@article { author = {Kolaeinezhad, Jamalodin and Hassani, Kazem and Abdipour, Fouziyeh and Faramarzi, Sahra}, title = {Effectiveness of the Kurdish Auxiliary Reading Textbook on Improving Reading and Writing in the elementary First Grade Persian Book Named “Bekhanim and Benevisim” among Bilingual Children}, journal = {Educational Psychology}, volume = {12}, number = {41}, pages = {15-27}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2016.7017}, abstract = {This research aims to know Kurdish auxiliary schoolbook based upon combined method and its influence on reinforcing reading and writing in elementary first grade Persian book named “ Bekhanim and Benevisim” among bilingual children of Marivan in school year 1391-92. Certain test based on specifications, content- narrative table was performed to gain information and first-grade teachers and scholars were asked to survey test content in a systematic way evaluating its connection with content scope. Five teachers confirmed that test questions do reflect sufficiently content scope and the content had been extracted from schoolbooks themselves. The content was also validated by professors (consultant and guiding professor) after adjusting and its consistency had been determined 0.7 by Cronbach Alpha which shows that consistency is favorable after testing. Since there were more variables than a dependent one, a multivariate variance has been implemented to analyze. The results in this research showed that teaching Kurdish auxiliary schoolbook based on combined method between control and test groups in regard to reading in the first step, namely learning step of reading, writing in the step of handwriting, and writing in dictation phase is to the benefit of test group in general. Consequently, teaching Kurdish auxiliary schoolbook based upon combined method reinforces and strengthens reading and writing in first grade Persian book named “Bekhanim va Benevisim” of bilingual children.}, keywords = {Keywords: Reading and writing,Bilingual children,Teaching auxiliary school book}, title_fa = {اثربخشی کتاب کمک‌درسی خواندن کردی بر تقویت خواندن و نوشتن در کتاب فارسی (بخوانیم و بنویسیم) پایه اول ابتدایی در کودکان دوزبانه}, abstract_fa = {هدف پژوهش، شناخت میزان تأثیر کتاب کمک‌درسی خواندن کردی بر اساس روش آمیخته بر تقویت خواندن و نوشتن در کتاب فارسی بخوانیم و بنویسیم پایه اول ابتدایی در کودکان دو زبانه شهرستان مریوان در سال 1391-92 می‌باشد. جمع‌آوری اطلاعات از طریق اجرای آزمون محقق ساخته بر اساس جدول مشخصات، روایی محتوایی و از معلمان پایه اول و متخصصان که محتوای آزمون را به‌طور نظام‌مند بازبینی و ارتباط آن را در حیطه محتوایی ارزیابی نمودند مورد تأیید قرار گرفت. پایایی آن بر اساس آلفای کرونباخ 7/0 تعیین شد که نشان‌دهنده‌ی پایایی مطلوبی است. روش پژوهش نیمه آزمایشی و برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها چون بیش از یک متغیر وابسته وجود داشت از واریانس چند متغیره استفاده‌شده است. نتایج در این پژوهش نشان داد که آموزش کتاب کمک‌درسی خواندن کردی بر اساس روش آمیخته در دو گروه کنترل و آزمایش از نظر خواندن در مرحله نخستین مرحله­ی فراگیری خواندن و نوشتن و در مؤلفه‌های دست خط و نوشتن در املاء به نفع گروه آزمایش است. درنتیجه آموزش کتاب کمک‌درسی خواندن کردی بر اساس روش آمیخته باعث تقویت خواندن و نوشتن در کتاب فارسی بخوانیم و بنویسیم پایه اول کودکان دو زبانه می‌شود.}, keywords_fa = {واژگان کلیدی: خواندن و نوشتن – کودکان دو زبانه – آموزش کتاب کمک‌درسی}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_7017.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_7017_41e9453e95980cb9a39922625e7bfd81.pdf} }