per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
2012-03-20
8
23
2
28
2295
Research Paper
تأثیر آموزش مبتنی بر فنآوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه عدالت آموزشی
The Impact of ICT-Based Education on Educational Justice Development
حبیب ا... سیاری
1
پیمان لطفی پور
plotfipour@gmail.com
2
اسماعیل کاظم پور
e.kazempour@tuniau.ac.ir
3
استادیار دانشکده فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران
کارشناس ارشد برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) plotfipour@gmail.com
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن e.kazempour@tuniau.ac.ir
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر فنآوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه عدالت آموزشی بود. در این پژوهش منظور از عدالت آموزشی، برابری فرصتهای آموزشی و افزایش دسترسی به آموزش عالی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل فراگیرندگان ورودی سال 1389 دوره کارشناسی ارشد (آموزش الکترونیکی و آموزش کلاس محور) دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران میباشد.
در این تحقیق از روش پسرویدادی (علّی مقایسهای) استفاده شده است. جامعه آماری از 250 نفر در آموزش فاوا محور و110 نفر در آموزش کلاس محور تشکیل شده بود. حجم نمونه به ترتیب 104 نفر در گروه فاوا محور و 100 نفر در گروه کلاس محور و روش نمونهگیری در این پژوهش تصادفی ساده بود. گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه انجام شده، روایی محتوایی آن با نظر متخصصان مورد تأیید قرار گرفته و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 89/0 به دست آمده. تجزیه و تحلیل دادهها با آزمون t مستقل نشان داد که فرضیههای پژوهش با فاصله اطمینان 95% تأیید شدهاند. همچنین یافتههای پژوهش نشان داد، شاخصهای فراهم آوردن امکان تحصیل در منزل و ظرفیت بالای کلاسهای درس و امکان تحصیل برای شاغلین بیشترین تأثیر را در افزایش دسترسی به آموزش عالی در کشور داشتهاند و بالا بودن هزینه آموزش مجازی در کشور مهمترین مانع و محدودیت در برابری فرصتهای آموزشی و همچنین افزایش دسترسی به آموزش عالی میباشد.
ICT-based education is the application of information and communication technologies in the process of teaching and learning. Educational justice can be defined as providing equal educational opportunities for all demanders of higher education. Educational justice can be achieved by ICT-based education through; providing equal educational opportunities, increasing the access to higher education and improving the quality of education.
The purpose of this research is to investigate the impact of ICT-based education on educational justice development. Therefore, the ex post-facto research method was adopted, and the statistical population covered 250 and 110 students benefitting from ICT-based and classroom-based educations, respectively. 104 ICT-based and 100 classroom-based students were also randomly selected as the sample volume. Data were collected through two researcher-made questionnaires whose content validity was approved by the supervisor and consulting advisor of the research. Their reliability was calculated by Cronbach's alpha coefficient as 0.89. Descriptive statistics was used to describe the collected data, and t-test was used to test the hypotheses and investigate the difference between the groups. Collected data were analyzed by SPSS software. The analysis of the data showed that all the hypotheses of the research were confirmed with a level of confidence of 95 per cent. Research findings also revealed that ICT-based education had the highest impact on increasing access to higher education by providing the opportunity of studying at home, expanding classroom borders and facilitating studying for jobholders. Its high expenses in Iran were, however, the most important obstacle for equal educational opportunities and increasing access to higher education.
https://jep.atu.ac.ir/article_2295_3d22c882b0d6f70ddbeb89062f4758e4.pdf
فنآوری اطلاعات و ارتباطات
آموزش الکترونیکی
عدالت آموزشی
آموزش عالی
ICT
E-learning
Educational justice
Higher education
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
2012-03-20
8
23
28
44
2296
Research Paper
بررسی میزان تأکید برنامه درسی علوم اجتماعی دوره راهنمایی بر مؤلفههای رویکرد انتقادی از دیدگاه دبیران
A Study of Guidance-School Social Sciences Curriculum's Emphasis on Critical Approach Components
محمدرضا یوسف زاده
fuman47@gmail.com
1
یحیی معروفی
y.maroofi2007@gmail.com
2
عیسی بختیار
3
مهین طاهری تیزرو
4
استادیار دانشگاه بوعلی سینا همدان Fuman47@gmail.com
استادیار دانشگاه بوعلی سینا همدان
استادیار دانشگاه علوم انتظامی تهران
کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت
هدف این پژوهش بررسی میزان تأکید برنامه درسی علوم اجتماعی دوره راهنمایی بر رویکرد انتقادی است. روشتحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی است. این پژوهش دارای دو جامعه آماری شاملکلیه دبیران مدارس راهنمایی ناحیه یک شهر همدان است که در سال تحصیلی 88-1387 به تدریس درس علوم اجتماعی اشتغال داشته و تعدادکل آنها 85 نفر (45 مرد و 40)، و محتوای کتابهای درسی علوم اجتماعی پایههای اول تا سوم راهنمایی بود. روش نمونهگیری برای جامعه اول روش تصادفی ساده و برای جامعه دوم سرشماری بود. حجم نمونه دبیران براساس جدول برآورد حجم نمونه کرجسی و مورگان 71 نفر میباشد و حجم نمونه کتابها با جامعه برابر است. ابزار جمعآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته سنجش رویکرد انتقادی بود. برای سنجش روایی ابزار از روایی محتوا و برای محاسبه پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که میزان آن 81/0= α به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی و آزمون ناپارامتریک خی دو و t مستقل استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که برنامه درسی علوم اجتماعی دوره راهنمایی بر مؤلفههای انعطاف پذیری و ریسک پذیری به میزان کم و بر مؤلفههای عمقی نگری، جامعاندیشی و کاوشگری به میزان متوسط تأکید دارد. به علاوه بین دیدگاه دبیران مرد و زن درباره میزان تأکید کتابهای علوم اجتماعی دوره راهنمایی بر رویکرد انتقادی تفاوتی به دست نیامد.
The present research aims to study the emphasis laid by guidance-school social sciences curriculum on the critical approach. The survey research was used as the research method, and the statistical population included all 85 teachers teaching social sciences at the guidance schools of District One of Hamedan Educational Department in the school year 2008-2009 as well as social sciences textbooks of grades one to three. Random sampling and census methods were applied to the statistical population to produce a statistical sample of 71 teachers and an equal number of textbooks. Data were collected through researcher-made questionnaires whose content validity was assessed by content validity and their reliability by Cronbach's alpha coefficient which was calculated as 0.81. Descriptive statistical indices along with non-parametric X2 and parametric independent t-test were used to describe the collected data. Research findings showed that social sciences curriculum places low emphasis on flexibility and risk-taking and medium emphasis on resourcefulness, inclusiveness and curiosity. In addition, there appeared to be no difference between male and female teachers' views on social sciences curriculum's emphasis on critical approach components.
https://jep.atu.ac.ir/article_2296_0582bbc3fa2c9a49ad12ea45385245d0.pdf
برنامه درسی علوم اجتماعی
دوره راهنمایی
مؤلفههای رویکرد انتقادی
social sciences curriculum
guidance school
critical approach components
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
2012-03-20
8
23
42
62
2297
Research Paper
تدوین یک مدل مفهومی و عملیاتی برای ایجاد علاقه و انگیزه به پژوهش در دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی
A Conceptual and Operational Model for Generating Interest in Research among Police Trainees
نظام هاشمی
1
استادیار دانشگاه علوم انتظامی
هدف از پژوهش حاضر، طراحی و تدوین مدل مفهومی و عملیاتی برای ایجاد علاقه و انگیزه در دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی نسبت به پژوهش بود. مدل تدوین شده در قالب یک طرح آزمایشی پیشآزمون- پسآزمون اجرا شد. جامعه آماری این تحقیق را کلیه دانشجویان پسر دانشگاه علوم انتظامی تشکیل دادهاند که در قالب دورههای آموزشی مصوب کارشناسی در سال 1387- 1386 مشغول به تحصیل بودهاند. برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای استفاده شد. بدین منظور ابتدا از بین رشتههای مختلف تحصیلی رسته انتظامی به طور تصادفی انتخاب گردیده و از بین کلاسهای سال دوم رسته انتظامی به طور تصادفی دو گروه 30 نفره به عنوان گروه آزمایش و گروه گواه با در نظر گرفتن متغیرهای کنترل، انتخاب شدند.
ابزار اندازهگیری انگیزه و علاقه دانشجویان به پژوهش، پرسشنامهای محقق ساخته بود که روایی آن به روش روایی محتوایی و پایایی آن از طریق روش آلفای کرانباخ محاسبه گردید.
نتایج حاکی از آن بود که استفاده از مدل طراحی شده برای ایجاد انگیزه و علاقه در دانشجویان علوم انتظامی به پژوهش، سبب شد تا دانشجویان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل، دارای سطح کارآمدی شخصی بیشتری شده و برای انجام فعالیتهای پژوهشی اهمیت بیشتری قائل شوند و ضمن تلاش و صرف زمان بیشتر به سطح رضایتمندی بالاتری دست یابند. یعنی استفاده از مدل مذکور سبب کاهش عاطفه منفی دانشجویان گروه آزمایش نسبت به تحقیق و بهبود نگرش آنان به این امر گردید.
The aim of this study is to design and develop a conceptual and operational model to generate interest in research among the students of the Police University. The developed model was, in fact, a pilot pre/post test design. The statistical population included all male undergraduates of the Police University in the academic year 2007-2008. The statistical sample was randomly selected through the process of cluster sampling. Accordingly, the disciplinary major was randomly selected from different academic majors and two groups of 30 sophomores were selected to represent the experimental and control groups, respectively.
The tool used to measure students' motivation and interest in research was a researcher-made questionnaire whose content validity was assessed by content validity and its reliability by Cronbach's alpha coefficient.
The results indicated that the experimental group enjoyed a higher level of competence and satisfaction as they paid more attention to research activities than the control group. In sum, the model decreased their negative feelings about research and improved their attitude toward such activities.
https://jep.atu.ac.ir/article_2297_e5f9ac38f7926051a8dc8bffcbcb7154.pdf
مدل
علاقه
انگیزه
پژوهش
دانشگاه علوم انتظامی
Model
Interest
motivation
research
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
2012-03-20
8
23
62
74
2298
Research Paper
بررسی واژه تربیت در قرآن و سنت (نقدی بر بکارگیری واژه تربیت در معانی دینی)
Studying the word ‘Training’ in the Qur'an and Sunnah
(A criticism on the use of the word ‘training’ in terms of religious perspective)
سید صدرالدین شریعتی
1
استادیار دانشگاه علامه طباطبائی
هدف این پژوهش بررسی واژه تربیت در متون اسلامی است به این منظور فرآن کریم، نهجالبلاغه، صحیفه سجادیه وکتب ادعیه و مجموعه بحارالانوار به عنوان جامعه در نظر گرفته شد و نمونه در اینجا همان جامعه بوده است. پس از بررسی کامل این متون، این نتیجه حاصل شد که واژه تربیت از ریشه ربو و به معنای بزرگ کردن است و نه به معنایی که امروز از تربیت برداشت میشود و منظور رشد و شکوفایی استعدادها و توانمندیهای فرد است.
This research intends to study the word ‘tarbiat’ (‘training’) in Islamic texts. Therefore, the Qur'an, Nahj al-Balāgha, al-Sahifa al-Sajjādiya, books of prayers and Bihār al-Anwār collection were considered as the corpus of study as well as the sample in this study. After a complete review of this literature, the result showed that the word tarbiat is rooted in ‘rabawa’ and means ‘training’ or ‘upbringing’. It is not meant to be the common term 'training' as understood today, so it means the flourishing of individuals' talents and potentials.
https://jep.atu.ac.ir/article_2298_c0ee0adf9f020144448a7e1bc882c54e.pdf
تربیت
قرآن
سنت
Education
Quran
sunnah
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
2012-03-20
8
23
74
96
2299
Research Paper
میزان دستیابی یادگیرندهها به اهداف یادگیری از پیش تعیین شده در درس علوم تجربی کلاس دوم راهنمایی با الگوی طراحی یادگیری زایشی
On the Relationship between Generative Model of Learning and Learners' Attainment of Predefined Objectives
حسین زنگنه
zangeneh2009@gmail.com
1
حمیده جعفریفر
jafarihamideh2009edu@gmail.com
2
هاشم فردانش
fardan_h@modares.ac.ir
3
دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی Zangeneh2009@gmail.com
کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی Jafarihamideh2009edu@gmail.com
دانشیار گروه تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرس Fardan_H@Modares.ac.ir
الگوی طراحی یادگیری زایشی براساس نظریه یادگیری زایشی ویت راک (1974) تدوین شده است و تأکید بر نقش فعال یادگیرنده در جریان یادگیری با استفاده از خلق رابطهها و معناها دارد. در این پژوهش سؤال تحقیق عبارت بود از: آیا یادگیرندههای آموزش دیده با استفاده از الگوی طراحی یادگیری زایشی عملکرد بهتری نسبت به یادگیرندههای آموزش دیده با الگوی طراحی به روش متعارف در آزمون پیشرفت تحصیلی در درس علوم تجربی دارند؟ فرضیه این تحقیق هم عبارت بود از: دانشآموزان آموزش دیده با الگوی طراحی یادگیری زایشی عملکرد بهتری نسبت به دانشآموزان آموزش دیده با الگوی طراحی به روش متعارف در آزمون پیشرفت تحصیلی در درس علوم تجربی دارند. جامعه آماری در این پژوهش کلیه مدارس دوم راهنمایی دخترانه شهر کلاردشت بود و گروههای نمونه نیز دو کلاس با حجم 50 نفر بودند (26 نفر گروه آزمایش و 24 نفر گروه کنترل) که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. نتایج پژوهش بیانگر تأیید فرضیه پژوهش بود.
Based on Wittrock’s generative learning theory (1974), generative model of learning emphasizes learners' active participation in the learning process by generating relationships and meanings. The present research addressed the question as to whether learners trained under generative model of learning had better performance in experimental sciences progress tests than the learners trained under conventional educational models. The hypothesis stated that learners trained under generative model of learning had better performance in experimental sciences progress tests than the learners trained under conventional educational models. The statistical population included all female guidance-school second-graders of Kelardasht. A statistical sample of two classrooms of 50 students was randomly selected through the process of cluster sampling, and 26 students were placed in the experimental group and 24 students in the control group. The results confirmed the research hypothesis.
https://jep.atu.ac.ir/article_2299_28cb2fdda75856feb184b163248a32d9.pdf
یادگیری زایشی
ایجاد رابطه
خلق معنا
طراحی آموزشی
درک و فهم عمیق و تولید دانش
generative learning
relationship generation
meaning generation
Educational Design
deep understanding and knowledge generation
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
2012-03-20
8
23
96
118
2300
Research Paper
بررسی رابطه علی اهداف پیشرفت و راهبردهای خودتنظیمی با عملکرد حل مسأله ریاضی
A Study of Causal Relationship Between Achievement Goals and Self-Regulation Strategies with Math Problem-Solving Performance
پروین کدیور
kadivar@tmu.ac.ir
1
ولیاله فرزاد
2
مهدی دستا
mahdi_dasta@yahoo.com
3
استاد دانشگاه تربیت معلم
استادیار دانشگاه تربیت معلم
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی mahdi_dasta@yahoo.com
زمینه:حل مسأله یکی از هدفهای مهم آموزشی به شمار میآید و یکی از خواستههای معلمان و والدین، کسب توانایی حل مسأله از سوی دانشآموزان میباشد. هدف:هدف این پژوهش بررسی رابطه علی اهداف پیشرفت و راهبردهای خودتنظیمی با عملکرد حل مسأله بود. روش:پژوهش حاضر در زمره تحقیقات همبستگی با استفاده از روشهای الگوی علّی قرار دارد. در این پژوهش از دو پرسشنامه اهداف پیشرفت (الیوت و مک گیرگور، 2001) و راهبردهای خودتنظیمی (پینتریچ و همکاران، 1991) و یک آزمون ریاضی استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که تنها، راهبرد انگیزشی اثر مستقیمی بر عملکرد حل مسأله داشته و اهداف گرایش به تسلط و گرایش به عملکرد بر هر چهار راهبرد شناختی، فراشناختی، انگیزشی و مدیریت منابع تأثیر مستقیم داشتهاند. این اهداف به واسطه راهبرد انگیزشی، تأثیر غیرمستقیمی نیز بر عملکرد حل مسأله داشتهاند. بحث و نتیجهگیری: نتایج بهدست آمده با یافتههای تعدادی از پژوهشها همسو و با بعضی از تحقیقات مغایر است؛ نکته حائز اهمیت، مقدار اندک واریانس تبیین شده عملکرد حل مسأله است. یکی از عواملی که میتواند در این امر مؤثر باشد، عدم تأثیر راهبردهای شناختی، فراشناختی و مدیریت منابع بر متغیر حلمسأله ریاضی میباشد.
One of the main educational goals teachers and parents expect the students to attain is the ability to solve problems. The purpose of this study is to investigate the causal relationship between achievement goals and self-regulation strategies with math problem-solving performance. To this aim, casual-correlational research method was adopted, and two questionnaires on achievement goals (Elliot & McGregor, 2001) and self-regulation strategies (Pintrich et. al, 1991) as well as a math test were used. The results indicated that only motivational strategies had a direct impact on problem-solving. Moreover, mastery-approach and performance-approach goals had a direct impact on cognitive, metacognitive, motivational and resource management strategies but an indirect impact on problem-solving performance. The findings are in line with some earlier studies but in contrast with some others. The important point is the low variance of problem-solving performance. One of the factors contributing to such a low variance might be the fact that cognitive, metacognitive and resource management strategies have had no impact on problem-solving variable.
https://jep.atu.ac.ir/article_2300_a9b4ab01e3bf91d2b4d5ad0d488e4ebc.pdf
اهداف پیشرفت
راهبردهای خودتنظیمی
حل مسأله ریاضی
achievement goals
self-regulation strategies
math problem-solving
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
2012-03-20
8
23
118
131
2301
Research Paper
بررسی انتقال دوجانبه یادگیری در دانشجویان راست دست و چپ دست
A Study of Bilateral Transfer of Learning in Left-Handed and Right-Handed Students
مهرداد اکبری
mehrdadakbari2003@yahoo.com
1
احمد علی پور
2
- مربی گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور mehrdadakbari2003@yahoo.com
استاد گروه روانشاسی دانشگاه پیام نور alipor@pnu.ac.ir
زمینه: دست برتری با جانبی شدن مهارتهای رفتاری و تفاوتهای ساختاری و عملکردی در سیستم حرکتی مرتبط است. هدف: این مطالعه با هدف بررسی انتقال دو جانبه یادگیری در بین افراد راست دست و چپ دست در دو شرایط انتقال از دست مسلط به دست غیر مسلط و برعکس انجام شد. شرکت کنندگان در تحقیق دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه پیام نور واحد اندیمشک بودند که در سال تحصیلی 89-1388 به تحصیل اشتغال داشتند. روش: از بین دانشجویان مذکور 30 نفر چپ دست (13 زن و 17 مرد) و 42 نفر راست دست (17 زن و 25 مرد) با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. افراد انتخاب شده به تصادف در دو شرایط انتقال از دست مسلط به دست غیر مسلط و از دست غیر مسلط به دست مسلط جایگزین شدند. برای تشخیص چپ دستی و راست دستی شرکت کنندگان از پرسشنامه دست برتری چاپمن استفاده شد. همچنین برای اندازه گیری انتقال یادگیری از دستگاه ترسیم در آینه استفاده شد. نتیجهگیری: نتایج تحلیل واریانس عاملی(چند متغیره) نشان داد که تفاوت معنی داری در میزان انتقال یادگیری بین شرایط انتقال یادگیری دوگانه وجود دارد.نتایج نشان میدهد که میانگین میزان خطای مرتکب شده و میزان زمان صرف شده در شرایط انتقال از دست مسلط به غیر مسلط هم در افراد چپ دست و هم در افراد راست دست کمتر از شرایط انتقال از دست غیر مسلط به دست مسلط است. همچنین میزان انتقال یادگیری در شرایط انتقال از دست مسلط به دست غیر مسلط بیشتر شرایط مخالف مسیر مذکور است. این تحلیل همچنین نشان داد که چپ دستها و راست دستها در میزان انتقال با هم تفاوت معنی داری نداشتند. بحث و نتیجهگیری: نتایج پیشنهاد میکند که یادگیری مهارتها از یک عضو مسلط به عضو غیر مسلط منتقل میشود.
Handedness is related to lateralization of behavioral skills and differences in structure and function in motor system. The aim of this research is to study the bilateral transfer of learning between the right- and left-handers during the process of transfer from the dominant to non-dominant hand and vice versa. Participants were undergraduates of Payam-e Noor University of Andimeshk in the academic year 2009-2010. 30 left-handers (13 females and 17 males) and 42 right-handers (17 females and 25 males) were randomly selected and placed in two conditions: the transfer from dominant to non-dominant hand and non-dominant to dominant hand. Chapman's handedness questionnaire was used to identify the left- and right-handers. In addition, mirror drawing apparatus was used to measure the learning transfer. The data were analyzed using multivariate analysis of variance method. Results showed a meaningful difference in learning transfer between the two conditions. The average number of errors committed and the time spent by left- and right-handers in the process of transfer from dominant to non-dominant hand were less than the errors they committed and the time they spent in the second condition. In addition, learning transfer occurred at a faster rate in the first condition. The analysis also revealed that the left-handed and right-handed students showed no meaningful difference in learning transfer rate. In sum, skill learning is transferred from dominant organs to non-dominant ones.
https://jep.atu.ac.ir/article_2301_0d92e7789d69fad1bea3960d892afd52.pdf
انتقال دو جانبه
یادگیری
دست برتری
bilateral transfer
Learning
Handedness