per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
2014-12-22
10
34
1
21
1061
Research Paper
تأثیر آموزش مبتنی بر رویکرد نوشتن برای یادگیری (WTL) در ارتقاء سطح یادگیری و تفکر دانشجویان
The effects of Writing to Learn (WTL) interventions on promoting students learning and thinking
آمنه عالی
amene.aali@gmail.com
1
علی اکبر سیف
aliakbarsaif@yahoo.com
2
پروین کدیور
kadivar220@yahoo.com
3
علی دلاور
dr.delavarali@gmail.com
4
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
ستاد دانشگاه علامه طباطبایی
استاد دانشگاه خوارزمی
استاد دانشگاه علامه
این پژوهش به منظور تعیین میزان اثربخشی آموزش مبتنی بر تکالیف نوشتاری بر سطح یادگیری و تفکر تأملی دانشجویان انجام گرفت. آموزش مبتنی بر تکالیف نوشتاری به عنوان متغیر مستقل در دو سطح تکالیف کوتاه نوشتاری و مقاله نویسی تحلیلی اجرا شد. با استفاده از طرح گروههای نامعادل با پیش آزمون و پس آزمون، 115 نفر از دانشجویان کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان امیرکبیر کرج به طور تصادفی در 3 گروه گمارده شدند: گروه آزمایشی1 (تکالیف کوتاه نوشتاری)، گروه آزمایشی2 (مقاله نویسی تحلیلی)، و گروه گواه (آموزش سنتی). نتایج تحلیل کوواریانس و واریانس بر داده های حاصل از اجرای ابزارهای پژوهش (آزمون پیشرفت تحصیلی و پرسشنامهﯼ تفکر تأملی کمبر (2000))، در دو مرحلهﯼ پیش آزمون و پس آزمون، که قبل و بعد از ارائهﯼ 16 جلسه آموزش اجرا شد، نشان داد: 1- میانگین نمرهﯼ یادگیری دانشجویان دو گروه نوشتاری، در همهﯼ سطوح یادگیری به جز سطح به یادآوردن، بالاتر از گروه آموزش سنتی به دست آمد و میانگین گروه مقاله نویسی در سطح به کاربستن بیش از گروه تکالیف کوتاه بود. 2- میانگین نمرهﯼ تفکر تأملی دانشجویان دو گروه نوشتاری نیز در سطوح درک و فهم، تفکر بر عمل، و تفکر انتقادی بالاتر از گروه آموزش سنتی بود و میانگین گروه مقاله نویسی در سطوح تفکر بر عمل و تفکر انتقادی بالاتر از گروه تکالیف کوتاه بود. در مجموع، این یافته ها اثربخشی آموزش مبتنی بر نوشتن را بر ارتقاء سطح یادگیری و تفکر تأملی دانشجویان تایید کرد و نشان داد که مقاله نویسی تحلیلی نسبت به تکالیف کوتاه اثربخشتر است.
This study evaluated the effectiveness of writing assignments on the students learning and thinking. Writing assignments as an independent variable was performed in two levels: short writing assignments and analytical essay writing. Research was the quasi- experimental study with a pretest - posttest control group. The study sample included 115 undergraduate students from Amir Kabir Education University who were randomly assigned to two experimental groups and one control group. Instruments were achievement test and thinking inventory (kember, 2000). The result showed that there was a significant different at the levels of student learning and thinking in the short writing assignments and analytical essay writing groups Compared with traditional teaching.
https://jep.atu.ac.ir/article_1061_33fcbbc191ca0cc2c22a4068e5a13425.pdf
نوشتن برای یادگیریWTL
تکالیف کوتاه نوشتاری
مقاله نویسی تحلیلی
یادگیری
تفکر
Writing to learn (WTL)
short writing assignments
analytical essay writing
Learning
Thinking
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
2014-12-22
10
34
24
41
1068
Research Paper
اثربخشی چندرسانهای آموزشی دیکتهیار بر بهبود مشکلات حافظه دیداری و شنیداری دانش آموزان ناتوان در یادگیری املا
Dicteyar Educational Multimedia Effectiveness on improving Dysgraphia students ‘Auditory and Visual Memory Problems in learninig spelling
اسماعیل عظیمی
e.azimi@modares.ac.ir
1
سعید موسوی پور
s-moosavipour@araku.ac.ir
2
دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
استادیار گروه روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه اراک، اراک
هدف پژوهش حاضر تولید چندرسانهای دیکتهیار و اثربخشی آن بر بهبود مشکلات حافظهدیداری و شنیداری دانشآموزان ناتوان در یادگیری املا بود. طرح پژوهش، شبه آزمایشی و دوگروهی با پیشآزمون و پسآزمون بود. جامعهی آماری پژوهش شامل دانشآموزان با ناتوانی یادگیری املای پایهی دوم ابتدایی شهر اراک در سال تحصیلی 91-1390 میشد. نمونه شامل 39 نفر بود که از این تعداد به تصادف، 20 نفر در گروه آزمایش و 19 نفر در گروه کنترل جایگزین شدند. به مدت 15 جلسه گروه آزمایش با چندرسانهای دیکتهیار و گروه کنترل با روش متداول آموزش دیدند. جهت تشخیص این دانشآموزان در مرکز ناتوانیهای یادگیری از مقیاس تجدیدنظرشدهی وکسلر، مصاحبهی بالینی و آزمون املا استفاده شده بود. برای گردآوری دادهها از آزمون املا و جهت تحلیل دادهها از آزمون U منویتنی و ویلکاکسون استفاده شد. یافتهها نشان داد دانشآموزانی که با چندرسانهای دیکتهیار آموزش دیدند نسبت به دانشآموزانی که به روش متداول آموزش دیدند به صورت معناداری بهبود بیشتری در مشکلات حافظه دیداری و شنیداری داشتند(001/0P<). بنابراین چندرسانهای دیکتهیار در بهبود مشکلات حافظهدیداری و شنیداری دانشآموزان ناتوان در یادگیری املا مؤثر است. پیشنهاد میشود از چندرسانهای دیکتهیار در آموزش دانشآموزان ناتوان در یادگیری املا استفاده شود و برای انواع دیگر ناتوانی یادگیری، چندرسانهای آموزشی تولید شود.
The purpose of this study is to produce Dicteyar Educational Multimedia Effectiveness on improving Dysgraphia students ‘Auditory and Visual Memory Problems in learninig spelling. An quasi-experimental research method and two-groups with pre-test and post-test research design are used. The statistical universe contain Dysgraphia students in the second grade of primary schools in Arak province during academic year of 1390-91. Among these students, 20 persons in experimental group and 19 persons in control group were randomly replaced. In 15 sessions, Students in experimental group were trained by Dicteyar and control group were trained by the traditional method. Revised Wexler Scale, clinical interviews and spelling test wrer used to identify these students in learning disabilities center. The academic achievement of spelling exam was used in order to collect data. analysing data, Wilcoxon and Mann Whitney U tests were used. The result has shown that the multimedia Dicteyar meaningfully improved Auditory and visual memory problems than traditional method(P<0/001). So, multimedia Dicteyar is more effective in improving Dysgraphia students ‘Auditory and visual memory problems . It is suggested that the multimedia educational dicteyar should be used in training Dysgraphia students and develop multimedia for other learning disability.
https://jep.atu.ac.ir/article_1068_e46ec9011dd6269f529be9ec62d452e6.pdf
چند رسانهای آموزشی
دیکتهیار
ناتوانی یادگیری املا
مشکلات حافظه دیداری
مشکلات حافظه شنیداری
Educational multimedia
Dicteyar
Dysgraphia
visual memory problems
Auditory memory problems
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
2014-12-22
10
34
44
66
1069
Research Paper
مدل درخواست بازخورد و تجدیدنظر در تصمیم بر اساس نگرش دانشجویان دکتری نسبت به بازخوردهای ارائه شده در مورد نوشتار و گروه علمی
PhD students’ attitude model about the feedback of academic
مرتضی طاهری
mtaheri56@gmail.com
1
جلیل یونسی
jalilyounesi@gmail.com
2
استادیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی
استادیار گروه سنجش و اندازهگیری دانشگاه علامه طباطبائی
این مطالعه با هدف آگاهی از ادراک و نگرش دانشجویان دکتری نسبت به ویژگیهای متفاوت بازخوردهایی که در مورد نگارش علمی دریافت میکنند و رابطه آن با ویژگیهای متفاوت بازخورد دهنده و چگونگی تجدید نظر آنها در تصمیمهایشان تحت تأثیر این عوامل و سایر عوامل مرتبط صورت گرفت. روش: بر مبنای طرح همبستگی و اجرای پرسشنامه، دادهها از 165 دانشجوی دکتری رشته روانشناسی و علوم تربیتی گردآوری شد. برای توصیف پاسخ شرکتکنندگان به هر یک از سؤالهای پرسشنامه، با استفاده از روشهای توصیفی دادهها تحلیل شد. در ادامه برای آزمون فرضیههای پژوهش و روابط بین متغیرهای انگیزههای نوشتار علمی، نگرش به برنامه و رشته، درخواست بازخورد، نگرش به بازخورد انتقادی، مهارت و دانش بازخورد دهنده، شخصیت و کمک بازخورد دهنده و تجدید نظر در تصمیمها، دادهها با استفاده از تحلیل مسیر تحلیل شد. نتایج: تحلیل مسیر ضمن مشخص کردن روابط بین متغیرهای دخیل در فرایند ارائه بازخورد به دانشجویان دکتری پیشایندهای مؤثر بر درخواست بازخورد و تجدید نظر در تصمیم را نشان میدهد. در پایان پیشنهادهایی برای بهبود فرایند بازخورد در دورة دکتری ارائه شده است.
Purpose: The purpose of this study is to obtain some information about PhD students’ perception and attitude toward the different characteristics of the feedbacks getting from the academic writing and its correlation with the different characteristics of the people who give feedback and the way their revise their decisions affected by these elements and other relative elements. Method: The data was collected from 165 Ph.D Psychology and education science students based on correlation design and performing questionnaire. The data was analyzed with the help of descriptive statistics to describe the answers of the participants. Then, the data was analyzed with the aid of the structural equation modeling for research hypothesis testing and obtaining correlation between academic writing motivation, major and program attitude, feedback request, critical feedback viewpoint, proficiency and knowledge of the person who gives feedback, personality and help of the person who gives feedback, revising the decision-externals and revising the decision-rationalizations. Findings: Structural equation modeling analysis indicates the correlation between the variables involving the process of presenting feedback to PhD students. Finally, some suggestions were proposed for the improvement of feedback process in PhD course.
https://jep.atu.ac.ir/article_1069_4de0b31c45724b0832f946b18558f551.pdf
دانشجویان دکتری
بازخورد
نوشتار علمی
نگرش
Ph.D students
feedback
academic writing
Perception
Attitude
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
2014-12-22
10
34
67
92
1070
Research Paper
کیفیت سنجی برنامههای درسی تحصیلات تکمیلی گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی
Quality Assessment of Post-Graduate Curriculum of the Department of Educational Management and Planning
رضا شکورزاده
reza.shakoorzadeh@yahoo.com
1
حسن ملکی
malaki_cu@yahoo.com
2
مهدی قصابی چورسی
mehdi_gassabi_chorsi@yahoo.com
3
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی
دانشیار برنامه ریزی درسی دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز
هدف پژوهش حاضر، کیفیتسنجی برنامههای درسی تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر: هدفهای برنامه درسی، محتوای برنامه درسی، راهبردهای یاددهی یادگیری و راهبردهای ارزیابی برنامه درسی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان و اساتید تحصیلات تکمیلی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی به تعداد 165 نفردانشجو و 53 نفراستاد در سال تحصیلی 92-93 میباشند؛ که با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه 114 نفر دانشجو و 46 نفر اعضای هیات علمی برآورد شدو از روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم در حیطه دانشجویان در سه گرایش مدیریت آموزشی، برنامه ریزی درسی و برنامه ریزی آموزشی در دو مقطع ارشد و دکترا استفاده شده که به ترتیب 40، 35 و 39 نفر نمونه را تشکیل میدهند. روش پژوهش توصیفی پیمایشی بوده است. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته شامل 68 گویه که روایی آن با استفاده از روایی محتوایی و صوری و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ 94/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از پرسشنامه از آزمون t تک نمونهای و مستقل استفاده شده است. یافتههای حاصل از پژوهش، در حیطه دانشجویان حاکی از آن است: هدفهای برنامه درسی، محتوای برنامه درسی، راهبردهای یاددهی یادگیری و راهبردهای ارزیابی برنامه درسی نتوانسته نیازها و انتظارات دانشجویان را برآورده نماید و در حیطه اساتید عناصر راهبرد اجرایی و راهبرد ارزیابی تا حدی توانسته نیازها و انتظارات اساتید را برآورده کند و عناصر هدف و محتوا نتوانسته نیازها و انتظارات اساتید را برآورده کند. همچنین بین ویژگیهای دموگرافیکی دانشجویان و اساتید تفاوت معنیداری وجود ندارد.
The aim of the present research is to assess the quality of the post-graduate curricula of Allameh Tabatabai’ University with an emphasis on the objectives, the content, teaching-learning strategies and the assessment strategies of the curricula. This was a descriptive-longitudinal study which had a statistical population of all post-graduate students and professors of the department of Psychology and Education Sciences in the academic year 2013-2014The 165 students and 53 teachers are.Morgan with a sample size of 114 students and 46 faculty members were estimated The sampling was carried out using the stratified proportional-to-size method. Content-face validity test was performed to ensure the validity of the questionnaire. The reliability of the questionnaire which consists of 68 questions was calculated to be 94% on a thirty-member group using Cronbach’s alpha coefficient. To analyze the results of the questionnaires, a one-sample, independent t-test was used. The findings of the present research, according to the components of the curriculum, show that for the students, the objectives, the content, and the assessment strategies of the curricula have fallen short of meeting their needs and expectations, and for the professors, operational strategy and assessment strategy were the two components that were, to some extent, effective in meeting their needs and expectations, but objective and content components failed to be so. In addition, there was no significant difference between the demographic features of the students and the professors.
https://jep.atu.ac.ir/article_1070_41a4b374c7b2c5c24bfbe59cb8e397e5.pdf
آموزش عالی
برنامه درسی
ارزیابی کیفیت
تحصیلات تکمیلی
Higher education
Curriculum
Quality Assessment
Post-graduate Education
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
2014-12-22
10
34
94
109
1071
Research Paper
تاثیر آموزش برنامه ی کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر تعلّل ورزی دانش آموزان
The Effect of Mindfulness-Based Stress Reduction Program Training on Students’ procrastination
علی شیخ الاسلامی
email:a_sheikholslamy@yahoo.com
1
فریبرز درتاج
f_dortaj@yahoo.com
2
علی دلاور
dr.delavarali@gmail.com
3
صغری ابراهیمی قوام
qavam.s2015@gmail.com
4
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی
دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی
استاد گروه سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبایی
دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی
هدف پژوهش حاضر عبارت است از بررسی تاثیر آموزش برنامهی کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی در کاهش تعلّلورزی دانشآموزان. روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعهی پژوهش ازکلّیهی دانشآموزان پسر مقطع پیشدانشگاهی شهر شهریار در سالتحصیلی 92-1391 تشکیل شده است که از بین آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، دانشآموزانی که نمرات تعلّلورزی بالایی داشتند (یک انحراف معیار بالاتر از میانگین گروه)، 30 نفر انتخاب و بهصورت تصادفی در گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15) جایگزین شدند. به گروه آزمایش، 8 جلسه برنامهی کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی آموزش داده شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی تعلّلورزی تاکمن استفاده شد. دادهها از طریق آزمون آماری کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که فرضیهی پژوهش مبنی بر تأثیر آموزش برنامهی کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر تعلّلورزی دانشآموزان مورد تأیید قرار گرفته است و دانشآموزان گروه آزمایش نسبت به دانشآموزان گروه کنترل در پسآزمون بهطور معناداری، تعلّلورزی کمتری داشتند. پس میتوان نتیجه گرفت که آموزش برنامهی کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی در کاهش تعلّلورزی دانشآموزان تأثیر معناداری دارد.
The purpose of this study was to investigate the effect of mindfulness-based stress reduction program training on procrastination of pre-university male students. The research method was experimental with pretest-posttest design with control group. The statistical population included all pre-university male students in shahryar city in the 2012-2013 academic year, that among them by using simple random sampling, 30 students with high score on procrastination questionnaire (one standard deviation above the mean group), were selected, and randomly assigned in experimental (15) and control (15) groups. The experimental group had 8 session of mindfulness-based stress reduction program training. Tuckman's procrastination questionnaire used to gather data. The data was analyzed by covariance statistical method. Findings indicated that the research hypothesis “ effect of mindfulness-based stress reduction program training on procrastination” had been proven, and students of experimental group in comparison with control group, in posttest had a significantly less procrastination. So, we can conclude that mindfulness-based stress reduction program training has a significant effect on reducing the procrastination of students.
https://jep.atu.ac.ir/article_1071_5d2ab0ba5ed73c05e54980b63dac54b4.pdf
ذهن آگاهی
برنامه ی کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی
تعلّل ورزی
دانش آموزان
Mindfulness
Mindfulness-based stress reduction program
Procrastination
students
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
2014-12-22
10
34
112
126
1072
Research Paper
تبیین گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان بر اساس دیدگاه معرفت شناختی آنان
Explanation of students’ critical thinking disposition according to their epistemological beliefs
حمیده پاک مهر
pakmehr_1388@yahoo.com
1
حسین کارشکی
karshki@gmail.com
2
دانش جوی دکتری برنامه درسی دانشگاه فردوسی مشهد
دانشیار فردوسی مشهد
با عنایت به اهمیت تمایل به تفکر انتقادی و بررسی عوامل تأثیرگذار بر آن، مطالعه حاضر با هدف بررسی و تبیین تأثیر دیدگاههای معرفت شناختی دانشجویان در گرایش به تفکر انتقادی آنان صورت گرفت. روش این تحقیق علی- مقایسه ای است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان حوزه علوم انسانی دانشگاه پیام نور واحد بافق بودند (460 نفر). تعداد 146 نفر از دانشجویان مذکور به روش طبقهای نسبی و از طریق فرمول حجم نمونه انتخاب و با استفاده از پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی ریکتس (2003) و باورهای معرفت شناختی شومر (1998) مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج مطالعه حاضر نشان داد 1- بین دو گروه از دانشجویان با باورهای معرفت شناختی پیچیده و خام در گزایش به تفکر انتقادی تفاوت معناداری وجود دارد.2- اکثر دانشجویان مورد بررسی از باورهای معرفت شناختی پیچیده برخوردار بودند. 3- گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان مورد بررسی در سطح مطلوبی قرار نداشت. با توجه به نتایج حاصل، تغییر باورهای خام به سمت باورهای پیچیده، میتواند در جهت تقویت تمایل به تفکر انتقادی و پیشبرد اهداف آموزش عالی موثر واقع گردد.
Considering the importance of critical thinking disposition and its’ the factors affecting, the present study was aimed to assess and explain the impact of students’ epistemological perspectives critical thinking disposition. This research method was causal-comparative. The statistic population consisted of all humanities students in Bafg PNU (460). 146 students were selected through stratified and sample size formula. They completed Ricketts’ critical thinking disposition (2003) and Schommer’ epistemological belief (1998) questionnaire’s. The findings showed that (1): There was significant difference between the two groups of students with complex and raw epistemological belief’s to critical thinking disposition .2- Most students were complex epistemological beliefs. 3. The students’ critical thinking disposition was not desirable. According to the results, change on the raw beliefs into complex beliefs, can be used to strengthen critical thinking and advanced the higher education goals.
https://jep.atu.ac.ir/article_1072_4300865dc1ef82f372a0f0fdb086d444.pdf
باورهای معرفت شناختی
گرایش به تفکر انتقادی
برنامه درسی
epistemological beliefs
Critical Thinking Disposition
Curriculum
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
2014-12-22
10
34
127
153
1073
Research Paper
ساخت و اعتباریابی ابزار سنجش "یادگیری به کمک همسالان" (PAL) دانشآموزان هنرستانی
Construction and Validation of Peer-Assisted learning Scale (PAL) forVocational High-School Students.
سیده ماهرخ موسوی
email:mahmousavi81@yahoo.com
1
مهناز اخوان تفتی
makhavan@alzahra.ac.ir
2
علیرضا کیامنش
drarkia@gmail.com
3
ملوک خادمی اشکذری
khademi@yahoo.com
4
دانشجوی دکترای رشته روانشناسی تربیتی دانشگاه الزهرا(نویسنده مسئول)
دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا
استاد دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه الزهرا
هدف این پژوهش ساخت و اعتباریابی پرسشنامه یادگیری به کمک همسالان بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان هنرستانهای شهر تهران در سال تحصیلی 92-1391 بود. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تعداد 979 نفر (519 دختر و 460 پسر)؛ در 19 هنرستان و 39 کلاس به پرسشنامه یادگیری به کمک همسالان پاسخ دادند. ضریب پایایی و همسانی درونی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 87/0 به دست آمد. برای بررسی روایی پرسشنامه از روایی محتوایی، روایی سازه و تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد و 3 عامل استخراج شد که در دخترها مجموعاً 81/44% و در پسرها 40/46% و در نمونه کل مجموعاً 56/45% از واریانس کل پرسشنامه را تبیین کردند. یافتهها نشان داد که این پرسشنامه قادر است 3 عامل آموزش به کمک همسالان، ارتباط با همسالان و احساس تعلق به گروه همسال را اندازهگیری کند؛ بنابراین این پرسشنامه میتواند برای سنجش یادگیری به کمک همسالان برای دانشآموزان دختر و پسر به طور جداگانه و نیز در نمونه کل به کار رود.
The purpose of this study was to construct and validate a questionnaire for peer -assisted learning. The population consisted of all students in vocational-training high schools in Tehran in the academic year 1391-92. Through the use of multistage cluster sampling, 979 students ( 519 girls and 460 boys ) in 19 vocation program and 39 classes responded to the peer -assisted learning questionnaire (r=0.87) . For the validity of the questionnaire, content validity, construct validity, and exploratory factor analysis were used. Three factors were extracted, which explained the total variance of the questionnaire for girls (44.81%), boys (46.40%), and the total sample (45.56%) respectively. Results showed that the questionnaire is capable of assessing three factors related to peer -assisted learning: peer-assisted instruction, peer relationships, and a sense of belonging to the peer group. This questionnaire can be used as a measure of peer -assisted learning in samples with regard to, or regardless of gender.
https://jep.atu.ac.ir/article_1073_37b4508296495817435177ceea00d4b3.pdf
پرسشنامه یادگیری به کمک همسالان
اعتباریابی
دانشآموزان هنرستانی
Peer -assisted learning questionnaire
Validation
vocational-training students
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
2014-12-22
10
34
151
174
1075
Research Paper
فردوسی، هفت بزم وآموزش مهارتهای اجتماعی «مقدمهای روان شناختی بر داستان هفت بزم شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی»
Ferdowsi, Haft Bazm & Social Skills Training
“Psychological Introduction to Haft Bazm Story in
Abolghasem Ferdowsi’s Shahnameh”
علیرضا مقدس
1
استادیار دانشگاه علامه طباطبائی
این پژوهش بر آن است که مقدمهای را بر داستان هفت بزم نگاشته و آن را به صورت مقالهای تحلیلی در اختیار پژوهشگران و مدرسان آموزش مهارتهای اجتماعی و سایر خوانندگان علاقمند قرار دهد. دکتر محمد یوسف محقق مالزیایی معتقد است، همان گونه که غربیها فلسفه، نجوم، طب و ریاضیات اسلامی را اروپایی یا غربی کردند، مسلمانان نیز میباید نظریههای ارتباطی را که اروپائیان در آنها پیشرفت کردهاند، اسلامی کرده و مورد استقاده قرار دهند(به نقل از بولتون ، ترجمه شاهولی 1380 ص4). بدون هیچ تردید بخش مهمی از این نظریههای ارتباطی که امروز غربیها ارائه میدهند، ریشه در متون ایرانی و اسلامی دارد. یک نمونه از آن، آموزشهای مهارتهای اجتماعی در داستان هفت بزم شاهنامه است که بخش کوچکی از اثر بزرگ فردوسی است و مقایسه و تلفیق آن با مطالعات و پژوهشهای علمی امروزی درباره مهارتهای اجتماعی و ارتباطی با هدف بومی سازی دارای مزایای بیشماری است، اول آن که از منابع عظیم مکتوب فرهنگی و ادبی کشور و مفاخر صاحب نام آن استفاده به جا و بهینه خواهد شد و نام آن بزرگان را زنده و آثار آنان را بیش از پیش مطرح و به آنان ارج دوباره می نهیم. و دیگر آن که کلام شیوا و دلنشین حکیم طوس قرنها است که در ذهن و زبان و ناخودآگاه جمعی همه ما ایرانیان حضور دائم داشته و یک آمادگی ذهنی برای پذیرش این گونه برنامهریزیهای آموزشی وجود دارد. با توجه به مقام و جایگاه فردوسی و احترام فراوان او نزد همه ایرانیان بدون هیچ تردید، پذیرش، تمرین، تکرار و اثر بخشی این آموزشها را با موفقیت بیشتری همراه خواهد کرد.
In today’s world, issues in life skills have come to enjoy a special position because if such issues are not dealt with seriously and efforts are not made toward enhancing the mental health of individuals in today’s industrial and galloping world, the psycho-social abilities of individuals would diminish, thus leading to mental fatigue and a rise in social injuries**. In the past recent decades, psychologists have emphasized that many disorders and injuries** arise from failure to control emotions, an individual’s incapability of encountering difficult situations, and unpreparedness to solve life problems. In line with such beliefs, psychologists have mobilized to prevent mental diseases and social abnormalities, provide life skills education, increase psycho-social abilities, and ultimately prevent behaviors injurious to health and well-being and enhance mental health in individuals (WHO 1996, cited by Ghaleh Asadi 2007). Hakim Abolghasem Ferdowsi paid special attention to such areas of education over a millennium ago and described them in the forms of thoughts and behaviors of different persons in his stories and poems. One of such stories is one entitled “Haft Bazm” (Seven Feasts). This story which Ferdowsi depicted in his masterpiece, the Shahnameh, is set in a sublime atmosphere and a splendid meeting and in the form of question and answer sessions. The atmosphere of the question and answer sessions and the questions raised by Ferdowsi in such sessions by quoting them from Bozorgmehr and other scholars and the way the Sassanid King and rest of the audience, who are all among the great thinkers of their era, approach the thoughts presented in the words of Bozorgmehr are all prominent examples of the requirements of social skills which is indicative of this great poet’s mastery of the knowledge of communication skills and his great social and spiritual intelligence.The present study seeks to provide an introduction to Haft Bazm and offer an analytical paper for researchers and instructors engaged in social skills and other interested readers. Dr. Mohamed Yousef of Malaysia believes that in the same way that the west Europeanized or westernized Islamic philosophy, astronomy, medicine and mathematics, the Muslims too must Islamize and use the communications theories in which Europeans have made good progress (citation from Bolton, Shahvali’s translation 2001, p 4).
https://jep.atu.ac.ir/article_1075_ae3e714c99a533048320a8f80b54b10c.pdf
فردوسی
شاهنامه
هفت بزم
بزرگ مهر
مهارتهای اجتماعی
Ferdowsi
Shahnameh
Seven parties
social skills
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
2014-12-22
10
34
175
206
1077
Research Paper
رابطه چرخۀ شبانهروزی با عملکرد تحصیلی در دانشآموزان دختر مقطع اول راهنمایی
The relationship between the circadian rhythms and academic performance of female students in sixth grade of school
اسماعیل سعدیپور
1
فاطمهسادات گرامی
2
دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
همه چیز در جهان حرکت موزون دارد. با نگاهی دقیق به دنیای اطراف پی میبریم که حیات و زندگی به شکل فعالیت دورهای با آهنگی منظم است. هدف این مقاله بررسی رابطه بین ریتمهای شبانهروزی دانشآموزان با عملکرد تحصیلی آنان است. روش این پژوهش میباشد. جامعه این تحقیق را دانشآموزان دختر اول راهنمایی منطقه 12 شهر تهران تشکیل میدهد که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای 70 نفر انتخاب شد. برای سنجش نوع ریتم شبانهروزی دانشآموزان اعم از نوع صبحگاهی و عصرگاهی از پرسشنامۀ هورن و استبرگ (1976) استفاده شد. عملکرد تحصیلی دانشآموزان نیزاز طریق آزمون دقّتسنج تولزپیرون، آزمون محاسبات ریاضی، تست حافظه بینایی (دیداری) و تست حافظۀکلامی (گفتاری) سنجیده شد. جهت مقایسهی ریتمهای شبانهروزی دانشآموزان (صبحکار و عصرکار) از آزمون t و به منظور مقایسهی رابطه ریتم شبانهروزی و نوبت ارزیابی در دانشآموزان از تجزیه و تحلیل واریانس (ANOVA) استفاده شد. نتایج نشان داد که بین نوع چرخه شبانه روزی و عملکرد تحصیلی شامل حافظه کلامی، عملکرد ریاضی و دقّت رابطه وجود دارد. لیکن با حافظه دیداری رابطه معناداری وجود ندارد. هم چنین بین عملکرد تحصیلی دانشآموزان صبحکار و عصرکار تفاوت معناداری وجود دارد؛ بنابراین، لازم است مدیران و متصدیان آموزشی به منظور بهینه کردن فرایندهای یادگیری و یاددهی وبرنامهریزی مفید از ساعات پربازده و کمبازده دانشآموزان اطلاع داشته باشند.
Everything in the world has a slow motion. Taking a look around, we find that life, in the form of periodic activity is orderly fashion. The purpose of this paper was to examine the relationship between circadian rhythms of the students and their academic performance.The research methods were correlation. The study population was formed of sixth grade school female students of Tehran 12th region using stratified random sampling method was adopted 70 persons.To assess the circadian rhythm of students of morning and evening time, Horne and ostberg questionnaire (1976) was used. Student’s academic performance was measured through toulouse pieron attention test, math test, a test of visual memory (visual) and verbal memory test (oral). To compare the circadian rhythms of students (morning and evening time) T-test is used and to compare the relationship between circadian rhythm and shifts in student’s assessment analysis of variance (ANOVA) was used. The results showed that there is a relationship between the type of circadian cycle and academic performance including verbal memory, mathematical performance and accuracy. But there was no significant(meaningful) relationship with visual memory. Also, there was a significant difference between the academic performance of students in the morning and evening time. Therefore, in order to optimize the processes of learning and teaching and useful planning, it is necessary directors and training officers be informed of high and low efficiency hours of students.
https://jep.atu.ac.ir/article_1077_6c2c96ef947539c2111afecbe511e520.pdf
ریتمهای زیستی
چرخه شبانهروزی
عملکرد تحصیلی
صبحکار و عصرکار
Biological rhythms
circadian cycle
Academic Performance
the morning and evening work type
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
2014-12-22
10
34
207
232
1074
Research Paper
ارائه الگوی روانشناختی شکوفایی انسان بر اساس نظریه زمینه ای: یک پژوهش کیفی
Providing the Psychological Model of Human Flourishing based on The Grounded Theory: A Qualitative Research
هانیه هژبریان
hojabrian1360@yahoo.com
1
ایمان ا... بیگدلی
ibigdeli@semnan.ac.ir
2
محمود نجفی
najafy2001ir@yahoo.com
3
علی محمد رضایی
rezaei_am@yahoo.com
4
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه سمنان
عضو هیأت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه سمنان
عضو هیآت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه سمنان
عضو هیأت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه سمنان
هدف از پژوهش حاضر، تعیین عوامل تشکیل دهنده و اثرگذار بر شکوفایی انسان در قالب یک الگوی پارادایمی بود. به منظور نیل به این هدف، با توجه به ویژگیهای خاص سازه شکوفایی، رویکرد پژوهش کیفی و روش نظریه زمینه ای به کار گرفته شد. شرکت کنندگان در پژوهش 36 نفر از روانشناسان متخصص در مباحثِ مرتبط با شکوفایی انسان بودند که با استفاده از پرسشنامه نیمه ساختاریافته مورد مصاحبه قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل اطلاعات بر اساس سه روش کدگذاری مورد استفاده در نظریه زمینه ای شامل کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام شد. یافتههای تحقیق نشان داد که سازه شکوفایی از سه مؤلفه اساسی پیشرفت/دستآورد، مشارکت اجتماعی و احساس رضایت/شادکامی تشکیل می شود. عوامل اثرگذار بر شکوفایی نیز شامل غایت نگری، انگیزه شکوفایی، شرایط اجتماعی- محیطی- فرهنگی، هیجان مثبت، روابط مثبت، ویژگی های شخصیتی (تجربه پذیری، مسئولیت پذیری) و شایستگی ها می باشد. برخی از این عوامل به عنوان متغیرهای علّی و برخی در نقش متغیرهای زمینه ای یا واسطه ای ظاهر می شوند. در صورت ترکیب و تعامل مناسب این عوامل شکوفایی انسان قابل تحقق خواهد بود. نتایج این پژوهش می تواند در تدوین برنامه های مداخله ای به منظور تسهیل و تسریع شکوفایی افراد مورد توجه قرار گیرد.
The aim of this study was to determine the constituent elements and affecting Factors of human flourishing in a paradigm model. In order to achieve this goal, due to special features of flourish construction, qualitative research approach and grounded theory method was used. Participants in the study were 36 expert psychologists who specialize in Topics related to human flourishing. They were interviewed using a semi-structured questionnaire. Data analysis was done based on three coding methods used in grounded theory consist of open coding, axial coding and selective coding. Findings indicated that human flourishing is formed of three essential components including achievement/ accomplishment, community involvement and a sense of satisfaction / happiness. Factors affecting flourish contain teleological thinking, flourish motivation, and social-environmental-cultural conditions, positive emotions, positive relationships, personality characteristics (openness, conscientiousness) and competencies. Some of these factors appear as causal variables and some of them are contextual or mediator variables. Provided the right combination and interaction of these factors, human flourishing can be achieved. The results of this study can be considered in formulating intervention programs to facilitate and accelerate flourish of people.
https://jep.atu.ac.ir/article_1074_d47b00e35c51b2b6d38e3685eebb00fc.pdf
شکوفایی انسان
الگوی پارادایمی
نظریه زمینه ای
human flourishing
paradigmatic model
Grounded Theory
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی تربیتی
2538-3183
2538-3191
2014-12-22
10
34
233
247
1076
Research Paper
بررسی رابطه بین درگیری تحصیلی و افت تحصیلی در دانشآموزان پسر و دختر سال اول دبیرستانهای شهر اصفهان (پیشبینی افت تحصیلی بر اساس درگیری تحصیلی)
Studying The relationship between Student academic engagement with dropout among high school students, male and female first year of isfahan province
عزت اله قدم پور
1
داود میرزایی فر
2
سعیده سبزیان
sabzian2008@yahoo.com
3
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه لرستان
دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی- دانشگاه بوعلی سینا همدان
دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی- دانشگاه لرستان
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین درگیری تحصیلی (شناختی، رفتاری و عاطفی) و افت تحصیلی در دانشآموزان پسر و دختر سال اول دبیرستانهای شهر اصفهان بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر و دختر سال اول دبیرستانهای شهر اصفهان در سال تحصیلی 91-1390 بود. نمونه آماری برابر با 360 نفر که به روش نمونهگیری تصادفی مرحلهای انتخاب گردید. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. دادههای مورد نیاز از طریق پرسشنامه محقق ساخته با درجهبندی لیکرت جمعآوری گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آماری مناسب در سطوح توصیفی و استنباطی استفاده شد. نتایج نشان داد بین ابعاد درگیری تحصیلی (شناختی، عاطفی و رفتاری) و افت تحصیلی رابطه منفی وجود دارد (01/0P<)، از طرفی دیگر، درگیری تحصیلی توان پیشبینی افت تحصیلی را دارد.
The purpose of this essay was to study The examination relationship between Student academic engagement (cognitive, affective and behavioral) with dropout among high school students, male and female first year of isfahan province. the Statistical population included male and female students in the 1390-91 academic year. Statistical sample was 360 persons, selected by Random sampling. Descriptive research method - and correlational data collected through the questionnaire with a Likert’s scale. analyzing data, Appropriate statistical tests to using descriptive and inferential levels. The results showed the dimensions of the academic engagement (cognitive, affective and behavioral) negatively related to academic failure, there was a negative correlation between them.
https://jep.atu.ac.ir/article_1076_edf425f28f0bc3a6228b9d9346d86001.pdf
درگیری تحصیلی
افت تحصیلی
دانشآموزان دبیرستانی
Academic engagement
dropout
High School Students