%0 Journal Article %T بررسی تربیت سیاسی در برنامه درسی رسمی دوره ابتدایی %J فصلنامه روان شناسی تربیتی %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 2538-3183 %A رضوی, سید عباس %A ملکی, دکتر حسن %A عباس‌پور, دکتر عباس %A ابراهیمی قوام, دکتر صغری %D 2010 %\ 03/21/2010 %V 6 %N 16 %P 20-66 %! بررسی تربیت سیاسی در برنامه درسی رسمی دوره ابتدایی %K برنامه‌ریزی درسی %K تربیت سیاسی %K مردم‌سالاری دینی %K دوره ابتدایی %R %X این پژوهش با هدف بررسی وضعیت تربیت سیاسی در برنامه درسی فعلی یا رسمی دوره ابتدایی انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی است که برای انجام آن از تحلیل محتوای کیفی و سندکاوی استفاده شده است. بدین منظور راهنمای برنامه درسی تعلیمات اجتماعی، فارسی و تعلیم و تربیت‏اسلامی (هدیه‌های آسمان) مورد بررسی قرار گرفته و کتاب‏های مربوطه به صورت عمدتاً کیفی تحلیل و نقادی شده است. نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان می‏دهد که وضعیت تربیت سیاسی در برنامه درسی دوره ابتدایی چندان مطلوب نیست. اهداف مربوطه بیشتر ناظر بر بعد شناختی و عاطفی است و بعد رفتاری یا مهارتی مورد غفلت واقع شده است. محتوای برنامه‌ درسی نیز نتوانسته است فرصت مناسبی برای تربیت سیاسی کودکان مبتنی بر اندیشه مردم سالاری دینی فراهم آورد و نیاز به بازنگری اساسی و جدی دارد. گرچه روش‏های آموزش و ارزشیابی پیشنهادی به نظر یادگیرنده محور و فعال هستند، لیکن با توجه به کاستی و ضعف محتوای‏آموزشی نمی‌تواند چندان مؤثر باشد. از سوی دیگر به نظر می‏رسد بین برنامه‏درسی تعلیمات‏اجتماعی، فارسی و هدیه‏های‏آسمانی از منظر تربیت‏سیاسی‏هماهنگی وجود ندارد. %U https://jep.atu.ac.ir/article_2268_9f1bfb70d2d26cfee7c2f7a3517ae2f2.pdf