@article { author = {badri, rahim and bayrami, mansur and dabiri, Solmaz}, title = {Prediction Model of Academic Satisfaction and Achievement via Two-Dimensional Perfectionism and Achievement Goals in high school students}, journal = {Educational Psychology}, volume = {10}, number = {33}, pages = {21-46}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {}, abstract = {Background: Students’ academic satisfaction and achievement as indicators of academic adjustment are important concepts in education, and important factors apart from cognitive abilities have considerable role on them. Aim: The purpose of present research was to study relation between two-dimensional perfectionism and achievement goals with academic satisfaction and achievement in form of a proposed model. Method: In this purpose, 319 students (140 boys and 179 girls) were selected by multi-stage cluster sampling among primary and secondary high school in region five of Tehran. They answered to Achievement Goal Orientation Questionnaire, Students’ Life Satisfaction Scale, and Child and Adolescent Perfectionism Scale. Data were analyzed by path analysis by using AMOS software. Result: The results showed that dimensions of perfectionism directly and indirectly affect on academic satisfaction and achievement. Also, achievement goals are effective on academic satisfaction and achievement as a mediator variable. Conclusion: Particular pattern of beliefs and motivation, the egocentric perfectionism and mastery goal orientation Causes academic satisfaction.}, keywords = {Academic Satisfaction,Academic Achievement,achievement goals,Two-Dimensional Perfectionism}, title_fa = {مدل پیش‌بینی رضایت و پیشرفت تحصیلی از طریق کمال‌گرایی دو بعدی و اهداف پیشرفت در دانش‌آموزان مقطع دبیرستان}, abstract_fa = {زمینه: پیشرفت و رضایت تحصیلی دانش­آموزان که به عنوان دو شاخص سازگاری تحصیلی هم درنظر گرفته می شوند از جمله مسائل مهم در تعلیم و تربیت هستند و عوامل مهمی به جز توانش­های شناختی در آن­ها نقش دارند. هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه کمال­گرایی دوبعدی و اهداف پیشرفت با رضایت و پیشرفت تحصیلی در قالب یک مدل پیشنهادی است. روش: بدین منظور، نمونه ای مشتمل بر 319 نفر دانش آموز ( شامل 140 نفر پسر و 179نفر دختر)  به روش خوشه­ای چندمرحله ای از میان دانش آموزان مقطع اول و دوم دبیرستان آموزش و پرورش منطقه پنج شهر تهران انتخاب شده و به پرسشنامه جهت­گیری هدف پیشرفت، مقیاس چند وجهی رضایت از زندگی دانش آموزان، و مقیاس کمال گرایی کودک و نوجوان  پاسخ دادند. داده های پژوهش با استفاده از روش های آماری تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته های پژوهش: نتایج نشان داد که ابعاد کمال­گرایی به صورت مستقیم و غیرمستقیم  بر رضایت و پیشرفت تحصیلی اثرگذار است. اهداف پیشرفت نیز به عنوان متغیر واسطه ای بر رضایت و پیشرفت تحصیلی اثرگذار است. بحث: الگویی خاصی از باورها و انگیزش، یعنی کمال گرایی خودمدار و اهداف تبحری موجب پیشرفت و رضایت تحصیلی دانش آموزان می شود.}, keywords_fa = {رضایت تحصیلی,پیشرفت تحصیلی,کمال‌گرایی دوبعدی,اهداف پیشرفت}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_163.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_163_c293bf1a2af58dddeecd2bf5e265ef79.pdf} }