per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
2010-03-21
6
16
1
20
2267
Research Paper
مقایسه ویژگیهای شخصیتی و شیوههای یادگیری در دانشجویان علومپایه، فنی و مهندسی و علومانسانی دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران
A comparative investigation of personality traits and learning modes in basic, engineering and human sciences' students of Islamic Azad University in Mazandaran province
ارسلان خان محمدی
1
دکتر علی محمد صفانیا
2
مهدی پورابراهیم
3
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی
کارشناس ارشد جامعه شناسی
هدف از این پژوهش مقایسه صفات شخصیتی و شیوههای یادگیری در بین رشتههای علوم پایه، فنی و مهندسی و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران بوده است. روش پژوهش از نوع علی- مقایسه ای. 445 دانشجو از دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران بهطور تصادفی انتخاب شده و پرسشنامه پنج عامل شخصیتی تجدید نظر شده نئو و سبکهای یادگیری کلب بر روی آنها اجرا شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای از تحلیل واریانس یکراهه استفاده شد. نتایج نشان داد که تفاوت معناداری در عوامل شخصیتی برونگرایی، باز بودن به تجربه، توافق، وجدانی بودن و شیوههای یادگیری تجربه عینی، مشاهده تأملی، آزمایشگری فعال، مفهوم سازی انتزاعی در بین سه گروه تحصیلی وجود دارد.
Abstract
he aim of the present research was to conduct a comparative investigation of personality traits and learning modes in basic, engineering and human sciences' students of Islamic Azad University in Mazandaran province. The research method is causative - comparative (Ex Post Facto). 300 students of Islamic Azad University in Mazandaran province were randomly selected and personality inventory (NEO PI-R) and Kolb’s learning styles inventory (LSI) were administered to them. In order to analyze the data, ANOVA were used. Results indicated that there are differences among means of NEO factors (extroversion, agreeableness and conscientiousness) and learning modes, (concrete experience, reflective observation, abstract conceptualization, active Experimentation).
https://jep.atu.ac.ir/article_2267_3dcbda7b19f1ebdde80e93210eaa7112.pdf
صفات شخصیتی
شیوههای یادگیری
رشتههای تحصیلی
دانشجویان
Personality traits
learning modes
basic
eengineering and human sciences
University Students
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
2010-03-21
6
16
20
66
2268
Research Paper
بررسی تربیت سیاسی در برنامه درسی رسمی دوره ابتدایی
An investigation of current status of political education in elementary curriculum: a qualitative study
سید عباس رضوی
razavi.seyyed@gmail.com
1
دکتر حسن ملکی
2
دکتر عباس عباسپور
3
دکتر صغری ابراهیمی قوام
4
دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی دانشگاه علامه طباطبائی
- عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
- عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
این پژوهش با هدف بررسی وضعیت تربیت سیاسی در برنامه درسی فعلی یا رسمی دوره ابتدایی انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی است که برای انجام آن از تحلیل محتوای کیفی و سندکاوی استفاده شده است. بدین منظور راهنمای برنامه درسی تعلیمات اجتماعی، فارسی و تعلیم و تربیتاسلامی (هدیههای آسمان) مورد بررسی قرار گرفته و کتابهای مربوطه به صورت عمدتاً کیفی تحلیل و نقادی شده است. نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان میدهد که وضعیت تربیت سیاسی در برنامه درسی دوره ابتدایی چندان مطلوب نیست. اهداف مربوطه بیشتر ناظر بر بعد شناختی و عاطفی است و بعد رفتاری یا مهارتی مورد غفلت واقع شده است. محتوای برنامه درسی نیز نتوانسته است فرصت مناسبی برای تربیت سیاسی کودکان مبتنی بر اندیشه مردم سالاری دینی فراهم آورد و نیاز به بازنگری اساسی و جدی دارد. گرچه روشهای آموزش و ارزشیابی پیشنهادی به نظر یادگیرنده محور و فعال هستند، لیکن با توجه به کاستی و ضعف محتوایآموزشی نمیتواند چندان مؤثر باشد. از سوی دیگر به نظر میرسد بین برنامهدرسی تعلیماتاجتماعی، فارسی و هدیههایآسمانی از منظر تربیتسیاسیهماهنگی وجود ندارد.
Abstract
he purpose of the present research was to studycurrent status of political education in formal elementary curriculum. The method used was descriptive-analytical. The main research techniques were qualitative content analysis and document review. So, textbooks and curriculum framework of social studies, Persian language and Islamic education were used in analysis process. The results show that the current status of political education in the elementary curriculum is not desirable. Most of objectives are addressed cognitive and affective domain, while less attention has been paid to political skills or psycho-motor domain. Other findings revealed that content of political education have failed to provide a good opportunity for political education in elementary schools based on religious democracy theory. Although proposed teaching and evaluation methods and techniques appear to be optimal, however due to the weakness and shortcomings of educational content, cannot be affective. And finally between the mentioned curricula from the perspective of political education there is no coordination.
https://jep.atu.ac.ir/article_2268_9f1bfb70d2d26cfee7c2f7a3517ae2f2.pdf
برنامهریزی درسی
تربیت سیاسی
مردمسالاری دینی
دوره ابتدایی
curriculum planning
political education
Religious Democracy
elementary curriculum
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
2010-03-21
6
16
60
78
2269
Research Paper
تأثیر اصول و فلسفه تربیت بدنی بر تغییر اولویت فلسفه آموزشی ایده الیسم به رئالیسم
Teaching physical education principles and philosophy: induced a change in educational philosophy preference from Idealism to Realism
دکتر علیمحمد صفانیا
1
فاطمه قربانعلیزاده قاضیانی
2
سید مرتضی طیبی
3
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی
هدف: فلسفه عنصری اساسی در فرآیندهای آموزشی محسوب میشود، بطوریکه بدون داشتن پایهها و تفکرات فلسفی نمیتوان به دنبال اهداف و تعیین روشهای اجرایی و ارزشیابی نتایج بود. از این رو، هدف از این تحقیق، بررسی اثر آموزش اصول و فلسفه تربیتبدنی بر اولویت فلسفه آموزشی و همچنین بر فلسفههای آموزشی دانشجویان دختر و پسر گرایش مدیریت و برنامهریزی ورزشی بود.
روش: روش تحقیق از نوع نیمه آزمایشی بوده که به شکل طرح آزمایشی پیش آزمون و پس آزمون اجرا شد و جمعآوری اطلاعات به صورت میدانی و از طریق پرسشنامه انجام گرفت، بدین منظور تعداد 51 دانشجوی دختر و پسر رشته کارشناسی ناپیوسته تربیتبدنی با گرایش مدیریت و برنامهریزی ورزشی از دانشگاه شمال آمل که در سال تحصیلی 88-1387 در ترم یک مشغول به تحصیل بودند، در این تحقیق شرکت کردند؛ و قبل و پس از 16 جلسه تشکیل کلاس اصول و فلسفه تربیتبدنی، توسط پرسشنامه «پیشفرضهای اولویت فلسفی» ارزیابی شدند.
نتایج: قبل از برگزاری کلاس آموزشی، دانشجویان به طور معنیداری دارای اولویت فلسفه آموزشی اصالت ذهن بودند؛ ولی پس از آن، اولویت فلسفه آموزشی ایشان به طور معنیداری به واقعگرایی تغییر نمود. میزان پذیرش فلسفههای آموزشی از جانب دانشجویان در مؤلفههای جاودانگرایی، اصالتذهن و واقعگرایی پس از 16 جلسه کلاس آموزشی اصول و فلسفه تربیتبدنی در مقایسه با قبل آن افزایش معنیداری یافت.
بحث و نتیجهگیری: نتایج حاکی از افزایش میزان علاقهمندی دانشجویان به اصول آموزشی مطرحشده از جانب مکاتب فلسفی واقعگرایی، اصالتذهن و جاودانگرایی، در اثر برگزاری کلاسهای آموزشی اصول و فلسفه تربیتبدنی است.
Abstract
he purpose of this study was to find out the effect of 16 sessions teaching of principles and philosophy of physical education on educational philosophy preference and also on educational philosophy of male and female collage students of sport management and programming tendency. 51 male and female first year BA students of Shomal University with sport management and programming tendency participated in this study. They evaluated by “Philosophy Preference Assessment (PPA)” (Wise and Bandy, 2002) which include 40 questions with 5 dimensions. The results showed that educational philosophy preference changed from idealism to realism induced by 16 sessions teaching of principles and philosophy of physical education than before 16 sessions. Acceptation levels of students to educational philosophies of perennialism, realism and idealism elevated significantly after 16 sessions teaching in comparison with before it. The results also showed the elevation of interest levels of students to educational principles introduced by philosophies isms include perennialism, realism and idealism induced by sessions teaching of principles and philosophy of physical education.
https://jep.atu.ac.ir/article_2269_66fcb7a3a287fb5150734932a5b49f1d.pdf
اصول و فلسفه تربیت بدنی
فلسفه آموزشی
مدیریت و برنامه ریزی ورزشی
physical education
educational philosophy
sport management and programming
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
2010-03-21
6
16
79
104
2270
Research Paper
یادیارها در تدریس کلمات انگلیسی
Mnemonics in teaching of English words
حسین اسکندری
eskandari3@yahoo.com
1
دکتر داریوش نوروزی
2
عضو هیات علمی دانشگاه بجنورد
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
امروزه حدود یک هفتم مردم دنیا به زبان انگلیسی سخن میگویند و شمار زیادی آن را به عنوان زبان دوم یا زبان خارجی میآموزند. این زبان امروزه به عنوان یک زبان بین المللی، از لحاظ علمی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی از جایگاه ویژهای برخوردار است. از اینرو بسیاری از نظامهای آموزش رسمی، آموزش این زبان را در برنامه درسی خود گنجاندهاند. در نظام رسمی آموزش ایران، آموزش زبان انگلیسی از سال اول راهنمایی آغاز شده و تا پایان دورة پیش دانشگاهی ادامه مییابد. در فرایند یادگیری زبانهای خارجی، یادگیری لغت از جایگاه مهمی برخوردار است؛ چراکه تفاوت زبانها با یکدیگر بیشتر به حوزة لغت مربوط میشود؛ و بسیاری از زبانها از جمله زبان فارسی و انگلیسی در قسمت دستور زبان دارای اشتراکات فراوانی هستند. فراگیران زبان برای بخاطر سپاری درازمدت معانی لغات انگلیسی، ممکن است از راهبردهای متنوعی استفاده کنند که احتمالاً رایجترین آن تکرار ساده است. اما این راهبرد «در دسترس» نمیتواند همواره اثربخش باشد، لذا باید به دنبال راهبردهای دیگر- و احتمالاً اثربخشتر- نیز بود. از جملة این راهبردها میتوان به تکنیکهای یادیار، از جمله «کلمه کلید» و «تصویرسازی ذهنی» اشاره کرد که بکارگیری آن برای یادگیری لغات زبانهای خارجی در دیگر نقاط دنیا به کرات مورد تأیید قرار گرفته است. پژوهش حاضر تأثیر این دو راهبرد را در یادگیری و یادداری کلمات انگلیسی در مقایسه با روش سنتی تکرار، از سوی دانشآموزان فارسی زبان مورد بررسی قرار داده است. در این پژوهش سه گروه از دانشآموزان سوم راهنمایی به شیوه تصادفی مرحلهای انتخاب شده و از آنها خواسته شد که مجموعهای از کلمات انگلیسی و معانی آنها را با سه شیوه متفاوت تصویرسازی ذهنی، کلمه کلید و تکرار ساده به خاطر بسپارند. تجزیه و تحلیل نتایج پسآزمونهای مربوط به یادگیری و یادداری نشان داد که روش کلمه کلید در هر دو مورد نسبت به دو روش دیگر در سطح معناداری مؤثرتر عمل میکند. نتایج همچنین تفاوت معناداری را بین روش تکرار و روش تصویرسازی در یادگیری و یادداری معانی کلمات انگلیسی نشان نداد.
owadays almost one seventh of people all over the world speak in “English” and numerous of the rest, learn it as a second or foreign language. Teaching and learning of this language is very important from political, social, cultural, scientific and international point of view. So, English as a subject has been embedded in curriculum of many formal educational systems. Teaching English in the formal educational system of Iran is started from guidance school and continued until pre-university. Word learning has an important role in foreign language learning process, because most of differences among languages refer to their word domain and many of them as Persian and English have very similarities in grammar domain. Learners to learn words for a long time may use many strategies that rehearsal (or rote memorization) seems to be the most prevalent of them. But, research has shown that this strategy is not so effective. Hence, researchers have examined more effective strategies such as mnemonic devices, for example keyword and mental imagery that effectiveness of them has been proved many times in different countries. The aim of this research is to examine the effectiveness of these two strategies in learning and retention of meaning of the English words in comparison to rote memorization among Guidance school pupils.
https://jep.atu.ac.ir/article_2270_fe49fce36ff0e548494c6af79195d54d.pdf
یادگیری
یادداری
لغات زبان انگلیسی
یادیار
کلمه کلید (کلیدواژه)
تصویر سازی ذهنی
تکرار سنتی
Learning
Retention
English words
Cognitive strategies
Memory
mnemonic devices
keyword
mental imagery
rote memorization
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
2010-03-21
6
16
104
130
2278
Research Paper
تأثیر تجربه کار با رایانه و تناسب تکلیف- فناوری بر پذیرش فناوری رایانه: چشماندازهای جدید روانشناسی اجتماعی
The effect of work experience with computer and task-technology fit on acceptance of computer technology: new perspectives of social psychology
محمد احمدی ده قطب الدینی
1
عظیم محمدخانی
2
محمد مشکانی
3
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اَنار
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان
مشاور آموزش و پرورش استثنایی گرگان
زمینه: پذیرش و کاربرد فناوریهایمختلف در محیطهایآموزشی، دامنه وسیعی از تحقیقات را به خود اختصاص داده است. سؤالهای مهمی که در این زمینه مطرح میشود این است که کاربران، فناوری را چگونه تصورمیکنند؟ و عواملیکه منجر به عدم استفاده از فناوریمیشود، کدامند؟
هدف: این مطالعه با هدف بررسی تأثیر تجربه کار با رایانه و تناسب تکلیف- فناوری بر پذیرش فناوری رایانه، به خصوص سهولت ادراک شده و سودمندی ادراک شده رایانه، انجام گرفت.
روشپژوهش: این مطالعه به روش آزمایشی با استفاده از طرح تک گروهی با پس آزمون انجام گرفت. به این منظور یک نمونه 127 نفری از دانشجویان ترم اول رشته کامپیوتر در مقطع کاردانی بهطور خوشهای انتخاب و بعد از شش هفته آموزش به پرسشنامه TAM که از پژوهشهای گاردنر و آموروسو و کلوپینگ و مک کنی اقتباس شده بود، پاسخ دادند.
یافتهها: نتایج نشان دادند که اثر مستقیم تجربه کار با رایانه و تناسب تکلیف- فناوری بر سهولت ادراک شده کاربرد رایانه معنادار و بر سودمندی ادراک شده رایانه معنادار نمیباشد. همچنین اثر مستقیم سهولت ادراک شده کاربرد رایانه بر سودمندی ادراک شده رایانه با اضافه شدن تجربه کار با رایانه و تناسب تکلیف- فناوری به مدل دیگر معنادار نبود، اما اثر مستقیم سهولت ادراک شده کاربرد رایانه بر نگرش نسبت به کاربرد رایانه با حضور تجربه کار با رایانه و تناسب تکلیف- فناوری تعدیل نشد.
نتیجهگیری: دارا بودن تجربه و تناسب تکلیف- فناوری، اثر سهولت ادراک شده کاربرد رایانه بر سودمندی ادراک شده رایانه را تعدیل میکند و هر چه تجربه فرد و تناسب تکلیف-فناوری بیشتر باشد، فرد فناوری را ساده تر ادراک میکند، اما ممکن است آن را سودمند ادراک نکند.
his study has been done with the purpose of studying the effect of work experience with computer and task-technology fit on acceptance of computer technology, especially computer perceived ease of use and computer perceived usefulness. The research is experimental using post-test single subject group. For this purpose, a sample of 127 computer first semester students for higher diploma were chosen clustery and after six weeks training answered to TAM questionnaire adapted from researches of Gardner and Amoroso and Klopping and McKinney. Results showed that the direct effect of work experience with computer and task-technology fit on computer perceived ease of use was significant and on computer perceived usefulness was however not significant. Also the direct effect of computer perceived ease of use on computer perceived usefulness by added work experience with computer and task-technology fit to model was not significant, but direct effect of internet perceived ease of use on computer attitude toward using was not moderated by added work experience with computer and task-technology fit.
https://jep.atu.ac.ir/article_2278_1b6535c6a6a00ec0c4b79e758dd9a443.pdf
تجربه کار با رایانه
مدل پذیرش فناوری
تناسب تکلیف- فناوری
کاربرد واقعی رایانه
work experience with computer
Technology Acceptance Model
task-technology fit
social psychology
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
2010-03-21
6
16
128
148
2279
Research Paper
آزمون مدل علی رابطه بین سبکهای فرزند پروری، سبکهای هویت و تعهد هویت در نوجوانان
Evaluation the causal model of parenting styles, identity styles and commitment in Iranian adolescents
محمود خباز
khabbazm@gmail.com
1
دکتر اسماعیل سعدی پور
2
دکتر نورعلی فرخی
3
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی رابطه بین متغیرهای سبکهای فرزند پروری مادر، سبکهای هویت و تعهد در اواسط نوجوانی و نیز ارزیابی مدل علی پیشنهادی بین این متغیرها (برزونسکی، 2004) بود. روش: 415 نفر (238 دختر، 187پسر) از دانش آموزان سال سوم دبیرستان منطقه 2 شهر تهران از طریق نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای سبکهای فرزند پروری ادراک شده و پرسشنامه سبکهای پردازش هویت برزونسکی جمعآوری و با استفاده از آزمونهای آماری همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی و تحلیل مسیر تحلیل شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد سبکهای فرزند پروری ادراک شده و سبکهای هویت در مجموع 31 درصد از واریانس تعهد را پیشبینی میکنند. اما نتایج نشان داد که مدل علی پیشنهادی برزونسکی برازش خوبی در نوجوانان ایرانی نداشت و مدل پیشنهادی در پژوهش حاضر رد شد. بحث: احتمالاً به دلیل تفاوتهای فرهنگی و قومی جامعه ایران با جوامع غربی و نیز نقش تفاوت سنی در الگوی رابطه بین متغیرهای این پژوهش، مدل علی برزونسکی در نوجوانان ایرانی تأیید نمیشود، اما در مجموع سبکهای فرزند پروری مادر و سبکهای پردازش هویت پیشبینیکنندههای خوبی برای تعهد نوجوانان ایرانی هستند.
he purpose of the present study was to investigate the relationship between perceived parenting styles, identity styles and commitment in adolescents and causal model of these variables witch proposed by Berzonsky (2004). A total of 415 third-grade high school students (187 male and 238 female) were selected via cluster sampling method. Data collected by perceived parenting styles questionnaire, Berzonsky’s identity processing styles questionnaire and then analyzed using correlation, regression analysis and path analysis. Results showed that parenting styles and identity styles predict thirty one percent of variance of commitment. Also, identity styles were predicted significantly by parenting styles. The results of path analysis showed that causal model proposed by Berzonsky (2004) was not fitted in this study. Probably with regarding to the importance of ethnicity and cultural differences of Iran society and age differences, causal model proposed by Berzonsky (2004) was not confirmed in Iranian adolescents. However, in general, mother parenting styles and identity processing styles are good predictors of commitment of Iranian adolescents.
https://jep.atu.ac.ir/article_2279_5106a9c0bad4ee873d326fd03c3c2507.pdf
سبکهای فرزندپروری
سبکهای هویت
تعهد
parenting styles
identity styles
Commitment
Iranian adolescents
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
2010-03-21
6
16
145
168
2280
Research Paper
مقایسه میزان سلامت روان، انگیزه پیشرفت و عملکرد تحصیلی در دانشآموزان دارای اختلال نارساییتوجه/بیشفعالی و دانشآموزان عادی
A comparative study on mental health, academic achievement and educational functioning in students with and without attention deficit hyperactivity disorder (ADHD)
دکتر ابوالقاسم یعقوبی
1
دکتر حمید علیزاده
2
فرزانه مرادی امین
3
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه بوعلی- همدان
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
کارشناس ارشد روانشناسی کودکان استثنایی
پـژوهشحاضـر بــا هدف مطالعـه مقایسه میزان سلامـت روان، انگیـزه پیشرفت و عملکـرد تحصیلی در دانشآموزان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی و دانشآموزان عادی پایه اولراهنمایی انجام شدهاست. در این پژوهش نمونه ای با حجم 60 دانشآموز با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلـهای انتخاب از بین دانشآموزان پایه اول راهنمایی در همدان انتخابشدند. ابزار پژوهش را پرسشنامه سلامت روان و پرسشنامه انگیزه پیشرفـت تشکیل داده است. نتـایج این پژوهش نشـان داد میزان سلامـت روان دانـشآمـوزان دارای اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی کمتراز دانـشآمـوزان عـادی است. همچنین انگیـزه پیشرفـت دانـشآموزان دارای اختلال نارسایـی توجه/بیش فعـالی پایین تر از دانشآموزان عادی است. افزون بــر ایـن، عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی نیز پاییـنتر از دانشآمـوزان عـادی است. این تحقیق نشان میدهد که سلامـت روان، انگیزه پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی در مقطع اول راهنمایی پایینتر از دانشآموزان عادی است. برهمیناساس، استفاده از خدمات روانشناختی به منظور کمک به انگیزه پیشرفت و سلامت روان برای این کودکان مورد تأکید است.
Abstract
his study compares mental health, academic achievement, and educational functioning in students with and without attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). In this descriptive study sixty 1st grade students (30 with and 30 without ADHD) were recruited from guidance schools in Hamedan. Mental Health Inventory and Academic Achievement Inventory were utilized for collecting the data. Data analysis revealed a significant difference between the two groups. Accordingly, we can suggest that students with ADHD have a poorer condition in these three variables. On this base, we stress on the related psychological service for students with ADHD. Clinical implications have been discussed.
https://jep.atu.ac.ir/article_2280_66398add8627306b511ee5f487cd08a3.pdf
اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی
سلامت روان
انگیزه پیشرفت
عملکرد تحصیلی
Attention Deficit Hyperactivity Disorder
ADHD
Mental Health
Academic Achievement
educational functioning