@article { author = {Yaghobi (PhD), Aboulghasem and Alizadeh (PhD), Hamid and Moradi Amin (MA), Farzaneh}, title = {A comparative study on mental health, academic achievement and educational functioning in students with and without attention deficit hyperactivity disorder (ADHD)}, journal = {Educational Psychology}, volume = {6}, number = {16}, pages = {145-168}, year = {2010}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {}, abstract = {Abstract his study compares mental health, academic achievement, and educational functioning in students with and without attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). In this descriptive study sixty 1st grade students (30 with and 30 without ADHD) were recruited from guidance schools in Hamedan. Mental Health Inventory and Academic Achievement Inventory were utilized for collecting the data. Data analysis revealed a significant difference between the two groups. Accordingly, we can suggest that students with ADHD have a poorer condition in these three variables. On this base, we stress on the related psychological service for students with ADHD. Clinical implications have been discussed.}, keywords = {Attention Deficit Hyperactivity Disorder,ADHD,Mental Health,Academic Achievement,educational functioning}, title_fa = {مقایسه میزان سلامت روان، انگیزه پیشرفت و عملکرد تحصیلی در دانش‏آموزان دارای اختلال نارسایی‏توجه/بیش‏فعالی و دانش‏آموزان عادی}, abstract_fa = {پـژوهش‏حاضـر بــا هدف مطالعـه مقایسه میزان سلامـت‏ روان، انگیـزه پیشرفت و عملکـرد‏ تحصیلی در دانش‏آموزان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش‏فعالی و دانش‏آموزان عادی پایه ‏اول‏راهنمایی انجام شده‏است. در این پژوهش نمونه ای با حجم 60 دانش‏آموز با روش نمونه‏گیری خوشه‏ای چند مرحلـه‏ای انتخاب از بین دانش‏آموزان پایه اول راهنمایی در همدان انتخاب‏شدند. ابزار پژوهش را پرسشنامه‏ سلامت ‏روان و پرسشنامه انگیزه پیشرفـت تشکیل داده ‏است. نتـایج این پژوهش ‏نشـان ‏داد میزان سلامـت‏ روان دانـش‏آمـوزان دارای اختلال ‏نارسایی توجه/بیش‏فعالی کمتر‏از دانـش‏آمـوزان عـادی است. همچنین انگیـزه پیشرفـت دانـش‏آموزان دارای اختلال نارسایـی توجه/بیش فعـالی پایین تر از دانش‏آموزان عادی است. افزون بــر ایـن، عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی نیز پاییـن‏تر از دانش‏آمـوزان عـادی است. این تحقیق نشان می‏دهد که سلامـت روان، انگیزه پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانش‏آموزان دارای اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی در مقطع اول راهنمایی پایین‏تر از دانش‏آموزان عادی است. بر‏همین‏اساس، استفاده از خدمات روان‏شناختی به منظور کمک به انگیزه پیشرفت و سلامت روان برای این کودکان مورد تأکید است.}, keywords_fa = {اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی,سلامت روان,انگیزه پیشرفت,عملکرد تحصیلی}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_2280.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_2280_66398add8627306b511ee5f487cd08a3.pdf} }