@article { author = {najarian, نجاریان and vahedi, shahram}, title = {The Relationship of Grit, Psychological Hardiness, and Resilience with Academic Engagement: a Model for Path Analysis}, journal = {Educational Psychology}, volume = {18}, number = {66}, pages = {169-192}, year = {2022}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2022.61818.3391}, abstract = {This research attempted to define the role of grit, psychological hardiness, and resilience in academic engagement. Among a statistical society, 242 students were selected as a sample by a simple random sampling method. To collect data, using online social media, 5-question grit questionnaire (Dakourth, 2007), Norwegian version for the modified scale of hardiness (Hystad, Eid, Johnsen, Laberg & Thomas Bartone, 2010), resilience questionnaire (Johnsen, 2013), and academic engagement questionnaire (Rio, 2013) were employed. Obtained data of sample were analyzed by using the statistical softwares Spss &Amos and by path analysis. The results showed that Academic engagement was predicted directly by grit, psychological hardiness and resilience; According to the findings academic engagement was predicted indirectly, on the path of resilience, by grit. psychological hardiness through the mediating role of grit has also a indirect and meaningful effect on the Academic engagement .The results of the research were not confirmed indirectly on the path from psychological hardiness to academic involvement. The results indicated that 16% of academic engagement was explained, through grit, psychological hardiness, and resilience. Also, the variables for grit and hardiness explained 28% of academic engagement by resilience.}, keywords = {Resilience,Grit,student Psychological Hardiness,Academic engagement}, title_fa = {رابطه ثبات‌قدم، سرسختی روان‌شناختی و تاب‌آوری با درگیری تحصیلی دانشجویان: ارائه مدل تحلیل مسیر}, abstract_fa = {هدف از انجام این پژوهش تعیین نقش ثبات قدم، سرسختی روان‌شناختی و تاب‌آوری بر درگیری تحصیلی دانشجویان بود. از جامعه آماری، 242 نفر دانشجو به ‌عنوان نمونه با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات که یا استفاده از رسانه‌های اجتماعی و به‌صورت آنلاین انجام شد، از پرسش‌نامه 5 عاملی ثبات‌قدم (داکورث،2007)، مقیاس اصلاح‌شده سرسختی نسخه نروژی (هیستد، اید، جانسون، لابرگ و توماس جانسون،2010)، پرسش‌نامه تاب‌آوری (جانسون و همکاران، 2013) و درگیری تحصیلی (ریو، 2013) استفاده شد. داده‌های به دست آمده از نمونه با استفاده از نرم افزارهای آماری SPSS و Amos و به روش تحلیل مسیر مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که درگیری تحصیلی دانشجویان به‌صورت مستقیم توسط ثبات قدم، سرسختی روانشناختی و تاب‌آوری پیش‌بینی می‌شود. مطابق با یافته‌ها درگیری تحصیلی به‌صورت غیرمستقیم و از مسیر تاب‌آوری، توسط ثبات قدم پیش‌بینی می-شود. همچنین سرسختی روانشناختی از طریق نقش واسطه‌ایی ثبات‌قدم بر درگیری تحصیلی دارای اثر غیرمستقیم و معنادار بود. نتایج پژوهش در مسیر سرسختی به درگیری تحصیلی توسط تاب‌آوری به‌صورت غیرمستقیم تأیید نشد. نتایج بیانگر آن است که 16% از درگیری تحصیلی دانشجویان از طریق ثبات‌قدم، سرسختی روان‌شناختی و تاب‌آوری تبیین می‌شود. همچنین 28% از درگیری تحصیلی را متغیرهای ثبات‌قدم و سرسختی توسط تاب‌آوری تبیین می‌کنند.}, keywords_fa = {تاب‌آوری,ثبات‌قدم,دانشجویان,درگیری تحصیلی,سرسختی روان‌شناختی}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_14504.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_14504_8e2b474ff4201be088994d9966f98acc.pdf} }