@article { author = {Akbarpour Zangalani, Mohammad Bagher and Zare, Hossein and Ekrami, Mahmood and Maleki, Hamid}, title = {The Relationship between Educational Social Structures, Socio-Economic Status and Cultural Capital of Family with Academic Engagement and Academic Achievement of Traditional and Distance Education Students}, journal = {Educational Psychology}, volume = {12}, number = {40}, pages = {69-104}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2016.5525}, abstract = {The purpose of this research was to investigate the contribution of socio - economic status, cultural capital of family and educational social structure variables in predicting academic engagement and academic achievement between distance education students and traditional education and also studying existing differences between students of these two groups. The research method was correlational. Participants were 700 undergraduate students in the academic year 92-93 which was selected using Morgan schedule and cluster random sampling. Data gathering tools were student's performance score and questionnaire .Pearson correlation, independent t-test and multiple regressions were applied for analyzing of data. The results indicate that although SEM status and cultural capital were effective in predicting academic engagement and academic achievement of each group; however, a great deal of distance educational student assessment was explained by these variables. Regarding traditional students, in addition to essential role of cultural capital of family, authors of this article observed, outstanding role of some other social structure dimensions of education such as teachers and students academic support to each other on traditional students educational outcome. Other results of this research showed considerable difference between distance and traditional students in many variables that were investigated in this research and preference of traditional students on distance students except in cognitive engagements.}, keywords = {Educational social structures,Socio-economic ststus,cultural capital,Academic engagement,Academic Achievement}, title_fa = {ارتباط ساختار اجتماعی آموزش، وضعیت اقتصادی–اجتماعی و سرمایه فرهنگی خانواده با درگیری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان آموزش از دور و حضوری}, abstract_fa = {هدف از این پژوهش بررسی سهم وضعیت اقتصادی- اجتماعی، سرمایه فرهنگی خانوده و ساختار اجتماعی آموزش در پیش­بینی درگیری­تحصیلی و پیشرفت­تحصیلی دانشجویان آموزش از دور و حضوری و تفاوت‌های موجود در این زمینه بود. روش پژوهش همبستگی بود. آزمودنی­ها نیز شامل 700 دانشجوی کارشناسی در سال تحصیلی 93-92 بودندکه بر اساس جدول مورگان و با روش نمونه گیری خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها فرم اعلام معدل تحصیلی و پرسشنامه بود. برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و آزمون t مستقل استفاده شد. یافته­های تحقیق نشان داد که وضعیت اقتصادی - اجتماعی و سرمایه فرهنگی خانواده علیرغم اینکه در پیش بینی درگیری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی هر دوگروه از دانشجویان مؤثر بود با این حال بخش اعظم نتایج تربیتی دانشجویان آموزش از دور بیشتر با این متغیرها تبیین می­شود. درارتباط با دانشجویان حضوری نیز علاوه بر نقش سرمایه فرهنگی، نویسندگان این مقاله شاهد حضور برجسته برخی ابعاد ساختار اجتماعی آموزش از جمله حمایت­های تحصیلی اساتید و دانشجویان برروی نتایج تحصیلی بودند. یافته دیگر این تحقیق وجود تفاوت­های معنادار در بین دانشجویان آموزش از دور و حضوری دراغلب متغیرهای مورد بررسی و برتری دانشجویان اخیر بردانشجویان آموزش از دور به جزء درگیری شناختی بود.}, keywords_fa = {ساختاراجتماعی‌آموزش,سرمایه فرهنگی,وضعیت اقتصادی- اجتماعی,درگیری تحصیلی,پیشرفت تحصیلی}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_5525.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_5525_e84c162e992b37424ea8c9ee856ce2c3.pdf} }