@article { author = {motamedi, abdolah and shahandeh, maryam}, title = {The effect of attention, processing level and learning style on explicit and implicit memories}, journal = {Educational Psychology}, volume = {7}, number = {22}, pages = {43-64}, year = {2011}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2012.6056}, abstract = {ackground: explicit and implicit memories are two types of long-term memory which have an important role in our daily life and cognitive activities. Here, the effect of attention, processing level and learning style on these two memories are in consideration. Objective: The aim of this study was to investigate the effect of attention, processing level and learning style on explicit and implicit memories. Method: The research population comprised 200 university students at Science, Engineering and Human sciences faculties of Ahwaz University. This study was an experimental research which conducted in four stages. At first stage, participants were divided into four groups by taking Learning Style Inventory. At Second stage, The participants were shown a task contain of 20 frequent words, At third stage, participant on Focused or Divided Attention and Shallow or Deep levels of processing situations completed the Recognition Test of Explicit memory. At fourth stage, they completed Word-fragment Completion Test of Implicit Memory. Results: Results showed that the highest score of explicit memory belong to Focused attention on deep level of processing situation of Divergent learning styles. The lowest score of explicit memory belong to Divided attention on shallow level of processing situation of accommodate learning styles. The attention and level of processing had no effect on functions of implicit memory and were different on learning styles, but the explicit memory had lowest scores on divided attention and shallow level of processing. Conclusion: These results suggest some considerations regarding the impacts of attention, processing level and learning style in explicit and implicit memories which will be discussed in this article.}, keywords = {attention,processing level,learning style,explicit memory,implicit memory}, title_fa = {اثر توجه، سطوح پردازش و سبک های یادگیری بر حافظه آشکار و ناآشکار}, abstract_fa = {هدف از این تحقیق بررسی اثر توجه، سطوح پردازش و سبک های یادگیری بر حافظه آشکار و ناآشکار بود. به این منظور 200 دانشجوی مقطع کارشناسی دانشکده فنی و مهندسی و علوم انسانی دانشگاه پیام نور مرکز اهواز با روش نمونه گیری تصادفی براساس لیست اسامی دانشجویان هر رشته/ گرایش انتخاب شدند. این پژوهش نوعی مطالعه تجربی به روش طرح مربع بودن بود. که اجرای آن طی چهار مرحله به صورت انفرادی اجرا شد. در مرحله اول آزمودنی ها با استفاده از پرسشنامه سبک های یادگیری به چهار گروه تقسیم شدند. در مرحله دوم، برنامه رایانه ای مشتمل بر 20 واژه پر بسامد نشان داده شد و سپس در مرحله سوم گروه آزمودنی ها در شرایط توجه متمرکز یا تقسیم شده و پردازش سطحی یا معنایی، آزمون بازشناسی برای سنجش حافظه آشکار انجام شد و در مرحله چهارم نیز آزمون تکمیل کردن ریشه کلمات برای سنجش حافظه ناآشکار را تکمیل نمودند. نتایج بدست آمده نشان داد که: بالاترین عملکرد حافظه آشکار مربوط به توجه متمرکز در سطح پردازش معنایی سبک یادگیری واگرا است و کمترین عملکرد حافظۀ آشکار در گروه توجه تقسیم شده در سطح پردازش سطحی سبک یادگیری انطباق یابنده است. برخلاف حافظۀ آشکار، عملکرد حافظۀ ناآشکار از توجه و سطوح پردازش تأثیر نپذیرفته است و در سبک های مختلف متفاوت می باشد و این در حالی است که حافظۀ آشکار در شرایط توجه تقسیم شده و پردازش سطحی به کمترین میزان می رسد.}, keywords_fa = {توجه,سطوح پردازش,سبک های یادگیری,حافظه آشکار,حافظه ناآشکار}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_6056.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_6056_7ef624c19d672865b823f2b07b4d8af1.pdf} }