ORIGINAL_ARTICLE
بررسی دوره دکتری تکنولوژی آموزشی در سطح جهانی جهت ارائه برنامهای جامع برای راهاندازی این دوره در دانشگاه علاّمه طباطبایی
پژوهش حاضر با هدف بررسی دوره دکتری تکنولوژی آموزشی در سطح جهانی و ارائه برنامهای جامع جهت راهاندازی این دوره در دانشگاه علامه طباطبایی انجام شد. سؤالهای اساسی در این پژوهش عبارت بود از: دوره دکتری تکنولوژی آموزشی در سطح جهانی دارای چه ضرورتها و اهدافی بوده و چگونه اجرا میشود؟ چگونه میتوان دوره دکتری تکنولوژی آموزشی درایران را براساس تجارب جهانی طراحی و اجرا کرد؟ به منظور بررسی تجارب جهانی و پاسخ به سؤالهای فوق، تعدادی از دانشگاههای معتبر جهانی انتخاب و برنامه آموزشی آنها در دوره دکتری تکنولوژی آموزشی موردمطالعه قرار گرفت. با استفاده از نتایج مطالعه انجام شده، پرسشنامهای به منظور طراحی دوره دکتری رشته مذکور در ایران تهیه و پس از محاسبه روایی و پایایی آن در اختیار اساتید و کارشناسانارشد این رشته قرار گرفت. با استفاده از روش تحقیق توصیفی- تحلیلی یافتههای بدست آمده با بهرهگیری از روشهای آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نهایتاً یک برنامه آموزشی مبتنی بر تجارب جهانی و نیازهای ملَی ارائه گردید که در متن مقاله حاضر به جزئیات و چگونگی انجام این امر پرداخته شده است.
https://jep.atu.ac.ir/article_2105_a90feba896b18091e4ec11930ba2165b.pdf
2007-09-23
1
21
تکنولوژی آموزشی
برنامه آموزشی دوره دکتری
دکتر اسماعیل
زارعی زوارکی
1
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
LEAD_AUTHOR
احدیان، محمد. (1380). مقدمات تکنولوژی آموزشی (چاپ بیست ویکم). تهران: نشر و تبلیغ بشری.
1
آییننامه دوره دکتری. مصوب شورای عالی برنامه ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (در تاریخ 27/1/1384).
2
برنامه دوره دکتری رشته سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبائی(مصوب14/10/83).
3
برنامه دوره دکتری رشتههای فلسفه تعلیم و تربیت و برنامهریزی درسی(مصوب نود و ششمین جلسه شورایعالی برنامهریزی در تاریخ 11/7/1366).
4
بیابانگرد، اسماعیل. (1384).روشهای تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی.تهران: نشر دوران.
5
سرمد،زهره؛ بازرگان،عباس؛ حجازی،الهه.(1379).روشهای تحقیق در علوم رفتاری (چاپ چهارم). تهران: انتشارات آگاه.
6
دلاور،علی.(1382). مبانی نظری وعملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: انتشارات رشد.
7
زارعی زوارکی،اسماعیل.(1385). بررسی دوره دکتری تکنولوژی آموزشی در سطح جهانی و ارائه برنامهای جامع جهت راه اندازی این دوره در دانشگاه علامه طباطبایی. گزارش تحقیقاتی درون دانشکدهای در دانشگاه علامه طباطبایی.
8
زارعی زوارکی،اسماعیل.(1386). بررسی تحلیلی برنامۀ درسی دوره کارشناسیارشد تکنولوژی آموزشی جهت ارائه برنامهای مناسب. گزارش تحقیقاتی درون دانشکدهای در دانشگاه علامه طباطبایی.
9
فردانش،هاشم.(1382). مبانی نظری تکنولوژی آموزشی(چاپ پنجم). تهران: سمت.
10
گریسون، دی آر و تری، آندرسون. (2003). یادگیری الکترونیکی در قرن بیست و یکم (مبانی نظری و عملی). ترجمه زارعی زوارکی، اسماعیل و صفایی موحد، سعید (1384). تهران: انتشارات علوم و فنون.
11
Doctoral program of University of Houston In Instructional Technology:College of Education. Available on:http://www.coe.uh.edu.
12
Doctoral program of Indiana University In Instructional Systems Technology. Available on: http://education.indiana.edu.
13
Doctoral program of Ohio University In Instructional Technology: College of Education. Available on: http://www.ohio.edu/.
14
Doctoral program of Texas A&M University in Educational Technology. Available on:http://www.coe.tamu.edu/~edtc/edtc/indexf.htm.
15
Doctoral program of university of Calgary in Educational Technology. Available on: http://www.educ.ucalgary.ca/gder/htdocs/courses.
16
The Association for Educational Communications and Technology. Curricula data of degree programs in educational technology.Available on:
17
http://www.aect.org/Curricula/.
18
The Ph.D. program in Instructional Technology in University of Georgia. Available on: http://www.coe.uga.edu/epit/it/ .
19
San Diego State University.Available on:http://edweb.sdsu.edu/doc/doctoral.htm.
20
Purdue University. Available on:http://www.edci.purdue.edu/et/phd.html.
21
Doctor of Education (EdD) in Instructional Technology. University of Wyoming. Available on: http://www.uwyo.edu/alt/
22
ORIGINAL_ARTICLE
شیوع و تنوع ناتوانیهای ویژه یادگیری در دانشآموزان دوره ابتدایی شیراز
هدف: تعیین میزان شیوع ناتوانیهای ویژه یادگیری و انواع آن به تفکیک جنسیت و پایه تحصیلی در دانشآموزان ابتدایی شهر شیراز هدف اصلی این تحقیق بود. روش: در این پژوهش، ابتدا از پرسشنامه اختلالات رفتاری راتر(فرم معلم)، جهت غربالگری دانشآموزان مبتلا به اختلالات رفتاری استفاده گردید. به این ترتیب تعداد 401 دانشآموز (200 پسر و 201 دختر) که مبتلا به اختلالات رفتاری نبودند مورد بررسی قرار گرفتند. این تعداد دانشآموز با استفاده از نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. چک لیست مایکل باست و چک لیستهای اختصاصی مرکز ناتوانیهای یادگیری شهر شیراز در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفت. یافتهها: نتایج به دست آمده، همسانی درونی، پایایی باز آزمایی و روایی چک لیستها را تأیید کردند. همچنین میزان شیوع ناتوانیهای یادگیری 7/9 درصد، نارساخوانی 7/8 درصد، ناتوانیهای ریاضی 7/6 درصد و ناتوانیهای دیکته 2/7 درصد کل گروه نمونه به دست آمد. با استفاده از آزمون نسبتها در هیچ یک از انواع ناتوانیها تفاوت معنیداری بین نسبت مبتلایان دختر و پسر، همچنین نسبت مبتلایان کلاس سومی و کلاس چهارمی به دست نیامد.نتیجه گیری: نتایج حاکی از آن است که مدارس ابتدایی جهت پیشگیری و درمان ناتوانیهای یادگیری نیازمند خدمات مشاوره و راهنمایی هستند. این موضوع در برنامه ریزی، تنظیم بودجه و سیاستهای آموزشی و درمانی میتوانند سودمند باشد.
https://jep.atu.ac.ir/article_2106_cc7cfad323453ba26755c2784783b91b.pdf
2007-09-23
22
46
ناتوانیهای یادگیری
نارساخوانی
ناتوانی دیکته
ناتوانی ریاضی
شیوع
محمدعلی
محمدیفر
1
دانشجوی دکترای روانشناسی دانشگاه علیگر کشور هندوستان
LEAD_AUTHOR
دکتر محمدعلی
بشارت
2
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران
AUTHOR
دکتر مریم
قاسمی
3
عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز
AUTHOR
محمود
نجفی
najafy2001ir@yahoo.com
4
دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی و مدرس دانشگاه سمنان
AUTHOR
احدی، بتول(1373). مقایسه عملکرد دانش آموزان مبتلا و نامبتلا به ناتوانی های یادگیری در مقیاس هوش وکسلر. پایان نامه کارشناسیارشد، دانشگاه شیراز.
1
انجمن روانپزشکی آمریکا (1994).راهنمای آماری و تشخیصی اختلالات روانی(جلد سوم). ترجمه نائینیان، محمدرضا؛ بیابانگرد، اسماعیل و مرامی، محمدابراهیم؛ تهران، چاپ اول، انتشارات دانشگاه شاهد، 1375.
2
پریرخ، دادستان(1379). روانشناسی مرضی(جلد سوم). تهران: انتشارات سمت.
3
دانه کار، ماهرخ (1376). بررسی نارساخوانی و نارساخوانی بر جای مانده از دانش آموزان دوره دبستان و راهنمایی تهران. خلاصه مقالات نخستین همایش سراسری روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، تهران.
4
فلاح چای، رضا (1374). بررسی اختلال خواندن و نوشتن در بین دانشآموزان ابتدایی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
5
کاپلان، هارولد، سادوک، بنیامین(1993). خلاصه روانپزشکی، علوم رفتاری روانپزشکی بالینی. (نصرت ا... پورافکاری)، (1373. تهران: انتشارات ذوقی.
6
نجفی، محمود(1385). شیوع و تنوع اختلالات رفتاری. طرح پژوهشی شورای تحقیقات آموزش و پرورش شیراز، منتشر نشده.
7
هالاهان، دانیل. پی؛ کافمن، جیمز. ام. کودکان استثنایی. ترجمه ماهر، فرهاد. تهران: انتشارات رشد، 1375.
8
Baral, S (2006). A review of the prevalence rate of learning disabilities.
9
Bradley,Danielson. & Hallahan, D.P. (2002). Identification of learning disabilities: research to practice. Houghton Mifflin, Boston.
10
Bryant,N.D. & McLouglin, J.A. (1972). Subject variables: definition, incidence, characteristics and correlates. Teaching the learning disabled adolescent, Houghton Mifflin co, Boston.
11
Carreker, Suzanne(2004). Dyslexia, Beyond the Myth. www.google.com.
12
Fletcher, J.M & Reschly, D.J.(2005). Changing procedures for identifying learning disabilities. The school Psychologist,x, 10-15.
13
Harwell,J.M.(2003). Complete learning disabilities: Ready to use strategies and activities for teaching students with learning disabilities. John wiley & sons.
14
Ingersoll,R.E.&Previts, S. B. (2004). The prevalence children’s mental International Dyslexia Association (2000).Common Signs of Dyslexia: www.google.com.
15
Karande, Sunil, (2005). Specific Learning Disability: The invisible handicap Indian Pediatrics, 42, 315-319.
16
Kirk, S.A, Gallagher, J.J.& Anastasio, N.J. (2000). Educating Exceptional Children, (10th Ed.), Houghton Mifflin Company, New York.
17
Lerner, J.W. (1971). Children with Learning Disabilities, Houghton Mifflin, Boston.
18
Lyon, G.R., Fletcher, J.M., Shaywitz, S.E., Shaywitz, B.A., Torgesen,J.K., Wood, F.B., Schulte, A. & Olson,R.(2002). Rethinking learning disabilities. In Rethinking special education for a new century. Finn, C.E., Rotherham, A.J & Hokamson(eds), Washington, D.C.
19
National Information Centre for Children and Youth with Disabilities (2000), Severe and/or multiple disabilities. In Kirk, S.A., Gallagher, J.J. & Anastasio, N.J. Children Educating Exceptional,(10th Ed.), Houghton Mifflin Company, Bhoston.
20
Ross Kidder, K. (2002). Who can diagnose LD. Department of psychology at George Washington University.
21
U.S. Department of Education (1990).Twelfth Annual Report to Congress on the Implementation of the Education of the Handicapped Act. Washington, DC: Author.
22
ORIGINAL_ARTICLE
ساخت و هنجاریابی مقیاس بلوغ اجتماعی در دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانی شهرستان سبزوار در سال تحصیلی 87-86
پژوهش حاضر به دنبال ساخت، اعتباریابی و بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامۀ سنجش بلوغ اجتماعی است. برای رسیدن به این هدف با استفاده از کتابها و مقالات و پژوهشهایی که در این خصوص صورت گرفته بودند، ویژگیهای مربوط به رشد و بلوغ اجتماعی استخراج شد و متناسب با آنها عباراتی که هر کدام شامل 5 گزینه بود ساخته شد. اعتبار یابی محتوایی براساس ارزیابیهای سه استاد روانشناسی صورت گرفت. به منظور اجرای پژوهش در ابتدا آزمون بصورت آزمایشی روی یک نمونۀ 50 نفری اجرا شد و اشکالات آن رفع گردید و فرم نهایی آن روی یک نمونۀ 434 نفری از دانش آموزان دختر و پسر در شهرستان سبزوار اجرا گردید. با تحلیل عاملی اکتشافی 16 عامل برای این آزمون مشخص شد. پایایی آزمون با روش آلفای کرونباخ نیز 89/0 به دست آمد.
https://jep.atu.ac.ir/article_2107_03352dacca5f60871a194fcb60350b7f.pdf
2007-09-23
46
62
هنجاریابی
بلوغ اجتماعی
دانش آموزان دبیرستانی
الهه
فصیح فر
1
کارشناسی ارشد سنجش و اندازه گیری
LEAD_AUTHOR
دکتر علی
دلاور
2
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
بیابانگرد، اسماعیل. (1384). روانشناسی نوجوانان. تهران: فرهنگ اسلامی.
1
زندن،وندر. (1996). روانشناسی رشد. ترجمۀ گنجی، حمزه.(1385). تهران: ساوالان.
2
سرمد، زهره و بازرگان، عباس و حجازی، الهه.(1379). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. چاپ ششم. تهران: آگاه.
3
شریفی، حسن پاشا.(1381). اصول روانسنجی وروان آزمایی. چاپ اول. تهران: رشد.
4
شعارینژاد، علی اکبر. (1374). روانشناسی رشد 2 (نوجوانی وبلوغ). چاپ ششم. تهران: دانشگاه پیام نور.
5
شهرآرای، مهرناز. (1384). روانشناسی رشد نوجوانان (دیدگاهی تحولی). تهران: چاووشگران نقش
6
کلاین،پل.(1994). راهنمای آسان تحلیل عاملی. ترجمۀ صدرالسادات، سیدجلال و مینایی، اصغر (1380). چاپ: اول. تهران: انتشارات سمت.
7
کرامتی، ولی الله فرزاد و محسن پور، بهرام و علم الهدی، سید حسن. (1384). تأثیر یادگیری از طریق همیاری بر تقویت مهارتهای اجتماعی دانش آموزان. نشریۀ مددکاری اجتماعی، شمارۀ 3.
8
لطفآبادی، حسین. (1384). روانشناسی رشد (2) نوجوانی، جوانی و بزرگسالی. چاپ هفتم. تهران: سمت.
9
هومن، حیدرعلی.(1380). تحلیل دادههای چندمتغیری در پژوهش رفتاری. چاپ اول. تهران: پارسا.
10
نجاتی،حسین. (1371). روانشناسی رشد (از کودکی تا نوجوانی). چاپ اول. تهران: مهشاد.
11
Benjamin, B.Lahey.(2001).psycholog an introduction Chen,Xinyin&Dan,Li&Zhen-yen,Li&Bo-shu,Li&Mowei,Liu.(2000).Social and prosocial Dimensions of social competence in chinese children:common and unique contribution to social ,Academic,and psychological adjastment.Development psychology.No.3,302-314
12
Down,S.(n.d).Program outcoms for Yoth social competencecies, from
13
http://www.ag.arizona.edu/fcs/cyfernet/nowg/social
14
McClellan, Diane E & Katz,Lilian G.(2001) Assessing young childrens social competence .,from http://www.athealth.com/consumer/disorders/child skill.html
15
Welsh,Janet A,Bierman,Keren L,Gall,Thmson&Detroit.(1998).social competence. , from http://www.healthline.com/gelecontent/social competence
16
ORIGINAL_ARTICLE
انطباق و استانداردسازی آزمون غیرکلامی هوش اسنایدرز– اومان برای کودکان 7- 5/2 سال -7 SON-R 2) (: گزارش پایانی
پژوهش حاضر با هدف انطباق، استانداردسازی و هنجاریابی آزمون غیرکلامی هوش اسنایدرز-اومان برای کودکان 7-5/2 سال ) -7SON-R 2 ( روی یک گروه از کودکان تهران با حجم 2852 نفر (1456 پسر و1396 دختر) که با روش نمونهبرداری تصادفی چند مرحلهای از بین کودکان مهدهای کودک تحت نظارت بهزیستی و آموزش و پرورش انتخاب شدند، اجرا گردید. برای تحلیل سؤالات، مدل کلاسیک آزمون و مدل 2 پارامتری مبتنی بر نظریه سؤال- پاسخ (IRT) مورداستفاده قرار گرفت. اعتبار خرده آزمونها (موزاییکها، طبقهبندیها، موقعیتها، پازلها، قیاسها و الگوها) با استفاده از فرمول λ2 و اعتبار مقیاسهای عملی و استدلال و کل آزمون از طریق فرمول آلفای طبقهای، به تفکیک جنسیت و کل گروه برآورد گردید. دامنه ضرایب اعتبار خرده آزمونها از 81/0 تا 88/0 و مقیاسها و کل آزمون از88/0 تا 95/0 بدست آمد. در خصوص روایی نیز تحلیلهای مختلفی صورت گرفت. از جمله این تحلیلها میتوان به تمایزگذاری سنی، تمایزگذاری گروهی و تحلیل عاملی ساختار آزمون اشاره کرد. همچنین جداول نرم برای نمرههای خرده آزمونها، مقیاسها و IQ در 10 گروه سنی به فاصله 6 ماه از یکدیگر از (3،2 تا 7 سال تمام ) تهیه گردید. بطور کلی یافتههای حاصل از این پژوهش نشان داد که آزمون موردبحث از اعتبار و روایی بالایی برخوردار است و با اطمینان میتوان از آن، جهت سنجش هوش کلی کودکان 7-5/2 سال استفاده کرد.
https://jep.atu.ac.ir/article_2108_57434bfa6505f865a71ee43ccb50956b.pdf
2007-09-23
63
103
آزمون غیرکلامی
هوش
اعتبار
روایی
اصغر
مینائی
1
عضو هیات علمی پژوهشکده کودکان استثنایی و دانشجوی دکتری سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبایی.
LEAD_AUTHOR
آناستازی، آنا.(1364). روان آزمایی. ترجمۀ محمدتقی براهنی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
1
ثرندایک، آر. ال. (1375). روان سنجی کاربردی. ترجمۀ حیدرعلی هومن. تهران: انتشارات دانشگاه تهران (تاریخ انتشار به زبان اصلی 1982).
2
مگنوسون، داوید.(1375). مبانی نظری آزمونهای روانی. ترجمۀ محمدتقی براهنی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران. (سال انتشار به زبان اصلی، 1967).
3
مینائی، اصغر.(1384). انطباق و استانداردسازی آزمون غیرکلامی هوش اسنایدرز– اومان برای کودکان 7-5/2 سال: یک مطالعه مقدماتی. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 17، 322-295.
4
میناِئی، اصغر.(زیر چاپ). انطباق و استانداردسازی آزمون غیرکلامی هوش اسنایدرز– اومان برای کودکان 7-5/2 سال: کتابچه راهنما و گزارش پژوهش. تهران: پژوهشکده کودکان استثنایی.
5
نصفت، مرتضی.(1371). اصول و روشهای آمار. جلد اول. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
6
هومن، حیدرعلی. (1384). مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل. تهران: سمت.
7
هومن، حیدرعلی (1381). اندازهگیریهای روانی و تربیتی: فن تهیه تست و پرسشنامه. تهران: نشر پارسا.
8
Achenbach,T.M., & Rescorla, L. A. (2001). Manual for the ASEBA School-Age Forms
9
& Profiles. Burlington, VT: University of Vermont, Research Center for Children, Youth & Families.
10
Anastasi, A.(1990).Psychological testing. (6th Ed). New York: Macmillan.
11
Anastasi. A; & Urbina, S. (1997). Psychological testing. (7th ed). Upper Saddle River, NJ. Prentice - Hall
12
Baker, F.B. (2001). The basics of item response theory. Eric clearinghous on assessment and evaluation. University of Maryland, college park.
13
Binet, A. & Simon, T. (1916). The development of intelligence in children (E. S. Kit, Tras.). Baltimor: Williams & Wilkins.( Original work published 1905).
14
Brown, L., Sherbenou, R. J., & Johnson, S. K.(1997). Test of nonverbal intelligence(3rd ed.). Austin, TX: PRO-ED.
15
Browne, M.W., & Cudeck, R. (1993). Alternative ways of assessing model fit. In K.A. Bollen & J. S. Long (Eds). Testing Structural Equation Model (pp. 136-162). Newbury Park: Sage
16
Cattell, R.B. (1971). Abilities: their structure, growth, and action. Boston: Houghton Mifflin.
17
Cattell, R.B. (1950). Handbook for the individual of group culture Fair Intelligence Test. Scale I. Champaign,IL: Institute for PERSONALITY and Ability testing.
18
Cohen, R. J. & Swerdilk, M. R.(2002). Psychological testing and assessment: An introduction to test and measurement(5th ed.). New York: McGraw-Hill.
19
Cronbach, L. J.(1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, 16, 297-334.
20
ِDe Gruijter, D. N. M. & Van Der Kamp, L. J. Th. (2002). Statistical test theory for education and psychology. Available in PDF format at: http://www.tu-dresden.de/erzwiae/ewwm/lehre/q2_ss06/material/measurement.pdf.[Accessed 20 September 2004]
21
Fabrigar, L.R., Wegener, D.T., MacCallum, R.C., & Strahan, E. J.(1999). Evaluating the use of exploratory factor analysis in psychological research. Psychological Methods,4,272-299.
22
Feldt, L. S; & Brennan, R.L.(1988). Reliability. In R.L. Linn (Ed), Educational measurement (3rded.) New York: American Council on Education/ Macmillan.
23
Goddard, H. H. (1910). A measuring scale for intelligence. The Training School, 6, 146-155
24
Goddard, H. H. (1911). Two thousand normal children measured by the Binet measuring scale of intelligence. Pedagogical Seminary, 18, 232-259.
25
Gorsuch, R. L.(1997). Exploratory factor analysis: Its role in item analysis. Journal of Personality Assessment, 68, 532-560.
26
Gronlund, N. E. & Linn, R. L.(1990). Measurement and evaluation in teaching (6th ed.). New York: Macmillan.
27
Guilford, J. P., & Fruchter, B. (1978). Fundamental statistics in psychology and education.New York: McGraw- Hill.
28
Guttman, L.(1945). A basis for analyzing test-retest reliability. Psychometrika, 10, 255-282.
29
Henson, R. K.& Roberts, J.K.(2006). Use of exploratory factor analysis in published research: Common errors and some comment of improved practice. Educational and Psychological Measurement, 66, 393-416.
30
Hollinshaead, A. B.(1975). Four factor index of social status. Unpublished paper: New Haven, CT: Yale University, Department of Sociology.
31
Horn, J. L. (1965) A rational and test for the number of factors in factor analysis. Psychometrika. 30, 979-985.
32
Joreskog, K., & Sorbom, D.(2002). PRELIS 2: User’s Reference Guide. Chicago, IL: Scientific Software International .
33
Howell, D.C.(1997).Statistical methods for psychology.(4th ed.) Belmont, CA: Duxbury.
34
Hu, L., & Bentler, P. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6, 1-55 .
35
Joreskog, K.G,. & Sorbom, B.(2001). LISREL 8: User’s Reference Guide. Chicago, IL: Scientific Software International.
36
Joreskog, K. G., & Sorbom, D.(1989). LISREL 7: A guide to the program and applications (2nd ed.). Joreskog and Sorbom/SPSS Inc., Chicago IL.
37
Kiers, H. A. L. & ten Berg, J. M. F. (1989). Alternative least squares algorithms for simultaneous component analysis with equal weight matrices in two or more populations. Psychometrika, 54, 467-473.
38
Kiers, H. A. L.(1990). SCA: een programma voor simultane component analysis. Groningen: IEC, ProGamma.
39
Kline, P. (2000). The handbook of psychological testing.(2nd ed).London: Routledge.
40
Kline, R.B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling 2nd ed). New York: Guilford Press.
41
Laros, J.A; & Tellegen, P.J. (n.d.).Cross-cultural research with Snijders-Oomen Nonverbal Intelligence Tests. [Available at http://www.testreseart. Nl /sonroe / crssculte. html]. Accessed 15 Agust 2005.
42
Millsap, R. E. & Meredith, W. M. (1988). Component analysis in cross-sectional and longitudinal data. Psychometrika, 53, 123-134.
43
Newcomer, P.L; & Hammill, D.D. (1997). Test of language development- primary. (3rd ed.) Austin, TX: PROED.
44
Nunnally, J.C. (1978). Psychometric theory. (2nd ed.) New York: McGraw–Hill.
45
Nunnally, J.C;& Bernstein, I. H. (1994). Psychometric theory. (3rd ed.) New York: McGraw-Hill.
46
O’Connor, B. P. (2000). SPSS and SAS programs for determining the number of component using parallel analysis and Velicer’s MAP test. Behavior Research Methods, Instrument, and Computers, 32, 396-402.
47
Osburn, H. G. (2000). Coefficient alpha and related internal consistency reliability coefficients. Psychological Bulletin, 5, 343-355.
48
Raven, J.C. (1938) Progressive matrices: A perceptual test of intelligence. London: H. K. Lewis.
49
Snijders- Oomen,N .(1943). Intellinentieonderzoekvan doofstomme kinderen. Nigmegen: Berkhout.
50
Russell. D. W. (2002) In search of underlying dimensions: The use (and abuse) of factor analysis in Personality and Social Psychology Bulletin. Personality and social Psychology Bulletin, 28, 1629-1656.
51
Stevens, J. (2004). Applied multivariate statistic for the social sciences (4th ed). Mahwah, NJ: Erlbaum.
52
Sun, J. (2005). Assessing goodness of fit in confirmatory factor analysis. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 37, 240-256.
53
Thompson, B. (2004). Exploratory and confirmatory factor analysis: Understanding concepts and application.Washington, DC: American Psychological Association.
54
Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S.(2001). Using multivariate statistics (5th ed.).Needham Heights, MA: Allyn & Bacon.
55
Tellegen, P. J., Winkel, M; Wijnbeg-Williams, B; & Laros, J. A (1998). Snijders-Oomen nonverbal intelligence test. SON-R 2-7Manual and research report. Lisse: Swets & Zeitlinger.
56
Tellegen, P.J; & Laros, J. A. (1993). The Snijders-Oomen nonverbal intelligence tests: general intelligence test or tests for learning potential? In J.H. M. Hamers; K. Sijtsma; & J.J. M. Ruijsenaars (Eds). Learning potential assessment: theoretical,methodolgical and practical Issues. Amsterdam: Swets & Zeitliner.
57
Tellegen, P.J; & laros, J. A. (2004). Cultural Bias in the SON-R Test: Comparative study of brazilian and dutch children. psicologia: Teoria e pesquisa, 20, 103-111.
58
Ten Berge, J. M. F. & Zegers, F. E.(1978). A series of lower bound to the reliability of a test. Psychoetrika, 4, 575-579.
59
Terman, L. M. & Merrill, M. M. (1916). Measuring intelligence. Boston: Houghton Mifflin.
60
Urbina, S.(2004). Essentials of psychological testing. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons.
61
Velicer, W. F.(1976). Determining the number of components from the matrix of partial correlations. Psychometrika, 4, 321-327.
62
Velicer, W. F., Eaton, C. A., & Fava, J. L. (2000). Construct explication through factor or component analysis: A review and evaluation of alternative procedures for determining the number of factors or components. In Goffin, R. D., & Helmes, E. (Eds.), problems and solutions in human assessment: Honoring Douglas Jackson at Seventy. Boston: Kluwer. (pp. 41-71).
63
Wechsler, D. (1949). Wechsler intelligence scale for children. San Antonio: Psychological Cooperation.
64
Wechsler, D. (1955). Wechsler adult intelligence scale. San Antonio: Psychological Cooperation.
65
Wechsler, D. (1967). Wechsler preschool and primary scale of intelligence. San Antonio: Psychological Cooperation.
66
Weiss, D. J. (1982). Improving measurement quality and efficiency with adaptive testing. Applied Psychological Measurement, 6 (4), 473-492.
67
Zimowski, M. F., Muraki, E., Mislevey, R. J. & Bock, R. D.(2003). BILOG-MG 3 [computer program]. Chicago, IL: Scientific Software
68
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسۀ اثربخشی کاربرد رسانههای مختلف آموزشی در مفهوم سازی
این پژوهش میزان اثربخشی رسانههای شنیداری- دیداری متحرک مختلف بر مفهوم سازی مفاهیم درس فیزیک- مبحث نیرو در یادگیرندگان سال اول راهنمایی را مورد بررسی قرار داده است. هدف کلی مقایسۀ اثربخشی سه رسانۀ تلفیقی (ترکیب آموزش برنامهای اسکینر، مراحل یادگیری گانیه، و طرح درس روزانه)، رسانۀ آموزشی دانشیار (موجود در مراکز فروش)، و رسانۀ انسانی (معلم) با یکدیگر بود. طرح این پژوهش آزمایشی پیشآزمون- پسآزمون چندگروهی است. جامعۀ آماری شامل تمامی یادگیرندگان پسر و دختر سال اول راهنمایی شهر کرمان در سال تحصیلی87- 1386 بود. روش نمونهگیری شش کلاس در شش مدرسۀ راهنمایی مختلف به صورت تصادفی خوشهای و ابزار گردآوری دادهها آزمون پیشرفت تحصیلی فیزیک چهارگزینهای پژوهشگر ساخته بود که به صورت پیشآزمون و پسآزمون در گروههای آزمایشی (دانشیار و تلفیقی) و گروههای گواه (انسانی) اجرا شد. برای تعیین میزان اثربخشی هر رسانه بر مفهوم سازی این مراحل به ترتیب اجرا شد: اجرای پیشآزمون، اعمال متغیر مستقل (اجرای آموزش توسط رسانه)، و اجرای پسآزمون. برای تحلیل داده های بدست آمده از آمارهای توصیفی و استنباطی استفاده شد. نتایج دادههای توصیفی نشان داد یادگیرندگان پسر و دختر در درس فیزیک ضعیف هستند و رسانۀ تلفیقی بر مفهومسازی مفهومهای فیزیک اثربخش بوده است. نتایج کلی دادههای تحلیلی نشان دادند مفهوم سازی گروههای یادگیرندهای که از طریق رسانۀ تلفیقی آموزش دیده بودند بر مفهوم سازی یادگیرندگانی که از طریق دو رسانۀ انسانی و دانشیار آموزش دیده بودند برتری داشت و مفهومسازی یادگیرندگانی که از طریق رسانۀ انسانی آموزش دیده بودند بر مفهوم سازی گروه های یادگیرنده ای که از طریق رسانۀ دانشیار آموزش دیده اند برتری دارد.
https://jep.atu.ac.ir/article_2109_db6075221074b5c39c18931caf1cea00.pdf
2007-09-23
102
140
رسانههای آموزشی
تکنولوژی آموزشی
مفهوم سازی
آموزش برنامه ای اسکینر
مراحل یادگیری گانیه
و طرح درس روزانه
دکتر افسانه
توحیدی
1
عضو هیأت علمی دانشگاه کرمان
LEAD_AUTHOR
دکتر داریوش
نوروزی
2
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
آیتی، محسن (1375). اثر نوارهای ویدیویی آموزش درس ریاضی (کتاب فیلم) در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. پایان نامۀ کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه علامۀ طباطبایی.
1
ابراهیمی، زهرا. (83- 1382). مقایسۀ تأثیر رسانههای تعاملی (CD) و غیرتعاملی (فیلم) برسرعت، دقت، و پایداری یادگیری ریاضی دانشآموزان دختر سال اول راهنمایی منطقۀ 17 شهرتهران در سال تحصیلی82- 81. پایان نامۀ کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه علامۀ طباطبایی.
2
بنتهام، سوزان. (2006). روان شناسی تربیتی. ترجمۀ بیابانگرد، اسماعیل و علی نعمتی (1384). تهران: انشارات رشد.
3
بی پروا، شهره (1380). بررسی تاثیر فیلم (تکنولوژی آموزشی) بر یادگیری بزرگسالان شرکت کننده در دورههای بلندمدت کارشناسیارشد). سازمان مدیریت دولتی در سال تحصیلی1379-1380. پایاننامه کارشناسی ارشد.تهران:دانشگاه شهید بهشتی.
4
پتی، جفری .(2004).روش های نوین تدریس. ترجمه ی صغری ابراهیمی قوام و عباس صادقی(1385).تهران، انتشارات عابد.
5
پورشیخ، رضا .(1383). مطالعۀ تأثیر تصاویر آموزش رنگی در مقابل تصاویر آموزشی سیاه و سفید برمیزان یادگیری درس علوم تجربی دوم راهنمایی دختر و پسر ناحیۀ 2 قزوین. پایان نامه ی کارشناسیارشد. تهران:دانشگاه علامه ی طباطبایی.
6
تمدنی، علیرضا (1377). مطالعۀ تأثیر فیلم آموزشی رنگی در مقابل فیلم آموزشی سیاه و سفید بر میزان یادگیری درس علوم دانشآموزان دختر و پسر در منطقه ده شهر تهران. پایان نامۀ کارشناسی ارشد.تهران: دانشگاه تربیت معلم.
7
توحیدی، افسانه .(1374). به کارگیری رسانۀ تلویزیون در ارتقای کیفیت دورههای تحصیلی عمومی. همایش علمی کاربردی بهبود کیفیت آموزش عمومی. تهران: ادارۀ کل آموزش و پرورش. 6-4 آذرماه.
8
توحیدی، افسانه .(87- 1386). درس علوم (فیزیک) سال اول راهنمایی مبحث 6، موضوع نیرو. سی دی آموزشی. کرمان: تدوین در مؤسسۀ تبلیغاتی شیوا.
9
جولا، کامل .(1385). بررسی میزان اثربخشی رسانههای آموزشی بر یادگیری مفاهیم اصلی کتاب مدارهای الکتریکی سال سوم هنرستان. پایاننامۀ کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
10
جهانگیری فرد، امید .(79- 1378). بررسی تاثیر فیلم برروند بهداشتی دهان و دندان نوجوانان 12- 15سالۀ قزوین. پایاننامۀ دکتری دندانپزشکی. قزوین: دانشگاه علوم پزشکی قزوین.
11
خدامرادی، خداداد .(81-1380). مطالعۀ تأثیر آموزش به کمک رسانههای آموزشی شنیداری دیداری. پایاننامۀ کارشناسیارشد. تهران: دانشگاه تربیت معلم.
12
خرامیده، زهرا- میترا .(85- 1384). مقایسۀ تأثیر چندرسانۀ تعاملی(CD) و رسانۀ غیرتعاملی (فیلم) بر افزایش سرعت و دقت یادگیری و پایداری درس علوم زیستی دانشآموزان دختر پایۀ اول دبیرستان منطقۀ 19 شهر تهران در سال85-84.. پایاننامۀ کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه علامه ی طباطبایی.
13
دفتر تکنولوژی آموزشی. (74- 1373). بررسی میزان تأثیر فیلم آموزشی در فرایند یاددهی و یادگیری. طرح پژوهشی. تهران: وزارت آموزش و پرورش.
14
ذاکرصالحی، غلامرضا .(1384). دانشگاه ایرانی، در آمدی بر جامعه شناسی آموزش عالی. تهران: انتشارات کویر.
15
ذاکری، اعظم .(1382). مقایسۀ تأثیرآموزش به کمک نرمافزار آموزشی و شیوۀ سنتی بر پیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانشآموزان پایۀ اول راهنمایی منطقۀ هشت شهر تهران. پایان نامۀ کارشناسارشد. تهران: دانشگاه تربیت معلم.
16
سراج، ابراهیم (بی تا). دانش یار، علوم تجربی، سال اول راهنمایی. سی دی آموزشی.تهران: شرکت سازۀ نرم افزارمیهن.
17
سرداری، پروین .(1385). مقایسۀ تأثیر روش آموزش به کمک برنامههای آموزشی تولید شده در دفتر تکنولوژی آموزشی و روش سنتی بر پیشرفت تحصیلی و یادداری درس جغرافیای سال اول راهنمایی مدارس غیرانتفاعی شهر تهران در سال تحصیلی 1385- 1384. پایان نامۀ کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه علامۀ طباطبایی.
18
سلاوین، آر ای (2006). روان شناسی تربیتی، نظریه و کاربست. ترجمۀ سیدمحمدی، یحیی (1385). تهران: نشر روان.
19
سیف، علی اکبر .(1380). روان شناسی پرورشی، روان شناسی یادگیری و آموزش. تهران: مؤسسۀ انتشارات آگاه.
20
صادقی، ناهید.(1378). تأثیر نمایش فیلم آموزشی بر یادگیری مهارت شوت هندبال دانشآموزان متوسطۀ دختر، منطقۀ 7 . شهر تهران. پایان نامۀکارشناسی ارشد.تهران: دانشگاه تهران.
21
صالح بلوردی، آنیتا (1385). سینما (فیلم سینمایی) به عنوان ابزارآموزشی درکلاسهای آموزش زبان. پایان نامۀ کارشناسیارشد. تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
22
علی آبادی، خدیجه .(1376). مقدمات تکنولوژی آموزشی. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
23
عمادی، علی .(1386). بررسی میزان اثربخشی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر تفکر مفهومی در دانش آموزان پایۀ چهارم ابتدایی شهر مرودشت. پایان نامه ی کارشناسی ارشد.تهران: دانشگاه علامۀ طباطبایی.
24
فردانش، هاشم .(1372). مبانی نظری تکنولوژی آموزشی. تهران: انتشارات سمت.
25
قاسمی، علی و فاطمی، محمدمعین .(1379). بررسی اثر نمایش فیلم آموزشی بر نگرش خانواده بیماران روانی نسبت به بیماری روانی، بیمارستان روزبه، تابستان و پاییز 1378. پایان نامه (دکترای حرفهای).تهران: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی.
26
لشین، سینتیا، پولاک، جولین، و رایگلوث، چارلز ام .(1992). راهبردها و فنون طراحی آموزشی. ترجمه ی فردانش، هاشم (1374). تهران: انتشارات سمت.
27
محمدی، فاطمه .(1380). بررسی تاثیر فیلمهای کمک آموزشی (تربیتی) بر انگیزۀ پیشرفت تحصیلی دختران دبیرستان و هنرستان شیراز در سال تحصیلی 1379-1380. پایاننامۀ کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه تربیت معلم.
28
مینایی، امیرحسین (1374). بررسی میزان یادگیری و یادآوری دانشآموزان مراکز آموزش کشاورزی در روشهای آموزش از طریق فیلم متحرک و سخنرانی. پایاننامۀ کارشناسی ارشد.تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
29
نعمتی، محمد علی؛ داوری، احمد؛ فراستخواه، مقصود؛ و سمیعی، حسین .(1383). گزارش ملی آموزش عالی ایران 1383.تهران: مؤسسۀ پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی.
30
نوروزی، داریوش؛ آقازاده، احمد؛ و عزت خواه، کریم .(1374).روشها و فنون تدریس. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
31
هرگنهان، بی ار و السون، متیو اچ .(2005). مقدمه ای بر نظریه های یادگیری؛ ترجمۀ سیف، 1385. تهران: نشر دوران..
32
Anderson, L. W. (2004). Increasing teacher effectiveness. Retrieved 2/11/2007 from http://unesdoc. unesco.org
33
Anderson,D. H. & Lignugaris/Kraft, B. (2006). Video-case instruction for teachers of students with problem behaviors in general and special education classrooms. Journal of Special EducationTechnology.V21 n2 p31-45. (ERIC Document Reproduction Service No. (EJ767691). Retrieved from ERIC database.
34
Auzburn, L. J. (2004). Course design elements most valued by adult learners in blended online education environments: An American perspective. Educational Media International, v41 n4 p327-337.(ERIC Document Reproduction Service No. EJ681610) . Retrieved from ERIC database.
35
Axmann, M. & Greyling, F. (2003). Instructional Design: The next generation. Retrieved 5/1/2007 from http://general.rau.ac.za
36
Barton, D. (2002). SoSHOWme: Does the audiovisual reinforcement of instructional content really work?Presented at the Annual Technology in Education (TechEd) Conference. Long Beach, CA. (ERIC Document Reproduction Service No. ED463817). Retrieved from ERIC database.
37
Brum, J. (1982). Effects of audio-visual supported instruction and instruction without audio-visual support on student grade point average; Learning theory and applications. (ERIC Document Reproduction Service No. ED251633). Retrieved from ERIC database.
38
Chandler, D. (1994). The ‘grammar’ of television and film. Retrieved 6/28/2006 from http://webspace.ship.edu/cgboer/bandura.html
39
Chanlin, L. (2001). The effects of gender and presentation format computer-based learning. Educational Media International. v38 n1 p61-65. (ERIC Document Reproduction Service No. EJ626787). Retrieved from ERIC database.
40
Cihak, D., Alberto, P. A., Taber-Doughty, T, & Gama, R. I. (2006). A comparison of static picture prompting and video prompting simulation strategies using group instructional procedures. Focus on Autism and other Developmental Disabilities. v21n2 p89-99. ERIC Document Reproduction Service No. EJ7558008) .Retrieved from ERIC database.
41
Clark, R. E. (1994). Media will never influence learning. Educational Technology Research and Development, 42(2), 21-29. (ERIC Document Reproduction Service No. EJ488324). Retrieved from ERIC database.
42
Clark, D. (2004). A Brief History of Instructional System Design. Retrieved 7/29/2007 from http://www.nwlink.com/
43
Clark, R. C. & Mayer, R. E. (2003). Assert three key assumptions underlying a cognitive theory of multimedia learning. Retrieved 6/13/2007 from http://www.cognitivedesignsolutions.com/
44
Clark, R. E. & Salomon, G. (1986). Media in teaching. M.C. Wittrock (Ed.) Handbook of research on teaching (pp.464-478). New York: MacMillan.
45
Cradler, J., McNabb, M., Freeman, M., & Burchett, R. (2002). How does technology influence student learning? Learning and leading with technology. International Society for Technology in Education [ISTE], Vol. 29No 8. Retrieved 8/27/2007 from:
46
http://caret.iste.org/caretadmin/resources_documents/29_8.pdf
47
Croft, R. & Burton, J (1995). Toward a new theory for selecting instructional visuals.(ERIC Document Reproduction Service No. ED380075). Retrieved from ERIC database.
48
Daraude, B. & Brrace, S. (2006). Assessing the impact of technology on teaching and learning:Student perspectives. Retrieved 6/26/2006 from:
49
http://mtsu32.mtsu.edu:11139/stupaper.html
50
Education Department of the Corporation [EDC]'s Center for Children and Technology [CCT] for Public Broadcasting (2004). TELEVISION goes to school:The impact of video on student learning in formal education. Retrieved 2/1/2007From http://wlrnitv.dadeschools.net/pdf/CPB_TV%20final.pdf
51
Escalada, L. T. & Zollman, D. A. (1997). An investigation on the effects of using interactive digital video in a physics classroom on student learning and attitudes. Journal of Research in Science Teaching. 34(5), 467-489. Retrieved 6/13/2007 from http://web.phys.ksu.edu/papers/jrst/investig.html
52
Finkelstein, N. D. & Pollock, S. J.(2007). Educating scientifically advances in Physics education research: Studies of transforming undergraduate Physics. Fermi National Accelerator Laboratory, Fermi National Accelerator. PhysicsDepartment, University of Colorado at Boulder. Retrieved 1/5/2008 from http://vmsstreamer1.fnal.gov/
53
Fox, M. A. & Hackerman, N.; Editors (2003). Evaluating and improving undergraduate teaching in science, technology, engineering, and mathematics. National Research Council, Committee on Recognizing, Evaluating, Rewarding, & Developing Excellence in Teaching of Undergraduate Science Mathematics, Engineering, and Technology.Washington, D.C.: The National Academies Press.
54
Fwu, B-j. & Wang, H. (2006, October). Practice makes perfect on the blackboard: A cultural analysis of Mathematics instructional patterns in Taiwan Presented at Zentralblatt für Didaktik der Mathematik. V38. No. 5 ZDM Astracts. Retrieved 12/24/2007 fromhttp://www.emis.de/journals/ZDM/zdm065a.html
55
Gagne, R. M. (1985). Conditions of learning. CA: Routledg Greene, P., Robinson, R. S., & Weigmann, B. A. (1993). Tarnished silver: technology Images as History. Retrieved 6/10/2007 from
56
http://www.eric.ed.gov.ERICWebPortal/Home.portal?_nfpb=true&ERICExtSearch_Se..
57
Greenwald, M. & Associates (2002) Instructional materials survey, Report of findings. National Education Association. Retrieved 12/11/2007 fromhttp://www.publishers.org/
58
Hale, K. (2005). Gender differences in computer technology achievement. MERIDIAN,A Middle School Computer Technologies Journal. Vol.8. Issue1 . Retrieved 6/14/2007 from
59
http://www.ncsu.edu/meridian/sum2002/gender/4.html
60
Hurley, N. P. and Vosberg, J. (1997). Modern technology: The relationship between student attitudes toward technology and their attitudes toward learning using modern technology in an everyday setting. Retrieved (ERIC Document Reproduction Service No. ED415841). Retrieved from ERIC database.
61
Hwang,C.C. (2005). Learning sociolinguistically appropriate language through the video drama “Connect with English”.(ERIC Document Reproduction Service No. ED490750). Retrieved from ERIC database.
62
Isiaka, B. (2007). Effectiveness of video as an instructional medium in teaching rural children agricultural and environmental sciences.International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology (IJEDICT). Vol.3, Issue 3 Retrieved2/5/2008 from http://ijedict.dec.uwi.edu/
63
Kitz,W. R. & Thrope, H. W. (1995). A comparison of the effectiveness of videodisc and traditional algebra instruction for college-age students with learning disabilities. Remedial and Special Education.V16n5. pp295-305. Retrieved (ERIC Document Reproduction Service No. EJ510040). Retrieved from ERIC database.
64
Kristinsdottir, S. B. (2007). Technology in education, media, social factors and the future of learning. Master’s Thesis, University of Hull. Retrieved 7/22/2007 from http://starfsfolk.khi.is/.
65
Lachart, G. & Witmer, D. (2001). MLE 4280.001; Teaching reading in the middle level/secondary classroom.Retrieved 1/2/2008 from
66
http://www.eiu.edu/~ncate/syllabi/mle4280.pdf
67
Lawrason, R. E. (1973). The effects of the sequence of instructional events in a concept learning task in film study. (ERIC Document Reproduction Service No. ED077206). Retrieved from ERIC database.
68
Loudon, M. & Sharp, M. (2006). Online class review: Using streaming-media technology. Journal of College Science Teaching.v36n3p39-43. (ERIC Document Reproduction Service No. EJ752659). Retrieved from ERIC database.
69
Loveless, T. (2007). How well American students learning? The 2006 Brown Center Report on American Education. Retrieved 4/30/2007 from
70
http://216.109.125.130/
71
McCoy, K. & Hermansen, E. (2007). Video modeling for Individuals with autism: A review of model types and effects. Education and Treatment of Children. V30 n4 p183-213. Retrieved 2/16/2007 from http://www.eric.ed.gov.ERICWebPortal/
72
Mechling, L. (2005). The effect of instructor-created video programs to teach students with disabilities: A literature review.Journal of Special Education Technology. 20(2). University of North Carolina, Wilmington. Retrieved 12/16/2007 from http://www.eric.ed.gov.ERICWebPortal/
73
Mellor, F. (2001). Gender and the communication of physics through multimedia. SAGE JOURNALS Online. Retrieved 1/11/2008 from
74
http://pus.sagepub.com/cgi/content/abstract/10/3/271
75
Peake, J. B.; Briers, G.; and Murphy, T. (2005). Relationships between student achievement and levels of technology integration by Texas AgriScience teachers. Journal of Southern Agricultural Education Research. Vo. 55, No. .r Retrieved 12/11/2007 from http://pubs.aged.tamu.edu/
76
Pollard,C.and Kizzier,D.(1992).A comparison of technologically mediated interactive videodisc & videotape. Delta Pi Epsilon Journal. V34n2p83- 95. Retrieved (ERIC Document Reproduction Service No. EJ448149). Retrieved from ERIC database.
77
Qutami, Y. & Abu-Jaber, M. (1997).Student’ self-efficacy in computer skills as a function of gender & cognitive learning style at Sultan Qaboos University. International Journal of International Media. V24 n1 p63-74. Retrieved (ERIC Document Reproduction Service No. EJ569039). Retrieved from ERIC database.
78
Qureshi, E. (2001-2004). Instructional design. Retrieved 6/5/2007 from
79
http://web2.uwinder.ca/
80
Reiser,R. A. (2001). A History of instructional design and technology; Part II: A history of instructional media. Retrieved 7/1/2007 from
81
http://homepages.onyu.edu/
82
Ribes-Iñesta, E. (2003). What is defined in operational definitions? The case of operant psychology. Behavior and Philosophy, 31, 111-126. Cambridge Center for Behavioral Studies. Retrieved 9/8/2007 from http://www.behavior.org/
83
Robinson, J. C. (2002). Report on the status of women. Indiana University; Bloomington, Indiana: Office for Women's Affairs. Retrieved 1/6/2008 from http://www.indiana.edu/
84
Rogers, P. L. (1995). Girls like colors, boys like action? Imagery preferences and gender. Retrieved 6/9/2007 fromhttp://www.eric.ed.gov.ERICWebPortal/
85
Russell, T. L. (2005).The "No significant difference" phenomenon” as reported in 248 research reports, summaries, and papers. ADLPET; Advanced Distributed Learning Network. Retrieved 2/24/2007 from
86
http://openacademy.mindef.gov.sg/
87
Sharma, R.C. (2003). Barriers in using technology for education in developing countries. Retrieved 4/29/2007 from http://ieeexplore.ieee.org/
88
Sherin, M. & van Es, E. (2005). Using video to support teacher’s ability to notice classroom interactions. Journal of Technology and Teacher Education . v13n3p475-491.Retrieved (ERIC Document Reproduction Service No. EJ723722). Retrieved from ERIC database.
89
Slavin,R. E. (1991). Educational psychology. California: Prentice-Hall International.
90
Stinchfield, T.A. (2006).Using popular films to teach systems thinking. Family Journal: Counseling and Therapy for Couples & Families. v14n2p123p123-128. Retrieved (ERIC Document Reproduction Service No. EJ735153). Retrieved from ERIC database.
91
Sweeney, K. (2002). Constructivism in cognitive film theory. Film and Philosophy. VolII. Retrieved 10/19/2006 from
92
http://www.hanover.edu/philos/film/vol_02/sweeney.htm
93
Tamashiro, R., Holtzman, L. & McKenna, E. (2005). The impact of instructional media on student learning: A meta-analysis. Presented at Proceedings of Society for Information Technology and Teacher Education International Conference 2005 (pp. 1051-1058). Chesapeake, VA. Retrieved 12/11/2007 From
94
http://www.showmecable.org/documents/cableimpactstudy.pdf
95
Tworek, R. J. (1992). The effectiveness of videotape recordings in teaching on the achievement of ninth grade students in citizenship classes. (ERIC Document Reproduction Service No. ED346833). Retrieved from ERIC database.
96
Ushigussa, S. (2007). Shigetake's personal e-glossary of educational technology terms. Retrieved 8/8/2007 from
97
http://web.ics.purdue.edu/~sushiguI/Eportfolio/PersonalGlossary.htm
98
Wilson, R. (2005).“Gender gap on physics faculties stems from choice of major in hiring. Retrieved 6/13/2007 from
99
http://chronicle.com/prm/daily/2005/02/2005022302n.htm
100
Woolfolk, A. (2001). Educational psychology. MA:A Simon & Schuter Company.
101
Yiu, L. Saner, R. & Champoux, J. E. (2005). Capacity building of a civil servants training system according to EU requirements. Presented at 13th Annual Conference of the National Institutes and Schools of Public Administration on , Central and Eastern Europe (NISPAcee), Moscow.Retrieved 12/11/2007 from http://unpan1.un.org/intradoc/groups/public/documents/NISPAcee/UNPAN023466.pdf
102
ORIGINAL_ARTICLE
مطا لعـه عوامـل تأثیرگـذار بر بکارگیری شیوههای نوین تدریس توسط معلَمان مقطع ابتدایی شهرستان گرگان در سال تحصیلی 85- 1384
این تحقیق به منظور شناسایی عوامل تأثیرگذار بر بکارگیری شیوههای فعال تدریس توسط معلمان مقطع ابتدایی شهرستان گرگان انجام گرفته است. جامعـه آماری این تحقیق شامل کلیـه معلمان استخـدام رسمی، حق التدریس و پیمانی یا قراردادی مقطع ابتدایی شهرستان گرگان به تعداد1300 نفرمیباشد. حجم نمونه براساس جدول مورگان و متناسب با جامعه آماری و از طریق نمونـهگیری تصادفی به تعداد 297 نفر به تفکیک جنسیت (155 معلم مرد و 142 معلم زن) در نظر گرفته شده است. طرح تحقیق از نوع توصیفی (پیمـایشی) و ابزار اندازهگیری آن پرسشنـامه محقق ساخته است که با استفاده از رایـانه- بستـه نرم افزاری spss، ضـریب همبستگی بین نمرات دو بار اجرای آزمون عدد613/0 برآورد شده است. برای تجزیـه و تحلیـل یافتهها ازآمـار تـوصیفی (فـراوانی، درصد، جـدول و نمـودار ) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی رتبهای اسپیرمن) استفاده شد.
همچنین نتایج حاصل از آزمون فرضیهها نشان میدهدکه:
1- بین ویژگیهای فردی معلمان و میزان بکارگیری روشهای فعال تدریس همبستگی معنیداری وجود دارد.
2- بین عوامل اداری و ساختاری و میزان بکارگیری روشهای فعال تدریس همبستگی معنیداری دارد.
3- بین عوامل و ویژگیهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی معلمان و میزان بکارگیری روشهای فعال تدریس همبستگی معنیداری وجود دارد.
4- بین عوامل و شیوههای ارزشیابی و میزان بکارگیری روشهای فعال تدریس همبستگی معنیداری وجود دارد.
https://jep.atu.ac.ir/article_2110_c83959927f2e07899ab8322463133279.pdf
2007-09-23
131
167
: تدریس
روش تدریس
روش نوین تدریس
معلم
مقطع ابتدایی
شهرستان گرگان
حمزه
آقاملایی
1
کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی
LEAD_AUTHOR
دکتر مهران
فرج الهی
2
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور تهران
AUTHOR
ان .ال. گیج. (1968). مبانی علمی هنر تدریس. ترجمه محمود مهرمحمدی. تهران: انتشارات مدرسه، (1373).
1
باباخانی حمید.(84-1383). بررسی میزان بکارگیری روش فعال تدریس در درس فیزیک (1) و موانع موجود در آن وبیان راهکارهای عملی کاربست این روش در شهرستان شاهرود.
2
بازرگان، عباس، سرمد، زهره و حجازی، الهه. (1376). روش تحقیق در علوم رفتاری. نشر آگاه.
3
تدریس حسنی، علی.(1379). بررسی راه های ایجاد و افزایش انگیزه معلمان به منظور بهبود کیفیت امر آموزش معلمان استان گیلان. پژوهشکده تعلیم و تربیت استان گیلان.
4
حقیقتی، رضا. (82- 1381). بررسی موانع بکارگیری کتب روشها و فنون تدریس در فرایند تدریس از دیدگاه معلمان و مدیران شهرستان کردکوی. پایاننامه کارشناسی ارشد مرکز مدیریت دولتی مازندران.
5
رحال زاده، رضا. (1375). روش شناسی تدریس. تهران: انتشارات ترمه.
6
روحانی، رقیه. (1383). رویکردهای نوین تدریس در علوم پایه. کیمیای مازندران، سال اول، شماره1 تابستان. –
7
صفـدری ،عبدالمحمـد. (1382). شناخت موانـع و مشکلات کـاربرد روش هـای فعـال تدریس در مدارس استان لرستان. پژوهشکده تعلیم و تربیت استان لرستان.
8
ضیایی، غلامعلی. (1382). رابطه سبک مدیریت با میزان کارآیی معلمان دوره ابتدایی در شهرستان گرگان. پایان نامه کارشناسی ارشدمرکز آموزش مدیریت دولتی مازندران.
9
فروتن، عبدالحکیم. (1383). راهکارهای ترغیب معلمین به استفاده از شیوه های فعال تدریس با توجه به امکانات موجود. پژوهشکده تعلیم وتربیت استان گلستان.
10
فضلی خانی، منوچهر. (1378). روشهای فعال تدریس در برنامههای پرورشی. تهران: انتشارات تربیت.
11
قاسم پور دهاقانی، علی. (1383). بررسی موانع و مشکلات دبیران مدارس متوسطه شهر اصفهان در بکارگیـری روش هـای تدریس فعال. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان.
12
محمودی ،فیروز. (1381). بررسی رابطه ویژگی های فردی دبیران با کیفیت آموزشی آنها و پیشرفت تحصیلی فراگیران دوره متوسطه شهر تبریز با تاکید بر روش فلندرز. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علوم تربیتی، تبریز.
13
مقدم ،بدری. (1379). کاربرد روان شناسی در آموزشگاه. نشر سروش: چاپ هفتم.
14
وحدتی همت، شکوفه. (82- 1381). بررسی عوامل بکارگیری روش های فعال تدریس دردوره متوسطه استان همدان. پژوهشکده تعلیم وتربیت استان همدان.
15
یادگارزاده، غلامرضا. (1378). روش های فعال تدریس ،ضرورت ها ،دیدگاه ها و پژوهشها. رشد تکنولوژی آموزشی، شماره118، صص 5-3.
16
Borich, Gary D,: The Appraisal of Teaching; Addison-Wesley,1977, Active teaching for highercognitive learningsTobin,K,and others( 1988)- . Science education vol.10.mar Science, hnternational journalof
17
Meril C .Wittrock other .Hand book of Research on Teaching -p.6 (U.S.A: Macmillan.3Ed,1966)
18
Joyce,Bruce,etal.(1992) , Models of Teaching(3 rd Edition) : Hall Tnternational,Inc
19
Jacobsen,Eggen,Methods for Teaching , ohio :Bell & Howell comoany,1981.
20
www.lorestane.ir/news/peintversion.aspx?NewsId=1364
21
http://217.218.26.132/semnan/orgtemp_page.aspx?pgid=15#
22
htm2-84 http://mcs.ir/kimia
23
Htm1 sts/abstracts 90/edu/thirteen - http://www.ui.ac.ir/grd
24
http://www.tabrizu.ac.ir/faculties/F-Education/index-edu
25
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه بین پنج عامل بزرگ شخصیتی روان آزرده خویی، برونگرایی، سازگاری، پذیرا بودن به تجارب و مسئولیتپذیری با رضایتمندی زناشویی
در پژوهش حاضر بین 5 عامل بزرگ شخصیتی روانآزردهخویی، برونگرایی، سازگاری، پذیرا بودن به تجارب و مسئولیتپذیری با رضایتمندی زناشویی موردبررسی قرار گرفت. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاههای دولتی شهر تهران، ساکن در خوابگاههای متأهلی، و حجم نمونه 174 دانشجوی متأهل (87 زوج) بود. پس از آنکه از طریق خوشهای خوابگاههای مورد نظر از بین تمام خوابگاههای متأهلی دانشگاههای دولتی شهر تهران انتخاب گردید، به دفتر سرپرستی هر یک از آنها مراجعه شد و لیست تمامی اعضای ساکن در خوابگاهها تهیه و از طریق تصادفی اعضای گروه نمونه انتخاب گردیدند. سپس یک پرسشنامه NEO-FF-I و یک پرسشنامه ENRICHبه ترتیب برای گردآوری دادههای مربوط به 5 عامل شخصیت و رضایتمندی زناشویی بر روی هر یک از زوجین اجرا شد. نتایج ضریب همبستگی نشان داد که از بین 5 عامل شخصیت، روانآزردهخویی رابطه منفی و معنادار، برونگرایی، سازگاری و مسئولیتپذیری رابطه مثبت و معناداری با رضایت زناشویی دارند. بین پذیرا بودن به تجارب با رضایتمندی زناشویی رابطهای وجود نداشت. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که که از بین این 5 عامل به ترتیب روانآزرده خویی و بعد از آن سازگاری بیشترین رابطه را با رضایت زناشویی داشته و توان پیشبینی آن در سطح معناداری است.
https://jep.atu.ac.ir/article_2111_a36490415d296bcd3014d26f229721b9.pdf
2007-09-23
168
188
روانآزرده خویی
برونگرایی
سازگاری
پذیرا بودن به تجارب
مسئولیت پذیری
رضایت زناشویی.
مقدمه
علی
محمدزاده ابراهیمی
1
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
دکتر فرهاد
جمهری
2
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
دکتر احمد
برجعلی
3
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
پروین. لارنسا، جان. الیور. پی.(1381). شخصیت: نظریه و پژوهش. ترجمه محمد جعفر جوادی، پروین کدیور. تهران: آییژ.
1
دلاور.علی .(1380). آمار و احتمالات کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: انتشارات رشد.
2
سلیمانیان، علی اکبر .( 1373). بررسی تاثیر تفکرات غیرمنطقی بر نارضایتی زناشویی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم.
3
وقایه الاتفاقیه،22/4/1383.
4
Barelds, P. H. (2005). Self and partner personality in intimate relationships. European journal of personality. Vol,19 (p:501-518)
5
Barelds, P .H, Barelds. P., Dijkstra, (2006).partner personality in distressed relationship. Faculty of Behavioral and Social sciences. P, 392-396.
6
Bentler, P. M, New comb. M. D, (1978). Longitudinal study of marital success and Failure. Journal of stalting and clinical Psychology vol.46, p, 1053-1070.
7
Botwin, M. D, Buss. D.M & shachelford. T. K (1997).personality and mate preferences: Failure:journal of consulting and clinical psychology. 46,1053-1070.
8
Bouchard and ET all (1999).personality and marital adjustment: utility of the five – factor model of personality:journal of marriage, and family.61, 651-660.
9
Costa, P. T. jr, & McCrae. R. R.(1992).Revised NEO personality (NEO-PI-R) and NEO Five–Factor(NEO-FF-I) professional manual . Odessa FF, psychological Assessment Resources.
10
Donnellan. B. M, Conger. R. D, Bryant. Ch. M (2005). The Big five and enduring marriages. Journal of Research in personality. Vol39. (p 206-207).
11
Fisher. T. D, Mcnulty. j. (2008). Neuroticism and marital satisfaction: the mediating role played by the sexual relationship. Journal of family psychology. vol22 (1)112-122.
12
Hattie. J (2004). The Relationship between marital characteristic, marital interaction process and marital satisfaction. Journal of counseling and development. 13(220-253).
13
Mccrae, R. R.,stone, S. V, Fagan, D. j. & costa. P. t., J. R (1998). Identifying causes of disagreement between self – Report and spouse rating of personality. Journal of personality. 66, 285-311.
14
Nicole, M (2005). Personality predictors of Relationship satisfaction among Engaged and marriage couples: A Analysis of actor and partner Eeffects Access this item.
15
Santayana, G (2007). Spouse's personality may be hazardous to your health. wedsworth.
16
Shachelford, T. K, Besser, A,Goetz, A. T (2007). Personality, marital satisfaction,and marital infidelity dividual Differences Research (IDR).
17
Shiota, M. N & Levenson, R. W (2007). Birds of feather don’t Always fly farthest:similarity in big five personality predicts more negative marital satisfaction trajectaries in long – term marriages. Journal of psychology and aging. Vol: 22, No, 4,666-675.
18
Watson, D.Hubbard, B. & wiese.D.(2000).General traits of personality and affectivity as predictors of satisfaction in intimate relationship: evidence from self and partner – ratings. Journal of personality. 63:3.
19
White, j. K, hendrich, S & hendrich, C (2004). Big five personality variables and relationship constructs. The enneagram institute Discussion Board.
20
Zoby, M (2005). The association between personality and marital and Relational outcome. Psychology and counseling Dissertations.
21