@article { author = {Rezaei (PhD), Akbar}, title = {Relationship between Kolb's learning modes and Honey and Mumford's learning styles with students’ age and academic performance}, journal = {Educational Psychology}, volume = {6}, number = {18}, pages = {1-20}, year = {2010}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {}, abstract = {Abstract he purpose of the present research was to investigate the relationship between students' learning modes and styles with age and academic performance. 439 (299 female and 140 male) students of humanities and basic sciences in Tabriz Payame Noor University were randomly selected using multi-stage cluster sampling. Honey and Mumford's learning styles questionnaire and Kolb’s learning styles inventory were used to evaluate students’ learning modes and styles. The gathered data were analyzed and the results showed that: (1) among Kolb's learning styles, only abstract conceptualization has a positive and meaningful correlation with students' academic performance. (2) none of Honey and Mumford's learning styles had meaningful relation with students’ academic performance. (3) negative and meaningful correlation was observed between activist learning styles and reflector and theorist ones. (4) there is a positive and meaningful correlation between age and theorist and pragmatist learning styles and negative and meaningful correlation between it and activist learning style. (5) age has a positive and meaningful correlation with abstract conceptualization and active experimentation, as well as academic performance. (6) concrete experience has a positive and meaningful relationship with activist learning style, whereas it has negative and meaningful relation with reflector, theorist and pragmatist learning styles. These results will be discussed in more details in this paper.}, keywords = {Kolb's learning modes,Honey and Mumford's learning styles age,Academic Performance,students}, title_fa = {رابطه شیوه‏های یادگیری کلب و سبک‏های یادگیری هانی و مامفورد با سن و عملکرد تحصیلی دانشجویان}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین شیوه‏ها و سبک‏های یادگیری دانشجویان با‏سن و عملکرد تحصیلی بود. بدین منظور تعداد ‏439 نفر (299 دختر و 140 پسر) از دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز تبریز با استفاده از روش نمونه‏گیری خوشه‏ای چند مرحله‏ای به شیوة تصادفی انتخاب شد. برای سنجش شیوه‏ها و سبک‏های یادگیری دانشجویان از پرسشنامه سبک‏های یادگیری هانی و مامفورد و سیاهه سبک‏های یادگیری کلب استفاده شد. داده‌های جمع‌آوری شده در این پژوهش با استفاده از آزمون ضریب همبستگی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که: (1) از بین شیوه‏های یادگیری کلب فقط مفهوم‏سازی انتزاعی با عملکرد تحصیلی دانشجویان رابطه مثبت و معنی‏داری دارد. (2) هیچ‏کدام از سبک‏های یادگیری هانی و مامفورد با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام نور رابطه معنی‏داری نداشتند. (3) بین سبک‏های یادگیری فعال با سبک‏های یادگیری متفکر و نظریه‏پرداز رابطه منفی و معنی‏دار ولی بین سبک‏های یادگیری متفکر با نظریه‏پرداز ‏و عمل‏گرا رابطه مثبت و معنی‏داری وجود داشت. (4) بین سن با سبک‏های یادگیری نظریه‏پرداز و عمل‏گرا رابطه مثبت و معنی‏داری ولی بین سن و سبک یادگیری فعال رابطه منفی و معنی‏دار وجود داشت. (5) بین سن و مفهوم‏سازی انتزاعی و آزمایشگری فعال رابطه مثبت و معنی‏داری وجود داشت. (6) تجربه عینی با سبک یادگیری فعال رابطه مثبت و معنی‏داری نشان داد ولی با سبک‏های یادگیری متفکر، نظریه‏پرداز و عمل‏گرا رابطه منفی و معنی‏داری نشان داد. ضریب همبستگی شیوه یادگیری مشاهده تأملی تنها با سبک یادگیری فعال بصورت منفی معنی‏دار بود. مفهوم‏سازی انتزاعی برخلاف تجربه عینی با سبک یادگیری فعال رابطه منفی و معنی‏دار ولی با بقیه سبک‏های یادگیری از قبیل متفکر، نظریه‏پرداز و عمل‏گرا رابطه مثبت و معنی‏داری نشان داد. آزمایشگری فعال با سبک یادگیری فعال رابطه منفی معنی‏دار ولی با سبک یادگیری عمل‏گرا رابطه مثبت و معنی‏دار داشته است. در این مقاله ضمن ارائه نتایج،کاربردها و محدودیت‏های آن نیز بحث شده است.}, keywords_fa = {سبک‏های یادگیری,کلب,هانی و مامفورد,سن,عملکرد تحصیلی,دانشجویان}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_2288.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_2288_858e2d1780347bb3d934a62d88fe71a5.pdf} }