ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر چند رسانهایآموزشی، صدا و رنگ بر عملکرد امواج مغزی
این پژوهش به منظور بررسی تأثیر چندرسانهای، صدا و رنگ بر عملکرد امواج مغزی دانشجویان پسر دوره کارشناسی صورت گرفت. روش پژوهش در چار چوب تحقیقات آزمایشی/آزمایشگاهی و از نوعتحقیق درونآزمودنی است. جامعهآماری شامل دانشجویان کارشناسی پسر دانشگاه تربیت معلم تهران است. براساس نمونهگیری تصادفی تعداد 14 نمونه در دسترس که همگی مذکر بودند، برای این پژوهش انتخابشدند. برای جمعآوری اطلاعات بهعنوان ابزارسنجش و ثبت امواجمغزی از دستگاه الکتروآنسفالوگرام دیجیتالی SD-C24 استفاده شد.
نتایج پژوهش نشان داد که چندرسانهای بر انواع امواج مغزی تأثیرگذار است، گرچه بین صدا و چندرسانهایها در امواج آلفا و بتا تفاوت معنیداری وجود نداشت. رنگ نیز در مقایسه با دو متغیر دیگر تأثیرگذار بود. لذا در طراحی نرم افزارها، فیلمهای آموزشی و امور تبلیغاتی نقش هر یک از موارد ذکر شده باید در نظرگرفته شود. چون یادگیری پس از تغییر رفتار نمایان میشود و اینها تغییرات فیزیکی است که در نتیجه یادگیری در مغز انسان به وجود میّآیند.
https://jep.atu.ac.ir/article_2221_bdf0a54b964fb7cac3931498c7907985.pdf
2009-12-22
1
20
چند رسانهای
صدا
رنگ
امواج مغزی
الکترو انسفالوگرافی
دکتر حسن
رستگارپور
1
عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم
LEAD_AUTHOR
دکتر فریدون
یار یاری
2
عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم
AUTHOR
حمیده
نظری
3
کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی
AUTHOR
مکوندحسینی، شاهرخ؛ آزادفلاح، پرویز؛ رسولزاده طباطبائی، کاظم؛ قنادیان لادانی، حسن .(1386). ناقرینگی فعالیت نواحی پیشین و پسین قشر مغز در ارتباط با هیجان. فصلنامه پژوهش در سلامت روانشناختی. دوره اول. شماره دوم. تابستان.
1
Aches, V. (2000) Making multimediain the classroom. London and New York: published by Poutledge Falmer.
2
Anoukhin, A.,Vogel, F. (1996) EEG alpha rhythm frequency and intelligence in normal indiviuals. Journal of Intelligence. 23,1-14.
3
Astleitner, H. Wiesner, C. (2004) An integrated model of multimedia learning and motivation. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia. 13,3-21.
4
Azarmsa, R. (1996) Multimedia Interactive Video Production. London: Wadsworth Publishing Company.
5
Barsalou, L.W. (1992) Cognitive Psychology: An Overview For Cognitive Scientists. Hillsadale, NJ: Lawrence Erlboum.
6
Bishop, M., Cates, W.(2006) Theoretical foundations for sound's use in multimedia instruction to enhance learning.[on- line]. Available: www.springerlink.com/index/L711V1737TJ38351.pdf
7
Deubel, P.(2003) An investigation of behaviorist and cognitive approaches to instructional multimedia design,Journal of Educational Multimedia and Hypermedia.12,1.p.63.
8
Flohr, j., Miller, w.(1999) Recent brain research on young children. Teaching Music. 6,41-43.
9
Glenn, R.(2002) Using brain research in your classroom. Academic Research Library. [on-line]. Available:www.eddigest.com
10
Hart, L.(2000). Brain-based learning. [on-line]. Available: http://www.fundrestanding.com/brain-based learning.cfm
11
Hwang, G. et al.(2005) EEG correlates of subvocal rehearsal in working memory. [on-line]. Available: http//people.brandeis.edu/
12
Iskandar, W., Curtis, S.( 2005) Use of color and interactive animation in learning 3D vectors .[on- line]. Available: http://cms.brookes.ac.uk/staff
13
Jausovec, N.(1997) Differences in EEG Activity during the solution of closed And open problems. Creativity Research Journal.10,317-324.
14
Jausovec, N., Grlic, I.(2001) Difference in EEG power . Journal of Educatational Computing Research.22, 2, 177-195.
15
Key, B.K., Molfese, D.L., Ratajczak, E.D.(2006) ERP indicators of learning in adults. Development, Neuropsychology.29,2,379.
16
Lambert, F., Chantrier, N.(2002) Electroencephalography and hemispheric asymmetry.[on-line]. Available: www.biopac.com/curriculum
17
Ludwig, E., Daniel, B., Froman, R., Mathie, A. (2004) Using multimedia in classroom presentation: best principle. [on-line].Available: http://teachpsych.lemoyne.edu
18
Marsh, E.J., Kumar, D. D. (1992) Hypermedia: A conceptual framework for science education. Journal of Educational Multimeadia and Hypermedia.1,5-37.
19
Mayer, R.E.(2001) Introduction to multimedia learning. [on-line].Available: http://assets.cambridge.org/97805218/38733/excerpt/
20
Mayer, R.E.(2003) The promise of multimedia learning: Using the same instructional design method across different media. Journal of learning and Instruction.13,125-139.
21
Norman, C.(2004) Brain waves and Mind, recent advances a report, Istanbul: Kjellberg publishing.
22
Ouellette, M.(2005) About mind maps: what and why. In. B. Hoffman (Ed). Encyclopedia of Educational Technology.
23
Paik,Y., Kwon, M., Sinykin, A., Kim, J.M. (2003). Experimental research about the correlation of sound and image in motion graphics. [on-line].Available: http://www.idemployee.id.tue.nlig.
24
Paivio, A.(2006) Dual coding theory and education. [on-line].
25
avilable:http://www.umich.edu/~rdytolrn/pathwaysconference/presentations/
26
Peterson, D. A., Thaut, M. H. (2007) Music increases frontal EEG coherence during verbal learning. Journal of Neuroscience Letters. 4,12,217-221.
27
Robinson, D.L.(2000) Technical neurological and psychological significance of Alpha, Delta and Theta waves confounded in EEG evoked potential. Journal of Personality and Individual Differences. 28,673-693.
28
Schroeder, B.(2006) Multimedia enhanced instruction in online learning environments. [on- line]. Available: www.edtech.bisetate.edu/b
29
Schlogl, A., Slater, M., Pfurtscheller, G.(2002) Presence research and EEG. [on-line]. Available: www.equator.ac.uk/var
30
Teplan, M., Krakovska, A., Stols, S. (2006) Measures of EEG in the context of long-term audio-visual stimulation. [on-line].Available: www.umsav.sk
31
Weiss, R. (2000) Brain-Based learning,the wave of brain. [on-line].Available: www.http://fleen.psych.udel.edu/articles
32
Yarbrough, D. N. (2001) A comparative analysis of student satisfaction and learning in a computer-assisted environment versus a lecture environment. Journal on Excellence in College Teaching.12,129-147.
33
Zull, J. (2002) The Art of Changing the Brain: Enriching the Practice of Teaching by Exploring the Bilology of Learning. Sterling.VA: Stylus Publishing.
34
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر بازیدرمانی برکاهش اختلالاترفتاری دانشآموزان آزاردیده جسمانی- هیجانی 12-9 ساله شهر تهران
این پژوهش بهمنظور بررسی تأثیر بازیدرمانی برکاهش اختلالاترفتاری دانشآموزان آزاردیدهجسمانی- هیجانی١۲-۹ ساله شهر تهران و به صورت نیمه آزمایشگاهی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل انجام شده، پرداخته است. به اینمنظور از بینکلیه دانشآموزان آزار دیده جسمانی- هیجانی١٢-٩ ساله ساکن در مؤسسههای حمایتی مربوط شهر تهران با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس٢۴ دانشآموز به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (12n=) و کنترل (12n=) جایگزین شدند و سپس گروه آزمایش به مدت 10 جلسه برنامه بازیدرمانی را به صورت هفتهای دو جلسه 45 دقیقهای دریافت نمودندکه 5 جلسه آن بهصورت انفرادی و 5 جلسه به شکلگروهی انجام گرفت. پس از پایان برنامه بازیدرمانی از هر دو گروه، پس آزمون به عمل آمد. ابزار گردآوریدادهها در این پژوهش پرسشنامهاختلالرفتاریآخنباخ فرمسیاهه رفتاری کودک (CBCL) بود و به علت برقرار نبودن مفروضه مبتنی بر نرمال بودن توزیع، برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش آمار ناپارامتریک U من ویتنی استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بازی درمانی اضطراب/ افسردگی دانشآموزان آزار دیده جسمانی- هیجانی را کاهش میدهد. اما اختلالات رفتاری، پرخاشگری، گوشهگیری/ افسردگی و مشکلات توجه دانشآموزان آزاردیده جسمانی- هیجانی را کاهش نمیدهد و با اینکه بازی درمانی تأثیرگذار بوده است و درون گروه باعث کاهش این اختلالات شده است اما این تأثیر به اندازهای نبوده که تفاوت بین گروهها از لحاظ آماری معنادار شود.
https://jep.atu.ac.ir/article_2223_fec1842d519c95e35fa862d74e5ec120.pdf
2009-12-22
20
34
: بازی درمانی
اختلالات رفتاری
دانشآموزان آزاردیده جسمانی- هیجانی
زهرا
کمیجانی
1
کارشناس ارشد روان شناسی کودکان استثنایی
LEAD_AUTHOR
دکتر ژانت
هاشمی آذر
2
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
امجدی فر، رضا. (1385). اثربخشی بازیدرمانی شناختی- رفتاری به شیوه گروهی بر کاهش پرخاشگری دانشآموزان دبستانی. پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره .دانشگاه علامه طباطبایی.
1
باعدی، زهرا. (1380). بررسی کارآمدی بازیدرمانی شناختی- رفتاری در کاهش پرخاشگری کودکان مبتلا به اختلال سلوک. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی. دانشگاه تربیت مدرس.
2
بیگدلی، زهرا. (١٣٨٧). کودک،شهروند مستقل یا مینیاتور بزرگسال؟. روزنامه اعتماد.
3
فوروارد، سوزان. (١٩٨٩). تربیت مسموم. ترجمه مهدی قراچه داغی. (١٣٨٦). نشر آسیم.
4
قرایی، جواد؛ بینا، مهدی؛ یاسمی، محمد تقی؛ امامی، آناهیتا؛ نادری، فاطمه. (١٣٨٥). بازیدرمانی گروهی در نشانههای ناشی از آسیب زلزله. مجله بیماریهای کودکان ایران. شماره ٢.
5
Baker, Howard. (2002). Child abuse.http:www.ask.com.
6
Bruno, Jeffrey. (2005). Play therapy.http: www.ask.com.
7
Cohen, Patricia;Brown, Jocelyn & Smailes, Elizabeth. (2001). Child abuse and neglect and the development of mental disorder in the general population. journal of Development and Psychopathology, 13, 981 ـ 999.
8
Goldman; Salus; Wolcott; Kennedy. (2003). What factors contribute to child abuse and neglect ? http: www.childwelfare.gov
9
Howe, David. (2005). child abuse and neglect.
10
Josefin, Martin. (2007). Child centered play therapy.http:www.ask.com.
11
Katz ـWise, Sabra, L; Poore, Palph.(2007). Child abuse and neglect. http: www.childwelfare.gov.
12
Kellogg, Nancy, D. (2007). Evaluation of suspected child physical abuse. Pediatrics. vol, 119,1232 ـ 1241
13
LiHc, Lopez, V. (2008). Effectiveness and appropriateness of therapeutic play intervention in preparing child for surgery. http:www.pubmed.com.
14
Medmax, Gac. (2003). History of child abuse.
15
http: www.A2Z.Psychology.com
16
Mcdonald, Kellycolleen. (2007).Child abuse: Approach and management. American family physician. vol, 75,N 2.http: www.aafp.org/afp.
17
Molinari, Anna. (1997). Play therapy. http: www.ematusov.com/cd170.
18
Philpot, Terry. (2005). Therapy with traumatized children. http: www.Google.com.
19
Salters ـ Pedneault, Kristalyn. (2008). The relationship between child abuse and bordline personality disorder. http: A2Z.Psychology.com.
20
Salzinger, Suzanne; Feldman, Richard, S; Ng ـ Mak, Daisy, S. (2001). The effect of physical abuse on childrens social and affective status: amodel of cognitive and behavioral processes explaining the association. Jornal of development and Psychopathology, 13, 805 ـ 825.
21
Westby, Carol, E. (2007). Child maltreatment: a global issue.Language, speech & hearing services in schools. vol. 38, 140 ـ 148
22
Wikipedia. (2008). Play therapy. http:en.wkipedia.org.
23
ORIGINAL_ARTICLE
ارتباطگرایی: در رقابت یا همسویی با دیگر نظریههای یادگیری؟
چند دهه اخیر شاهد رخدادهایمهمی در زمینه دانش و فناوری بودهاست؛ علاوه بر این نقد جهان منظم نیوتونی و ترسیم پدیدههای جهان بر اساس پارادایم معرفتشناختی پیچیدگی، درحال پیگیری است. این رخدادها حوزه تعلیم و تربیت را با چالشها و مطالبات جدیدی روبروکرده است. در راستای پاسخ به شرایط جدید الگوها و نظریههای گوناگونی توسعه یافتهاند. هدف این مقاله بررسی و تحلیل یکی از نظریههای جدید یادگیری تحت عنوان ارتباطگرایی است که در چند سال اخیر مورد اقبال پژوهشگران قرار گرفته است. برای این منظور پژوهشگر با استفاده از روشهای توصیفی- تحلیلی به گردآوری شواهد متنی، و تجزیه و تحلیل آنهامبادرتکرده تا به سؤالاتی دربارهاین نظریه پاسخدهد: آیا ارتباطگرایی میتواند یک نظریه یادگیری باشد؟ چه نقدهایی بر آن وارد است؟ آیا اساسا یک نظریه نوبنیاد است یا بر داشتههای نظریههای قبلی استوار شده است؟ تحلیل مبانینظری (و معرفت شناختی) ایننظریه نشان میدهد که با توجه به برخی معیارها و تطبیق آن با دیگر نظریههای موجود، ارتباطگرایی را میتوان به عنوان یک نظریه یادگیری بهشمار آورد. اتکای این نظریه به دانش ارتباطی(یا دانش توزیع شده)، آن را در قیاس با رفتارگرایی، شناختگرایی و سازندهگرایی از مبنای معرفتشناختی جداگانهای برخوردار کرده است. با این وجود این نظریه، هنوز از پشتوانههای تجربی کافی برخوردار نیست، بنابراین بکارگیری آن بهویژه در حوزه طراحی آموزشی نیاز به پژوهش بیشتر دارد. در مجموع این نظریه میتواند به عنوان همکار جدید نظریههای یادگیری نه جایگزین آنها، رهنمودها و کاربردهای زیادی، بهویژه برای یادگیری الکترونیکی در فضای وب 2.0 به همراه داشته باشد.
https://jep.atu.ac.ir/article_2224_5dd62967898a43a9ff8149b53d78ed82.pdf
2009-12-22
34
67
ارتباطگرایی
دانش ارتباطی
دانش توزیع شده
نظریههای یادگیری
حسین
اسکندری
eskandari3@yahoo.com
1
دانشجوی دوره دکتری دانشگاه تربیت مدرس
LEAD_AUTHOR
دکتر هاشم
فردانش
2
- عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
دکتر سید مهدی
سجادی
3
عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
فردانش، هاشم .(1387). طبقهبندی الگوهای طراحی سازندهگرا بر اساس رویکردهای یادگیری و تدریس. دانشگاه فردوسی مشهد، مجله علمی-پژوهشی مطالعات تربیتی و روانشناسی، دوره نهم، شماره دوم، صص 22-5
1
هرگنهان، بی.آر؛ السون، متیو، اچ .(1383). مقدمهای بر نظریههای یادگیری. ترجمه علی اکبر سیف، ویراست ششم، چاپ هفتم، تهران: نشر دوران.
2
Ally, M.(2004). Foundations of educational theory for online learning. In T. Anderson & F. Elloumi(Eds). Theory and practice of online learning. Athabasca: Athabasca University
3
Bessenyei, István(2008) Learning And Teaching In The Information Society Elearning 2.0 And Connectivism,Revista de Informatica Sociala anul V, nr. 9, iunie 2008
4
Brill, Aaron J. (2008). Connectivism, Globalization, and the Digital Divide:A Resource for Bridging the Gap, Masters of arts, University of San Francisco.
5
Carmean, Colleen M. (2008). e-Learning Design 2.0: Emergence, Connected Networks and the Creation of Shared Knowledge, A Dissertation Presented in Partial Fulfillment Of the Requirements for the Degree Doctor of Philosophy Capella University.
6
Chalmers, David J.(1992). Subsymbolic Computation and the Chinese Room. Retrieved May, 24 2010 from http://consc.net/papers/subsymbolic.pdf
7
Clark, A. (1997). Being there: Putting brain, body and world together again. Cambridge, MA: MIT Press.
8
Coyle, Jr.,James E.(2007). Wikis in the College classroom: A Comparative Study of Online and
9
Face-to-Face Group Collaboration at a Private Liberal Arts University. A dissertation submitted to the Kent State University College and Graduate School of Education,Health, and Human Services in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy.
10
Cunningham, W. J.; Fitzgerald, J. (1996). Epistemology and Reading. Reading Research Quarterly. Vol. 31. pp.36-60.
11
Downes, S. (2006). Learning Networks and Connective Knowledge, Retrieved February 20, 2009, from http://it. coe. uga. edu/itforum/paper92/paper92. html
12
Downes, S. (2007). An introduction to connective knowledge, Hug, Theo (ed.): Media, Knowledge & Education - Exploring new Spaces, Relations and Dynamics in Digital Media Ecologies. Proceedings of the International Conference held on June 25-26, 2007. November 27, 2007.
13
Downes, S. (2008). Types of Knowledge and Connective Knowledge. Retrieved March 11, 2009, from http://halfanhour.blogspot.com/2008/09/types-of-knowledge-and-connective.html
14
Fenoglio, Peter J.(2006). ‘Pinball’ engagement and Connectivism: New understandings of learning in the 21st Century.
15
Forster, T. (2007). Msg. 14, Re: What Connectivism Is. Online Connectivism Conference: University of Manitoba. http://ltc.umanitoba.ca/moodle/mod/forum/discuss.php?d=12
16
Hirumi, A. (2009).Transforming Training and Education to meet the needs of 21st Century Learners.1st International Conference on e-Learning and Teaching (ICeLT), Iran,Tehran, Iran University of Science and Technology,2009, 9-10 December,
17
Kerr, B. (2006) A challenge to connectivism. http://billkerr2.blogspot.com/2006/12/challenge-to-connectivism.html Retrieved on May 21, 2008.
18
Kerr, B. (2007a). A Challenge to Connectivism. Transcript of Keynote Speech, Online Connectivism Conference. University of Manitboa.
19
http://ltc.umanitoba.ca/wiki/index.php?title=Kerr_Presentation
20
Kerr, B. (2007b). A challenge to connectivism. Keynote presentation delivered at the Connectivism Online Conference, 2–9 February. Retrieved 28 November 2009, from http://learningevolves.wikispaces.com/kerr/ [Archived at http://www.webcitation.org/5lcKO3TKA].
21
Kerr, B. (2007c). Msg. 7, Re: What Connectivism Is. Online Connectivism Conference: University of Manitoba.
22
http://ltc.umanitoba.ca/moodle/mod/forum/discuss.php?d=12
23
Lave J., & Wenger. E. (2002). Legitimate peripheral participation’ in Communities of Practice. In R. Harrison (Ed.) Supporting lifelong learning: Volume 1 – Perspectives on learning (pp. 111-126). London & New York: RoutledgeFalmer.
24
Loftus, M. (2006) Creating feedback for students on online discussion boards using rubrics and a web server:Is technology enough?A National University of Ireland, Galway & Regis University, for the degree of Master of Science.
25
Masoumi, D. (2010) Quality in E-learning Within a Cultural Context: The Case of Iran. University of Gothenburg
26
Massyn, L. (2009). A Framework for Learning Design in Different Modes of Delivery in an Adult Learning Rogramme, (Ph.D Higher Education Studies). Faculty of the Humanities University of the Free State Bloemfontein.
27
Mergel, B. (1998).Instructional Design & Learning Theory, Retrieved Mey 6th, 2010, from
28
http://www.usask.ca/education/coursework/802papers/mergel/mergel.pdf
29
Miller, R. D. (2009). Developing 21st Century Skills Through the Use of Student Personal Learning Networks Dissertation Submitted to Northcentral University Graduate Faculty of the School of Education In Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Doctor of Education.
30
Moravec, J. (2008). Moving beyond Education 2.0. Retrieved May 18, 2010 from
31
http://www.educationfutures.com/2008/02/15/moving-beyond-education-20/
32
Olson, M.; Hergenhahn, B.R .(2008).= Introduction to the Theories of Learning (8th Edition) Prentice Hall; 8 edition.
33
Papert, S., & Idit, H. (1991).= Constructionism. Norwood, NJ: Ablex Publishing.
34
Petrina, S.; Dobson, T.; Xiaoqing G. N. (2008) Digital Natives, Digital Immigrants: An Analysis of Age and ICT Competency in Teacher, EDUCATIONAL COMPUTING RESEARCH, Vol. 38(3) 235-254, 2008
35
Pratt, D. 2002. Good teaching: one size fits all? New directions for adult and continuing education 2002(93):5-15.
36
Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. In On the Horizon, October 2001, 9 (5). Lincoln: NCB University Press.
37
Rousseau, J. J. (2007) Historical Case Study o the Supernet Consortium: Investigating Change management and the Concept of Connectivism and Distributed Professional Learning communities, Submitted to the Faculty of the Graduate School of Texas A&M University-Commerce in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Education.
38
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر الگوهای طراحی آموزشی گانیه وپنج مرحلهای بایبی در آموزش مبتنی بر شبکه بر یادگیری و یادداری دانشجویان
آموزشمبتنی بروب که یکیاز اشکالآموزشالکترونیکی است در آموزشعالی رویکردی جدید است و نزدیک به 3 میلیون یادگیرنده در حال حاضر این دورهها را میگذرانند .اما اینکه در طراحی آموزشهای مبتنی بروب چه نظریهها والگوهایی باید مورد استفاده قرار گیرد تحقیق جامعی در این رابطه به عمل نیامده است. هدف از این تحقیق بررسی تأثیر الگوهای طراحیآموزشی گانیه و پنجمرحلهای بایبی در آموزش مبتنی برشبکه بر یادگیری و یادداریدانشجویاناست. برایتجزیه و تحلیلدادههااز شاخصهایآمارتوصیفی (میانگین، انحراف استاندارد، واریانس، نمودار) وآمار استنباطی به منظور آزمون فرضیههای تحقیق و به عبارتی تعمیم نتایج بدست آمده از نمونه به جامعه آماری تحقیق، از، تحلیل کوواریانس، اندازهگیریمکرّر طرحیک بین- یکدرون و آزمونتعقیبی بونفرونی استفاده شد. ابزارهای پژوهش شامل پیش آزمون، پس آزمون یادگیری وآزمون یادداری بود که توسط محقق ساخته شده بود. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان کارشناسی رشته تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی در سال تحصیلی 89-88 بودند که از میان آنها 32 دانشجو با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند، و پس از اجرای پیش آزمون یادگیری بر روی هر 32 نفر، به طور تصادفی آنها به دوگروه تقسیم شدند والگوی طراحیآموزشیگانیه بر روی یک گروه و الگوی پنج مرحلهای بایبی نیز بر روی گروه دیگر اجرا شد؛ وسپس پس آزمون یادگیری بر روی هر دوگروه اعمال شد ودر نهایت بعد از سه هفته پس آزمون یادگیری به عنوان آزمون یادداری عیناً بر روی هر دو گروه تکرار شد. یافتههای تحقیق نشان داد که 1. بین یادگیریدانشجویانی که با الگویطراحیآموزشیبایبی آموزش دیدهاند و دانشجویانی که با الگوی طراحیآموزشی گانیه آموزش دیدهاند تفاوت معناداری وجود دارد. و یادگیری دانشجویانی که با الگوی طراحی آموزشی بایبی آموزش دیدهاند نسبت به دانشجویانیکه با الگویگانیه آموزشدیدهاند بیشتر است. 2. بین یادداریدانشجویانیکه با الگوی طراحیآموزشی بایبی آموزش دیدهاند ودانشجویانی که با الگوی طراحیآموزشی گانیه آموزش دیدهاند تفاوت معناداری وجود دارد. و یادداری دانشجویانی که با الگوی طراحیآموزشی بایبی آموزش دیدهاند نسبت به دانشجویانی که با الگوی گانیه آموزش دیدهاند بیشتر است.
https://jep.atu.ac.ir/article_2225_7a7a5cd507fcc0c19067abb38fb6f0dc.pdf
2009-12-22
66
89
آموزش الکترونیکی
طراحی آموزشی
یادگیری
یادداری
مائده
مالکی
1
کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی
LEAD_AUTHOR
دکتر خدیجه
علی آبادی
2
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
اندرسون، تری والومی، فتی .(1385). یادگیری الکترونیکی از تئوری تا عمل. ترجمه بی بی عشرت زمانی و سید امین عظیمی، تهران: انتشارات مدارس هوشمند. تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی 1964.
1
ایلخانیزاده، مینا .(1386). بررسی ومقایسه تأثیر تدریس به شیوه بحث گروهی وسخنرانی در درس مطالعات اجتماعی بر یادگیری، یادداری وانگیزش پیشرفت دانش آموزان دختر پایه اول دبیرستانهای منطقه 12 شهر تهران. پایان نامه کارشناسیارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
2
حیدری، حسین .(1384). تأثیر دو روش تدریس e5 وسنتی در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کلاس پنجم ابتدایی در درس علوم تجربی شهرستان قائم شهر در سال تحصیلی 84-83. چاپ نشده. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
3
سرمد .(1384). روشهای آماری تک متغیری. تهران: انتشارات سمت.
4
گانیه، آر.ام. بریگز، لس لی جی، والتر دبلیو .(1374). اصول طراحی آموزشی. ترجمه خدیجه علی آبادی. تهران: نشر دانا. تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی 1994.
5
مرجل، براندا .(1382). طراحی آموزشی ونظریه یادگیری. (ترجمهی جلیل شاهری لنگرودی). مجموعه مقالات علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جنوب. دفترششم، صص77-21.
6
نورانی، خدیجه .(1386). تأثیر طراحیآموزشی مبتنی بر رویکرد شناختگرایی وساختن گرایی بر میزان پیشرفت تحصیلی، یادداری، و میزان انگیزش پیشرفت دانشآموزان پایه سوم دبیرستان در درس تاریخ معاصر در سال تحصیلی 87-86 در شهرستان دزفول. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
7
Almala, A. H. )2005( A constructivist conceptual framework for a quality e-Learning environment distance learning; Academic Research Library. 2, 5; pg. 9.
8
Anglada, D. (2008). Applying a basic instructional design model. Retrieved on December 22, 2008, from http://www.pace.edu/CTLT/newsletter/Volume%202%20Issue%201/articles/idm.htm
9
Bi, X. (2000). Instructional design attributes of web-based courses. Paper presented at WebNet 2000 World Conference on the WWW and Internet. San Antonio, TX.
10
Bourgeois Ware,H.(2006). Learner-centered e-Learning: an exploration of learner-centered practises in online and traditional instruction in higher education. Doctoral Dissertation, The Department of Educational Theory, Policy, and Practice.
11
Bybee.R. W. (2009) The BSCS 5e instructional model and 21ST century skills. Retrieved March 10, 2009from :
12
www7.nationalacademies.org/bose/Bybee_21st%20Century_Paper.pdf.
13
Clark, J. (2000). Collaboration tools in online learning environments. Asynchronous
14
Learning Networks Magazine, 4(1). Retrieved on September 5, 2008, from
15
http://www.sloan-c.org/publications/magazine/v4n1/clark.asp.
16
Crawford, C. (2004). Non-linear instructional design model: eternal, synergistic design and development. British Journal of Educational Technology, 35, 413–420. doi:10.1111/j.0007 1013.2004.00400.x.
17
DelVecchio, K and Loughne). 2006(.Advantages and Disadvantages of E-Learning. In Pamela Berman (Ed.).Elearning consepts and techniques. USA: Bloomsburg University of Pennsylvania's Department of Instructional Technology.
18
DeSchryver, M., & Spiro, R. (2008). New forms of deep learning on the web: Meeting the chal lenge of cognitive load in conditions of unfettered exploration in online multimedia environments. In R. Zheng (Ed.), Cognitive effects of multimedia learning (pp. 134-152). Hershey, PA: Information Science Reference/IGI Global.
19
Drouin, Michelle. (2008). Relation between students’perceived sense of community and satisfaction, achievment, and retention an online course. Quarterly Review of Distance Education 9.30: 267-84.
20
Gunawardena, C. N., Ortegano-Layne, L., & Carabajal, K. (2006). New model, new strate gies:Instructional design for building online wisdom communities. Distance Education, 27(2), 217–232.
21
Hobbs, D. (2002). A constructivist approach to web course design: a review of the
22
literature. International Journal on E-Learning, 1(2), 60-65.
23
Horton, W.(2006). E-Learning by design. USA: Pfeiffer.
24
Johnson, D., & Johnson, R. (1994). Leading the cooperative school (2nd ed.). Edina, MN: Interaction Book Company.
25
Jung, I. (2001). Building a theoretical framework of web-based instruction in the context
26
of distance education. British Journal of Educational Technology, 32(5), 525-534.
27
Karaduman, H, Gultekin, M.(2007). The effect of constructivist learning principles based learning materials to students' attitudes, success and retention in social studies. Turkish Online Journal of Educational Technology 6 (3) article 10
28
Karagiorgi, Y & Symeou, L. (2005). Translating Constructivism into Instructional Design: Potential and Limitations. Educational Technology & Society, 8 (1), 17-27. Retrieved July 30, 2009.From:
29
www.ebiblioteka.lt/resursai/Uzsienio%20leidiniai/.../Jets_v8i1_05a.pdf.
30
Li, H. (2003). An investigation of a new instructional design procedure for Web-based instruction (WBI): A Delphi study. Dissertation Abstracts International, 64 (07). (UMI No. AAT 3097823).
31
Liaw, S. S. (2004). Considerations for developing constructivist Web-based learning. International Journalof Instructional Media, 31(3), 309-321. Lin,w.(1998)The effectcts of restructuring biology teaching by a constructivism teaching approach.an action research.ED418872
32
Lock, J. V. (2002). Laying the groundwork for the development of learning communities
33
within online courses. The Quarterly Review of Distance Education, 3(4), 395- 408.
34
Maryannakis, Artemios. (2009).Effectiveness of objectivist online instructional
35
graduatelearners knowledge and competence. Doctoral Dissertation, Capella University.
36
Mödritscher , F. (2006). e-Learning theories in practice: a comparison of three methods, Journal of Universal Science and Technology of Learning,0(0). 3-18.
37
Morphew, V. N. (2002). Web-based learning and instruction: A constructivist approach.
38
In M. Khosrow-Pour (Ed.), Web-based instructional learning. Hershey, PA: IRM. 1-14
39
Morris, Libby and Finnegan. (2008). Best practices in predicting and encouraging student persistence and achievement. Journal of College Student Retention 10.1: 55-64.
40
Royal, Christina. (2007). Exploring the use of instructional design models for web based instruction in higher education:a modified Delphi study. Doctoral Dissertation, Capella University.
41
Siemens , George (2002). Instructional design in E-Learning. Retrieved online July 30, 2004 at http://www.elearnspace.org/Articles/InstructionalDesign.htm.
42
Sun, X. (2001). An investigation of instructional design models for Web-based
43
instruction. Dissertation Abstracts International, 62(02). (UMI No. AAT
44
Palloff, R. M. & Pratt, K. (1999). Building learning communities in cyberspace: Effectivestrategies for the online classroom. San Francisco: Jossey-Bass.
45
Wallace H, Irvin, M, Lie, P, & Farmer ,T. (2008). Effectiveness of using learner-centered principles on student retention in distance education courses in rural schools. distance education 29.3: 211-29.
46
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر ترکیبی روشهای سنجش جایگزین(عملکردی و کارپوشه) بر نگرش و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پیش دانشگاهی رشته علوم تجربی در درس شیمی شهرستان خرم آباد
پژوهش حاضر تأثیر ترکیبی بکارگیری روشهای مختلف سنجش جایگزین (عملکردی و کارپوشه) بر نگرش و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان را مورد بررسی قرار داد. نمونه پژوهش را 40 دانشآموز پسر پیش دانشگاهی در رشتة علوم تجربی منطقه 2 خرمآباد تشکیل دادند که در دو کلاس متفاوت بهصورت تصادفیخوشهای انتخاب شدند. ابزارهای اندازهگیری مورد استفاده در این پژوهش عبارت بود از: 1- پرسشنامه تجدیدنظر شده سنجش نگرش نسبت به مدرسه (SAAS-R)، 2- آزمون پیشرفت تحصیلی شیمی، 3- آزمونهای عملکردی شیمی، 4-کارپوشه. برای تحلیل دادهها از روشهایآماری تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA)،و تحلیل کوواریانس یک متغیری (ANCOVA) استفاده شد. نتایج نشان داد دانشآموزانی که عملکردشان با استفاده از روشهای سنجش جایگزین موردآزمون قرار میگیرند درمقایسه بادانشآموزانیکه عملکردشان با روشهای سنتی اندازهگیری میشوند: 1- نگرش مثبتتری نسبت به مدرسه دارند، 2- به پیشرفت تحصیلی بالاتری در حیطة روانی- حرکتی و شناختی دست مییابند.
https://jep.atu.ac.ir/article_2226_bfa886f4eabd0135c59c7c615ecaec04.pdf
2009-12-22
88
109
سنجش جایگزین
سنجش سنتی
نگرش
پیشرفت تحصیلی
کارپوشه
آزمونهای عملکردی
دکتر یدالله
خرم آبادی
1
عضو هیأت دانشگاه پیام نور استان همدان
LEAD_AUTHOR
دکتر علی
دلاور
2
- عضو هیأت علمیدانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
جعفری، سکینه. (1376). بررسی نحوه ایجاد علاقه در دبیران، دانش آموزان در جهت استفاده بهتر از امکانات آزمایشگاه در درس زیست شناسی. گزارش پژوهشی، سازمان آموزش و پرورش شهرستان های تهران.
1
سیف، علی اکبر. (1384). سنجش فرایند و فرآورده یادگیری: روشهای قدیم و جدید. تهران: نشر دوران.
2
سیف، علی اکبر. (1379). روانشناسی پرورشی: روانشناسی یادگیری و آموزش (ویراست نو). تهران: انتشارات آگاه.
3
سیف، علی اکبر. (1382). مفهوم سنجش و تاثیر آن بر روش آموزش معلم و کیفیت یادگیری دانش آموزان. مجموعه مقالات اولین همایش ارزش یابی تحصیلی(صص 212-199). تهران: تزکیه.
4
سیف، علی اکبر. (1383). اندازهگیری، سنجش، و ارزشیابی آموزشی (ویرایش سوم). تهران: نشر دوران.
5
کریمی، عبدالعظیم. (1383). بررسی نتایج مطالعه بین المللی پیشرفت سواد خواندن پرلز (PIRLS) 2001. تهران: پژوهشکده تعلیم و تربیت.
6
کیامنش، علیرضا و خیریه، مریم. (1380). سنجش و اندازه گیری در ریاضی و علوم همراه با سؤال های ریاضی و علوم TIMSS در دوره ابتدایی. تهران: پژوهشکده تعلیم و تربیت.
7
کیامنش، علیرضا و نوری، رحمان. (1377 الف). یافته های سومین مطالعه بین المللی TIMSS علوم دوره ابتدایی. تهران: پژوهشکده تعلیم و تربیت.
8
کیامنش، علیرضا و نوری، رحمان. (1377 ب). یافته های سومین مطالعه بین المللی TIMSS ریاضیات دوره ابتدایی. تهران: پژوهشکده تعلیم و تربیت.
9
کیامنش، علیرضا. (1377). سنجش عملکرد در سومین مطالعة بین المللی ریاضی و علوم TIMSS چهارم ابتدایی و سوم راهنمایی. تهران: پژوهشکدة تعلیم و تربیت.
10
Arthur, L. A. (2004). An exploration of the impact of prior achievement, task complexity, cultural knowledge, and performance feedback on the mathematics self-efficacy and self-assessment of African-American per-adolescent students. Doctoral Dissertation, Howard University.
11
Barrows , H.S., Wiliams , R.G., & Moy , R.h. (1987) . A comprechensive Performance – Based assessment of fourt – year Student’s clinical skills . Journal of Medical Education , 62 , 805 – 809 .
12
Black , p.,& William , D. (1998) . Assessment and classroom Learning . Assessment in Education : Principles , Policy , and Practice , 5(1) , 7-74 .
13
Bol , h., Stepganson , P.L., O’connell , A ., & Nunnery , J.A. (1998). Influence of experience , grade level , and Subject area on teacher’s assessment practices .The Hournal of Educational Research , 91(6) , 323-330 .
14
Dembo , M.H. (1994) . Applying educational psychology (5 th. Ed.). New York: Long-man .
15
Ediger, M. (2000). Qualitative assessment versus measurement of student achievement. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 447 154).
16
Eggen.p.,& kauchak , D. (2001) . Educational psychology (5* ed). Upper Saddle River , NJ : Merril/Prentice – Hall .
17
Grace, C. (1992). The portfolio and its use: Developmentally appropriate assessment of young children. Urbana, IL: Clearinghouse on Elementary and Early Childhood Education. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 357 393).
18
Karmos , A.H., & Karmos , J.S. (1984) . Attitudes toward standardized achievement tests and their relation to achievement test performance . Measurement and Evaluation in Counseling and Development , 17 , 56-66 .
19
Katula, A., Ray, S., & Sherrill, C. (1999). Improving student motivation, parent communication, and assessment while implementing a portfolio program. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 436 309).
20
Klenowski, V. (2002). Developing portfolios for learning and assessment. London: Routledge.
21
Lane , S., Parke , C S., & Stone , C.A. (2002) . The impact of a state performance – based assessment and accountability Program in mathematics instruction and student learning : eveidence from survey data and school performance . Educational Assessment , 8 (4) , 279-315 .
22
Linn . R.L., Baker , E.L., &Dunbar , S.B. (1991). Complex , Performance based assessment : Expectations and validation criteria . Educational Researcher, 20(8) , 15-21 .
23
Macciomei, N. R. (1995). The effects of portfolio assessment on academic achievement and intrinsic motivation for students with specific learning disabilities. Doctoral Dissertation, University of South Carolina.
24
Meisels , S.I., Xue , Y.,Bickel , D.P., Nicholsen , J., & Atkins – Burnett , S. (2001). Paremtal Reactions to Authentic Performance Assessment . Educational Assessment , 7 (1) , 61-85 .
25
Olina, Z. & Sullivan, H. J. (2002). Effects of classroom evaluation strategies on student achievement and attitudes. Educational Technology Research and Development, 50, 61-75.
26
Paris , S.G., Lawton , T.A., Turner , H.C., & Roth , J.L. (1991) . A developmental Perspective on standardized achievement testing . Educational Researcher , 20 (5) , 12-20 .
27
Paulson, F. L., & Paulson, P. P. (1994). Student led portfolio conferences. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 377 241).
28
Ruiz – Primo , M.A., Baxter , G.P., & Sgavelson , R.J. (1993). On the stability of Permance assessments. Journal of Educational Measuremenu , 30 (1) , 41-53 . Schwager , M.T., & Carlson , J.S. (1994). Building assessment cultures : Teacher perceptions and School environment . Education and Urban Society , 26 , 390-403 .
29
Seals, G. J. (2001). The effects of portfolio use as a learning tool on algebra II students achievement and their attitudes toward mathematics. Doctoral Dissertation, the University of Mississippi.
30
Shavelson , R.H., Baxter , G.P., & Pine , J. (1992) . Performance assessments : political rhetoric and measurement reality . Educational Researcher . 21(4) , 22-27 .
31
Shavelson , R.J. (1994) . Guest editor’s Preface . International Journal of Educational Research , 21 (3) , 235-237 .
32
Shavelson , R.J., Baxter , G.P., & Gao , x . (1993). Sampling Variability of performance assessments . Journal of Educational Measurement , 30 (3) , 215 – 232 .
33
Shepard , L. (1991). Psychometrician’s beliefs about learning . Educational Researcher , 20 , 2-16 .
34
Shepard , L.A. (1991) . Will national tests improve student learning ? Phi Delta Kappan , 73 (3) , 232 – 238 .
35
Shepard . L.A. (2000) . The role of assessment in a learning culture . Educational Researcher . 21(4) , 22-27 .
36
Stefanou , C., & parkes , J. (2003). Effects of classroom assessment on student motivation in fifth – grade science . The Hournal of Educational Research , 96 (3), 152-161 .
37
Susuwele-Banda, W. J. (2005). Classroom assessment in Malawi: teachers’ perceptions and practices in mathematics. Doctoral Dissertation, Virginia Polytechnic Institute and state University.
38
Tierney, R. (1992). Setting a new agenda for assessment. Learning, 21, 62-64.
39
Wiggins , G . (1991) . Standard , not standardization : Evoking quality student work . Educational Leader Ship , 51 , 74-79 .
40
Woolfork , A.E. (2004) Educational Psychology . Englewood Cliffs , NH : Prentice – Hall .
41
Wu, Y., & Tsai, C. (2005). Development of elementary school students' cognitive structures and information processing strategies under long-term constructivist-oriented science instruction. Science Education, 89, 822-846.
42
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نقش اضطراب شناختی و جسمی در عملکرد ورزشی
هدف از انجام مطالعه حاضر، بررسی نقش اضطراب شناختی و جسمی در عملکرد ورزشی است. نمونهآماریشامل 60 نفراز فوتبالیستهای شرکتکننده در مسابقات فوتسال سازمان تأمین اجتماعی در شهر تهران بین سالهای 1389-1388 و با روش تصادفی میباشد. در این مطالعه، اضطراب شناختی و اضطراب جسمی متغیرهای پیشگوییکننده و عملکردورزشی متغیرملاک است. برای جمعآوریاطلاعات، از اندازهگیری فشارخون و ضربانقلب، پرسشنامه اضطرابحالتی رقابتی (CSAI-2) و پرسشنامه عملکرد بازیکنان استفاده شد. در تجزیه و تحلیل اطلاعات، همبستگی پیرسون و رگرسیون دو متغیر بهکار گرفته شد. نتایج نشان داد که بین اضطراب شناختی و جسمی با عملکرد ورزشی در ورزشکاران ارتباط منفی معنیداری وجود دارد. همچنین اضطراب شناختی و جسمی هرکدام حدود 12 درصد از عملکرد ورزشی را تبیین میکند. براساس این مطالعه، اضطراب در سطح متوسط بهترین عملکرد ورزشی را در پی دارد ولی اضطراب بالا و پایین منجر به تخریب عملکرد ورزشی میشود.
https://jep.atu.ac.ir/article_2227_5d4bd6628086c2e7c6131a25cda9a48d.pdf
2009-12-22
111
126
اضطراب شناختی
اضطراب جسمی
عملکرد ورزشی
فوتسال و CSAI-2
مهران
سرداری پور
1
- دکترای تخصصی روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
LEAD_AUTHOR
دکتر حسن
احدی
2
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
دلاور علی، احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علومتربیتی. انتشارات رشد، 1384.
1
دلاور علی، روش تحقیق در روانشناسی و علوم رفتاری. نشر ویرایش، 1385.
2
صنعت کاران، افسانه .(1376). بررسی تأثیر یک دوره تمرینات آرامسازی در میزان اضطراب حالتی رقابتی و نحوهی عملکرد بانوان بسکتبالیست باشگاههای تهران. پایاننامهی کارشناسی ارشد. تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکز.
3
فرخیاحمد، حکاک الهام .(1379). مقایسه دونوع اضطرابصفتیرقابتی و حالتیرقابتی موجود در ورزشکاران مرد داخلی و خارجی شرکتکننده در مسابقات بینالمللی بسکتبال جام ورزش و ملتها. نشریه ی حرکت.
4
مارتنز، راینر، روانشناسی ورزش (راهنمای مربیان و ورزشکاران). ترجمه فرهاد هژیره، تهران، انتشارات جهاد دانشگاهی- چاپ دوم، 1996.
5
هوشمند، محمد .(1368). فرهنگ پزشکی دولند. تهران، انتشارات سروش.
6
American Heart Association,(2004).www.americanheart.org.Retri eve. November21, 2004..
7
Bird, A..m.and Horn, A..(1990). Cognitive anxiety and mental error Journal of sport and Exercise psychology,12, 211-216
8
Butler (1996).Sport Psychology in Action. Butterworth- Heinemann: Oxford, England.
9
Fletcher.& S. Hantan(2001);"The Relation Between Psychological Skills Usage and Competitive Anxiety Response";Psychology of Sport and Exercise,Vol.2,pp.89-101.
10
Gould, G.,&Weinberg,R.S.(1984).Antecedents of temporal changes in and relationships between CSAI-2 components Journal of Sport Psychology,6,289-304. 15-Gould,D.,Ecklund,R.C.,&Jackson,S.A.(1993).Coping strategies used by U.S.Olympic Wrestlers. Research Quarterly for Exercise and Sport,64,83-93.
11
Gowan,G.R.(1979).Bridging the gap between sport science and sport practice. In P. Klavora & J.V. Daniel (Eds.), Coach, Athlete and the Sport Psychologist.
12
Hanin, Y.L. (1980); A study of anxiety in sports, In W.F. Straub (Ed.), Sport Psychology: An Analysis of Athlete Behavior, Ithaca, NY: Movement pp.236-249.
13
Hardy,L.,Parfitt,G.and Pates.(1995).Somatic anxiety, physiological arousal and performance: Differential effects upon a high anaerobic, low memory demand task. International Journal of Sport Psychology,26,196-213.
14
Hanin,Y.L.(1986).State Trait anxiety research on sport in the USSR. In C.D.Spilberger&R.Diaz(Eds.),Cross-Cultural Anxiety(Vol.3) , Hemisphere, Washington,D.C.,45-64.
15
Hardy,L.&Parfitt,G.(1991).A catastrophe model of anxiety and performance. British Journal of Psychology,82,163-178.
16
Kirby, R.J., &Liu,J.(1999) Precompetition anxiety in Chinese athletes. Perceptual and Motor skills.88, 297-303.
17
Martens,R.,Vealey,R.S.,&Burton,D.(1995).Competitive anxiety in sport. Champaign, IL,England:Human Kinetics Publishers.
18
Martens,R.,&D.Burton(1990); CompetitiveAnxietyin Sport; Champaig, IL: Human Kinetics.
19
Orlick, T.,&Partington,J.(1988).Mental Links to excellence. The Sport Psychologist,2,105-130.
20
Thuot, S.M.,Kavouras,S.A.,&Kenefick,R.W.(1998).Effect of perceived ability, game location, and state anxiety on basketball performance. Journal of Sport Behavior, 21,311-321.
21
Thomas&I.Maynard (2004);"Competitive Anxiety Response in the Week Leading up to Competition"; Psychology of Sport and Exercise, Vol.5,pp.169-187.
22
Jones G (1991) recent development and current issues in competitive state anxiety research. The psychologies. 4 , 152-5.
23
Jones.G, Swain.A (1996), Effect of goal-setting intervention on selected basketball skills, Research Quarterly for exercise and sport, N66, P51-63.(23).
24
Jones.G., Swain,A.B.J&Cale,A.(1991).Gender differences in precompetition temporal patterning and and antecedents of anxiety and self-confiedence.Journal of Sport and Exercise Psychology,13,1-15.
25
Wiggins, M.S., &Brustad, R.J.(1996).Perception of anxiety and expectations of performance. Perceptual and Motor Skills, 83, 1071-1074.
26
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی میزان اثربخشی خودگوئیهای درونی مثبت بر افزایش باورهای خودکارآمدی عمومی زنان
اینپژوهش بهمنظور، بررسی اثربخشی خودگوئیهایدرونی مثبت بر افزایشمیزان باورهای خودکارآمدی عمومی زنان انجام گرفته است. ابزاری که در این پژوهش مورد استفاده قرارگرفته است، مقیاس خودکارآمدی عمومی (GSE) شرر و همکاران (1982) است که ضریب پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ برای خرده مقیاسهای خودکارآمدی عمومی و اجتماعی به ترتیب 86/0 و 71/0 گزارش شدهاست. جامعه آماری پژوهش، زنان متأهل مراجعه کننده به مرکز آموزش خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) غرب استان تهران بودند. از بین مراجعهکنندگانی که پس از فراخوان مرکز در تیرماه 86، داوطلب شرکت در دوره آموزشی شدند، پس از مصاحبه اولیه وکسب اطمینان از علاقه و تعهد آنها نسبت به شرکت در تمام جلسات، 24 نفر بهطورتصادفی انتخابشدند که در دوگروه 12نفر کنترل و آزمایش بهصورت تصادفی جایگزین شدند. سپس، اعضای دو گروه به پرسشنامه خود کارآمدی عمومی پاسخ دادند. آنگاه گروه کنترل در نوبت انتظار قرار گرفته و گروه آزمایش طی 8 جلسه یک ساعت و نیمی در برنامه آموزش خودگوئیهای درونی مثبت برمبنای مفاهیم مکتب شناختدرمانی شرکت کردند. پس از آن، از هردوگروه پسآزمون به عمل آمد و دادههای حاصله توسط آزمون t برای مقایسه میانگینهای دو گروه مستقل مورد تجزیه و تحلیل واقع گردید. نتیجه پژوهش نشان داد که آموزش خودگوییهای مثبت در افزایش میزان باورهای خودکارآمدی عمومی زنان مورد نظر مؤثر بودهاست.
https://jep.atu.ac.ir/article_2228_c216ab3f23356204f8e741e9bf13f441.pdf
2009-12-22
125
148
شناختدرمانی
خودگوئیهایدرونی مثبت
باورهایخودکارآمدی عمومی
طیبه
دهقانی فیروزآبادی
1
کارشناس ارشد مشاوره خانواده
LEAD_AUTHOR
دکتر سیده خدیجه
آرین
2
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
بک، آرون، تی. (1988). عشق هرگز کافی نیست. ترجمهی مهدی قراچهداغی(1382). تهران: انتشارات آسیم، چاپ پانزدهم.
1
بهاری، رزاق.(1385). بررسی اثر بخشی آموزش تکنیک کنترل خودگوئی بر کاهش تعارضات زناشوئی زنان شهر ارومیه. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی.
2
پروین، لارنس، ای.(1382). روانشناسی شخصیت: نظریه و تحقیق. ترجمه پروین کدیورو محمد جعفر جوادی. تهران: انتشارات رسا، جلددوم(تاریخ انتشار به زبان اصلی، 1989).
3
ستیر، ویرجینیا .(1376). آدم سازی در روانشناسی خانواده. ترجمه بهروز بیرشک. تهران: انتشارات رشد، چاپ سوم.
4
شارف، ریچارد، اس.(1381). نظریههای روان درمانی و مشاوره. ترجمه مهرداد فیروزبخت. تهران: انتشارات خدمات فرهنگی رسا، چاپ اول.
5
علی نیاکروئی،رستم.(1382). بررسی رابطه بین خودکارآمدی عمومی و سلامت روان دانش آموزان پایه سوم متوسطه شهر بابل در سال تحصیلی 82-81، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی.
6
قمری گیوی،حسین.(1370). کاربرد گفتار درونی در کودکان ADHD. پایان نامه کارشناسی ارشد، انستیتو روانپزشکی تهران.
7
لوریا، الکساندر رویانویچ.(1376). زبان و شناخت. ترجمه حبیب ا... قاسم زاده. تهران: نشر فرهنگان.
8
ماسن، پاول هنری وکیگان،جروم وهوستون،آلتاکارول وکا نجر،جان جین وی .(1380). رشد و شخصیت کودک. ترجمه مهشید یاسایی. تهران: انتشارات نشر مرکز، چاپ اول.
9
مایکنبام، دونالد.(1376). آموزش ایمن سازی در مقابل استرس. ترجمه سیروس مبینی. تهران: انتشارات رشد، چاپ اول.
10
مجیدیان، فرزاد.(1384). بررسی رابطه باورهای خودکارآمدی و سخترویی با استرس شغلی مدیران مقطع متوسطه سنندج. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی.
11
میر سمیعی، مرضیه.(1385). بررسی رابطه بین خودکارآمدی، حمایت اجتماعی و اضطراب امتحان با سلامت روان دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی . پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی.
12
نوری، مرجانه.(1380). بررسی ارتباط خودگوئیهای درونی با سازگاری اجتماعی، عاطفی و آموزشی دختران دانشآموز در سال 1380. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا.
13
هرسن، مایکل و بلک، آلن.(1378). فرهنگ شیوههای رفتار درمانی. ترجمه فرهاد ماهرو سیروس ایزدی. تهران: انتشارات رشد.
14
ویگوتسکی، ل .(1365). اندیشه وزبان. ترجمه حبیب ا... قاسم زاده. تهران: نشر آفتاب.
15
Bandura, A.(1977) Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84,191-215.
16
Hains, A.A & Szyjakowski, M. (1990) A cognitive Stress-reduction intervention Program for adolescents. Journal of counseling psychology, 37,79-84.
17
Kimberli,R.H & Treadwell,P & Kendall. (1996) self-talk in youth with anxiety disorders: states of mind, Content specifity and treatment outcome. Journal of consulting & clinical psychology, 64,941-950.
18
Love,J.(2005) Positive self-talk. www.ezinearticles.com.
19
Mckellar,J.D & Malcarne, V. & Ingram,R.E.(1996) States of mind and negative affectivity. Cognitive therapy and Research,20,235-249.
20
Schwarzer, R.(1998) General perceived self-efficacy in 14 cultures. Psychology and Health: An International journal,9,161-180.
21
Surya,A.K.(2004) Positive self-talk: the way you talk to yourself can Determine How you Succeed. www.easyarticles.com.
22