ORIGINAL_ARTICLE
بررسی اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر عزت نفس و مهارتهای حل مسأله دانشآموزان دخترمقطع متوسطه
هدف ازاین پژوهش بررسی اثربخشی پرورش تفکر انتقادی بر مهارتهای حل مسأله و عزت نفس دانشآموزان و ارائه پیشنهادهایی براساس یافتههای پژوهش به روان درمانگران، مشاوران، برنامهریزان و کارشناسان آموزش و پرورش جهت پرورش تفکر انتقادی در دانشآموزان میباشد. این پژوهش که به روش آزمایشی انجام شده است و سؤال اصلی آن این است که آیا آموزش تفکر انتقادی به افراد گروه آزمایش، باعث افزایش مهارتهای حل مسأله و عزت نفس در آنان میگردد. جامعهآماری پژوهش دانشآموزان دختر دبیرستانی شهرستان کلاله میباشند که روی 80 نفر از کسانی که مایل به شرکت در گروه بودندآزمونهای عزت نفس، حلمسأله و تفکرانتقادی اجراگردید و از بینافرادی که نمرهپایینی در این سه آزمون کسب کرده بودند (تعداد 30 نفر)، تعداد 22 نفر، به صورت تصادفی انتخاب گردیدند و در دو گروه آزمایش (11 نفر) و کنترل (11 نفر) قرارداده شدند. افراد گروه آزمایش در10 جلسه 2 ساعتی (هر هفته یک جلسه)، جهت آموزش تفکر انتقادی شرکت نمودند، سپس از هر دو گروه (آزمایش وکنترل) پس آزمون گرفته شد و با استفاده از آزمون t تفاوت میانگینهای پیشآزمون و پسآزمون از لحاظ آماری مورد بررسی قرارگرفت. نتایج نشانگر کارایی و اثربخشی عمل آزمایشی بوده است. از مجموع یافتههای بدستآمده ازآزمودنیها و اجرای t همبسته و مستقل نتیجهمیشود که فرضیههای پژوهش تأیید شده و به نظر میرسدکه آموزش تفکر انتقادی به افرادگروه آزمایش موجب افزایش میزان عزت نفس و مهارتهای حل مسألۀ آنان شده است.
https://jep.atu.ac.ir/article_2122_ac579859e85a32bbc27eb543dc94fac8.pdf
2008-06-21
1
21
تفکر انتقادی
عزت نفس
حل مسأله
دکتر بهرامعلی
قنبری هاشم آبادی
1
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد
LEAD_AUTHOR
مهرنسا
شهابی
2
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی
AUTHOR
اکبری حقیقی نژاد، عبدالحسین .(1369). تأثیر سطح کلاس وجنسیت بر رشدتفکر منطقی. (پایان نامه کارشناسی ارشد). شیراز: دانشگاه شیراز.
1
بابامحمدی، حسن و خلیلی، حسین .(1383). مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سمنان. مجله آموزش در علوم پزشکی، دوره چهارم، شماره دوازدهم، صص29-23.
2
دوبونو، ادوارد .(1379). شش کلاه تفکر .ترجمه آذین ایزدی فر. تهران: انتشارات پیک بهار.
3
شریعتمداری، علی .(1375). «تفکر و تفکر انتقادی و تفکر خلاق». فصلنامه علمی، فرهنگی فرهنگستان علوم. تهران: فرهنگستان علوم، سال سوم، شمارۀ سوم.
4
شعبانی، حسن .(1378). تأثیرروش حل مسأله به صورت کار گروهی بر تفکر انتقادی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایۀ چهارم ابتدایی شهرتهران. (پایان نامۀ دکتری). تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
5
طباطبایی، محمود؛ طالبیان شریف، جعفر و جلالی تهرانی، محمود .(1375). رابطه بین شرایط ارزشمندی، تفکرات غیرمنطقی وعزت نفس درمیان دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد. طرح پژوهشی، دانشگاه فردوسی مشهد.
6
صالحی فدردی، جواد .(1373). «اثرتعدد نقش و احساس رضایت از آن بر میزان عزت نفس و فشار روانی در دبیران زن». (پایان نامه کارشناسی ارشد). تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
7
عباسی، عفت .(1380). بررسی مهارتهای مؤثر بر پرورش تفکر انتقادی در برنامه درسی جامعهشناسی در دوره متوسطه در سال تحصیلی80- 1379. (پایان نامه دکتری). تهران: دانشگاه تربیت معلم.
8
فتحی واجارگاه،کوروش .(1377). اصول برنامه ریزی درسی. تهران: ایران زمین.
9
فقیهی، فاطمه .(1378). اصلاح برنامههای درسی، پرورش مهارتهای فکری. فصلنامه تعلیم و تربیت. تهران: سازمان پژوهش وبرنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش وپرورش، سال پانزدهم، شماره 3.
10
گرگری، رحیم بدری و فتحی آذر، اسکندر .(1386). «مقایسه تأثیر یادگیری مبتنی برحل مسأله گروهی و آموزشسنتی بر تفکرانتقادی دانشجو معلمان». مجله مطالعات تربیتی و روانشناسی، دوره هشتم، شماره دوم، صص 41-27.
11
مایرز، چت(بی تا). آموزش تفکرانتقادی. ترجمه خدایارابیلی(1374). تهران: انتشارات سمت.
12
محمدیاری، اشرف .(1384). رابطه تفکر انتقادی مدیران گروههای آموزشی با مدیریت تغییر سازمانی. (پایان نامه کارشناسی ارشد). مشهد، دانشگاه فردوسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
13
نصری، مریم .(1383). اثربخشی گروه درمانی شناختی- رفتاری برافزایش میزان عزت نفس دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد. (پایان نامه کارشناسی ارشد). مشهد: دانشگاه فردوسی.
14
Bensley, D. A. (1998). critical thinking in psychology. United States of America: Brooks/cole publishing company.
15
Ennis, R. (1989). critical thinking and subject specificity: clarification and needed research. Educational Researcher, 18.
16
Kurfiss, J. G. (1998). critical thinking, theory, research, practice, and possibilities Washington, ERIC.
17
Lumsdaine, E. (1995). creative problem solving. Michigan, MC Graw- Hill, Inc.
18
Lipman, M. (1998). critical thinking-what can I be?. Educational Leadership. Volume 46, Number 1.
19
Paul, R. Bloom's taxonomy and critical thinking instruction. Educational Leadership. Volume 42, Number 8.
20
Perkins, C. & Murphy, E. (2006). Identifying and measuring individual engagement in critical thinking in online discussions: An exploratory case study. Educational Technology and Society, 9 (1), 298-307.
21
Richmond. J. E. D. (2007). Bringing critical thinking to the education of developing country professionals. International Education Journal, 8 (1), 1-29.
22
Suliman, W. A. & Halabi, J. (2006). Critical thinking, self-Steem, and state of anxiety of nursing students. Nurse Education Today.
23
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسۀ اثربخشی تدریس مبتنی بر نظریّۀ طرحواره و روش سنتی در درس زبان انگلیسی سال اول دبیرستان
پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ اثربخشی تدریس مبتنی بر نظریۀ طرحواره و روش سنتی در درس زبان انگلیسی انجام گرفت. جامعۀ آماری این پژوهش عبارت بود از کلیۀ دانشآموزان دختر سال اول دبیرستان منطقۀ 5 شهر تهران که در سال تحصیلی 1386- 1385 مشغول بهتحصیل بودهاند. بهمنظور انتخاب نمونۀ آماری پژوهش، یک دبیرستان از بین نوزده دبیرستان دخترانۀ منطقۀ 5 شهر تهران بهصورت تصادفی انتخاب شد. دبیرستان انتخاب شده شامل دو کلاس سال اول بود که مجموع دانشآموزان این دو کلاس (56 نفر) نمونۀ آماری پژوهش حاضر را تشکیل میدادند. با توجه به آزمایشی بودن روش پژوهش، ابتدا از دانشآموزان دو کلاس، یک پیشآزمون از درس دوم کتاب زبان انگلیسی سال اول دبیرستان بهعمل آمد. تحلیل آماری، تفاوت معناداری را بین نمرات دانشآموزان دو کلاس نشان نداد. لذا، بهصورت تصادفی، یک کلاس بهعنوان گروه آزمایش و کلاس دیگر بهعنوان گروه گواه انتخاب شدند. سپس، به گروه آزمایش براساس نظریۀ طرحواره و گروه گواه بهروش سنتی، درس دوم کتاب زبان انگلیسی سال اول دبیرستان تدریس شد. در پایان تدریس، از دانشآموزان هر دو گروه، پسآزمون یکسانی گرفته شد. دادهها با استفاده از آزمون آماری t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات پسآزمون دو گروه آزمایش و گواه در سطح 05/0a= تفاوت معناداری وجود داشت. دانشآموزانی که براساس نظریهی طرحواره آموزش دیده بودند، در مقایسه با دانشآموزانی که بهروش سنتی آموزش دیده بودند، در پسآزمون، نمرات بالاتری کسب کردند. این نتایج میتواند کاربردهایی برای تدریس و یادگیری اثربخش داشته باشد که در مقالۀ حاضر به آن پرداخته میشود.
https://jep.atu.ac.ir/article_2123_b033851bd50e12c813a18acb114c5847.pdf
2008-06-21
22
39
نظریۀ طرحواره
روش تدریس
آموزش
یادگیری
دکتر حسن
اسدزاده
1
. عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
LEAD_AUTHOR
سارا
محمودیراد
2
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی
AUTHOR
دکتر نورعلی
فرخی
3
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
بدیع، کامبیز. (1374). شبکه طرحوارهای مفهومی: ابزاری در فهم زبان. مجموعه مقالات سومین کنفرانس زبان شناسی. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، صص 88-83.
1
پارسونز، آر. دی، هینسون.، اس. ال؛ ساردو- براون، دی.، (2001). روانشناسی تربیتی: تحقیق، تدریس، یادگیری. ترجمۀ حسن اسدزاده و حسین اسکندری (1385). تهران: عابد.
2
حاجی اربابی، فاطمه (1384). مقایسه اثربخشی آموزش براساس رویکرد سکوسازی و سنتی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر سال چهارم ابتدایی شهر مشهد در سال تحصیلی 84-383. (پایاننامه کارشناسی ارشد). چاپ نشده، دانشگاه علامه طباطبائی.
3
شمشادی، آزیتا (1380). یادگیری زبان دوم و نظریۀ طرحوارههای ذهنی. دانشور،36، 115– 105.
4
Anderson, R. C. (1977). The notion of schemata and the educational enterprise in schooling and Acquisition of knowledge. R. J. Spiro and W.E Montagoe (Eds) Hilldsdale Erlbaum. pp. 415-432.
5
Carrell, P. L. (1987). Calture-Specific schemata in comprehension. TESOL Quarterly: 21. pp. 34-47
6
Carrell, P. L and Easterhold, J. C. (1983). schema theory and ESL reading pedagogy. TESOL Quarterly: 17. pp. 253-273.
7
Eskey, E. D. (1984). Schema Theory and ESL reading classroom implications and applicants. Modern language Journal. Vol. 68. pp. 232-243.
8
Grib, A. (1984). Evidence of formal schema in second language comprehension. Language learning. Vol. 34. pp. 87-112.
9
Hudson, T. (1982). The effect of induced schemata on the short circuit in reading non-decoding factors in L2 reading performance. Language learning. Vol. 32. pp. 12-31.
10
Khadivi Nia, M. (1994). The effects of activating schemata on reading comprehension. Unpublished master's thesis, Allameh Tabatabae' University.
11
Khodadady, E. (1997). Schemata theory and multiple choice item tests measuring reading comprehension. Unpulished Doctoral Dissertation , Alzahra University.
12
Nafar, A. (2002). The effect of textual annotations and content schemata an ELT and ESP reading comprehension. Unpublished master's thesis, Tarbiat Moalem University.
13
Shirazi, M. (1995). The effects of prereading Strategies on reading comprehension of Iranian ESP readers. Unpublished master's thesis, Allameh Tabatabaee University.
14
Torabi, R. (1994). The effect of Question-Answer prereading technique on the student's level of reading comprehension. Unpublished master's thesis, Isfahan University.
15
ORIGINAL_ARTICLE
عوامل خطرساز و حفاظتکننده مصرف الکل، سیگار و سایر مواد در نوجوانان کشور
مصرفالکل، سیگار و سایر مواد در میان نوجوانان یکی از مهمترین مشکلاتبهداشتی جوامع است. پژوهشحاضر به منظور بررسی عوامل خطرساز و حفاظتکننده مرتبط با مصرف الکل، سیگار و سایر مواد در نوجوانان 18-13 کشور انجام شد. 2538 نفر از دانشآموزانراهنمایی و متوسطه و پیشدانشگاهی مشغول به تحصیل در (85-1384) از ده استان کشور (1255 دختر و 1283 پسر) با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب و با استفاده از دو پرسشنامه بررسی وضعیت مصرف مواد و پرسشنامه عوامل خطرساز و حفاظتکننده مصرفمواد (RAPI) مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از روش تحلیل همبستگی و رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که مجموعهای از عوامل خطرساز و حفاظتکننده در چندحیطه مختلف با مصرف الکل، سیگار و سایر مواد در نوجوانان مرتبط است. در حیطه خانواده عوامل پیوند ضعیف با خانواده و تعارضهای خانوادگی و در حیطه فردی عواملی مانند هیجانخواهیبالا، نگرشمثبت به مواد، سطحپایین جرأتمندی، خودپنداره منفی و خلق افسرده از مهمترین پیشبینی کنندههای مصرف مواد در نوجوانان بودند. در حیطه اجتماعی و مدرسه داشتن همسالان مصرفکننده و دارای رفتارهای ضداجتماعی و عدم تعهد به مدرسه و فضایروانی اجتماعی نامناسب مدرسه به طور معنیداری با مصرف مواد رابطه داشتند. با توجه به اینکه مصرف مواد در نوجوانان پدیدهای چندعاملی است، برنامههای پیشگیرانه باید چند سطحی بوده و عوامل خطرساز و حفاظتکننده را در حیطههای مختلف هدف قرار دهند. طراحی مداخلاتآموزشی برای والدین، کارکنان مدارس و نوجوانان باید بخش مهم برنامههای پیشگیرانه باشد. آموزش مهارتهای زندگی برای ایجاد تغییر در دانش، نگرش و مهارتهای فردی و اجتماعی نوجوانان میتواند در پیشگیری از مصرف مواد مؤثر واقع باشد.
https://jep.atu.ac.ir/article_2124_1cae884a5deba81466f30bc169c8e12b.pdf
2008-06-21
38
69
عواملخطرساز و حفاظتکننده
مصرفالکل
سیگار و سایرمواد
نوجوانان
دکتر شهرام
محمدخانی
1
دکتری روانشناسی بالینی استادیار گروه روانشناسی دانشگاه تربیت معلم
LEAD_AUTHOR
اصلی نژاد، محمدعلی. عالمی، علی. چمنزاری، حمید. (1383). بررسیارتباط سوءمصرفموادباوضعیتتحصیلیوخانوادگیدانش آموزانپسر دبیرستانهایشهرگنابادسال۱۳۸۲.خلاصه مقالات سومین همایش سراسری 9-7 بهمن، یزد.
1
پورشهباز، عباس؛ شاملو، سعید؛ جزایری، علیرضا؛ قاضی طباطبایی، محمود. (1384). روابط ساختاری عوامل روانشناختی خطرزا و حفاظتکننده مصرف مواد مخدر در نوجوانان. فصلنامه رفاه اجتماعی. شماره 19، 54-31.
2
حشمتی، فردین. (1380). بررسیاپیدمیولوژیکسوءمصرفمواداعتیادآوربین دانش آموزانسالآخردبیرستانوپیش دانشگاهیشهرکرماندرسالتحصیلی 80-1379. پایان نامه، کرمان، دانشگاه علوم پزشکی کرمان.
3
رحیمی موقر، آفرین؛ سهیمی ایزدیان، الهه. (1384). وضعیت مصرف مواد در دانشآموزان کشور. فصلنامه رفاه اجتماعی. شماره19،30-7.
4
صدیق سروستانی، رحمتالله. (1382). بررسی وضع موجود سوءمصرف مواد مخدر در بین دانشآموزان کل کشور. تهران، وزارت آموزش و پرورش، معاونت تربیت بدنی و تندرستی، گزارش طرح.
5
طارمیان، فرهاد. (1381).بررسی مقدماتی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی در پیشگیری از سوء مصرف مواد در دانش آموزان راهنمایی. دفتر پیشگیری از سوء مصرف مواد وزارت آموزش و پرورش.
6
محمدخانی، شهرام. (1384). ساخت و هنجاریابی پرسشنامه عوامل خطر ساز و حفاظت کننده مصرف الکل، سیگار و سایر مواد به منظور شناسایی دانش آموزان در معرض خطر. دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل متحد در ایران UNODC.
7
محمدخانی، شهرام، جزایری، علیرضا، محمدخانی، پروانه، رفیعی، حسن، قاضی، طباطبایی، محمود. (1386). بررسی اثر مستقیم و غیر مستقیم بازخورد نسبت به مصرف مواد، کانون کنترل و توانمندی های فردی و اجتماعی بر مصرف مواد در نوجوانان در معرض خطر. دو فصلنامه روانشناسی معاصر، شماره 3.
8
محمدخانی، شهرام. (1381). پیشگیری از سوء مصرف مواد از طریق آموزش مهارتهای زندگی: نظریه، روشها و یافتههای تجربی. فصلنامه پیام مشاور. شماره 7.
9
محمدخانی، شهرام. (1386). مدل ساختاری مصرف مواد در نوجوانان در معرض خطر: ارزیابی اثر مستقیم و غیر مستقیم عوامل فردی و اجتماعی. فصلنامه پژوهش در سلامت روانشناختی. شماره 2.
10
محمدخانی، شهرام، جزایری، علیرضا؛ محمدخانی، پروانه؛ رفیعی، حسن و قاضی طباطبایی، محمود. ساخت و اعتباریابی پرسشنامه عوامل خطرساز و حفاظت کننده مصرف مواد. فصلنامه پژوهش در مسایل تعلیم و تربیت. (پذیرش شده برای چاپ).
11
Acton, G. S. (2002). Measurement of impulsivity in a hierarchical model of global personality traits. San Francisco, University of California.
12
Adalbjarnardottir, S., & Rafnsson, F. D. (2001). Perceived control in adolescent substance use: Concurrent and longitudinal analyses. Psychology of Addictive Behaviors, 15, 25−32.
13
Ahmadi, J. Hassani, M. (2001). Prevalence of substance use among Iranian high school students. Addictive Behaviors, 28, 375-379.
14
Ajzen, I. & Fishbein, M. (1980). Understanding the attitudes and predicting social behavior. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice-Hall Inc.
15
Andrews, J. A., Tildesley, E., Hops, H., & Li, F. (2002). The influence of peers on young adult substance use. Health Psychology, 21, 349−357.
16
Arnett, J. J. (2005). The developmental context of substance use in emerging adulthood. Journal of Drug Issues, 35, 235−253.
17
Bachman, J. G., Johnston, L. D., O'Malley, P. M., & Schulenberg, J. E. (1996). Transitions in drug use during late adolescence and young adulthood. In J. A. Graber, J. Brooks-Gunn, & A. C. Petersen (Eds.), Transitions through adolescence: Interpersonal domains and context (pp. 111−140). Mahwah, NJ: Erlbaum.
18
Bachman, J. G., O'Malley, P. M., & Schulenberg, J. E. (2002). The decline of substance use in young adulthood: Changes in social activities, roles and beliefs. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
19
Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: a social cognitive theory. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice-Hall.
20
Benson, P. L. Leffert, N. (1998). Developmental Assets: Measurement and Prediction of Risk Behaviors among Adolescents. Journal of Applied Developmental Science, 2, 209-230.
21
Biglan, A., Duncan, T. E., Ary, D. V., & Smolkowski, K. (1995). Peer and parental influences on adolescent tobacco use. Journal of Behavioral Medicine, 18, 315-330.
22
Botvin .J, G. (2000a). preventing drug abuse in schools: social and competence enhancement approaches targeting individual-level etiological factors. Addictive Behavior, 25, 887-897.
23
Botvin .J, G. (2000b). preventing drug abuse in schools: social and competence enhancement approaches targeting individual-level etiological factors. Addictive Behavior, 25, 887-897.
24
Botvin, G. J., Griffin, K. W. (2004). Life Skills Training: Empirical Findings and Future Directions. The Journal of Primary Prevention, 25.
25
Bronstein, P. J., Zweig, J. M. (1999). Understanding Substance abuse prevention: Toward the 21st CenturyA Primer on Effective Programs. Center for Substance Abuse Prevention.
26
Brook, J.S., Brook, D. W., Gordon, A. S., Whiteman, M., & Chen, P. (1990). The psychosocial etiology of adolescent drug use: A family interactional approach. Genetic, Social and General Psychology Monographs, 116.
27
Brooks, A, J., Stewing, J., LecRoy, C. W. (1998). A family based model of Hispanic adolescent substance use. Journal of Drug Education. 28 , 65-86.
28
Brooks, T. L. Harris, S. K. Thrall, J. S. Woods, E.R. (2002). Association of Adolescent Risk Behaviors with Mental Health Symptoms in High School Students. Journal of adolescent health. 31, 240-246.
29
Brown, S .A, et al. (2001). Adolescent Alcohol and drug Abuse, in walker, C.E, Roberts, M.C. (Eds.). Handbook of clinical child psychology. New York, John Wiley & sons, INC.
30
Carvajal. SC, Evans RI, Nash SG, Getz JG. (2002). Global positive expectancies of the self and adolescents' substance use avoidance: testing a social influence meditational model. Journal of Personality, 70, 421-42.
31
Catalano, R. F., and Hawkins, J. D. (1996). The social development model: A theory of antisocial behavior. In Hawkins, J. D., (ed.), Delinquency and Crime: Current Theories. Cambridge University Press, New York.
32
Center for Substance Abuse Prevention (2001). Science-Based Substance Abuse Prevention: A Guide. Substance Abuse and mental Health Services Administration, Center for Substance Abuse Prevention
33
Cloninger, CR, Svrakic, DM. (2000). Personality Disorders, Sadock, B. j., Sadock, V.A. (Eds.). Comprehensive Textbook of Psychiatry. Seventh edition, New York, Williams & Wilkins.
34
Constantine, N., Benard, B, Diaz, M. (1999). Measuring Protective Factors and Resilience Traits in Youth: The Healthy Kids Resilience Assessment.School and Community Health Research Group West Ed, Oakland, CA.
35
Curran, P. J., Stice, E., Chassin, L. (1997). The Relation between Adolescent Alcohol Use and Peer Alcohol Use: A Longitudinal Random Coefficients Model. Journal of Consulting and Clinical Psychology. 65, 130-140.
36
Ellickson, S. L., Tucker, J. S., Klein, D. J., & McGuigan, K. A. (2001). Prospective risk factors for alcohol misuse in late adolescence. Journal of Studies on Alcohol, 62, 773−782.
37
Epstein, J. A., Griffin, K. W., & Botvin, G. J. (2000). A Model of Smoking among Inner-City Adolescents: The Role of Personal Competence and Perceived Social Benefits of Smoking. Preventive Medicine, 31, 107–114.
38
Glantz, Mayer. D. & Hartel. Christine. R. (2002). Drug Abuse: Origins & Interventions. American Psychological Association. Washington. D.C.
39
Jackson, K. M., & Sher, K. J. (2003). Alcohol use disorders and psychological distress: A prospective state-trait analysis. Journal of Abnormal Psychology, 112, 599−613.
40
Jessor, R. & Jessor, S.L.(1997). Problem behavior and psychosocial development: A Longitudinal study of youth. New York: Academic Press.
41
Johnston, L. O’Mally, P. Bachman, J. (2005). Monitoring the future: National results on adolescent drug use: Overview of key findings. National Institute on Drug Abuse.
42
Kaplan, H. B., Martin, S. S, & Robbins, C. (1982). Application of a general theory of deviant behavior: self-derogation and adolescent drug use. Journal of Health and Social Behavior, 23.
43
Hawkins, J. D., Catalano, R. F., & Miller, J. Y. (1992). Risk and protective factors for alcohol and other drug problems in adolescence and early adulthood: Implications for substance abuse prevention. Psychological Bulletin, 112, 64–105.
44
Hawkins, J.D, &Weiss, J. G. (1985). The social development model: An integrated approach to delinquency prevention. The Journal of Primary Prevention. 6, 73-97.
45
Hibell, B. Andersson, B. Ahlstrom, S. Balakireva, O. Bjarnason, T. Kokkevi, A. Morgan, M. (2000). The 1999 ESPAD Report: Alcohol and other drug use among students in 30 European countries. The Swedish council for information on alcohol and other drugs.
46
Kenney, M.F. Hansen, W.B. McNeal, R.B. (2000). Comparison of Postulated Mediators of School-Based Substance Use Prevention in Adolescents A longitudinal Examination. National Institute on Drug Abuse
47
Kopstein, A.N. et al. (2001). Sensation Seeking Needs Among 8th and 11th Graders: Characteristics Associated with Cigarette and Marijuana Use. Drug and Alcohol Dependence. 62, 195-203.
48
Kumpfer, K. L. & Turner, C.W (1991). The social ecology model of adolescent substance abuse: Implications for prevention. International Journal of the Addictions. 25, 435-463.
49
Kuperminc, G. P., Allen, J. P. (1996). Social Orientation: Problem Behavior and Motivations toward Interpersonal Problem Solving Among High Risk Adolescents. Journal of Youth and Adolescence, 30, 597-622.
50
Lezzin, N., Rolleri. L.A. & Taylor .J. (2004). Parent-child connectedness: implication for research, intervention, and positive impacts on adolescent health. ERT Associates.
51
Li, F., Barrera, M., Hops, H., & Fisher, K. J. (2002). The longitudinal inference of peers on the development of alcohol use in late adolescence: A growth mixture analysis. Journal of Behavioral Medicine, 25, 293−315.
52
Maggs, J. L., & Schulenberg, J. E. (2005). Trajectories of alcohol use during the transition to adulthood. Alcohol Research and Health, 28, 195–201.
53
Mathias, R. (1995), Novelty Seekers and Drug Abusers Tap Same Brain Reward System, Animal Studies Show. Prevention Research. 10.
54
Muck. R, Titus. J.C, Zempolich. K. A, Fishman. M (2001). An overview of the effectiveness of adolescent substance abuse treatment models. Youth and Society.
55
Muthen, B. O., & Muthen, L. K. (2000). The development of heavy drinking and alcohol-related problems form ages 18–37 in a US national sample. Journal of Studies on Alcohol, 61, 290−300.
56
Newcomb, M.D. (1995). Identifying High-Risk Youth: Prevalence and Patterns of Adolescent Drug Abuse. In: Rahdert, E; Czechowicz, D; eds. Adolescent Drug Abuse: Clinical Assessment and Therapeutic Interventions. National Institute on Drug Abuse. Monograph No 156.
57
Newcomb, M.D (1992). Understanding the multidimensional nature of drug use and abuse: The role of consumption, risk factors, and protective factors. In: Glantz, M.D., and Pickens, R., eds. Vulnerability to Drug Abuse. Washington, DC: American Psychological Association.
58
Oetting, E. R., & Beauvais, E. (1986). Peer cluster theory: Drugs and the adolescent. Journal of Counseling and Development, 65, 17-22.
59
Petraitis, J., Flay B. R., & Miller, T. Q. (1995). Reviewing theories of adolescent substance abuse: Organizing pieces of the puzzle. Psychological Bulletin, 117, 67-86.
60
Pollard, J.A., Catalano, R. F., Hawkins, J. D., & Arthur, M. W. (1996). Development of a School-Based Survey Measuring Risk and Protective Factors of Substance Abuse, Delinquency, and Other Problem Behaviors in Adolescent Populations. Unpublished manuscript. Seattle: Developmental Research and Programs, Inc
61
Raskin White, H., & Jackson, K. M. (2004/2005). Social and psychological influences on emerging adult drinking behavior. Alcohol Research and Health, 28, 182–190.
62
Reininger, BM. Evans, AE. Griffin, SF. Sanderson, M. Vincent, ML. Valois RF. Parra-Medina, D. (2005). Predicting Adolescent Risk Behaviors Based on an Ecological Framework and Assets. American Journal of Health Behaviors. 2, 150-61.
63
Sale E, Sambrano. S, Springer JF, Turner CW. (2003). Risk, protection, and substance use in adolescents: a multi-site model. Journal of Drug Education, 33, 91-105.
64
Scheier, L.M., Botvin, G. J., & Griffin, K.W. (2001). Preventive intervention effects on developmental progression in drug use: Structural equation modeling analyses using longitudinal data. Prevention Science, 2, 89–100.
65
Shoal, G. D., & Giancola, P. R. (2003). Negative affectivity and drug use in adolescent boys: Moderating and mediating mechanisms. Journal of Personality and Social Psychology, 84, 221–233.
66
Social Research Institute (1998). State of Utah Division of substance Abuse Prevention Needs Assessment Survey Results. Utah Division of substance Abuse Prevention, University of Utah.
67
Springer, J. F., Sale, E. Hermann, J. Sambrano. S. Kasim, R & Nestle, M. (2004). Characteristics of Effective Substance Abuse Prevention Programs for High-Risk Youth. The Journal of Primary Prevention, 25.
68
Springer, J.F. and Philips, J. L. (1995). Individual Protective Factors Index: A Measure of Adolescent Resiliency. Folsom, CA: EMT Associates.
69
Wang MQ, Matthew RF, Bellamy N, James S(2005). A structural model of the substance use pathways among minority youth. American Journal of Health Behavior, 29, 531-41.
70
Wills, T. A. (1992). The role of life events, family support, and competence in adolescent substance use: A test of vulnerability and protective factors. American Journal of Community Psychology, 20, 349−374.
71
Wills, T. A., & Stool miller, M. (2002). The role of self-control in early escalation of substance use: A time-varying analysis. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 70, 986–997.
72
White, V. Hayman, J. (2004). Australian secondary students’ use of overthe- counter and substance in 2002, National Drug Strategy Monograph Series No. 56. Canberra: Australian Government Department of Health and Ageing.
73
Wright, D. R. Fitzpatrick, K.M. (2004). psychosocial correlates of substance use behaviors among African American youth. Adolescence. 39, 653-673
74
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی اثربخشی آموزش مؤلفههای یادگیری خودگردان مبتنی بر مدل پینتریچ، برخودکارآمدی
هدفپژوهش بررسی اثربخشی مؤلفههای راهبردهای یادگیریخودگردان برخودکارآمدی دانشآموزان پسر پایه سوم دبیرستان بوده است. جامعهآماری شامل تعداد 1093 دانشآموز پایه سوم دبیرستان بود که از این تعداد، 60 نفر به صورت نمونهگیری خوشهای و تصادفی ساده انتخاب، و به صورتتصادفی در سطوحمختلف متغیرمستقل (چهارسطح) و کنترل قرار داده شدند. به گروهیک راهبردهایشناختی، گروهدوراهبردهایفراشناختی، گروهسه راهبردهای انگیزشی و به گروهچهار راهبردهای مدیریتمنابعآموزش داده شد. ابزار بهکاررفته در پژوهش، آزمون خودکارآمدی شرر[1] بوده است که به صورت پیشآزمون و پسآزمون بر روی آزمودنیها اجرا گردید. نتیجه پژوهش نشانداد که آموزش مؤلفههای راهبردهای یادگیری خودگردان برخودکارآمدی مؤثر بوده و آن را افزایش داده است.
[1].Sherer
https://jep.atu.ac.ir/article_2125_f8bf9cdfce25365694cc47e8e674cf8d.pdf
2008-06-21
66
87
: یادگیریخودگران
مدل پینتریچ
خودکارآمدی
اثربخشیآموزش
دکتر علی
مصطفایی
1
عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور مرکز سقز
LEAD_AUTHOR
دکتر یحیی
مهاجر
2
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
امینی، شهریار .(1382). بررسی نقش خودکارآمدی، خودتنظیمی و عزت نفس در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان سال سوم دبیرستان، رشته علوم تجربی شهرستان شهرکرد. (پایان نامه کارشناسی ارشد). دانشکده روان شناسی وعلوم تربیتی، دانشگاه تربیت معلم.
1
بیابانگرد، اسماعیل .(1384). روش های افزایش عزت نفس در کودکان و نوجوانان (چاپ هشتم). تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان.
2
رحمانی، خدامراد .(1380). بررسی رابطه باورهای انگیزشی و راهبردهای خودتنظیمی با پیشرفت تحصیلی در درس تاریخ و ریاضی در میان دانشآموزان نابینا و بینای مقطع راهنمایی شهر شیراز. (پایان نامه کارشناسی ارشد). دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی، دانشگاه شیراز.
3
زارع زاده، کمال .(1383). مقایسه خودکارآمدی و خلاقیت در دانشآموزان کاربر اینترنت و غیر کاربر. (پایان نامه کارشناسی ارشد). دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی، دانشگاه تربیت معلم.
4
علی اقدم، اصغر .(1387). اثر بخشی آموزش راهبردهای یادگیری در گرایش هدف و خود تنظیمی دانشآموزان پایة اول دوره متوسطه. (رساله دکتری). دانشکده روان شناسی وعلوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی.
5
کدیور، پروین .(1380). بررسی سهم باورهای خودکارآمدی، خودگردانی، و هوش در پیشرفت درسی دانشآموزان به منظور الگویی برای یادگیری بهینه. تهران: پژوهشکده تعلیم و تربیت.
6
میرسمیعی، مرضیه .(1385). بررسی رابطه خودکارآمدی، حمایت اجتماعی، و اضطراب امتحان با سلامت روان دانشجویان دختر و پسر دانشگاه علامه طباطبائی. (پایان نامه کارشناسی ارشد). دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی.
7
هرگنهان، بی. آر و السون، متیو اچ .(1382). مقدمه ای بر نظریه های یادگیری (ترجمه علی اکبر سیف). تهران: نشر دوران( تاریخ انتشار به زبان اصلی، 2001).
8
Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. New Jersey: Prentice-Hall. A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman. ,
9
Bandura, A., & Newby, T. J. (1996). The expert learner: strategic, self-regulated, and reflective. Instructional Science, 24, 1–24.
10
Leblanc, R., Leroux, J., Laveault, D., Oliver, L., Shaffer, D. (2000, August). Selfregulatedlearning in early adolescence: a qualitative analysis. Paper presented at the Annual Convention of the American Psychological Association, Washington, D. C.
11
Pajares, F. (1996, April). Self-efficacy in academic settings. Paper presented at the annual meeting of the American Research Association, San Francisco.
12
Pajares, F.& Schunk, D.H.(2002). Self and self belief in psychology and education: Ahistorical perspective. In J. Aronson (Ed.). Improving academic achievement: Impact of psychological factors on education(pp.3-21). Hillsdale,NJ: Erlbaum
13
Pintrich, P. R., Roeser, R. W., & DeGroot, E. A. M. (1994). Classroom and individual differences in early adolescents’ motivation and self-regulated learning. Journal of Early Adolescence, 14, 139-161.
14
Pintrich, P.R. & De Groot, E. (1990). Motivational and self-regulated components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82:33–40.
15
Pimtich P.R.(2000b). The role of goal Orientation in sey- regulateal Componento of classroom academic Perfomance. Jaunal of Educational Pycrology, 82:32-40.
16
Schunk, D. (1983). Ability versus effort attributional feedback: Differential effects onself-efficacy and achievement. Journal of Educational Psychology, 75, 848-856.
17
Vygotsky, L. S. (1981). The genesis of higher mental functions. In J.V. Wertsch (Ed. & trans.) The concept of activity in Soviet psychology (pp. 144-188). Armonk, NY: M. E. Sharpe. 230
18
Wertsch, J. V. (1979). From social interaction to higher psychological process: A clarification and application of Vygotsky’s theory. Human Development, 22, 122.
19
Wolters, C. A., Yu, S. L., & Pintrich, P. R. (1996). The relationship between goal
20
orientation and students’ motivational beliefs and self-regulated learning. Learning and Individual Differences, 8, 211-238.
21
Wolters, C. A. (1999). The relationship between high school students’ motivational regulation and their use of learning strategies, effort, and classroom performance. Learning and Individual Differences, 11, 281-299. 231
22
Yetkin, İ. E. (2006). The role of classroom context in student self-regulation learning: an exploratory case study in a sixth-grade mathamatics classroom.
23
Zimmerman, B. & Martinez-Pons, M. (1992). Perceptions of efficacy and strategy use inself-regulated learning. In D.H. Schunk & J. Meece (Eds.), Student perceptions inthe classroom: Causes and consequences (pp. 185-207). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
24
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه عملکرد خانواده با سرسختی روانشناختی دانشآموزان دبیرستانهای شهر کنگاور
این پژوهش در زمینه بررسی«رابطه بین عملکرد خانواده با سرسختی روانشناختی دانشآموزان دوره سهساله متوسطه شهر کنگاور » بوده و هدف آن شناخت عملکرد خانواده در تعیین رابطه عملکرد و ابعاد گوناگون آن با میزان سرسختی روانشناختی فرزندان می باشد. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. . یافتههای پژوهش حاکی از رابطه مثبت و معنادار بین عملکرد خانواده و سرسختی روانشناختی در کل نمونه و گروههای پسران و دختران میباشد. اگرچه ابعادی از عملکرد خانواده در تحلیل رگرسیون به عنوان پیش بینی کننده نمرات سرسختی، تعهد، کنترل و مبارزهجویی ظاهر شدند، اما تفاوت دوجنس در سرسختی معنادار نبود، به این ترتیب از هشت فرضیه این پژوهش، هفت فرضیه اول تأیید و فرضیه هشتم رد شد. نتایج این پژوهش نشان می دهد که ویژگیهائی از عملکرد خانواده که با سرسختی روانشناختی دانشآموزان رابطه داشته و می توانند پیشایند آن باشند، مستعد پرورش فرزندانی هستند که با زندگی درآمیخته و از آن لذت برده و بر روند زندگی خویش احساس کنترل دارند، از تغییرات و مشکلات پیش آمده در زندگی نمیهراسند، بلکه با همبستگی با دیگر اعضای خانواده و مشورت با آنان، به حل مشکلات میپردازند و در مقابل فشارهای زندگی بسیار مقاومتر هستند.
https://jep.atu.ac.ir/article_2126_8aea488968d28c2572b733dba30c0abd.pdf
2008-06-21
88
126
عملکرد
خانواده
سرسختی روانشناختی
دانشآموزان
دکتر حیدر
تورانی
1
- عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی برنامه ریزی درسی و نوآوریهای آموزشی
LEAD_AUTHOR
صادق
رشتیانی
2
کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی و دبیر آموزش و پرورش
AUTHOR
احدی، حسن و محسنی، نیکچهر. (1378). روانشناسی رشد. تهران: چاپ ونشر بنیاد.
1
استافورد، لورا و بهیر، چری. (1377). تعامل والدین و کودکان. ترجمۀ: محمود دهگانپور و مهرداد خرازچی، تهران: رشد.
2
بارکر، فیلیپ. (1986). خانواده درمانی پایه. ترجمه: زهره دهقانی و محسن دهقانی (1375). تهران: رشد.
3
اسلامی، عبدالله. (1380).بررسی رابطه ساختار تعاملات خانواده(عملکرد خانواده)با سبکهای مقابله با فشارهای روانی و تفاوتهای جنسی در دانشآموزان دوره پیشدانشگاهی شهرستان کاشان. (پایاننامه دوره کارشناسی ارشد) دانشگاه تربیت معلم تهران.
4
برک، لورا ای. (2001). روانشناسی رشد. ترجمه: سید یحیی محمدی، (1385)، تهران: ارسباران.
5
بهاری، فرشاد. (1379). مقایسه عملکرد خانواده زوجهای در حال طلاق و غیرطلاق ارجاعی به سازمان پزشکی قانونی کشور. (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشگاه تربیت معلم تهران.
6
پورافکاری، نصرتالله. (1376). فرهنگ جامع روانشناسی در روانپزشکی. تهران: فرهنگ معاصر.
7
جی هی لی. (1976). روان درمانی خانواده. ترجمهی: باقر ثنایی. (1370). تهران: سپهر.
8
دلاور، علی. (1375).احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: رشد.
9
دلاور، علی. (1376). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: رشد.
10
ستیر، ویرجینا. (1976). آدمسازی در روانشناسی خانواده. ترجمه: بهروز بیرشک، (1376)، تهران: رشد.
11
سعادتمند .(1376). بررسی رابطه بین کارائی خانواده و سلامت عمومی فرزندان آنها. (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشگاه آزاد رودهن.
12
سیف، علیاکبر. (1385). اندازهگیری،سنجش و ارزشیابی آموزشی. تهران: دوران.
13
سرمد، زهره و بازرگان، عباس. (1383). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: آگاه.
14
شولتز، دوان و شولتز، سیدنی، آلن. (1998). نظریههای شخصیت. ترجمه: سید یحیی محمدی.(1379). تهران: مؤسسه نشر ویرایش.
15
کورمن. آ.ک. (ـ). روانشناسی صنعتی و سازمانی. ترجمۀ: حسین شکرشکن.(1370). تهران: رشد.
16
کلانتری، مهرداد. (1379).کودک پرتحرک. اصفهان: مهر قائم.
17
گیدنز، آنتونی. (1989). مبانی جامعهشناسی. ترجمۀ: احمد صبوری، (1373)،تهران: آگاه.
18
گرین، جودیت و مانوئلا، دیالیویرا.کاربرد آزمونهای آماری در پژوهشهای علوم رفتاری. ترجمۀ: علی دلاور و مهرداد پژهان، (1384)،تهران: ارسباران.
19
ماسن، پاول هنری، کیگان، جروم، هوستون، آلتا کارول و کانجر، جانجین. رشد و شخصیت کودک. ترجمۀ: مهشید یاسائی.(1373). تهران: مرکز.
20
مینوچین، سالوادور. (1974). خانواده و خانواده درمانی. ترجمۀ: باقر ثنائی،( 1375). تهران: امیرکبیر.
21
میتوس، اندور. راز شاد زیستن. ترجمه: وحید افضلیراد. (1381).تهران: نیریز.
22
نجمی، بدرالدین. (1375). بررسی ارتباط بین عملکرد خانواده و محبوبیت اجتماعی نوجوانان در گروه همسال. (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشگاه آزاد. رودهن.
23
نادری، عزتالله و سیفنراقی، مریم. (1370).روشهای تحقیق وچگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی. تهران: بدر.
24
نجاریان، فرزانه. (1374). عوامل مؤثر در کارائی خانواده. (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشگاه آزاد اسلامی رودهن.
25
وندر، زندن، جیمز. روانشناسی رشد. ترجمه: حمزه گنجی. (1384). تهران: ساوالان.
26
وزیری، شهرام و همکاران. (1383). روش تنظیم گزارش وپژوهش در روانشناسی،مشاوره وعلوم تربیتی. تهران: روان.
27
Abramson, L.Y, Seligman, M. E. P., & Teasdale. J. D. (1978). learned helplessness in humans : critique and reformulation.Journd of Abnormal psychologg,87 -49-74
28
Baldwin.A. L., Baldwin,C. P., Kasser. T., Zax, M., Sameroff, A., & Seifer, R. (1993). contextual risk and resiliency during late adolescence.Development and psychopathology.5,741-761
29
Bloom, B. L. (1985). A factor andlisis of self report measures of family functioning. family process. 24 (2 ) 225-239.
30
Carlson, J. Sperry, L. & Lewis, J. A. (1997). Family therapy ensuring treatment efficacy. Brook/cole publishing company.
31
Fallon, B. frydeubery,.E. Boldero, J. (1993). perception of family climate and adolescence coping. Paper persented at the 28th conference of the Australin psychological society. Gold coast.
32
Glic, I. D. & et al. (1987). marital and family therapy Third edition, London, NW.70x.
33
Hardiness institute (1985). personal views survey. Chicicago: Author. www. Hardinstitute. com/Hardi-health. Htm.
34
Kobasa, S. & Maddi, S. (1982). Hardinss and Health:A prospective study. Journal of personality and social psychologg. 42 (1), 168 -177
35
Maddi, S. R; Khoshaba. D. M. & Persico.m. (2002) the personality construct of Hardiness. Journal of research in personality. 36, 72-85
36
Magnani, L. (1990). Hardiness, self-perceived healih, and activcty among independently functioning older adults. schooling Nurs praat.4,171-184.
37
Portes, P. R; Howel, S. C. & et al.(1992). family functions and childre's postdivorce adjustment. AM Journal of orthopsychiatry. Vol. 62 (4). 613-617.
38
ORIGINAL_ARTICLE
ساخت و اعتباریابی آزمون فرافکن تصویری برای سنجش دلبستگی در کودکان 12-6 ساله
هدف اصلی این پژوهش، ساخت و اعتباریابی یک آزمون فرافکن تصویری برای سنجش دلبستگی کودکان 12-6 ساله بود. روش نمونه گیری تصادفی از یک جامعه در دسترس بود که برای این منظور ابتدا 500 کودک دانش آموز پایه های اول تا پنجم مقطع ابتدایی شهرستان کرج بزرگ توسط «مقیاس دلبستگی کودکان 12-6 ساله» مورد سنجش قرار گرفتند. سپس بر اساس نتایج حاصله از میان 90 کودک ناایمن در دسترس 30 کودک (15 دختر و 15 پسر) تصادفی انتخاب شدند از میان 410 کودک ایمن 30 کودک از نظر جنس، سن، کلاس و منطقه تحصیلی با آنها همتراز گردیدند. آزمون فرافکن روی این 60 کودک اجرا شد. برای ساخت آزمون فرافکن مراحل زیر دنبال شدند: 1- نظرسنجی از کودکان و بزرگسالان 2- تعیین موقعیتهای اضطراب زا 3- تعیین حیوانات نقاشیها و تهیه نقاشیها 4- تهیه ملاکهای محتوایی داستانها براساس تحلیل محتوا 5- اجرای مقدماتی و اصلی. سه مؤلفة اصلی ایمنی، اضطراب و اجتناب برای بررسی نوع دلبستگی در نظر گرفته شده و 6 موقعیت اضطرابزا تعیین گردید. هر موقعیت در سه مرحلة پیوند، جدایی و بازپیوند کودک- والد ترسیم گردید. در مجموع 18 نقاشی تهیه شد.
اعتبار محتوایی آزمون توسط بررسی منابع موجود و نظر متخصصین تأیید شد. آزمون t مستقل برای بررسی تفاوت میانگین نمرات مؤلفهها بین دو گروه ایمن و ناایمن در تمام موارد معنی دار بود و روایی افتراقی آزمون را تأیید کرد. یک آزمون محقق ساخته در مورد مشکلات سازگاری و رفتاری کودکان دو گروه اجرا شد و ضرایب همبستگی بین نتایج این آزمون و آزمون اصلی وجود روایی همگرا را تأیید کردند. ضریب همسانی درونی آزمون (آلفای کرونباخ) برای مؤلفههای ایمنی = 816/0، اجتناب = 78/0 و اضطراب 619/0 میباشد که پایایی آزمون را اثبات میکند.
طبق نتایج بدست آمده «آزمون فرافکن دلبستگی در کودکان 12-6 ساله» از پایایی و اعتبار کافی برخوردار میباشد.
https://jep.atu.ac.ir/article_2127_2f797e36ff13eaa9b28a8b3574fbe39e.pdf
2008-06-21
124
144
دلبستگی
کودکی میانه
آزمون فرافکن
دکتر سیمین
رونقی
1
دکتری روانشناسی آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
LEAD_AUTHOR
دکتر علی
دلاور
2
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
دکتر حسن
احدی
3
. عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
دکتر فرهاد
جمهری
4
. عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ساخت و هنجاریابی مقیاس دلبستگی در کودکی میانه (1378). رونقی، س، مظاهری م.ع، دلاور. ع، زیر چاپ.
1
Ainsworth M. D. S. (1967). Infancy in Uganda: Infant care and the growth of Love. Baltimore: Johns Hopkins University Press.
2
Ainsworth M. D. S. (1990). Epilogue: Some consideration regarding theory and assessment relevant to attachment beyond infancy. In M. R. Greenberg (Eds). Attachment in the preschool years (pp 463-488) Chicago: University of Chicago press.
3
Ainsworth, M. D; Blehar, M. C.; Waters; E & Wall. S. (1978) Patterns of attachments: A psychological study of the strange situation. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
4
Ammaniti, M,; Van I. Jzendoorn, M; Speranza, A & Tambelli. R (2000) Internal working models of attachment during late childhood and early adolescence: An exploration of stability and change. Attachment and Human Development 2. (323- 346).
5
Belsky. J; Campbell. S (1996). Instability of attachment security. Developmental psychology, 32, (921-924).
6
Black, K. A.; Jaeger. E, Mc. Cartney & Crittenden P. M. (2000). Instability of attachment models, peer interaction behavior and feeling about the self. In P. M. Critenden (Eds). (pp. 300-324). New Yourk: Cambridge University press.
7
Brennan, Fraley & Waller (2000). An item respose theory analysis of self- report measures of adult attachment. Joural of personality and Social psychology, 78 (350-365).
8
Brennan, Clark & Shaver (1998) Self- report measurement of adult Attachment: An integrative overview. In J. A. Simpson & W. S. Rholes (Eds) Attachment theory and close relationships (pp 46-79) New York: Guilford press.
9
Bowlby. J (1969-1982). Attachment and loss: Vol 1. Attachment. New York: Basic books.
10
Contreras J. M & Kerns K. A. (2000). Emotion regulation processes: Explaning links between parent- child attachment and peer relationships. In K. A. Kerns (Eds). Famiky and peers: Linking two social worlds (pp. 1-25). West port, CT: praeger.
11
Crowell, J. A; fraley, R, C. & Shaver P. R (1999). Measurment of individual differences in adolescent and adult attachment. In J. Cassidy and P.R. Shaver (Eds). Hand book of attachment (p. p. 434- 465). New York: Guilford press.
12
Crittendan, P. M. & Claussen, A. H. (1994) Validtion of two procedures for assessing quality of attachment in preschool years, paper presented at the biennial meeting of the International Conference on Infant Studies, Paris.
13
Green J, Stanley C;.Smith, V.; Goldwyn. R (2000). A New method of evaluating attachment representation in young school- age children: The Manchester Child Attachment Story Task, Attachment and Human Development. 2. (48-70).
14
George, C & Kaplan, N. & Main M. (1996) Adult Attachment Interview (3rd ed) unpublished manuscript, University of California at Berkely.
15
George, C & Solomon, J. (1996 a-b). Representational models of relationships: Links between Caregiving and attachment. Infant Mental Health Journal, 17. (198-216).
16
Granot, D, & Mayseless, O. (2001): Attachment security and adjustment to school in middle childhood, International Journal of Behavioral Development, 25, (530- 541).
17
Hazan, C. & Shaver, P. (1994). Attachment as an organizational framework for research on close relationships Inquiry, 5, 1-22.
18
Kobak, R, Esposito, A. J. & Serwik. A (2003) Measuring the attachment hierarchy; Implications for child psychopathology and stress reactivity. Paper presented at the biennial meeting of the Society for Research in Child Development, Tampa. FL.
19
Nunnally, J. C. (1978). Psychometric theory. New York: Mc Graw- Hill.
20
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطه استرس ادراک شده با سبکهای مقابلهای و نقش این متغیرها در پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه
هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه استرس ادراک شده با سبکهای مقابلهای و نقش این متغیرها در پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه بود. به همین منظور 402 نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهایانتخابشدند و مقیاسهایاسترسادارکشده کوهنوهمکاران (1983) و سبکهای مقابلهای موس (1993) را تکمیلکردند. همچنین برای ارزیابی عملکرد تحصیل از معدل تحصیلی دانشجویان استفاده شد. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که در میان دانشجویان دختر و پسر بین استرسادارکشده مثبت با سبکهایمقابله تجزیه و تحلیلمنطقی، جستجویراهنمایی و حمایت، ارزیابینوین و مثبت و حلمسئله همبستگی مثبت و بین استرس ادراک شده منفی با تجزیه و تحلیل منطقی، جستجوی راهنمایی وحمایت، ارزیابی نوین و مثبت و حل مسئله همبستگی منفی وجود داشت. همچنین در میان دانشجویان دختر بین استرس ادراک شده مثبت با اجتناب شناختی، جستجوی پاسخهای اجتنابی و کنارهگیری، همبستگی منفی و بین استرسادراک شده منفی با اجتناب شناختی و کنارهگیری همبستگی مثبت و معنیدار بدست آمد و در میان دانشجویان پسر بین استرس ادراکشده مثبت با اجتنابشناختی، جستجوی پاسخهای اجتنابی، و تخلیه هیجانی، همبستگی منفی و بین استرس ادراک شده منفی با اجتنابشناختی، جستجوی پاسخ های اجتنابی، کنارهگیری و تخلیههیجانی همبستگیمثبت بدستآمد. نتایجهمبستگی نشانداد که در دانشجویان دختر و پسر بین استرسادراکشده مثبت با عملکردتحصیلیهمبستگیمثبت و فقط در دانشجویان دختر بین استرس ادراک شده منفی با عملکرد تحصیلی همستگی منفی وجود داشت. همچنین در میان دانشجویان دختر بین راهبردهای مقابله ای تجزیه و تحلیل منطقی و جستجوی راهنمایی و حمایت با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معنیدار و بین راهبرد مقابلهای جستجوی پاسخهای اجتنابی و کنارهگیری با عملکردتحصیلی رابطهمنفی و معنیدار و در دانشجویانپسر بینراهبردهای مقابلهای تجزیه و تحلیل منطقی، ارزیابی نوین مثبت و حل مسئله با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و بین راهبردهایمقابلهایاجتنابشناختی و تخلیههیجانی با عملکردتحصیلیرابطه منفی وجودداشت. نتایجتحلیلرگرسیون چند متغیری نشان داد که هم در دانشجویاندختر و هم در دانشجویانپسر استرسادراکشده مثبت به صورت مثبت، قویترین متغیر برای پیشبینی عملکرد تحصیلی بوده است. همچنین قوی ترین متغیرها برای پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشجویان دختر به ترتیب سبکهای مقابلهای کنارهگیری، جستجویراهنمایی و حمایت، جستجوی پاسخهای اجتنابی و تجزیه و تحلیلمنطقی و در دانشجویانپسر بهترتیب سبکهایمقابلهای حلمسئله، تجزیه و تحلیل منطقی، ارزیابی نوین و مثبت و تخلیه هیجانی بودهاند
https://jep.atu.ac.ir/article_2128_b85882670342492182a5d3f073b69ca8.pdf
2008-06-21
144
163
: سبکهای مقابلهای
استرسادراک شده
عملکرد تحصیلی
دانشجویان
علی
عبدی
ali_abdi2004@yahoo.com
1
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد و دانشجوی دکتر برنامه ریزی درسی
LEAD_AUTHOR
سعید
آریاپوران
2
دانشجوی دکترای روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی
AUTHOR
ابوالقاسمی، عباس؛ نریمانی، محمد. (1384). آزمونهای روانشناختی. اردبیل: انتشارات باغ رضوان. چاپ اول،
1
پورافکاری،نصرت الله. (1380). فرهنگ جامع روانشناسی ـ روانپزشکی، تهران: انتشارات فرهنگ معاصر
2
خیر، محمد؛ سیف، دیبا. (1380). بررسى رابطه مهارتهاى مقابله با استرس و برخى از عوامل جمعیت شناختى با پیشرفت تحصیلى دانشجویان، اولین سمینار بهداشت روانى دانشجویان، دانشگاه تهران.
3
دادستان ، پریرخ. (1380). روانشناسی مرضی تحولی از کودکی تا بزرگسالی، چاپ چهارم، جلد اول، تهران؛ انتشارات سمت.
4
نریمانی، محمد؛ آریاپوران، سعید. (1385) بررسی فشارزاهاى روانى- اجتماعى و راهبردهای مقابله ای و رابطه آن با پیشرفت تحصیلى در دانشآموزان دختر. مجله تازه های روانشناسی.
5
Alspach, G. (2000). Another nursing shortage wake-up call??? Hel-l-l-l-o-o-o-o!! Critical Care Nurse, 20 (6), 8.
6
Cox, T., (1978). Stress. Macmillan. London.
7
Goosen, G. M., & Bush, H. A. (1982). Adaptation; A feedback process. In D. C.
8
Sutterly & G. F. Donnelly (Eds.), Coping with Stress: A Nursing Perspective (pp.
9
19-34). United States of America: Aspen Systems Corporation.
10
Hirsch, H. K., & Ellis, J. B. (1996). Differences in life stress and reasons for living among college suicide ideators and non-ideators. College Student Journal, 30(3), 377-387.
11
Hudd, S. S., Dumlao, J., Erdman-Sager, D., Murray, D., Phan, E., Soukas, N., &Yokozuka, N. (2000). Stress at college: Effects on health habits, health status andself-esteem. College Student Journal, 34(2), 217-228
12
Jimerson,. S,. Egeland. B,. Srufe,. A., & Carlson,. B.(2000). A Prospective Longitudinal Study of High school Dropouts Examining Multiple Predictors Across Development. Journal of School Psychology. 38 (6), 525-549.
13
Lazarus, R. (1977). Cognitive and copy processes in emotion. In R. Lazarus & A. Monat (Eds.), In Stress and Coping: an Anthology. New York: Columbia University Press.
14
Mimura, C.M., & Griffiths, P.(2004). A Japanese version of the perceived stress scale. International Journal of Nursing Studies, 41(4): 379 - 85.
15
Misra, R., McKean, M., West, S., & Russo, T. (2000). Academic stress of college students: Comparison of student and faculty perceptions. College Student Journal, 34 (2), 236-246.
16
Moos, R. H. (1993). Coping Responses Inventory A Measure of Approach and Avoidance Skills. In C. P. Zalaquett & R. J. Wood (Eds.), Evaluating Stress A Book of Resources (pp. 51-65). Lanham, Maryland: Scarecrow Press, Inc.
17
Pengilly, J., & Dowd, T. (2000). Hardiness and social support as moderators of stress. In Journal of Clinical Psychology (6th ed., Vol. 56, pp. 813-820). United States:
18
Walton, Robin L. (2002). A Comparison of Perceived Stress Levels and Coping Styles of Junior and Senior Students in Nursing And Social Work Programs. Huntington, West Virginia.
19
Whitman, N. (1985). Student Stress: Effects and Solutions. Retrieved August 7, 2001, from ERIC Digest 85-1.
20