & Extension of the Technology acceptance model, Journal of Global Information Technology Management; 10, 4; ABI/INFORM Globalpg. 54-73.
29
Shang, R. A., Chen, Y.C., & Shen, L. (2003). Consumer’s Acceptance of Internet Shopping: Intrinsic versus Extrinsic Motivations, Retrieved from www.hicbusiness.org/biz2003proceedings/Rong-An%20Shang.pdf
30
Sun, H. & Zhang, P. (2006). Applying Markus and Robey’s Causal Structure to Examine User Technology Acceptance Research: A New Approach, Journal of Information Technology Theory and Application (JITTA). Retrieved from www.web.syr.edu/~hesun/papers/JITTA.pdf.
31
Tabachnick, B., & Fidell, L. S. (1996). Using multivariate statistics. New York: Happer Collins College.
32
Umarji, M., & Emurian, H. (2005). Acceptance Issues in Metrics Program Implementation,Retrieved from www.userpages.umbc.edu/.../AcceptanceMetrics ImplementationUmarjiSeaman.pdf.
33
Umarji, M., Seaman, C., & Emurian, H. H. (2005). Acceptance Issues in Metrics Program Implementation, Retrieved from www.userpages.umbc .edu/~medha1/pub/AcceptanceMetricsImplementationUmarjiSeamanEmurian.pdf.
34
Vainio, H. M.(2006). Factors influencing corporate customers’ acceptance of internet banking: case of Scandinavian trade finance customers. Retrieved from www.pafis.shh.fi/graduates/hanvai03.pdf.
35
Vin-Cent Chang, P. (2004). The validity of an extended technology acceptance model (TAM) for predicting internet/portal usage. Retrieved from www.etd.ils.unc. edu:8080/dspace/bitstream/1901/78/1/draft25.pdf.
36
Weston, R. & Gore Jr, P. (2006). A Brief Guide to Structural equation Modeling, The Counseling Psychologist, 34 (5), 719-751.
37
Yi, M. Y., & Hwang, Y.(2003). Predicting the use of web-based information systems: self-efficacy, enjoyment, learning goal orientation, and the technology acceptance model. International Journal Human-Computer Studies 59, 431–449.
38
ORIGINAL_ARTICLE
آزمون مدل علی رابطه بین سبکهای فرزند پروری، سبکهای هویت و تعهد هویت در نوجوانان
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی رابطه بین متغیرهای سبکهای فرزند پروری مادر، سبکهای هویت و تعهد در اواسط نوجوانی و نیز ارزیابی مدل علی پیشنهادی بین این متغیرها (برزونسکی، 2004) بود. روش: 415 نفر (238 دختر، 187پسر) از دانش آموزان سال سوم دبیرستان منطقه 2 شهر تهران از طریق نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای سبکهای فرزند پروری ادراک شده و پرسشنامه سبکهای پردازش هویت برزونسکی جمعآوری و با استفاده از آزمونهای آماری همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی و تحلیل مسیر تحلیل شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد سبکهای فرزند پروری ادراک شده و سبکهای هویت در مجموع 31 درصد از واریانس تعهد را پیشبینی میکنند. اما نتایج نشان داد که مدل علی پیشنهادی برزونسکی برازش خوبی در نوجوانان ایرانی نداشت و مدل پیشنهادی در پژوهش حاضر رد شد. بحث: احتمالاً به دلیل تفاوتهای فرهنگی و قومی جامعه ایران با جوامع غربی و نیز نقش تفاوت سنی در الگوی رابطه بین متغیرهای این پژوهش، مدل علی برزونسکی در نوجوانان ایرانی تأیید نمیشود، اما در مجموع سبکهای فرزند پروری مادر و سبکهای پردازش هویت پیشبینیکنندههای خوبی برای تعهد نوجوانان ایرانی هستند.
https://jep.atu.ac.ir/article_2279_5106a9c0bad4ee873d326fd03c3c2507.pdf
2010-03-21
128
148
سبکهای فرزندپروری
سبکهای هویت
تعهد
محمود
خباز
khabbazm@gmail.com
1
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی
LEAD_AUTHOR
دکتر اسماعیل
سعدی پور
2
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
دکتر نورعلی
فرخی
3
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
بیابانگرد، اسماعیل .(1386). روانشناسی تربیتی. تهران: انتشارات ویرایش.
1
شکری، امید؛ تاجیک اسماعیلی، عزیزا...؛ دانشورپور، زهره؛ غنایی، زیبا؛ دستجردی، رضا.(1386). تفاوتهای فردی در سبکهای هویت و بهزیستی روانشناختی: نقش تعهد هویت. تازههای علوم شناختی، سال9، شماره2: 23-46.
2
ماسن، پاول هنری و همکاران. رشد و شخصیت کودک. ترجمه یاسایی .(1377). مهشید. تهران: نشرمرکز.
3
منابع انگلیسی
4
Baumrind, D. (1991). Parenting styles and adolescent development. In Brooks-Gunn, J., Lerner, R., & Peterson, A. C. (eds.), The Encyclopedia of Adolescence, Garland, New York, pp. 746–758.
5
Berzonsky, M. D. (2003). Identity style and well-being: Does commitment matter? Identity, 3, 131 – 142.
6
Berzonsky, M. D. (1989). Identity style: Conceptualization and measurement. Journal of Adolescent Research. 4, 267–281.
7
Berzonsky, M. D. (1990). Self-construction over the life-span: A process perspective on identity formation. In G. J. Neimeyer & R. A. Neimeyer (Eds.), Advances in personal construct psychology (Vol. 1, pp. 155–186). Greenwich, CT: JAI press
8
Berzonsky, M. D. (2004). Identity style, parental authority, and identity commitment. Journal of Youth and Adolescence, 33(3), 213-220.
9
Berzonsky, M. D., Branje, S. J. T., & Meeus, W. (2007). Identity-processing style, psychosocial resources, and adolescents' perceptions of parent-adolescent relations. Journal of Early Adolescence, 27(3), 324-345.
10
Berzonsky, M. D., & Ferrari, J. R. (1996). Identity orientation and decisional strategies. Personality and Individual Differences, 20, 597–606.
11
Berzonsky, M. D., & Kinney, A. (1995, February). Identity style and need for cognitive closure. Paper presented at the Biennial Meetings of the Society for Research on Identity Formation, Dog Island, FL.
12
Berzonsky, M. D., & Kuk, L. S. (2000). Identity status, identity processing style, and the transition to university. Journal of Adolescent Research, 15(1), 81-98.
13
Berzonsky, M. D., & Kuk, L. S. (2005). Identity style, psychosocial maturity, and academic performance. Personality and Individual Differences, 39(1), 235- 247.
14
Bronfenbrenner, U. (1986). Ecology of the family as a context for human development: Research perspectives. Developmental Psychology, 22(6), 723-742.
15
Buri, J. (1991). Parental authority questionnaire. Journal of Personality Assessment, 57, 110-119.
16
Campbell, E., Adams, G. R., & Dobson, W. R. (1984). Familial correlates of identity formation in late adolescence: A study of the predictive utility of connectedness and individuality in family relations. Journal of Youth and Adolescence. 13, 509–525.
17
Chao, R. K. (2001). Extending research on the consequences of parenting style for Chinese Americans and European Americans. Child Development, 72, 1832–1843.
18
Dollinger, S. M. C. (1995). Identity styles and the five-factor model of personality. Journal of Research in Personality, 29(4), 475-479.
19
Erikson, E. H. (1968). Identity: Youth and crisis. New York: Norton.
20
Grotevant, H. D., & Cooper, C. R. (1985). Patterns of interaction in family relationships and the development of identity exploration in adolescence. Child Development, 56, 415-428.
21
Hejazi, E., Shahraray, M, Farsinejad, M. & Asgary, A. (2009). Identity styles and academic achievement: mediating role of academic self-efficacy. Social Psychology of Education, 12 (1), 123-135.
22
Hillstrom, K. A. (2009). Are acculturation and parenting styles related to academic achievement among Latino students? Unpublished dissertation, University of Southern California.
23
Kamptner, N. L. (1988). Identity development in late adolescence: Causal modeling of social and familial influences. Journal of Youth and Adolescence, 17, 493–514.
24
Lomeo, C. M. (1998). Identity development: The links between Coping style, Sibling relationships, and Parenting style. Unpublished dissertation, University of New York
25
Luyckx, K., Schwartz, S. J., Berzonsky, M. D., Soenens, B., Vansteenkiste, M., & Smits, I., et al. (2008). Capturing ruminative exploration: Extending the four-dimensional model of identity formation in late adolescence. Journal of Research in Personality, 42, 58–82.
26
Papini, D. R., Micka, J. C., & Barnett, J. K. (1989). Perceptions of intrapsychic and extrapsychic functioning as bases of adolescent ego identity statuses. Journal of Adolescent Research, 4, 462–482.
27
Park, H. S., & Bauer, S. (2002). Parenting practices, ethnicity, socioeconomic status and academic achievement in adolescents. School Psychology International, 23(4), 386-396.
28
Phillips, T. M. (2008). Age-Related Differences in Identity Style: A Cross-Sectional Analysis. Current Psychology, 27, 205–215.
29
Schwartz, S. J. (2005). A new identity for identity research: Recommendations for expanding and refocusing the identity literature. Journal of Adolescent Research, 20, 293-308.
30
Seramova, B. Bianchi, G. Lasticova, B. Fichnova, K. & Hamranova, A. (2008). Analyses of Socio-Cognitive Identity Styles by Slovak Adolescents. International Journal of Human and Social Sciences, 2(4), 196-200.
31
Soenens, B., Berzonsky, M. D., Vansteenkiste, M., Beyers, W., & Goossens, L. (2005a). Identity styles and causality orientations: In search of the motivational underpinnings of the identity exploration process. European Journal of Personality, 19, 427–442.
32
Soenens, B., Duriez, B., & Goossens, L. (2005). Social-psychological profiles of identity styles: Attitudinal and social-cognitive correlates in late adolescence. Journal of Adolescence, 28, 107-125.
33
Soenens, B., Luyckx, K., Beyers, W., Sierens, E., & Goossens, L. (2004, July). Parenting dimensions and identity style. Poster presented at the 18th biennial meeting of the International Society for the Study of Behavioural Development, Ghent, Belgium.
34
White, R. J. (2009). The role of parenting style, ethnicity , and identity style in identity commitment and career decision self-efficacy. Unpublished dissertation, University of Southern California.
35
Yu, B. (2005). Family socioeconomic status and adolescence' academic achievement: parenting practice as mediator. Unpublished Dissertation. University of Newfoundland.
36
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه میزان سلامت روان، انگیزه پیشرفت و عملکرد تحصیلی در دانشآموزان دارای اختلال نارساییتوجه/بیشفعالی و دانشآموزان عادی
پـژوهشحاضـر بــا هدف مطالعـه مقایسه میزان سلامـت روان، انگیـزه پیشرفت و عملکـرد تحصیلی در دانشآموزان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی و دانشآموزان عادی پایه اولراهنمایی انجام شدهاست. در این پژوهش نمونه ای با حجم 60 دانشآموز با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلـهای انتخاب از بین دانشآموزان پایه اول راهنمایی در همدان انتخابشدند. ابزار پژوهش را پرسشنامه سلامت روان و پرسشنامه انگیزه پیشرفـت تشکیل داده است. نتـایج این پژوهش نشـان داد میزان سلامـت روان دانـشآمـوزان دارای اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی کمتراز دانـشآمـوزان عـادی است. همچنین انگیـزه پیشرفـت دانـشآموزان دارای اختلال نارسایـی توجه/بیش فعـالی پایین تر از دانشآموزان عادی است. افزون بــر ایـن، عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی نیز پاییـنتر از دانشآمـوزان عـادی است. این تحقیق نشان میدهد که سلامـت روان، انگیزه پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی در مقطع اول راهنمایی پایینتر از دانشآموزان عادی است. برهمیناساس، استفاده از خدمات روانشناختی به منظور کمک به انگیزه پیشرفت و سلامت روان برای این کودکان مورد تأکید است.
https://jep.atu.ac.ir/article_2280_66398add8627306b511ee5f487cd08a3.pdf
2010-03-21
145
168
اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی
سلامت روان
انگیزه پیشرفت
عملکرد تحصیلی
دکتر ابوالقاسم
یعقوبی
1
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه بوعلی- همدان
LEAD_AUTHOR
دکتر حمید
علیزاده
2
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
فرزانه
مرادی امین
3
کارشناس ارشد روانشناسی کودکان استثنایی
AUTHOR
به پژوه، احمد، غباری، باقر، علیزاده، حمید، همتی علمدار، قربان. (1386). تأثیر آموزش فنون کنترل خود بر بهبود مهارتهای اجتماعی دانش آموزان با اختلال کاستی توجه و بیش فعالی. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی . فصلنامه پژوهشکده کودکان استثنایی. شماره 1 پیاپی 23.
1
توکلی، فهیمه. (1383). بررسی رابطه انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان مقطع متوسطه شهر همدان. پایان نامه تحصیلی کارشناسی ارشد. دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی علامه طباطبایی.
2
شاملو، سعید. (1382). بهداشت روانی. تهران: انتشارات رشد.
3
علیزاده، حمید. (1383). اختلال نارسایی توجه فزون جنبشی . ویژگیها، ارزیابی و درمان. تهران: انتشارات رشد.
4
علی یارزنجانی، منوچهر. (1386). اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی فعالیتهای عمده زندگی و پیامدهای تندرستی. نشریه سازمان آموزش و پرورش تعلیم و تربیت ویژه نامه اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی . 66. 96-86.
5
غفوری، منصور. (1376). بررسی رابطه بین خلاقیت و انگیزه پیشرفت و منبع کنترل دانش آموزان مقطع متوسطه. پایان نامه تحصیلی کارشناسی ارشد. دانشگاه تبریز. دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی .
6
کاشانی موحد، آمنه (1384). رابطه حافظه فعال و پایداری هیجانی دانش آموزان با و بدون اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی، پایان نامه کارشناسی ارشد.
7
کرمی، ابوالفضل. (1386). پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس. تهران: مرکز نشر روان سنجی.
8
کریمی بهار، حجت الله. (1376). مقایسه عوامل خانوادگی و عملکرد تحصیلی در دانش آموزان پسر بیش فعال و غیر بیش فعال دوره ابتدایی شهر اهواز. پایان نامه تحصیلی کارشناسی ارشد. شیراز. دانشکده شهید چمران.
9
مشهدی میقاتی، فریده. (1384). مقایسه سلامت روان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان فاقد پدر طرح رافع و فاقد پدر عادی راهنمایی و دبیرستان مدارس دولتی و غیر انتفایی استان مرکزی. پایان نامه تحصیلی کارشناسی روان شناسی عمومی. همدان.
10
موسوی، سید علی. (1378). رابطه خشنودی شغلی و انگیزه پیشرفت با سلامت روانی و مسئولیت پذیری مربیان تربیتی مرد آموزشگاه های اهواز. پایان نامه تحصیلی کارشناسی روان شناسی عمومی. استان خوزستان.
11
مهری نژاد، ابوالقاسم .(1379). بررسی و مقایسه اثر بخشی روان درمانگری های شناختی رفتاری و ترکیبی در دو سطح هوش در کودکان مبتلا به فزون کنشی همراه با کمبود توجه. رساله دوره دکتری تخصصی PHD. تهران. دانشگاه تربیت مدرس. دانشکده علوم انسانی.
12
نامدار، کیوان. (1382). بررسی و مقایسه عزت نفس و انگیزه پیشرفت تحصیلی و رابطه آن با عملکرد تحصیلی دانش آموزان مبتلا به آسیب بینایی و شنوایی طرح تلفیقی و عادی استان همدان. پایان نامه تحصیلی کارشناسی ارشد کودکان استثنایی. همدان.
13
هنری ماسن، پاول. کیگان، جروم. کارول هوستون، آلتا. جین وی کانجر، جان. (بی تا).رشد و شخصیت کودک. ترجمه مهشید یاسایی.(1380). تهران: انتشارات ماد.
14
منابع انگلیسی
15
American Psychiatric Association. (2000). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (4thed. - Revised). Washington, DC: Author.
16
Barkley, R. A. (1991). Diagnosis and assessment of attention deficit hyperactivity disorder. Comprehensive Mental Health Care, 1, 27 – 73.
17
Barkley, R. A. (1997a). ADHD and the nature of self-control. New York: Guilford.
18
Barkley, R. A. (1997b).Behavioral inhibition, Sustained attention, & executive functions: Constructing a unifying theory of ADHD. Psychological Bulletin, 121, 65-94.
19
Barkley, R. A. (2002). Major life activity and health outcomes associated with attention Deficit /Hyperactivity Disorder. Clinical Psychiatry, 63, 28-37.
20
Comings, D., Chen, T., Blum, K., Mengucci, J., & Meshkin, B. (2005). Neurogenetic interactions and aberrant behavioral co-morbidity of attention deficit hyperactivity disorder (ADH: Dispelling myths. Theoretical Biology and Medical Modeling, 2, 1742.
21
Department of Pediatrics, University of British Columbia, and Children’s and Women’s Health Center of British Columbia, Vancouver, British Columbia, Canada. (2004). Health-related quality of life in children and adolescents who have a diagnosis of attention-deficit/hyperactivity disorder.
22
Edward, W. A. (1999). Multidimensionality of achievement motivation among employed adults. Journal of social psychology, 137,542-544.
23
Faraone, S. V. (2000). Attention deficit hyperactivity disorder in adults: Implication for theories of diagnosis. Current Directions in Psychological Science, 9, 33-36.
24
Frich, P. J, & Lahey, B. B. (1998). The mature and characteristics of attention- deficit/hyperactivity Disorder. School psychology Review, 20, 163-173.
25
Gaddes, W. H. & Edgell, D. (2002). Learning disabilities and brain function. New York: Springer-Vrelag.
26
Liu. Y., & Laang, Y. (2002). Cognitive functions of children with Attention deficit/ Hyperactivity Disorder. Journal Zhonghud Yi exu Za Zhi, 82, 389-92. [English abstract from www.pubmed.com]
27
Mash. E. J., & Barkley, R. A. (2003). Child psychopathology (2nd ed). New York: Guildford.
28
Nixon, C. T. & Frost. A. G. (1996). The Study habits and attitudes, inventory and it is implications for student success. Psychological Reports, 13, 53-74.
29
Nussbaum, N. L., Grand, M. L., Roman, M. J., Poole, J. H. & Bigler, E. D. (1999). Attention deficit disorder and the mediating effect of age on academic and behavioral variables. Developmental and Behavioral pediatrics, 11, 22-35.
30
Ogdie, M., Macphine, L., Minassian, S., Yang, M., Fisher, S. (2003). A Genome wide Scan for Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder in an Extended: suggestive linkage on 17 p 11. American Journal of Human Genetics, 72, 1268-1279.
31
Resnick, R. J. M. (2005). Attention-deficit / hyperactivity disorder in adults. In C. B. Fisher & R. M. Lerner, Encyclopedia of applied developmental science (vol. 1, pp. 129-131). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
32
Raynor, J. O. (2002). The relationship between achievement-related motives, future orientation & academic performance. Journal of personality & social psychology, 15, 28-33.
33
Ross, D. M., & Ross, S. A. (2001). Hyperactivity: current Issues, Research and theory. New York: Wiley.
34
Scanlan, S. W., & Denny, C. B. (2004). Attention–deficit/ hyperactivity disorder and scholastic achievement: a model of dual developmental pathways. Department of Psychology, University of Hawaii at Manoa, Hawaii.
35
Steinhausen, H. C. (2000). Dashy Perkine tische syndrom: Klinische Befunde und ualidatat der Diagnose. In H. C. Steinheusen (Ed), Das Kenzentrations Gestorte und Hyperaktive Kind. Stuttgard: Kohlhammer.
36
Teeter, P. A. (1998). Intervention for ADHD. New York: Guilford Press.
37
The MEDTAP Institute at United BioSource Corporation (UBC), Bethesda. (2005). USA. Parent-proxy EQ-50 ratings of children with attention-deficit hyperactivity disorder in the US and the UK.
38
Wender, E. H. (1998). Attention-deficit hyperactivity disorder on adolescence. Journal of Developmental and Behavioral, 29, 108-117.
39