@article { author = {Azimi, Dariush and Shariatmadar, Asiye and نعیمی, ابراهیم}, title = {The Effect of Hardiness Training on Academic Self_ Efficacy and Social Acceptance Students}, journal = {Educational Psychology}, volume = {14}, number = {48}, pages = {87-103}, year = {2018}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2018.16103.1562}, abstract = {The aim of this research was to study the effectiveness of hardiness training on academic self_efficacy and social acceptance students. The research method was quasi-experiment with pretest-post test and follow up test. The population of this study consisted of all secondary school male students of Parsabad city in 2015-2016 academic years. The research sample included 30 students and who selected cluster random sampling and based on input criteria placed in two groups: experimental and control. The instruments were Crowne-Marlowe social acceptance and Morgan-Jinks academic self-efficacy scale. Experimental group used hardiness training for 10 sessions but the control group did not receive any intervention. After finishing the teaining program, the post-test carried out on both groups. The results of univariate analysis of covariance revealed that social acceptance and academic self-efficacy scores in the experimental group was then further tests and Between the experimental and control groups in terms of social acceptance and self-study there was a significant difference(p<0/001). So, hardiness training on academic self_efficacy and social acceptance students has been effective.}, keywords = {Psychological hardiness,academic self-efficacy,social acceptance}, title_fa = {اثربخشی آموزش سرسختی روانشناختی بر خودکارآمدی تحصیلی و پذیرش اجتماعی دانش آموزان}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش سرسختی روان شناختی بر خودکارآمدی تحصیلی و پذیرش اجتماعی دانش آموزان انجام گرفت. طرح پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری همه دانش آموزان پسر دوره اول متوسطه شهر پارس آباد در سال تحصیلی 95-1394 و نمونه این پژوهش 30 نفر از دانش آموزان این جامعه بودند که به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و براساس ملاک ورودی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس پذیرش اجتماعی کراون-مارلو و مقیاس خودکارآمدی تحصیلی مورگان-جینکز استفاده شد. گروه آزمایش 10 جلسه 90 دقیقه ای آموزش مولفه های سرسختی روان شناختی را دریافت کردند اما گروه گواه مداخله ای دریافت نکرد. پس از اتمام برنامه آموزشی از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیره آشکار ساخت که میانگین نمرات پذیرش اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی گروه آزمایش در پس آزمون بیشتر بود و میان گروه آزمایش و گواه از لحاظ پذیرش اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد(001/0> p). بنابراین می توان نتیجه گرفت که آموزش مولفه های سرسختی روان شناختی بر پذیرش اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان موثر بوده است.}, keywords_fa = {سرسختی روانشناختی,خودکارآمدی تحصیلی,پذیرش اجتماعی}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_9334.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_9334_ba929bb442fadc0bad96d17376c9e33a.pdf} }