@article { author = {Eskandari (PhD), Hossain and Noroozi (PhD), Daryoush}, title = {Mnemonics in teaching of English words}, journal = {Educational Psychology}, volume = {6}, number = {16}, pages = {79-104}, year = {2010}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {}, abstract = {owadays almost one seventh of people all over the world speak in “English” and numerous of the rest, learn it as a second or foreign language. Teaching and learning of this language is very important from political, social, cultural, scientific and international point of view. So, English as a subject has been embedded in curriculum of many formal educational systems. Teaching English in the formal educational system of Iran is started from guidance school and continued until pre-university. Word learning has an important role in foreign language learning process, because most of differences among languages refer to their word domain and many of them as Persian and English have very similarities in grammar domain. Learners to learn words for a long time may use many strategies that rehearsal (or rote memorization) seems to be the most prevalent of them. But, research has shown that this strategy is not so effective. Hence, researchers have examined more effective strategies such as mnemonic devices, for example keyword and mental imagery that effectiveness of them has been proved many times in different countries. The aim of this research is to examine the effectiveness of these two strategies in learning and retention of meaning of the English words in comparison to rote memorization among Guidance school pupils.}, keywords = {Learning,Retention,English words,Cognitive strategies,Memory,mnemonic devices,keyword,mental imagery,rote memorization}, title_fa = {یادیارها در تدریس کلمات انگلیسی}, abstract_fa = {امروزه حدود یک هفتم مردم دنیا به زبان انگلیسی سخن می‌گویند و شمار زیادی آن را به عنوان زبان دوم یا زبان خارجی می‌آموزند. این زبان امروزه به عنوان یک زبان بین المللی، از لحاظ علمی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. از این‏رو بسیاری از نظام‌های آموزش رسمی، آموزش این زبان را در برنامه درسی خود گنجانده‌اند. در نظام رسمی آموزش ایران، آموزش زبان انگلیسی از سال اول راهنمایی آغاز شده و تا پایان دورة پیش دانشگاهی ادامه می‏یابد. در فرایند یادگیری زبان‌های خارجی، یادگیری لغت از جایگاه مهمی برخوردار است؛ چراکه تفاوت زبان‌ها با یکدیگر بیشتر به حوزة لغت مربوط می‌شود؛ و بسیاری از زبان‌ها از جمله زبان فارسی و انگلیسی در قسمت دستور زبان دارای اشتراکات فراوانی هستند. فراگیران زبان برای بخاطر سپاری درازمدت معانی لغات انگلیسی، ممکن است از راهبردهای متنوعی استفاده کنند که احتمالاً رایج‏ترین آن تکرار ساده است. اما این راهبرد «در دسترس» نمی‌تواند همواره اثربخش باشد، لذا باید به دنبال راهبردهای دیگر- و احتمالاً اثربخش‌تر- نیز بود. از جملة این راهبردها می‌توان به تکنیک‏های یادیار، از جمله «کلمه کلید» و «تصویرسازی ذهنی» اشاره کرد که بکارگیری آن برای یادگیری لغات زبان‌های خارجی در دیگر نقاط دنیا به کرات مورد تأیید قرار گرفته است. پژوهش حاضر تأثیر این دو راهبرد را در یادگیری و یادداری کلمات انگلیسی در مقایسه با روش سنتی تکرار، از سوی دانش‌آموزان فارسی‌ زبان مورد بررسی قرار داده است. در این پژوهش سه گروه از دانش‌آموزان سوم راهنمایی به‌ شیوه تصادفی مرحله‌ای انتخاب شده و از آنها خواسته شد که مجموعه‌ای از کلمات انگلیسی و معانی آنها را با سه شیوه متفاوت تصویرسازی ذهنی، کلمه کلید و تکرار ساده به خاطر بسپارند. تجزیه و تحلیل نتایج پس‌آزمون‌های مربوط به یادگیری و یادداری نشان داد که روش کلمه‌ کلید در هر دو مورد نسبت به دو روش دیگر در سطح معناداری مؤثرتر عمل می‌کند. نتایج همچنین تفاوت معناداری را بین روش تکرار و روش تصویرسازی در یادگیری و یادداری معانی کلمات انگلیسی نشان نداد.}, keywords_fa = {یادگیری,یادداری,لغات زبان انگلیسی,یادیار,کلمه کلید (کلیدواژه),تصویر سازی ‌ذهنی,تکرار سنتی}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_2270.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_2270_fe49fce36ff0e548494c6af79195d54d.pdf} }