@article { author = {kamari, aliabbas and Allahyari, Abbasali and Moradi, Alireza and Azadfalah, Parviz}, title = {Formulating & effectiveness of theoretical model of students’ lifestyle wellness in Iranian society (Case Study: Student University of Tehran University)}, journal = {Educational Psychology}, volume = {13}, number = {43}, pages = {1-33}, year = {2017}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2017.7759}, abstract = {The present research was conducted to formulate the effectiveness of the theoretical model of students’ lifestyle wellness in Iranian society. From this point, after analyzing experimental and theoretical backgrounds of the subject, the mixed methods and grounded theory research of Strauss & Corbin and researcher’s own made questionnaire are inductively formed. With regard to the provided strategy in the wellness model of student’s lifestyle namely life skills education, an educational package approach is designed within which the students’ lifestyle wellness could be upgraded in a course of 11 sessions and ultimately to be known as a means for uplifting their lifestyle qualities. For testing the effectiveness of the package, 40 students of Tehran University have been selected and tested through systematic sampling, dividing them into two separated control and experiment groups and then distributed among them a researcher made questionnaire evaluating their lifestyle situation. And then, an 11 life skills education session is executed for the experiment group. For testing the quantitative section of the research, there was an accumulative point to students’ lifestyle wellness and then it has been obvious that through analysis of covariance there is a meaningful difference between control and experiment group. So, provided model have an effective role in Iranian student’s lifestyle wellness.}, keywords = {Lifestyle wellness,Physiological,Spiritual,Psychological,Sociological factors,Life skills education}, title_fa = {تدوین و اثربخشی مدل نظری سالم‌زیستی سبک زندگی دانشجویان در جامعه ایرانی (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه تهران)}, abstract_fa = {پژوهش حاضر درصدد تدوین و اثربخشی مدل نظری سالم‌زیستی سبک زندگی دانشجویان در جامعه ایرانی بوده است. از این منظر پس از واکاوی سوابق نظری و تجربی مرتبط با موضوع تحقیق از روش تلفیقی کیفی با استفاده از روش «نظریه داده بنیاد» و طرح نظام‌مند اشتراوس و کوربین[1] و کمی با استفاده از ابزار پرسشنامه محقق­ساخته استفاده شده است. با توجه به راهبرد احصاء شده در مدل سالم­زیستی سبک زندگی دانشجویان یعنی آموزش مهارت‌های زندگی، بر مبنای این رویکرد، بسته‌ای آموزشی طراحی شد که به مدت یازده جلسه می‌توانست به سالم زیستی سبک زندگی دانشجویان کمک کرده و به بهبود کیفیت سبک زندگی آنان منجر شود. برای آزمون این بسته دست به آزمایشی زده شد که طی آن از 40 نفر از دانشجویان دانشگاه تهران که با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب شده بودند؛ استفاده شد و آنان به دو گروه 20 نفری کنترل و آزمایشی تقسیم شدند و به آنان، پرسشنامه‌ای محقق ساخته برای سنجش وضعیت سبک زندگی داده شد که به­عنوان پیش آزمون تلقی می‌شود، سپس برای گروه آزمایشی یازده جلسه آموزش مهارت‌های زندگی اجرا شد. برای آزمون فرضیه بخش کمّی پژوهش، با استفاده از نمرۀ کل سالم زیستی سبک زندگی دانشجویان و از طریق تحلیل کواریانس معلوم شد که بین دو گروه آزمایش و کنترل در میزان سالم زیستی سبک زندگی دانشجویان تفاوت معنادار وجود دارد؛ بنابراین مدل احصاء شده سالم زیستی سبک زندگی دانشجویان ایرانی از اثربخشی لازم برخوردار می‌باشد. [1]. Strauss & Corbin}, keywords_fa = {سالم زیستی سبک زندگی,عامل جسمانی,عامل معنوی,عامل روان‌شناختی,عامل اجتماعی}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_7759.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_7759_3deb1a832ef438b6166d6b511d8c00f5.pdf} }