@article { author = {Khorramabadi(PhD), Yadollah and Delavar(PhD), Ali}, title = {Investigating the effects of alternativeassessment methods (performance and portfolio) on pre-university students' attitude and academic achievement in Khorramabad city}, journal = {Educational Psychology}, volume = {5}, number = {15}, pages = {88-109}, year = {2009}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {}, abstract = {This research investigated the effect of component alternative assessment methods (performance and portfolio) onpre-university students' attitude and academic achievement in Khorramabad city.40male students were selected by cluster sampling.The School Attitude Assessment Survey-Revised (SAAS-R),chemic academic achievement test, chemic performance test and portfolio were used for gathering data. Data were analyzed by MANCOVA and ANCOVA. Results indicated that, students whose performances were assessed   with alternative assessment did better in academic achievement on psychomotor and cognitive domains than those assessed with traditional methods. They had also more positive attitude than other ones toward school. }, keywords = {Alternative assessment,Academic Achievement,Portfolio,Performance test,Attitude. Traditional assessment}, title_fa = {تأثیر ترکیبی روش‏های سنجش جایگزین(عملکردی و کارپوشه) بر نگرش و پیشرفت تحصیلی دانش‏آموزان پیش دانشگاهی رشته علوم تجربی در درس شیمی شهرستان خرم آباد}, abstract_fa = {پژوهش حاضر تأثیر ترکیبی بکارگیری روش‌های مختلف سنجش جایگزین (عملکردی و کارپوشه) بر نگرش و پیشرفت تحصیلی دانش‏آموزان را مورد بررسی قرار داد. نمونه پژوهش را 40 دانش‌آموز پسر پیش دانشگاهی در رشتة علوم تجربی منطقه 2 خرم‌آباد تشکیل دادند که در دو کلاس متفاوت به‏صورت ‏تصادفی‏خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزارهای اندازه‏گیری مورد استفاده در این پژوهش عبارت بود از: 1- پرسشنامه تجدیدنظر شده سنجش نگرش نسبت به مدرسه (SAAS-R)، 2- آزمون پیشرفت تحصیلی شیمی، 3- آزمون‌های عملکردی شیمی، 4-کارپوشه. برای تحلیل داده‌ها از روش‌های‌آماری تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA)،و تحلیل کوواریانس یک متغیری (ANCOVA) استفاده شد. نتایج نشان داد دانش‌آموزانی که عملکردشان با استفاده از روش‌های سنجش جایگزین مورد‏آزمون قرار‏ می‌گیرند در‏مقایسه با‏دانش‌آموزانی‏که عملکردشان با روش‌های سنتی اندازه‏گیری‏ می‌شوند: 1- نگرش مثبت‏تری نسبت به مدرسه دارند، 2- به پیشرفت تحصیلی بالاتری در حیطة روانی- حرکتی و شناختی دست می‌یابند.  }, keywords_fa = {سنجش جایگزین,سنجش سنتی,نگرش,پیشرفت تحصیلی,کارپوشه,آزمون‏های عملکردی}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_2226.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_2226_bfa886f4eabd0135c59c7c615ecaec04.pdf} }