%0 Journal Article %T رابطه‌ی سبک‌های هویت با مؤلفه‌های سازگاری دانش‌آموزان: بررسی نقش واسطه‌ای تعهد* %J فصلنامه روان شناسی تربیتی %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 2538-3183 %A ناظمی پور, بهروز %A رحیمی نژاد, عباس %A حجازی, الهه %D 2016 %\ 12/21/2016 %V 12 %N 42 %P 1-21 %! رابطه‌ی سبک‌های هویت با مؤلفه‌های سازگاری دانش‌آموزان: بررسی نقش واسطه‌ای تعهد* %K سبک‌های هویت- سازگاری- تعهد- دانش آموزان %R 10.22054/jep.2016.7335 %X هدف از این  پژوهش بررسی تأثیر ویژگی­های شخصیتی با تأکید بر یادگیری فردی بر آرزوهای شغلی دانشجویان می باشد.پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد  علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه علامه طباطبائی در سال تحصیلی 95-1394 به تعداد 350 نفر بودند که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 180 نفر از روش نمونه گیری طبقه ای نسبی تعیین گردید. ابزار گردآوری داده­ها شامل پرسش­نامه لنگرگاه­های شغلی شاین، فرم کوتاه ویژگی­های شخصیتی نئو و پرسش­نامه­ یادگیری فردی بود. اعتبار پرسش‌نامه‌ها در مطالعات متعدد داخلی و خارجی تأیید شده است. با مطالعه آزمایشی روی 30 نفر از دانشجویان پایایی پرسش‌نامه‌های آرزوهای شغلی ­و ویژگی­های شخصیتی و یادگیری فردی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 91/0، 86/0 و 90/۰ به دست آمد. داده­ها توسط نرم‌افزار spss و Amosر دو بخش آمار توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر) تجزیه‌وتحلیل شده است.نتایج تحقیق نشان می دهد ، که ویژگی­های شخصیتی در سطح خطای 05/0>p با آرزوهای شغلی رابطه معنادار دارند. افزون بر این اثر مستقیم ویژگی­های شخصیتی بر یادگیری فردی مثبت و معنادار می­باشد. علاوه بر این اثر مستقیم یادگیری فردی بر آرزوهای شغلی معنادار است. همچنین اثر غیرمستقیم ویژگی­های شخصیتی با میانجی­گری یادگیری فردی بر آرزوهای شغلی مثبت و معنادار بود. در انتها بر اساس یافته­های پژوهش می­توان نتیجه گرفت که افراد با شناخت ویژگی­های شخصیتی و میزان یادگیری فردی و تأثیر آن‌ها بر آرزوهای شغلی، می­توانند به انتخاب شغل مناسب دست یابند. %U https://jep.atu.ac.ir/article_7335_ce46216c5f461cfd9bf4755bc36afb0f.pdf