@article { author = {Shokouhi amirabadi, Leila and Delavar, Ali and Abbasi, Lotfollah and kooshk, Shirin}, title = {Designing a value model in students based on the Fundamental Reform Document of Education}, journal = {Educational Psychology}, volume = {18}, number = {66}, pages = {29-54}, year = {2022}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2021.60227.3328}, abstract = {The present study aimed to identify and develop a value model in students based on the ‎Fundamental Reform Document of Education.‎ This research was based on the approach of a combination of exploratory researchers, ‎in ‎two parts: qualitative (Thematic analysis) and quantitative (based on ‎survey ‎method). In the qualitative part of the statistical community includes first and second hand sources, ‎upstream documents, the Fundamental Reform Document of Education, as well as in the interview ‎section, the statistical community, consisting of 29 specialists and experts in education and psychology, ‎which Targeted snowball sampling method was selected. In the quantitative part, the statistical ‎population includes high school students (second year) in Tehran in the academic year of 1398-‎‎1399. In this study, their number was 249,946, which is 417 people to ‎complete the multi-stage cluster ‎sampling method. Total of 396 questionnaires were completed and used in the analysis.‎ Analysis of qualitative part data by MAXQDA and Excel software and quantitative part to fit ‎conceptual model with field data by partial least squares method using SmartPLS-3 and SPSS-23 ‎software done.‎ The results of the qualitative section were identified to identify 3 dimensions (Islamic ‎values, moral values, identity) and 18 components. The results showed that the findings of the ‎quantitative section confirm the data of the qualitative section.}, keywords = {value,Fundamental Reform Document of Education,Student}, title_fa = {طراحی الگوی ارزش در دانش آموزان بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش}, abstract_fa = {هدف این پژوهش، طراحی الگوی ارزش در دانش آموزان بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. این پژوهش مبتنی بر رویکرد پژوهش‌های ترکیبی از نوع اکتشافی بوده و داده‌های مورد نیاز در دو بخش کیفی (بر اساس تحلیل مضمون ) و کمی (بر پایه روش پیمایشی) گردآوری شد. در بخش کیفی جامعه آماری شامل منابع دست اول و دوم، اسناد بالادستی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش،‏ همچنین در بخش مصاحبه، جامعه آماری، متشکل از 29 نفر از متخصصان و صاحب نظران در خصوص آموزش و ‏پرورش و روانشناسی است، که به روش نمونه‌گیری هدفمند ( گلوله برفی) انتخاب شدند . در بخش کمی نیز جامعه آماری شامل دانش‌آموزان مقطع دبیرستان (دوره دوم) شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 است که در این پژوهش تعداد آن‌ها ‏‏249746 نفر بود که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای تعداد 417 نفر به‌ منظور تکمیل پرسشنامه‌های پژوهش انتخاب شدند و در مجموع تعداد 396 پرسشنامه تکمیل و در تحلیل مورد استفاده قرار گرفت. به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها در بخش کمی، از پرسشنامه محقق ساخته بر مبنای یافته‌های بخش کیفی استفاده شده است. تجزیه‌وتحلیل داده‌های بخش کیفی، به وسیله نرم افزار MAXQDA و Excel و بخش کمی، به منظور برازش مدل مفهومی با داده‌های میدانی از روش حداقل مربعات جزیی و به کمک نرم‌افزار 3-‏SmartPLS‏ و 23-SPSS انجام شد. نتایج بخش کیفی منجر به شناسایی 3 بعد (ارزش‌های اسلامی، ارزش‌های اخلاقی، هویت) و 18 مؤلفه شد. نتیجه کلی حاصل از پژوهش بیانگر آن بود که یافته‌های بخش کمی مؤید بخش کیفی است.}, keywords_fa = {ارزش,سند تحول بنیادین آموزش و پرورش,دانش آموز}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_15443.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_15443_f694631a5ecd10bba61dc57c01dfa4e1.pdf} }