%0 Journal Article %T تدوین مدل پیش بینی گرایش به تقلب در دانشجویان بر اساس متغیرهای تحصیلی %J فصلنامه روان شناسی تربیتی %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 2538-3183 %A افضلی, افشین %A قشمی, سید محمد امین %A هندی ورکانه, علی %D 2020 %\ 06/21/2020 %V 16 %N 56 %P 75-96 %! تدوین مدل پیش بینی گرایش به تقلب در دانشجویان بر اساس متغیرهای تحصیلی %K گرایش به تقلب تحصیلی %K رضایت از تحصیل %K انگیزش تحصیلی %K خودناتوان‌سازی تحصیلی %R 10.22054/jep.2020.31112.2261 %X هدف این پژوهش تبیین و پیش­بینی تقلب تحصیلی در دانشجویان بر اساس متغیر­های تحصیلی شامل رضایت از تحصیل، انگیزش تحصیلی و خودناتوان­سازی تحصیلی است. پژوهش با روش توصیفی همبستگی انجام شد و جامعه آماری آن کلیه دانشجویان دانشگاه بوعلی سینای همدان به تعداد 12215 نفر بودند. نمونه آماری به حجم 300 نفر انتخاب شد که با استفاده از روش نمونه­گیری طبقه­ای خوشه­ای، با خوشه­بندی جامعه بر اساس دانشکده و سپس طبقه­بندی آن بر اساس جنسیت و انتخاب نمونه به نسبت جنسیت انجام گردید. داده­های مورد نیاز با استفاده از پرسش­نامه­های انگیزش تحصیلی هارتر (1981)، خودناتوان­سازی جونز و رودولت (1982)، رضایت از تحصیل محسنی (1389) و نگرش به تقلب تحصیلی فراست (1392) گردآوری و با استفاده از آزمون رگرسیون چندگانه خطی هم­زمان تحلیل شد. نتایج تحلیل­ها نشان داد که متغیرهای تحصیلی در نظر گرفته شده، به­طور مجموع به میزان 15 درصد گرایش دانشجویان به تقلب تحصیلی را تبیین می­نمایند، علاوه بر این خودناتوان­سازی تحصیلی به­تنهایی می­تواند به میزان 39 درصد و انگیزش تحصیلی به میزان 17 درصد گرایش دانشجویان را به تقلب تحصیلی پیش­بینی کند. بر اساس این یافته­ها می­توان گفت که، افزایش انگیزه تحصیل میزان گرایش به تقلب در دانشجویان را کاهش می­دهد ، نیز هر چه خودناتوان سازی دانشجویان کاهش یابد، احتمال ،گرایش آنان به تقلب تحصیلی نیز کاهش خواهد یافت. %U https://jep.atu.ac.ir/article_11945_71ec029c8c4db0b7751b9edadf816a8b.pdf