@article { author = {mohebbi, mina and Mirnasab, Mirmahmoud and Fathiazar, Eskandar and Hashemi, Touraj}, title = {Reducing Physical Bullying and Improving Social Competence in Students: From Functional Behavior Assessment to Developing Behavioral Intervention}, journal = {Educational Psychology}, volume = {13}, number = {46}, pages = {145-170}, year = {2017}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2018.8480}, abstract = {The present study aimed to identify the function of physical bullying behavior, develop and evaluate the effectiveness of multifaceted function-based intervention, and to compare antecedent and consequence- based interventions and replacement behavior training on the bullying behavior and social competence of bully students. The study subjects consisted of sixty bully students, fifteen pro-bully students and nine fifth-grade teachers, who were selected using the purposeful sampling, simple random sampling and screening procedures. Measurement instruments include the Participant Role Scale, Peer Nomination Form, Teacher Nomination Form, Illinois Bullying Scale, Self-report Scale for Social Competence, Motivation Assessment Scale and Problem Behavior Questionnaire. A pre-test/post-test and control group, semi-experimental design was used for the research. In this study, receiving sensory reinforcement was found to be the function or cause of bullying behavior in 45% of the bully subjects. The results of multivariate analysis of covariance revealed that reduced bullying behavior and improved social competence among the students are significantly associated with the multifaceted function-based behavioral intervention, but not alone with the antecedent- and consequence-based intervention and replacement behavior training. The results thus indicate the importance and the role that multifaceted function-based interventions have on reducing bullying behavior and improving the social competence of bully students, given the simultaneous change in antecedents, consequences and target behaviors. Limitations of research and implications for educational psychologists are discussed.}, keywords = {Functional Behavior Assessment,Social competence,Physical bullying,Function-based behavioral intervention}, title_fa = {کاهش قلدری جسمانی و بهبود شایستگی اجتماعی در دانش‌آموزان: از سنجش کنشی رفتار تا طراحی مداخله رفتاری}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر شناسایی کنش رفتار قلدری جسمانی، طراحی و ارزیابی اثربخشی مداخله چندجانبه کنش-محور و مقایسه مداخلات پیشایندمحور، پیامدمحور و آموزش رفتار جایگزین بر رفتار قلدری و شایستگی اجتماعی دانش‌آموزان قلدر بود. آزمودنی‌های پژوهش شامل 60 دانش‌آموز قلدر، 15 دانش‌آموز طرفدار قلدر و 9 معلم پایه پنجم ابتدائی بودند که با استفاده از روش‌ نمونه‌گیری هدفمند، نمونه‌گیری تصادفی ساده و روش غربالگری انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری پژوهش شامل مقیاس نقش مشارکت‌کنندگان، فرم نام‌گذاری همسالان، فرم نام‌گذاری معلمان، مقیاس قلدری ایلی‌نویز، مقیاس خود-گزارشی شایستگی اجتماعی، مقیاس سنجش انگیزش و پرسشنامه مشکلات رفتاری بود. یک طرح شبه آزمایشی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون، همراه با گروه کنترل در پژوهش استفاده شد. یافته پژوهش حاضر نشان داد که کنش یا علت رفتار قلدری 45 درصد از آزمودنی‌های قلدر، دریافت تقویت حسی است. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که مداخله چندجانبه کنش-محور بر کاهش رفتار قلدری و بهبود شایستگی اجتماعی دانش‌آموزان به­طور معنی‌داری اثربخش است. اما مداخلات پیشایندمحور، پیامدمحور و مداخله مربوط به رفتار جایگزین به‌تنهایی بر کاهش رفتار قلدری و بهبودی شایستگی اجتماعی دانش‌آموزان قلدر اثر معنی‌داری ندارند؛ بنابراین، نتایج بیانگر اهمیت و نقش مداخله چندجانبه کنش-محور با در نظر داشتن تغییر هم‌زمان پیشایندها، پیامدها و رفتار هدف بر کاهش قلدری و بهبود شایستگی اجتماعی دانش‌آموزان قلدر است. محدودیت‌ها و کاربردهای پژوهش برای روانشناسان تربیتی بحث شده است.}, keywords_fa = {سنجش کنشی رفتار,شایستگی اجتماعی,قلدری جسمانی,مداخله رفتاری کنش-محور}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_8480.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_8480_ab3d9637686d25bbb1706bdfe79d5d10.pdf} }