@article { author = {purhossein, reza and Ehsani, sahar and ensanimehr, narges and Nabizadeh, Reza}, title = {Investigating the relationship between the satisfaction of basic psychological needs and satisfaction with life: the mediating role of motivation and psychological capital}, journal = {Educational Psychology}, volume = {14}, number = {50}, pages = {71-87}, year = {2018}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2019.38898.2548}, abstract = {Abstract The purpose of this study was to investigate the relationship between basic psychological needs and life satisfaction as well as the mediating role of Achievement motivation and psychological capital. The method used in this study was correlational, the path analysis. To do this research, 201 male and female students (110 girls and 91 boys) from Tehran University were selected by available sampling method And responded to the Basic psychological needs, Life satisfaction, Achievement motivation, psychological capital. Data analysis was done using R software. The results showed that the designed model was well fited to the data. According to the findings of this study, the relationship between basic psychological needs and life satisfaction was positively and significantly evaluated. In addition to direct impact, basic psychological needs and life satisfaction through intermediate variables Achievement motivation and psychological capital also have an indirect relationship.In general, we can approve the positive role of these factors in process of life.}, keywords = {Basic psychological needs,Life Satisfaction,Achievement Motivation,psychological capital,students}, title_fa = {بررسی رابطه برآورده شدن نیاز های اساسی روانشناختی و رضایت از زندگی: نقش واسطه ای انگیزش پیشرفت و سرمایه های روانشناختی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط نیازهای اساسی روانشناختی با رضایت از زندگی هم چنین نقش واسطه ای انگیزش پیشرفت و سرمایه های روانشناختی انجام شد. روش مورد استفاده در این پژوهش همبستگی از نوع تحلیل مسیر بود. برای انجام این پژوهش 201 نفر از دانشجویان دختر و پسر (110 دختر و 91 پسر) دانشگاه تهران با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه های نیازهای اساسی روانشناختی گانیه، رضایت از زندگی دینر، انگیزش پیشرفت هرمنس، سرمایه های روانشناختی لوتانز پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش با استفاده از نرم افزارR انجام شد. نتایج نشان داد مدل این پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است. بنابر یافته های این پژوهش رابطه نیازهای اساسی روانشناختی ورضایت از زندگی مثبت و معنادار ارزیابی شد علاوه بر این تاثیر مستقیم، نیازهای اساسی روانشناختی و رضایت از زندگی از طریق متغیرهای واسطه ای انگیزش پیشرفت و سرمایه های روانشناختی نیز با هم ارتباط غیر مستقیمی دارند. در پایان میتوانیم بر اهمیت نقش مثبت این عوامل در روند زندگی صحه گذاشت.}, keywords_fa = {نیازهای اساسی روانشناختی,رضایت از زندگی,انگیزش پیشرفت,سرمایه روانشناختی,دانشجویان}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_9907.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_9907_acf54cc5dddea6947e3938bf59ebab59.pdf} }