ORIGINAL_ARTICLE
بررسی و مقایسه سازگاری تحصیلی دانشجویان سال اول تا چهارم دانشگاه و رابطه آن با حمایت اجتماعی خانواده و دوستان
هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسه سازگاری تحصیلی دانشجویان دختر سال اول تا چهارم و رابطه آن با حمایت اجتماعی خانواده و دوستان بوده است. بدین منظور 600 آزمودنی (150 آزمودنی از هر ورودی سالهای تحصیلی اول، دوم، سوم و چهارم) دانشگاه پیام نور تهران با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای انتخاب شده و مورد مطالعه قرار گرفتند. اندازهگیری متغیرهای یاد شده به وسیله پرسشنامههای حمایت اجتماعی پروسیندانو و هلر (1983، به نقل از ثنایی،1379) که دارای دو مقیاس خانواده و دوستان است و پرسشنامه سازگاری تحصیلی هنری بارو که در سال 1949 در دانشگاه استنفورد تهیه شده است، انجام گرفته است.
یافتهها نشان داد که تنها اثر اصلی ترکیبی سال ورود با رشته تحصیلی با 324/2= Fبا درجه آزادی 6 در سطح اطمینان 95% بر روی سازگاری تحصیلی معنادار است. همچنین یافتههای دیگر این پژوهش بیانگر این است که ضریب همبستگی بین متغیرهای حمایت خانواده و دوستان و سازگاری تحصیلی، از نظر آماری معنادار است.
نتیجهگیری: با توجه به اینکه حمایت خانواده پیشبینیکننده قوی برای سازگاری تحصیلی میباشد، با تقویت آن میتوان به دانشجویان کمک کرد تا بر مسائل و مشکلات تحصیلی خود غلبه کرده و سازگاری تحصیلی بهتری را بدست آورند.
https://jep.atu.ac.ir/article_2156_26a3f7b25964095a1f2dd83acff0dbbf.pdf
2008-09-22
1
15
حمایت اجتماعی
سازگاری تحصیلی
خانواده
دوستان
مجید
صفارینیا
1
LEAD_AUTHOR
داوود
هزارهای
2
LEAD_AUTHOR
ثنایی، باقر. (1379). مقیاسهای سنجش خانواده و ازدواج. مؤسسه انتشارات بعثت، چاپ اول. تهران.
1
فقیرپور، علی.(1374). بررسی رابطه حمایت اجتماعی ادراک شده و مشکلات روانشناختی نوجوانان، پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه علامه طباطبایی.
2
موسوی، سید علی محمد؛کافی ماسوله، سید موسی؛ امیر پور تالش، فروزنده .(1377). تهیه و تدوین آزمون سازگاری تحصیلی دانشجویان. معاونت امور دانشجویی و فرهنگی دانشگاه صنعتی امیر کبیر. دفتر مشاوره دانشجویی.
3
Enochs, W.K., Ronald, C. B.,(2006).Social Adjustment of college freshman: The important of gender and living environment. College Student Journal.Vol.40, Issue.1.
4
Boulter, L.T., (2002). Self-concept as a predictor of college freshman academic adjustment. College Student Journal. Vol.36, Issue.2.
5
Friedlander, L. J., Reid, G. J., Shupak, N., Cribbie, R., (2007). Social support, self-esteem, and stress as predictors of adjustment to university among first-year undergraduates. Journal of College Student Development. Vol. 48, N. 3.
6
Grant-Vallone, E., Reid, K., Umali, C., Pohlert, E., (2004). An analysis of the effect of self-esteem social support and participation in student support services on student adjustment and commitment to college. Journal College Student Retention,Vol.5.
7
Leong, F. T. L., Bonez, M. H.,(1997). Coping styles as predictors of college adjustment among freshman. Counseling Psychology Quarterly,Vol.10,
8
Tomlinson-Clarke, S., (1998). Dimension of adjustment among college woman. Journal of College Student Development. V.39, N.4.
9
Woosley, S., (2003). How important are the first few weeks of college? The long term effects of initial college experience. College Student Journal.
10
ORIGINAL_ARTICLE
روشهای تربیت اجتماعی از منظر ملامحسن فیض کاشانی (ره)
با توجه به اینکه یکی از مشکلات مهم عصر ما بحران هویت اجتماعی و فقدان معنویت است، امروزه تربیت اجتماعی به عنوان یکی از ساحتهای تربیت مورد توجه جدی اندیشمندان علوم تربیتی قرار گرفته است. تربیتیافتگی اجتماعی انسان سبب غلبه فرد بر خودمحوری در زمینههای معرفتی، ارتباطی و عاطفی میشود. یعنی انسانها حال و وضع، شناخت، اطلاعات، علایق و رفتار خود را ملاک و معیار قضاوت قرار نمیدهند بلکه سعادت خود را در سعادت دیگران جستجو میکنند و همین امر سبب بسط و گسترش سعادت اجتماعی میشود. با توجه به اهمیت مسئلۀ تربیت اجتماعی این نوشتار به بررسی روشهای تربیت اجتماعی در دو اثر مهم تربیتی ملامحسن فیض کاشانی(ره) یعنی «محجّة البَیضاء فی تهذیب الإحیاء، الحقایق فی محاسن الاخلاق و منهاج النجاة» میپردازد. این تحقیق بعد از بیان مفهومشناسی تربیت اجتماعی به اختصار به بررسی و واکاوی روشهای تربیت اجتماعی مانند مهرورزی، اعتدال، امر به معروف و نهی از منکر، موعظه، تغافل، مداراة و... در آثار فیض میپردازد.
این پژوهش از نظر موضوع توصیفی و به لحاظ روش تفسیری و از جهت محل گردآوری کتابخانهای است.
https://jep.atu.ac.ir/article_2157_1caaf7bdd7741272512186694fc57cbd.pdf
2008-09-22
16
47
فیض کاشانی
تربیت
تربیت اجتماعی
روشهای تربیت اجتماعی
علی
کربلایی پازوکی
1
LEAD_AUTHOR
قرآن مجید. ترجمه فولادوند.
1
نهج البلاغه. ترجمه دشتی.
2
اصفهانی، راغب.(1404). المفردات فی غریب القرآن. دفتر نشر الکتاب.
3
ابن منظور.(1405). لسان العرب. ج 4، قم: نشر ادب حوزه.
4
باقری، خسرو.(1385). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی. ج 1و2. چاپ اول. تهران: انتشارات مدرسه.
5
حلی.بیتا. کشف المراد فی شرح تجریه الاعتقاد. قم: مؤسسه نشر اسلامی
6
حافظ، شمسالدین محمد.(1385). دیوان حافظ. چاپ چهارم. تهران: مؤسسۀ انتشارات ملی.
7
ری شهری، محمد.(1375). میزان الحکمۀ. قم: دارالحدیث دوره 4 جلدی
8
راسل، برتراند.(1349). اخلاق و سیاست در جامعه. ترجمه دکتر محمود حیدریان.تهران: انتشارات بابک.
9
رفیعی، بهروز.(1381). آرای دانشمندان در تعلیم و تربیت و مبانی آن. (ج 4) قم: پژوهشکده حوزه و دانشگاه.
10
سروش، عبدالکریم.(1368). فرهنگ. کتاب چهارم و پنجم. مجموعه مقالات. تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
11
سعدی، مصلح الدین.(1375). بوستان. تصحیح و توضیح غلامحسین یوسفی. چاپ پنجم. تهران: خوارزمی.
12
سبحانی، جعفر.(1418). الموجز فی اصول الفقه (ج 2). چاپ اول. قم: منشورات اسلامیه.
13
طباطبایی، محمدحسین.(بیتا). تفسیر المیزان ج 17. قم: مؤسسه نشر اسلامی.
14
طریحی، فخرالدین.(1362). مجمع البحرین. تحقیق احمد الحسینی. تهران: انتشارات مرتضوی.
15
فیض کاشانی،ملّا محسن.(1383ق). محجة البیضاء فی تهذیب الاحیاء. قم: مؤسسه نشر اسلامی.
16
فیض کاشانی، ملّا محسن.(1416 ق). تفسیر الصافی. چاپ دوم.جلد اول. تهران: مکتبة الصدر.
17
فیض کاشانی، ملّا محسن.(1402 ق). تفسیر الصافی. جلد سوم، بیروت: مؤسسه الأعلمی.
18
فیض کاشانی، ملّا محسن.(1423 ق). الحقایق فی محاسن الاخلاق. قم: دارالکتاب الاسلامی.
19
فیض کاشانی، ملّا محسن.(1400 ق). علم الیقین فی اصول الدین. قم: بیدار.
20
فیض کاشانی، ملّا محسن.(1362). منهاج النجاة فی بیان العلم الواجب علی کل مسلم و مسلمة. قم: انتشارات مهدیه.
21
فیض کاشانی، ملّا محسن.(1401). مفاتیح الشرایع. قم: مجمع الذخائر الاسلامیه.
22
فیض کاشانی، ملا محسن.(بیتا). رسالة الانصاف فی بیان بین الحق و الاعتساف. (خطی) تهران: کتابخانه ملک 2/1869 – 2/1204.
23
فیض کاشانی، ملّا محسن.(1372). زاد السّالک (توشۀ سالکان). ترجمه ولی فاطمی. تهران: پیام آزادی.
24
فیض کاشانی، ملّا محسن.(1372). منهاج النجاة (راه نجات). ترجمۀ رضا رجبزاده. تهران: پیام آزادی.
25
فلسفی، محمدتقی.(1375). گفتار فلسفی (شرح و تفسیر دعای مکارم اخلاق). چاپ چهارم. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلام.
26
کاپلستون، فردریک. (1362). تاریخ فلسفه ایران و روم. ترجمه جلال الدین مجتبوی.
27
کلینی، محمدبنیعقوب. اصول کافی. جلد دوم. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
28
لوین، گوستاو.(1333). تطوّ رملل. علی دشتی. تهران: کتابفروشی ابن سینا.
29
مجلسی، محمد باقر.(1403 ق). بحار الانوار. ج 17. بیروت: مؤسسه الوفاء
30
مفید، محمدبن محمد بن نعمان. بیتا. الاختصاص. قم: جامعه مدرسین
31
مطهری مرتضی.(1385). تعلیم و تربیت. تهران: صدراء.
32
معلوف، لویس.(1367). المنجد. تهران: اسماعیلیان.
33
مدرس، میرزا محمد علی. بی تا. ریحانه الادب. ج 4، چاپ دوم، تبریز: چاپخانه شفق.
34
صدر حاج سید جوادی، بهاءالدین خرمشاهی.(1385). مدخل: اخلاق، ادب و تربیت. دایرة المعارف تشیع. تهران: نشر شهید سعید محبی.
35
بهشتی، محمد.(1384). تربیت اخلاقی از منظر فیض کاشانی. مجله تربیت اسلامی. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
36
صادق زاده، علیرضا.(1377). مروری بر مبانی، اصول و شیوههای تهذیب اخلاقی از نظر غزالی. فصلنامه حوزه و دانشگاه. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
37
Oxford Dictionary, (1995)
38
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی و مقایسه سبکهای هویت و عوامل مرتبط با آن در دانشآموزان نوجوان شاهد
هدف مطالعه حاضر بررسی سبکهای هویتی دانشآموزان نوجوان شاهد و عوامل مرتبط با آن بود. بدین منظور، از میان جامعه آماری این مطالعه، 366 دانشآموز نوجوان مدارس دخترانه و پسرانه 12 تا 18 ساله شاهد به روش نمونهگیری طبقهای برگزیده شدند. برای انجام این پژوهش از پرسشنامه سبکهای هویت، مقیاس کنارآیی نوجوانان، و مقیاس عملکرد خانواده استفاده شد. یافتههای این پژوهش نشان داد که: (1) بین سبکهای هویتی دانش آموزان دختر و پسر به جز در سبک سردرگم/ اجتنابی تفاوت دیده نمیشود. (2) بین سن، برخی از مؤلفههای عملکرد خانواده و سبکهای هویتی رابطه معناداری دیده شد، 3) بین سبکهای هویتی و سبکهای کنار آمدن یا مقابله رابطه معنادار مشاهده شد. نتیجه این که شکلگیری هویت در نوجوانان شاهد تفاوتی با سایر نوجوانان ندارد. از سوی دیگر، نوجوانان دارای هویت موفق در خانوادههایی رشد میکنند که در آنها اعضای خانواده با یکدیگر روابط عاطفی خوبی دارند.
https://jep.atu.ac.ir/article_2159_79bf9adf07c038c85c171b319b1f56d9.pdf
2008-09-22
46
72
: سبکهای هویتی
هویتیابی
سبکهای مقابله ای
عملکرد خانواده
نوجوان
دانش آموز شاهد
دکتر نظام
هاشمی
1
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم انتظامی
LEAD_AUTHOR
سید عباس
رضوی
razavi.seyyed@gmail.com
2
عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران
AUTHOR
آقاجانی، محمدحسین.(1381). هنجاریابی مقدماتی پرسشنامه سبک هویت روی دانشجویان کارشناسی دانشگاههای تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت معلم.
1
اثناعشری، مریم .(1378). بررسی رابطه بین الگوهای خانواده و باورهای مذهبی با وضعیتهای هویت در نوجوانان شهر اصفهان. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه فردوسی مشهد.
2
ادبی، راضیه. (1379). بررسی رابطه پایگاه هویت و سلامت روانی در اوایل و اواسط نوجوانی. پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده، تهران: دانشگاه الزهرا.
3
ارشدخرگردی، محمدرضا. (1381). عوامل اجتماعی مؤثر بر بحران هویت در بین دانشجویان کارشناسی دانشگاه تبریز. پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه تبریز.
4
اسماعیلی، جواد (1376). مقایسه بحران هویت در دانشآموزان تیزهوش و عادی پایه های سوم راهنمایی و اول دبیرستان شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت معلم.
5
ایرانفر، منیژه (1378). بررسی رابطه بین مفهوم ادراک خود با با هویت دانشآموزان دوم راهنمایی و سوم دبیرستان شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه الزهرا
6
حجازی، الهه و فرتاش، سهیلا. (1385). تفاوتهای جنسیتی در سبکهای هویت، تعهد هویت و کیفیت دوستی. پژوهش زنان، دوره 4، شماره 3، صص 76 ـ 61
7
حسینی طباطبایی، فوزیه .(1377). بررسی ارتباط بین پایگاه هویت و سبکهای مقابله با بحران در نوجوانان شهر مشهد. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه الزهرا.
8
حسینی، منیژه .(1376). بررسی هویت با تأکید بر هویت شغلی و ارتباط آن با افسردگی در دانشجویان پزشکی و فنی - مهندسی دانشگاه رازی و علوم پزشکی کرمانشاه پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه الزهرا.
9
دانشورپور، زهره؛ تاجیک اسماعیلی، عزیزا... ؛ شهرآرای، مهرناز؛ فرزاد، ولی ا... و شکری، امید. (1386). تفاوت های جنسی در صمیمیت اجتماعی: نقش سبکهای هویت. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، سال سیزدهم، شماره 4، صص 404 ـ 393
10
راستگو مقدم، میترا (1376). بررسی تحول شغلی از نوجوانی تا جوانی که در ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه الزهرا.
11
رجایی، علیرضا؛ بیاضی، محمدحسین؛ و حبیبی پور، حمید. (1388). باورهای مذهبی اساسی، بحران هویت و سلامت عمومی جوانان. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی. سال ششم، شماره 22، صص 107 ـ 97
12
شکرایی، زهرا (1380). بررسی و مقایسه پایگاههای هویت در بین دختران و پسران دانشجو. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
13
شکری، امید؛ تاجیک اسماعیلی، عزیزا...؛ غنایی، زیبا؛ و دستجردی، رضا. (1386). تفاوتهای فردی در سبکهای هویت و بهزیستی روانشناختی: نقش تعهد هویت. تازههای علوم شناختی، سال نهم، شماره 2، صص 46 ـ 33.
14
فرزانه خو، مرجان؛ یارمحمدیان، احمد؛ و مولوی، حسین. (1388). تأثیر عملکرد کلی خانواده بر وضعیت هویت دانش آموزان. مجله علوم رفتاری، دوره سوم، شماره 2، صص 142 ـ 135.
15
مکوند حسینی، شاهرخ. (1386). بررسی رابطه هویت یابی و سلامت روانی نوجوانان شاهد. مجله روانشناسی. سال یازدهم، شماره 2، صص 184 ـ 167.
16
موسوی، سعید (1375). بررسی رابطه بین شناخت خویشتن والدین فرهنگی و غیرفرهنگی و هویت یابی فرزند جوان آنها در شهر اراک. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم.
17
Andrew, W. (2000). Spirituality and Education. London: Routledge Falmer.
18
Baetz, M.; Larson, D.B; Marcoux, G,; Brown, R; and Griffin, R. (2002). Religion in psychotherapy. Canadian Journal of Psychiatry, n47, pp159-168.
19
Berzonsky, M.D. (1992). Identity style and coping strategies. Journal of Personality. N60, pp 771-788.
20
Berzonsky, M.D. and Kuk, L.S. (2000). Identity status, identity processing style, and the transition to university. Journal of Adolescent Research. N15, pp 81-98.
21
Mayers, D.G. (2000). The funds, friends, and faith of happy people. American psychologist, n55, pp56-57.
22
Phillips, M. T. (2008). Age-related Differences in Identity style: a cross-sectional analysis. Current Psychology. N27, pp205-215
23
ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر کاهش اضطراب امتحان
پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر اضطراب امتحان انجام شد. جامعه آماری این پژوهش 386 نفر دانش آموز دختر رشتة تجربی دورة پیش دانشگاهی ناحیه یک آموزش و پرورش شهر همدان در نیمسال اول سال تحصیلی 87-1386 را شامل میشد که بر روی آنها آزمون اضطراب امتحان اجرا شد. سپس پرسشنامه راهبردهای شناختی و فراشناختی بر روی افراد دارای اضطراب امتحان بالا (126نفر) اجرا شد و افراد دارای اضطراب امتحان بالا و ناآشنا با راهبردهای شناختی و فراشناختی (56 نفر) به عنوان نمونه اصلی پژوهش انتخاب شده و به روش تصادفی ساده در دو گروه 28 نفری آزمایش و کنترل جایگزین گردیدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامة استاندارد شدة راهبردهای شناختی و فراشناختی و آزمون اضطراب امتحان (TAI) استفاده شد که در قالب پیشآزمون و پسآزمون برای هر دو گروه اجرا گردید. روند اجرا بدین صورت بود که آزمودنیهای گروه آزمایش پس از اجرای پیشآزمون تحت آموزش هشت جلسهای راهبردهای شناختی و فراشناختی قرار گرفتند و پس از اتمام دوره آموزش، پسآزمون راهبردهای شناختی و فراشناختی و آزمون اضطراب امتحان برای هر دو گروه اجرا شد. به منظور تحلیل آماری فرضیهها از آزمون t مستقل برای مقایسه میانگینهای دو گروه و از آزمون t همبسته برای مقایسه میانگینهای پیشآزمون و پسآزمون در گروه آزمایش استفاده گردید. یافتهها نشان دادند که آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی به دانش آموزان موجب آشنایی و استفاده بیشتر آنها از این راهبردها در هنگام مطالعه و یادگیری شده و کاهش اضطراب امتحان در آنها را نیز سبب می شود.
https://jep.atu.ac.ir/article_2160_1ea63cba3e22832a15f4d01b33f94e0f.pdf
2008-09-22
72
88
اضطراب امتحان
راهبردهای شناختی
راهبردهای فراشناختی
مریم
خاکسار
1
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی
LEAD_AUTHOR
دکتر علی اکبر
سیف
2
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ابوالقاسمی، عباس (1375). ساخت و اعتباریابی پرسشنامه اضطراب امتحان. پایان نامه فوق لیسانس. دانشگاه شهید چمران اهواز.
1
بیابانگرد،اسماعیل(1378). اضطراب امتحان، ماهیت، علل، درمان، همراه با آزمونهای مربوطه. تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
2
دلاور، علی (1375). احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: رشد.
3
سیف، علی اکبر (1380). روانشناسی پرورشی: روانشناسی یادگیری و آموزش (ویرایش سوم). تهران: آگاه.
4
عظیمی، سیروس (1370). روانشناسی عمومی. تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
5
کاپلان، هارولد و سادوک، بنجامین (1368). خلاصه روان پزشکی. ترجمه نصرت الله پور افکاری، تبریز، انتشارات ذوقی، جلد دوم.
6
کرمعلی سیچانی، حسن (1372). بررسی میزان اضطراب ناشی از امتحانات دروس دانشآموزان سال سوم دبیرستانهای شهر اصفهان. پایان نامه فوق لیسانس، دانشگاه تربیت مدرس.
7
واحدی، شهرام (1376). مقایسه استفاده از راهبردهای شناختی و فراشناختی در بین دانشجویان ترک زبان و فارس زبان دانشگاه علامه طباطبایی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
8
Alexander, P. A., Murphy, P. K., & Guan, J (1998). The learning and study strategies of highly able female students in Singapore. Educational Psychology, 18, 391-408.
9
Dembo, M.H. (1994). Applying Educational psychology (5 third) New York: Longman.
10
Hamman, D., Berthelot.J., &Growley, J.E. (2000).Teachers, Coaching of learning and its relation to students, Strategic learning. Journal of Educational Psychology. 92-2. 342-348.
11
Hill, K. t. (1984) Debilitation motivation and testing. New York: Academic press.
12
Livingston, J. A. (1996). Meta-cognition An overview. Journal of Reading. Vol. 5. 110 – 123.
13
Pintrich, P. R. (1999). The role of motivation in promoting and sustaining self – regulated learning (electronic version). International Journal of Educational Research, 31:459 - 470
14
Sarason, I. G. (1980). test anxiety: theory research and application: Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
15
Weinstein, C. & Mayer, R. (1986). The teaching of learning strategies. In M. Witt rock (Ed), Handbook of research on teaching (pp. 315 – 327). New York: Macmillan.
16
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر روش آموزش هم شاگردی بر مهارتهای اجتماعی وپیشرفت تحصیلی
هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر روش آموزش هم شاگردی بر مهارتهای اجتماعی و پیشرفت تحصیلی درس ریاضی، انجام شده است .روش: نمونه پژوهش ٦۰ نفر از دانشآموزان پسر پایه دوم راهنمایی مدارس دولتی در سال تحصیلی ۸٧/۸۶ بودند که بعد از روش نمونهگیری به روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جایگزین شدند.در گروه آزمایش، روش آموزش هم شاگردی و در گروه کنترل هیچ مداخلهای صورت نگرفت. محتوای برنامه آموزش شامل چهار بخش کلی کتاب ریاضی سال دوم راهنمایی بود که طی دوازده جلسه به دانشآموزان آموزش داده شد. ابزار تحقیق در این مطالعه عبارت بودند از آزمون مهارتهای اجتماعی و آزمون پیشرفت تحصیلی ریاضی معلم ساخته. یافتهها: نتایج نشان دادند که میانگین نمرات آزمودنیهای گروه آموزش هم شاگردی در مقایسه با میانگین گروه کنترل در پس آزمون مربوط به ریاضی به طور معناداری بالاتر بود. همچنین میانگین نمرات مهارتهای اجتماعی گروه آموزش هم شاگردی به طور معناداری بالاتر از گروه آموزش سنتی بود و نیز یافتههای پژوهش نشان دادند که آموزش هم شاگردی در سه مقوله همکاری و تعاون، رفتار قاطع و همدلی مؤثر واقع شد و در مورد مقوله خویشتنداری بیتأثیر بود.
نتیجهگیری: به کار گیری روشهای فعال آموزشی نقش بسزایی در پیشرفت تحصیلی و مهارتهای اجتماعی دارد.
https://jep.atu.ac.ir/article_2161_57df99bff9d3e54d399d6f00833b5797.pdf
2008-09-22
88
111
آموزش هم شاگردی
پیشرفت تحصیلی
مهارتهای اجتماعی
الهام
لک
1
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
بیابانگرد، اسماعیل. (1384). روانشناسی تربیتی. چاپ اول.تهران: نشرویرایش.
1
بیابانگرد، اسماعیل. (1384). روشهای تحقیق در روانشناسی وعلوم تربیتی. چاپ اول. تهران: نشردوران.
2
حسینی زواران، محسن. (1384). بررسی اثربخشی روش یادگیری مشارکتی بر مهارتهای اجتماعی، خودپنداره تحصیلی و عملکرد تحصیلی در درس ریاضی دانش آموزان پسر راهنمایی شهرستان زرین دشت. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی.
3
سلطانی، محمدصادق. (1383). بررسی تأثیر یادگیری مشارکتی بر رشد مهارتهای اجتماعی دانش آموزان پسر دوم دبیرستان شهرستان هشتپر. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی.
4
سیف، علی اکبر. (1383). روانشناسی پرورشی (ویرایش پنجم). تهران: انتشارات آگاه.
5
سیف، علی اکبر. (1386). اندازه گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی (ویرایش چهارم). تهران: نشر دوران.
6
علیآبادی، شهرام. (1384). مقایسه تطبیقی میزان اثربخشی روش آموزش معلم محور در پیشرفت تحصیلی درس زبان انگلیسی پایه سوم راهنمایی. پایاننامه کارشناسیارشد دانشگاه علامه طباطبایی.
7
Chein, Rong Luo.(2006). Effects of Peer Tutoring on Math Learning Efficiency and Self Efficacy of Low Achievement Students in Junior High School. {on line} Available:http//ethesys.yuntech.edu.tw/ETD-db/ETD–search/view_etd? URN=etd-0626106 – 213147
8
Cohen, P.A. Kulik, J.A., & Kulik, C.C.(1982).Educational outcomes of tutoring: A meta analysis of finding. American Educational Research Journal,19(2), 237-248.
9
Cook, S.B., Scruggs, T.E., Mastopieri, M.A., & Casto, G.C. (1985).Handicapped students as tutors. Journal of special Education,19, 483-492.
10
Damon, W., and Phelps, E. (1988). Three approaches of Peer Learning and Their Educational Uses. Paper presented at the annual meeting of the American EducationalResearch Association, New Orleans, LA.
11
Delquadri, J.C., (1983). The Peer- tutoring spelling game: A classroom procedure for increasing opportunity to respond and spelling performance. Education and Treatment of Children , 6, 225-239.
12
Evans, Ruth Davis Yach. (2004). Effects of Reciprocal Peer Tutoring on Academic Achievement and Social Interaction of Elementary Students With Emotional and Social Interaction of Elementary Students With Emotional- Behavioral Disorders .{on line{available : http://www .lib .ncsu. edu/theses / available / etd –08072004 – 143833
13
Fantuzzo, J.W., King , J.A., & Heller, L.R. (1992) .Effects of reciprocal peer tutoring on mathematics and school adjustment: A component analysis . Journal of Educational Psychology, 84, 331-339.
14
Fuchs, D., Fuchs, L.S., Mathes, P.G.& Martinez, E.A(2002).Preliminary evidence on the social standing of students with learning disabilities in PALS and No-PALS classrooms. Learning Disabilities Research & Practice, 17(4),205-215.
15
Johnson, D.W., Maruyama, G., Johnson, R., Nelson, D., & Skon , L. (1981). Effects of cooperative, competitive, and individualistic goal structures on achievement: A meta- analysis. Psychological Bulletin, 89, 47-62.
16
Light, P.L., & Littleton, K. (1999). Social Processes in Children's learning (pp.91-100). Cambridge, England: Cambridge University Press.
17
Maheady, L.(2001) . Peer-mediated instruction and interventions and student with mild disabilities. Remedial & Special Education, 22 (1), 4-15.
18
Miller, S.R., & Miller P.F. (1995). Cross – age peer tutoring. A strategy promoting self-determination in students with severe emotional disabilities/behavior disorders. Preventing School Failure, 39(4), 32-38.
19
Plumer, Pamela J. (2005). The Relative Effects of Class wide Peer Tutoring and Peer Coaching on the Positive Social Behaviors of Children With ADHD. Journal of Attention Disorders, Vol. 9, No. 1, 290-300.
20
Pressley, A.J., & Hughes, C.(2000). Peers as teachers of anger management to high school students with behavioral disorders. Behavioral Disorders, 25(2),114-1.30.
21
Pyron, mary .(2007). "I hear you , but I don't understand you" :the effects of Peer Tutoring For Helping Secondary ESL Students Achieve Academic Success . {on line} available : http://etd.lsu.edu/ docs / available / etd – 01102007 – 171455
22
Rekrut, M. D.(1992). Teaching To Learn: Cross-Age Tutoring to Enhance Strategy Acquisition. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, San Francisco, CA.
23
Rohrbeck, C.A. et al.(2003). Peer-assisted learning interventions with elementary school students: a meat – analytic review. Journal of Educational Psychology, 95(2),240-257.
24
Steinberg, L., Dornbusch, S.M.,& Brown, B.B.(1992).Ethnic differences in adolescent achievement: An ecological perspective. American Psychologist, 47,723-729.
25
Thomas, R.L.(1993). Cross-Age and Peer Tutoring. ERIC Clearinghouse on Reading,English,andCommunicationDigest#78.{online}available:http://www.indiana.edu/~reading/ieo/digests/d78.html
26
Wentzel , K.R.(1999).Social-motivational processes and interpersonal relationships:
27
Implications for understanding motivation at school.Journal of Educational Psychology, 91,76-97.
28
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تحلیلی برنامۀ آموزشی دوره کارشناسیارشد تکنولوژیآموزشی جهت ارائه برنامهای مناسب
بررسی تحلیلی برنامۀ آموزشی دوره کارشناسیارشد تکنولوژیآموزشی جهت ارائه برنامهای مناسب [1]
[1]- این مقاله برگرفته از یافتههای طرح پژوهشی "بررسی تحلیلی برنامۀ آموزشی دوره کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی جهت ارائه برنامهای مناسب" است که درسال 1385 در شورای پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی به تصویب رسید. بدینوسیله از حمایت مالی این دانشگاه سپاسگزاری میشود.
https://jep.atu.ac.ir/article_2163_591ad0ce35e0e6d8c35663d718d81d5f.pdf
2008-09-22
112
135
تکنولوژی آموزشی
برنامه آموزشی کارشناسیارشد
دکتر اسماعیل
زارعی زوارکی
1
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
زارعی زوارکی،اسماعیل.(1386). بررسی تحلیلی برنامۀ درسی دوره کارشناسیارشد تکنولوژیآموزشی جهت ارائه برنامهای مناسب. گزارش تحقیقاتی درون دانشکدهای در دانشگاه علامه طباطبایی.
1
زارعی زوارکی،اسماعیل.(1385). بررسی دوره دکتری تکنولوژیآموزشی در سطح جهانی و ارائه برنامهای جامع جهت راه اندازی این دوره در دانشگاه علامه طباطبایی. گزارش تحقیقاتی درون دانشکدهای در دانشگاه علامه طباطبایی.
2
آییننامه دوره کارشناسیارشد. مصوب شورایعالی برنامهریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (در تاریخ 25/10/1373).
3
احدیان،محمد.(1380). مقدمات تکنولوژی آموزشی(چاپ بیست ویکم).تهران: نشر و تبلیغ بشری.
4
اسکات،آماندا.(1997). مراکز یادگیری: راهنمای گام به گام برنامهریزی، مدیریت و ارزشیابی یک مرکز مواد و منابع سازمانی(ترجمۀ محمدرضا افضل نیا،1383). تهران: انتشارات تزکیه.
5
بیابانگرد،اسماعیل.(1384).روشهای تحقیق در روانشناسی و علومتربیتی. تهران: نشر دوران.
6
سرمد،زهره؛ بازرگان،عباس؛ حجازی،الهه.(1379). روشهای تحقیق در علوم رفتاری (چاپ چهارم).تهران: انتشارات آگاه.
7
دلاور،علی.(1382). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: انتشارات رشد.
8
گریسون.دی.آر؛ آندرسون،تری. (2003).یادگیری الکترونیکی درقرن بیست ویکم: مبانی نظری وعملی(ترجمۀ اسماعیل زارعی زوارکی و سعید صفایی موحد،1384).تهران: مؤسسه انتشاراتی علوم وفنون.
9
فردانش،هاشم.(1382). مبانی نظری تکنولوژیآموزشی (چاپ پنجم).تهران: سمت.
10
Master program of University of Houston In Instructional Technology: College of Education. Available on: http://www.coe.uh.edu.
11
Master program of Indiana University In Instructional Systems Technology. Available on: http://education.indiana.edu.
12
Master program of Ohio University In Instructional Technology: College of Education. Available on: http://www.ohio.edu/.
13
Master program of Texas A&M University in Educational Technology. Available on: http://www.coe.tamu.edu.
14
Master program of university of Calgary in Educational Technology. Available on: http://www.educ.ucalgary.ca.
15
The Association for Educational Communications and Technology. Curricula Data Of Degree Programs In Educational Technology.
16
Master program in Instructional Technology in University of Georgia. Available on: http://www.coe.uga.edu .
17
San Diego State University. Available on: http://edweb.sdsu.edu.
18
Master program in Instructional Technology. Syracuse University-School of Education. Available on: http://soeweb.syr.edu/.
19
Master program in Instructional Technology. University of Wyoming.Available on: http://www.uwyo.edu.
20
Master program in Instructional Technology. University of Hawaii at Manoa: College of Education. Available on:Web address: http://etec.hawaii.edu.
21
Master program in Instructional Technology.University of South Carolina. Available on:Web address: http://edtech.sc.edu/.
22
Master program in Instructional Technology. The University of British Columbia. Available on:Web address: http://www.met.ubc.ca/.
23
Master program in Instructional Technology.University of Sydney(Australia): Faculty of Education. Available on:Web address: http://www.usyd.edu.au.
24
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی میزان شیوع افسردگی دانشآموزان دورههای راهنمایی و متوسطه در شهرستان شهرضا
https://jep.atu.ac.ir/article_2164_695ac602be5ff6489faef480b0701462.pdf
2008-09-22
136
159
اسحق
رحیمیان بوگر
1
دانشجوی دکترای روانشناسی سلامت، مربی دانشگاه سمنان
LEAD_AUTHOR
دکتر محمود
نجفی
2
عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان
AUTHOR
دکتر کتایون
خوشابی
3
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
AUTHOR
فرشته
حیدری
4
کارشناس ارشد روانسنجی، روان سنج مرکز مشاوره دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
AUTHOR
مریم
حیدری
5
- کارشناس ارشد مشاوره، مسئول مرکز مشاوره دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی . Al-Gelban
AUTHOR
ابراهیمی، محمدرضا. (1383). بررسی میزان شیوع علائم افسردگی دردانش آموزان دورههای راهنمایی و متوسطه شهرستان فریدن درسال تحصیلی 83-82. سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان، شورای تحقیقات.
1
باقری یزدی، سیدعباس؛ بولهری، جعفر و شاه محمدی، داوود.(1373). بررسی همهگیرشناسی اختلالات روانی در مناطق روستایی میبد یزد. فصلنامه اندیشه و رفتار. سال اول ، شماره 1، 42-32.
2
حبیبی، سپیده. (1378). بررسی شیوع افسردگی در دختران دبیرستانهای شهرک الوند و صنعتی قزوین و ارتباط آن با تقید مذهبی. پایان نامه(دکترای حرفهای). دانشگاه علوم پزشکی قزوین ، دانشکده پزشکی.
3
حسینی فرد، سید مهدی؛ بیرشک، بهروز و عاطف وحید، محمد کاظم. (1383). همهگیرشناسی اختلالهای روانی در دانشآموزان دبیرستانی شهرستان رفسنجان. فصلنامه اندیشه و رفتار. سال یازدهم شماره 1، 80-71.
4
جاویدی، حجت ا... . (1372). بررسی همهگیرشناسی اختلالات روانی در مناطق روستایی مرودشت فارس. پایاننامه کارشناسی ارشد. انستیتو روانپزشکی تهران.
5
جان بزرگی، مسعود و مستخدمین حسینی، خیرالنساء. (1384). بررسی شیوع افسردگی در دانش آموزان مدارس شهر تهران. پژوهنده. سال دهم، شماره6: 383-379.
6
خوشابی، کتایون، مرادی، شهرام، شجاعی، ستاره، همتی علمدارلو، قربان، دهشیری، غلامرضا و عیسی مراد، ابوالقاسم. ( 1386). بررسی میزان شیوع اختلالات رفتاری در دانشآموزان دوره ابتدایی استان ایلام. ویژه نامه توانبخشی. دوره هشتم، شماره 29، 33-28.
7
دهقانی، مجید. (1380). بررسی میزان شیوع افسردگی در دانش آموزان مدارس راهنمایی پسرانه شهر یزد در سال تحصیلی 1380 – 1381. پایان نامه دکتری. دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد. دانشکده پزشکی.
8
رایگان، فیروزه. (1379). تعیین توزیع فراوانی درمانهای دارویی کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلالات افسردگی در کلینیک مشاورهای کودکان و نوجوانان اصفهان طی سالهای 78-76، رسالۀ دکتری پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان.
9
رصافیانی، حمیدرضا. (1380). بررسی میزان شیوع افسردگی و عوامل موثر بر آن در دانش آموزان پسر مقطع پیش دانشگاهی شهرستان کازرون در سال تحصیلی 80-79.پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علوم پزشکی تهران. دانشکده بهداشت.
10
ظهیرالدین، علیرضا، حسینی، محمد و سمنانی، یوسف. (1383). بررسی شیوع افسردگی و عوامل همراه در دانش آموزان دبیرستانی شهرستان فیروز کوه. پژوهنده. سال نهم، شماره 1: 65-61.
11
کبیرزاده، مهری. (1380).بررسی میزان افسردگی دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان نجف آباد در سال تحصیلی 80-79 و رابطه آن با وضعیت تحصیلی آنان. شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان.
12
محمدی، سعید. (1382). بررسی همه گیرشناسی «شیوع و تنوع» اختلالات روانی دانشآموزان دختر و پسر دوره های راهنمایی و دبیرستان شهرستان خمینی شهر در سال تحصیلی 81 ـ 80 13. شورای تحقیقات آموزش و پرورش استان اصفهان.
13
محمدی، سعید و آقایی، اصغر. (1383). بررسی همهگیرشناسی شیوع و تنوع اختلالات روانی دانش آموزان دختر و پسر دورههای راهنمایی و دبیرستان شهرستان خمینی شهر در سال تحصیلی 81- 1380. نمایه پژوهشی. سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان. جلد چهارم، 108- 105.
14
منیر پور، نادر؛ یزدان دوست، رخساره؛ عاطف وحید، محمد کاظم؛ دلاور، علی و خوسفی، هلن. (1383). ارتباط ویژگیهای جمعیت شناختی با میزان شیوع افسردگی در دانش آموزان دبیرستانی. رفاه اجتماعی. 4( 14): 193-178.
15
نریمانی، محمد و روشن، رسول. (1381). بررسی میزان شیوع افسردگی و اثر بخشی درمان رفتاری- شناختی در کاهش افسردگی دانش آموزان. مجله روانشناسی.23، سال ششم، شماره 3 ،254-244.
16
نوربالا، احمدعلی؛ باقری یزدی، محمدعلی و یاسمی، سید عباس. (1381). بررسی شیوع اختلا لهای روانپزشکی در شهر تهران. مجله پزوهشی حکیم. دوره دوم، شماره 4، 223-212.
17
یعقوبی نصرآبادی، محمد؛ عاطف وحید، محمدکاظم و احمد زاده، غلامحسین. (1382). تأثیر گروه درمانی شناختی- رفتاری بر کاهش افسردگی و اضطراب بیماران مبتلا به اختلال خلقی. مجله اندیشه و رفتار. سال نهم، شماره 2، پاییز.
18
یعقوبی، نوراله. (1374). بررسی همهگیرشناسی اختلالات روانی در مناطق شهری و روستایی صومعه سرا. پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، انستیتو روانپزشکی تهران.
19
Al-Gelban, K. S. (2007). Depression, anxiety and stress among Saudi adolescent school boys. The Journal of the Royal Society for the Promotion of Health, 127(1): 33-37.
20
American Psychiatric Association. (1998). Diagnostic and statistical manual of mental disorders, 4th ed. Washington, DC:APA.
21
Birmaher, B., Ryan, N., Williamson, D., Brent, D., Kaufman, J., Dahl, R., Perel, J., Nelson, B., & Kessler, S. (1996). Childhood and adolescent depression: A review of the past 10 years, Part I. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 35, 1427–1439.
22
Bond, L., Toumbourou ,J.W.,Thomas, L., Catalano, R. F., & Patton, G. (2005). Individual, Family, School, and Community Risk and Protective Factors for Depressive Symptoms in Adolescents: A Comparison of Risk Profiles for Substance Use and Depressive Symptoms.Prevention Science, 6(2), 73-89.
23
Finch, A., J., Saylor, C. F., & Ewards, G. L. (1985). Children's Depression Inventory; sex and grade norms for normal children. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 53,424-425.
24
Fleming, J. E., Oxfford, D. R. (1990). Epidemiology of childhood depressive disorders: a critical review, Journal of Youth and adolescence, 11,403-407.
25
Haavet, O.R., Dalen, I, Straand, J. (2005). Depressive symptoms in adolescent pupils are heavily influenced by the school they go to. A study of 10th grade pupils in Oslo, Norway. European Journal of Public Health, 16 (4): 400–404.
26
Harrington, R.,Clark, A.(1998).Prevention and early intervention for depression in adolescence and early adult life, European Archives of psychiatry and clinical neurosciences, 248, 32-45.
27
Honig,A., Vanpraag, H. M. (1997).Depression Neurobiological, Psychopathological and Therapeutic Advances. London: John Wiley & sons press.
28
Kessler, R. C., McGonagle, K. A., Zhao, S., Nelson, C. B., Hughes, M., Eshleman, S., et al. (1994). Lifetime and twelve-month prevalence of DSM-III-R psychiatric disorders in the United States: Results from the National Comorbidity Study. Archives of General Psychiatry, 51, 8–19.
29
Paxton, R J., Valois, R F., Watkins, K. W., Huebner, E. S., Drane, J. W. (2007). Sociodemographic Differences in Depressed Mood: Results from a Nationally Representative Sample of High School Adolescents. The Journal of School Health, 77(4), 180-186.
30
Quine, S, Bernard, D, Booth, M, et al. (2003). Health and access issues Among Australian Adolescents: a rural-urban comparison. Rural Remote Health, 245(3). Available at: http://rrh.deakin.edu.ua.
31
Roberts, R. E., Roberts, C. R. Chen, Y. R. (1997). Ethnocultural differences in prevalence of adolescent depression. American Journal of Community Psychology, 25(1), 95-110.
32
Sadock, B, J; Sadock, V, A (2003). Comprehensive Textbook of Psychiatry. New York: William & willking, Ltd.
33
Sadock, B, J; Sadock, V, A (2001). Pocket Handbook of clinical Psychiatry. New York: William & willking, Ltd.
34
Schraedly, P. K., Gotlib, I. H., Hayward, C. (1999). Gender differences in correlates of depressive symptoms in adolescents. Journal of Adolescence Health, 25, 98-108.
35
Speier, P. L., Sherak, D. L., Hirsch, S., & Cantwell, D. P. (1995). Depression in children and adolescents Handbook of Depression. New York, the Guildford Press.
36