@article { author = {Vahedi, Shahram and Frajian, Fatemah and Hatami, Javad}, title = {Students’ Motivational Profiles and Academic Achievement in Mathematics from a Self-Determination Perspective}, journal = {Educational Psychology}, volume = {13}, number = {45}, pages = {97-119}, year = {2017}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2017.8146}, abstract = {The present study aimed at examining motivational profiles of Tabriz highschool students and testing whether the profile groups differed on academic achievement. Therefore, using a multistage cluster method, 781 subjects were selected, from which, 691 people were entered the analysis. They were assessed through the academic motivation scale questionnaire. Hierarchical cluster analysis method, ANOVA, and MANOVA were used to determine the optimal cluster structure of students. The results revealed that 4 profiles: a good quality motivation group (i.e., high autonomous, low controlled); a poor quality motivation group (i.e., low autonomous, high controlled); a low quantity motivation group (i.e., low autonomous, low controlled); and a high quantity motivation group (i.e., high autonomous, high controlled. At the end of the semester, the students in good quality motivation group showed better performance.}, keywords = {Autonomous motivation,Quality motivation,Mathematics,Self-Determination}, title_fa = {تحلیل نیمرخ انگیزشی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان در درس ریاضی بر اساس دیدگاه خود تعیین‌گری}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد فرد محور، نیمرخ‌های انگیزشی دانش‌آموزان سال اول دبیرستان و تفاوت نیمرخ گروه‌های مختلف را از نظر میزان پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی موردمطالعه قرار داد. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی – پیمایشی بود که از بین کلیه دانش‌آموزان دختر سال اول دبیرستان‌های ناحیه 1 شهرستان تبریز (12768) 718 نفر به روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب شدند. پرسشنامه خودتنظیمی تحصیلی به­منظور جمع آوری اطلاعات استفاده شد. داده­های به دست آمده با استفاده از روش تحلیل گروهی و تحلیل واریانس چندمتغیره و تحلیل واریانس یک راهه مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش چهار گروه از دانش‌آموزان: الف) گروه انگیزشی با کیفیت خوب (خودمختاری بالا- کنترل‌شده پایین)، ب) گروه انگیزشی با کیفیت ضعیف (خودمختاری پایین- کنترل‌شده بالا)، ج) گروه انگیزشی با کمیت بالا (خودمختاری بالا-کنترل‌شده بالا) و (د) گروه انگیزشی با کمیت پایین (خودمختاری پایین- کنترل‌شده پایین) را شناسایی کرد. علاوه بر این، نتایج نشان داد که دانش‌آموزان گروه «کیفیت خوب» در درس ریاضی نسبت به همسالان خود در سایر گروه‌ها عملکرد بهتری داشتند.}, keywords_fa = {انگیزش خودمختار,پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی,خودتعیین‌گری,کیفیت انگیزش}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_8146.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_8146_f646dff9f7cf3692d4253f9cf93fb538.pdf} }