per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
2008-09-22
4
13
1
15
2156
Research Paper
بررسی و مقایسه سازگاری تحصیلی دانشجویان سال اول تا چهارم دانشگاه و رابطه آن با حمایت اجتماعی خانواده و دوستان
a
مجید صفارینیا
1
داوود هزارهای
2
هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسه سازگاری تحصیلی دانشجویان دختر سال اول تا چهارم و رابطه آن با حمایت اجتماعی خانواده و دوستان بوده است. بدین منظور 600 آزمودنی (150 آزمودنی از هر ورودی سالهای تحصیلی اول، دوم، سوم و چهارم) دانشگاه پیام نور تهران با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای انتخاب شده و مورد مطالعه قرار گرفتند. اندازهگیری متغیرهای یاد شده به وسیله پرسشنامههای حمایت اجتماعی پروسیندانو و هلر (1983، به نقل از ثنایی،1379) که دارای دو مقیاس خانواده و دوستان است و پرسشنامه سازگاری تحصیلی هنری بارو که در سال 1949 در دانشگاه استنفورد تهیه شده است، انجام گرفته است.
یافتهها نشان داد که تنها اثر اصلی ترکیبی سال ورود با رشته تحصیلی با 324/2= Fبا درجه آزادی 6 در سطح اطمینان 95% بر روی سازگاری تحصیلی معنادار است. همچنین یافتههای دیگر این پژوهش بیانگر این است که ضریب همبستگی بین متغیرهای حمایت خانواده و دوستان و سازگاری تحصیلی، از نظر آماری معنادار است.
نتیجهگیری: با توجه به اینکه حمایت خانواده پیشبینیکننده قوی برای سازگاری تحصیلی میباشد، با تقویت آن میتوان به دانشجویان کمک کرد تا بر مسائل و مشکلات تحصیلی خود غلبه کرده و سازگاری تحصیلی بهتری را بدست آورند.
This research surveys the educational adaptability of the students in the first to fourth years of study and its relation with family and friends social protection. To this end 600 samples from Payame Noor university ( Tehran branch) have been studied. The mentioned variables have been measured by two questionnaires: The Prosindano and Heler social protection questionnaire which has two measures for family and fiends and also the educational adaptability questionnaire of Henry Baro prepared by Stanford University in 1949.The findings illustrate that the principal effect of entrance year with the students major on educational adaptability, with F= 1/324 and freedom degree of 6 and confidence level of 95%, is significance. Also other findings show that the correlation between the variables of family and friend protection and adaptability is significance.
https://jep.atu.ac.ir/article_2156_26a3f7b25964095a1f2dd83acff0dbbf.pdf
حمایت اجتماعی
سازگاری تحصیلی
خانواده
دوستان
social protection
educational adaptability
Family
friends
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
2008-09-22
4
13
16
47
2157
Research Paper
روشهای تربیت اجتماعی از منظر ملامحسن فیض کاشانی (ره)
ش
علی کربلایی پازوکی
1
با توجه به اینکه یکی از مشکلات مهم عصر ما بحران هویت اجتماعی و فقدان معنویت است، امروزه تربیت اجتماعی به عنوان یکی از ساحتهای تربیت مورد توجه جدی اندیشمندان علوم تربیتی قرار گرفته است. تربیتیافتگی اجتماعی انسان سبب غلبه فرد بر خودمحوری در زمینههای معرفتی، ارتباطی و عاطفی میشود. یعنی انسانها حال و وضع، شناخت، اطلاعات، علایق و رفتار خود را ملاک و معیار قضاوت قرار نمیدهند بلکه سعادت خود را در سعادت دیگران جستجو میکنند و همین امر سبب بسط و گسترش سعادت اجتماعی میشود. با توجه به اهمیت مسئلۀ تربیت اجتماعی این نوشتار به بررسی روشهای تربیت اجتماعی در دو اثر مهم تربیتی ملامحسن فیض کاشانی(ره) یعنی «محجّة البَیضاء فی تهذیب الإحیاء، الحقایق فی محاسن الاخلاق و منهاج النجاة» میپردازد. این تحقیق بعد از بیان مفهومشناسی تربیت اجتماعی به اختصار به بررسی و واکاوی روشهای تربیت اجتماعی مانند مهرورزی، اعتدال، امر به معروف و نهی از منکر، موعظه، تغافل، مداراة و... در آثار فیض میپردازد.
این پژوهش از نظر موضوع توصیفی و به لحاظ روش تفسیری و از جهت محل گردآوری کتابخانهای است.
Since one of the most important problems of our era is social identity and spirituality loss, today thinkers of educational sciences pay serious attention to social education as one of the education presences. The social education of human causes prevalence of individual over self-determination in the knowledgeable, communicational and emotional fields. It means that human doesn’t set, the situation, recognition, information and his interest and behaviour a basis for judgement but searches his welfare in others welfare and this matter causes the extension and development of social welfare. To care of the importance of the social education problem, this paper inspects the methods of the social education in three important writings of Molla Mohsen Feyz Kashani; “Mahajatolbayza, Alhaghayegh, Menhajo Nejat”. This research after conceptualization, briefly inspects the methods of the social education such as kindness, temperance, command to good and prohibition from bad, negligence and moderateness from Feyz Kashani point of view.In regard to subject this research is descriptive, with a view to the method commentary and from gathering point of view libratory.
https://jep.atu.ac.ir/article_2157_1caaf7bdd7741272512186694fc57cbd.pdf
فیض کاشانی
تربیت
تربیت اجتماعی
روشهای تربیت اجتماعی
Feyz Kashani
Education
social education
methods of social education
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
2008-09-22
4
13
46
72
2159
Research Paper
بررسی و مقایسه سبکهای هویت و عوامل مرتبط با آن در دانشآموزان نوجوان شاهد
The Study and Comparison of Identity Styles and its Related Factors in Shahed Adolescent Students
دکتر نظام هاشمی
1
سید عباس رضوی
razavi.seyyed@gmail.com
2
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم انتظامی
عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران
هدف مطالعه حاضر بررسی سبکهای هویتی دانشآموزان نوجوان شاهد و عوامل مرتبط با آن بود. بدین منظور، از میان جامعه آماری این مطالعه، 366 دانشآموز نوجوان مدارس دخترانه و پسرانه 12 تا 18 ساله شاهد به روش نمونهگیری طبقهای برگزیده شدند. برای انجام این پژوهش از پرسشنامه سبکهای هویت، مقیاس کنارآیی نوجوانان، و مقیاس عملکرد خانواده استفاده شد. یافتههای این پژوهش نشان داد که: (1) بین سبکهای هویتی دانش آموزان دختر و پسر به جز در سبک سردرگم/ اجتنابی تفاوت دیده نمیشود. (2) بین سن، برخی از مؤلفههای عملکرد خانواده و سبکهای هویتی رابطه معناداری دیده شد، 3) بین سبکهای هویتی و سبکهای کنار آمدن یا مقابله رابطه معنادار مشاهده شد. نتیجه این که شکلگیری هویت در نوجوانان شاهد تفاوتی با سایر نوجوانان ندارد. از سوی دیگر، نوجوانان دارای هویت موفق در خانوادههایی رشد میکنند که در آنها اعضای خانواده با یکدیگر روابط عاطفی خوبی دارند.
The aim of present research was to study and comparison of identity styles of Shahed adolescent students and its related factors. In this research 366 students between 12-18 years old were selected from Tehran Shahed schools through stratified random sampling method. Data was collected by Identity Styles Inventory (ISI), Adolescence Coping Scale (ACS), and Family Functioning Scale (FFS). Results indicated that: (1) there are any significant differences between male and female students in identity styles except in diffuse/avoidant style, (2) the significant relationship was found between age, family functioning components and identity styles, and (3) a relationship was observed between coping and identity styles. Results showed that identity formation in Shahed adolescents is the same as with other adolescents. In other hand, good affective relationship among family members can be influence in successful identity formation.
https://jep.atu.ac.ir/article_2159_79bf9adf07c038c85c171b319b1f56d9.pdf
: سبکهای هویتی
هویتیابی
سبکهای مقابله ای
عملکرد خانواده
نوجوان
دانش آموز شاهد
identity styles
coping
family functioning
adolescence
Shahed student
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
2008-09-22
4
13
72
88
2160
Research Paper
اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر کاهش اضطراب امتحان
a
مریم خاکسار
1
دکتر علی اکبر سیف
2
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر اضطراب امتحان انجام شد. جامعه آماری این پژوهش 386 نفر دانش آموز دختر رشتة تجربی دورة پیش دانشگاهی ناحیه یک آموزش و پرورش شهر همدان در نیمسال اول سال تحصیلی 87-1386 را شامل میشد که بر روی آنها آزمون اضطراب امتحان اجرا شد. سپس پرسشنامه راهبردهای شناختی و فراشناختی بر روی افراد دارای اضطراب امتحان بالا (126نفر) اجرا شد و افراد دارای اضطراب امتحان بالا و ناآشنا با راهبردهای شناختی و فراشناختی (56 نفر) به عنوان نمونه اصلی پژوهش انتخاب شده و به روش تصادفی ساده در دو گروه 28 نفری آزمایش و کنترل جایگزین گردیدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامة استاندارد شدة راهبردهای شناختی و فراشناختی و آزمون اضطراب امتحان (TAI) استفاده شد که در قالب پیشآزمون و پسآزمون برای هر دو گروه اجرا گردید. روند اجرا بدین صورت بود که آزمودنیهای گروه آزمایش پس از اجرای پیشآزمون تحت آموزش هشت جلسهای راهبردهای شناختی و فراشناختی قرار گرفتند و پس از اتمام دوره آموزش، پسآزمون راهبردهای شناختی و فراشناختی و آزمون اضطراب امتحان برای هر دو گروه اجرا شد. به منظور تحلیل آماری فرضیهها از آزمون t مستقل برای مقایسه میانگینهای دو گروه و از آزمون t همبسته برای مقایسه میانگینهای پیشآزمون و پسآزمون در گروه آزمایش استفاده گردید. یافتهها نشان دادند که آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی به دانش آموزان موجب آشنایی و استفاده بیشتر آنها از این راهبردها در هنگام مطالعه و یادگیری شده و کاهش اضطراب امتحان در آنها را نیز سبب می شود.
https://jep.atu.ac.ir/article_2160_1ea63cba3e22832a15f4d01b33f94e0f.pdf
اضطراب امتحان
راهبردهای شناختی
راهبردهای فراشناختی
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
2008-09-22
4
13
88
111
2161
Research Paper
تأثیر روش آموزش هم شاگردی بر مهارتهای اجتماعی وپیشرفت تحصیلی
a
الهام لک
1
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر روش آموزش هم شاگردی بر مهارتهای اجتماعی و پیشرفت تحصیلی درس ریاضی، انجام شده است .روش: نمونه پژوهش ٦۰ نفر از دانشآموزان پسر پایه دوم راهنمایی مدارس دولتی در سال تحصیلی ۸٧/۸۶ بودند که بعد از روش نمونهگیری به روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جایگزین شدند.در گروه آزمایش، روش آموزش هم شاگردی و در گروه کنترل هیچ مداخلهای صورت نگرفت. محتوای برنامه آموزش شامل چهار بخش کلی کتاب ریاضی سال دوم راهنمایی بود که طی دوازده جلسه به دانشآموزان آموزش داده شد. ابزار تحقیق در این مطالعه عبارت بودند از آزمون مهارتهای اجتماعی و آزمون پیشرفت تحصیلی ریاضی معلم ساخته. یافتهها: نتایج نشان دادند که میانگین نمرات آزمودنیهای گروه آموزش هم شاگردی در مقایسه با میانگین گروه کنترل در پس آزمون مربوط به ریاضی به طور معناداری بالاتر بود. همچنین میانگین نمرات مهارتهای اجتماعی گروه آموزش هم شاگردی به طور معناداری بالاتر از گروه آموزش سنتی بود و نیز یافتههای پژوهش نشان دادند که آموزش هم شاگردی در سه مقوله همکاری و تعاون، رفتار قاطع و همدلی مؤثر واقع شد و در مورد مقوله خویشتنداری بیتأثیر بود.
نتیجهگیری: به کار گیری روشهای فعال آموزشی نقش بسزایی در پیشرفت تحصیلی و مهارتهای اجتماعی دارد.
https://jep.atu.ac.ir/article_2161_57df99bff9d3e54d399d6f00833b5797.pdf
آموزش هم شاگردی
پیشرفت تحصیلی
مهارتهای اجتماعی
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
2008-09-22
4
13
112
135
2163
Research Paper
بررسی تحلیلی برنامۀ آموزشی دوره کارشناسیارشد تکنولوژیآموزشی جهت ارائه برنامهای مناسب
Analytical Study of Educational Program on M.A Instructional Technology in order to Present a Suitable Program
دکتر اسماعیل زارعی زوارکی
1
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
بررسی تحلیلی برنامۀ آموزشی دوره کارشناسیارشد تکنولوژیآموزشی جهت ارائه برنامهای مناسب [1]
[1]- این مقاله برگرفته از یافتههای طرح پژوهشی "بررسی تحلیلی برنامۀ آموزشی دوره کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی جهت ارائه برنامهای مناسب" است که درسال 1385 در شورای پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی به تصویب رسید. بدینوسیله از حمایت مالی این دانشگاه سپاسگزاری میشود.
The purpose of this study was to analyze educational program of M.A instructional technology in order to present a suitable program in Iran. The important questions of the study were: What are objectives and necessaries of revise in the M.A instructional technology program? What are objectives and necessaries of the M.A instructional technology program in the world? What are the syllabuses of the M.A instructional technology program in the world? What are the teaching and learning resources of the M.A instructional technology program in the world? What are the human and non human resources of the M.A instructional technology program in the world? In order to study global experiences in this area, some of the high rank universities selected and studied their educational programs. So, according to review of global situations, a questionnaire designed and applied on Iranian instructional technology teachers and their M.A students. By analytical and descriptive methods, a suitable program designed for instructional technology in M. A. level of this subject.
https://jep.atu.ac.ir/article_2163_591ad0ce35e0e6d8c35663d718d81d5f.pdf
تکنولوژی آموزشی
برنامه آموزشی کارشناسیارشد
instructional technology
master of art level educational program
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
2008-09-22
4
13
136
159
2164
Research Paper
بررسی میزان شیوع افسردگی دانشآموزان دورههای راهنمایی و متوسطه در شهرستان شهرضا
Study of depression prevalence rate among the guidance and secondary school students in shahreza city
اسحق رحیمیان بوگر
1
دکتر محمود نجفی
2
دکتر کتایون خوشابی
3
فرشته حیدری
4
مریم حیدری
5
دانشجوی دکترای روانشناسی سلامت، مربی دانشگاه سمنان
عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
کارشناس ارشد روانسنجی، روان سنج مرکز مشاوره دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
- کارشناس ارشد مشاوره، مسئول مرکز مشاوره دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی . Al-Gelban
The study was designed to determine the rate of depression prevalence among the guidance and secondary school students in shahreza town on 1384-85. 960 boy and girl students were selected through stratified random sampling method that was assessed through Beck Depression Inventory (BDI). The data were analyzed through frequency and chi square test.This analysis indicated that %12/9 of students in guidance school and secondary schools in shahreza town have moderate and severe depression. also, %10 boy students in urban guidance school, %7/5 boy students in rural guidance school, %15/9 girl students in urban guidance school, %15 girl students in rural guidance school, %5/8 boy students in urban secondary school, %8/3 boy students in rural secondary school, %13/3 girl students in urban secondary school, and %26/7 girl students in rural secondary school were depressed. Moreover, the difference between prevalence of depression in boy and girl students was statistically significant and depression in girls was more (P<0/001). On the other hand, the difference between prevalence of depression disorder in urban and rural students (P=0/390) and in guidance and secondary school students (P=0/171) was not statistically significant.Depression prevalence in terms of gender is different, but life status (urban or rural) and academic level is not important in prevalence of depression. This result has implications for educational settings.
https://jep.atu.ac.ir/article_2164_695ac602be5ff6489faef480b0701462.pdf
prevalence
Depression
students
guidance school
Secondary School
Shahreza