@article { author = {Razavi (MA), Seyed Abbas and Malek (PhD), Hassan and Abbaspour (PhD), Abbas and Ebrehimi Qavam (PhD), Sogra}, title = {An investigation of current status of political education in elementary curriculum: a qualitative study}, journal = {Educational Psychology}, volume = {6}, number = {16}, pages = {20-66}, year = {2010}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {}, abstract = {Abstract he purpose of the present research was to studycurrent status of political education  in formal elementary curriculum. The method used was descriptive-analytical. The main research techniques were qualitative content analysis and document review. So, textbooks and curriculum framework of social studies, Persian language and Islamic education were used in analysis process. The results show that the current status of political education in the elementary curriculum is not desirable. Most of objectives are addressed cognitive and affective domain, while less attention has been paid to political skills or psycho-motor domain. Other findings revealed that content of political education have failed to provide a good opportunity for political education in elementary schools based on religious democracy theory. Although proposed teaching and evaluation methods and techniques appear to be optimal, however due to the weakness and shortcomings of educational content, cannot be affective. And finally between the mentioned curricula from the perspective of political education there is no coordination.}, keywords = {curriculum planning,political education,Religious Democracy,elementary curriculum}, title_fa = {بررسی تربیت سیاسی در برنامه درسی رسمی دوره ابتدایی}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف بررسی وضعیت تربیت سیاسی در برنامه درسی فعلی یا رسمی دوره ابتدایی انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی است که برای انجام آن از تحلیل محتوای کیفی و سندکاوی استفاده شده است. بدین منظور راهنمای برنامه درسی تعلیمات اجتماعی، فارسی و تعلیم و تربیت‏اسلامی (هدیه‌های آسمان) مورد بررسی قرار گرفته و کتاب‏های مربوطه به صورت عمدتاً کیفی تحلیل و نقادی شده است. نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان می‏دهد که وضعیت تربیت سیاسی در برنامه درسی دوره ابتدایی چندان مطلوب نیست. اهداف مربوطه بیشتر ناظر بر بعد شناختی و عاطفی است و بعد رفتاری یا مهارتی مورد غفلت واقع شده است. محتوای برنامه‌ درسی نیز نتوانسته است فرصت مناسبی برای تربیت سیاسی کودکان مبتنی بر اندیشه مردم سالاری دینی فراهم آورد و نیاز به بازنگری اساسی و جدی دارد. گرچه روش‏های آموزش و ارزشیابی پیشنهادی به نظر یادگیرنده محور و فعال هستند، لیکن با توجه به کاستی و ضعف محتوای‏آموزشی نمی‌تواند چندان مؤثر باشد. از سوی دیگر به نظر می‏رسد بین برنامه‏درسی تعلیمات‏اجتماعی، فارسی و هدیه‏های‏آسمانی از منظر تربیت‏سیاسی‏هماهنگی وجود ندارد.}, keywords_fa = {برنامه‌ریزی درسی,تربیت سیاسی,مردم‌سالاری دینی,دوره ابتدایی}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_2268.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_2268_9f1bfb70d2d26cfee7c2f7a3517ae2f2.pdf} }