@article { author = {Soliemani, Esmaiel and Sheikholeslami, Ali and Mousavi, Mahnaz}, title = {The Effectiveness of Emotional Intelligence Training on Social Competence and Emotional Regulation in Bullying Students}, journal = {Educational Psychology}, volume = {12}, number = {42}, pages = {103-128}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2016.7385}, abstract = {This study examined the effectiveness of emotional intelligence training on the social competence and emotional regulation of the bullying students. Research method was experimental with pretest-posttest control group. The study sample consisted of the bullying students that were selected in the school year 94-1393 with multi-stage cluster sampling from the population. To collect data, the Revised Bullying Olwis Scale, Social Competence Questionnaire and Emotional Regulation Scale were used. The experimental group received 8 sessions and during the meetings the control group was not given any training. Multivariate analysis of variance showed that there is a significant difference among bullying students in the experimental and control group in social competence and emotional regulation. In other words, there is a difference in the component average of social competence and emotional regulation in experimental group after learning social-cognitive problem solving. These results suggest that emotional intelligence training can modify social competence and emotional regulation in the bullying students.}, keywords = {Bullying,emotional intelligence,emotional regulation,Social competence}, title_fa = {اثربخشی هوش هیجانی بر کفایت اجتماعی و تنظیم هیجانی دانش آموزان زورگو (غیر منضبط)}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر کفایت اجتماعی و تنظیم هیجانی دانش آموزان زورگو بود. این پژوهش از نوع آزمایشی و با طرح پیش­آزمون، پس­آزمون با گروه کنترل وجامعه آماری پژوهش حاضر شامل دانش آموزان زورگو در سال تحصیلی 94-1393 بودند که به روش نمونه‌گیریخوشه‌ای چند مرحله‌ای‌ از میان جامعه آماری انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها از مقیاس تجدیدنظر شده زورگویی اولویوس، پرسشنامه کفایت اجتماعی و نسخه کوتاه پرسشنامه تنظیم هیجان استفاده گردید.گروه آزمایش در 8 جلسه تحت آموزش هوش هیجانی قرار گرفته و در طی این جلسات به گروه کنترل هیچ نوع آموزشی داده نشد.نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد بین دانش آموزان زورگو گروه آزمایش و گروه کنترل در کفایت اجتماعی و تنظیم هیجان تفاوت معناداری وجود دارد. به‌عبارت‌دیگر میانگین مؤلفه‌هایکفایت اجتماعی و تنظیم هیجان گروه آزمایش بعد از آموزش هوش هیجانی متفاوت است. این نتایج حاکی است که آموزش هوش هیجانی می­تواندکفایت اجتماعی و تنظیم هیجان دانش­آموزان زورگو را تعدیل نماید.}, keywords_fa = {تنظیم هیجان,زورگویی,کفایت اجتماعی,هوش هیجانی}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_7385.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_7385_0ff019eba0cf903d817388b8d4d1efa2.pdf} }