@article { author = {Hajihoseinlou, Khadijeh and Khaleghkhah, Ali and Zahedbabolan, Adel and Moenikia, Mehdi}, title = {The Effect of Cooperative Learning with Achievement Groups on Self-Efficacy and Self-Concept of Student's Mathematics}, journal = {Educational Psychology}, volume = {13}, number = {43}, pages = {119-139}, year = {2017}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2017.7764}, abstract = {The purpose of the present study was to investigate the effect of cooperative learning on self-efficacy and self-concept of student's mathematics. Quasi-experimental method using pre- test and post- test with control group was established in this study. High school's first grade girls in Ardabil city was considered as the population of this study in 1393-1394 academic year. Sixty seven students from two classes of the same school had been selected by accessible sampling. Cooperative learning with Student Team's Achievement Division (STAD) and traditional lecturing method was used in experimental and control group respectively. Pre-test and post tests were applied before and after intervening variable. Data were collected using Middleton and Midgley's (1997) questionnaire of self-efficiency with reliability co efficiency of 0/87 and Marsh (1983) questionnaire of self-concept with reliability co efficiency of 0/89. Data were entered in SPSS software for both descriptive and inferential statistics. Mean and standard deviation were used as descriptive statistics and multi co-variance analysis were used for inferential statistics. There was significant difference of self-efficiency and self-concept of student's mathematics. The results of the present study showed cooperative learning with STAD in comparison with traditional methods of teaching have more influence in increasing self-efficiency and self- concept of student's mathematics.}, keywords = {Self-concept of mathematics,Self-efficiency of mathematics,Team's Achievement,Cooperative learning}, title_fa = {تأثیر یادگیری مشارکتی با گروه‌های پیشرفت بر خودکارآمدی و خودپنداره‌ی ریاضی دانش‌آموزان}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر یادگیری مشارکتی بر خودکارآمدی ریاضی و خودپنداره­ی ریاضی دانش­آموزان بود. این مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش­آزمون-پس­آزمون با گروه کنترل در بین جامعه دانش­آموزان دختر پایه­ی اول متوسطه­ی شهر اردبیل در سال تحصیلی 94-1393 انجام شد. 67 دانش­آموز از دو کلاس یک مدرسه با روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند که گروه آزمایش 34 نفر و گروه کنترل 33 نفر بودند. در گروه آزمایش از روش یادگیری مشارکتی با تقسیم­بندی دانش­آموزان به گروه­های پیشرفت و در گروه کنترل از روش سنتی سخنرانی استفاده شد. پیش­آزمون قبل از اعمال متغیر مداخله و پس­آزمون پس از اعمال آزمایشی انجام شد. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه­ی خودکارآمدی ریاضی میدلتون و میگلی (1997) با ضریب پایایی 87/0 و پرسشنامه­ی خودپنداره­ی ریاضی مارش (1983) با ضریب پایایی 89/0 استفاده شد. برای تحلیل داده­ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس چندمتغیره) به کمک نرم­افزار spss استفاده شد. یافته­ها نشان داد بین دو گروه ازلحاظ وجود متغیرهای خودکارآمدی ریاضی و خودپنداره­ی ریاضی دانش­آموزان تفاوت معنی­دار وجود دارد؛ به عبارتی نتایج پژوهش حاضر نشان داد یادگیری مشارکتی به روش تقسیم­بندی دانش­آموزان به گروه­های پیشرفت، بر خودکارآمدی ریاضی و خودپنداره­ی ریاضی دانش­آموزان تأثیر معنی­داری دارد.}, keywords_fa = {خودپنداره‌ی ریاضی,خودکارآمدی ریاضی,گروه‌های پیشرفت,یادگیری مشارکتی}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_7764.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_7764_3bf1c1f53a459aaf2d12decfa6f02843.pdf} }