@article { author = {bagherian far, mostafa and nasr esfahani, ahmad reza and Ahanchian, Mohamad Reza}, title = {Identification Desirable Indices for Teaching and Learning Activities Regarding the Humanity Courses for Universities and the Extent of Attention Them}, journal = {Educational Psychology}, volume = {17}, number = {60}, pages = {327-366}, year = {2021}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2022.53744.3069}, abstract = {The present study is aimed towards identification the indices of desirable teaching and learning activities in regard with the Humanity Courses for universities and the extent to which these indices are attention. In the present study, exploratory mixed-methods research was used. For the qualitative section, we underwent quasi-structured interviews with 20 distinguished and qualified experts and faculty members of universities having their expertise in teaching and learning activities design. Also, 360 of the students of universities comprised the quantitative statistical population. In the quantitative section, a descriptive-survey method was employed. This number of participants was selected using multistage cluster sampling method. To examine the reliability of interview questions and questionnaires, we recruited formal and content reliability. And, we used Cronbach's alpha coefficients to evaluate the validity of our questionnaires. We also employed descriptive and inferential statistics to wage on analyzing the data. The results indicated that the interviewees outlined 10 indices as the salient indices of teaching and learning activities. The quantitative data also indicated that the range and degree of implementing and corresponding to the indices of teaching and learning activities seem to be less than desirable. Therefore, it necessarily requires far more significant attention.}, keywords = {Higher education,teaching and learning activities,the Humanity Courses in universities}, title_fa = {شناسایی شاخص های مطلوب برای فعالیت های یاددهی و یادگیری دروس رشته های علوم انسانی دانشگاه ها و میزان توجه به آنها}, abstract_fa = {پژوهش حاضر باهدف شناسایی شاخص‌های مطلوب برای فعالیت‌های یاددهی و یادگیری دروس رشته‌های علوم انسانی دانشگاه‌ها و میزان توجه به آن‌ها انجام شد. در پژوهش حاضر، از طرح ترکیبی و از نوع اکتشافی متوالی استفاده شد. در بخش کیفی با 20 نفر از متخصصان و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های کشور که در حوزه فعالیت‌های یاددهی و یادگیری صاحب نظرهستند، مصاحبه نیمه ساختاریافته به عمل آمد. جامعه آماری بخش کمی دانشجویان دانشگاه‌ها بودند که به روش خوشه‌ای چندمرحله‌ای، تعداد 360 نفر انتخاب شدند. در بخش کمی، از روش توصیفی – پیمایشی بهره گرفته شده است. داده‌های پژوهش از طریق مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته جمع‌آوری شد. برای تعیین روایی سؤال‌های مصاحبه و پرسشنامه از روایی صوری و محتوایی و برای برآورد پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. برای تحلیل داده‌های پژوهش در بخش کیفی از مقوله‌بندی باز و در بخش کمی از آمار توصیفی و استنباطی بهره گرفته شد. نتایج پژوهش نشان داد ده شاخص از منظر مصاحبه‌شوندگان مهم‌ترین شاخص‌های فعالیت‌های یاددهی و یادگیری بودند. یافته‌های کمی نشان داد میانگین عمل به شاخص‌های فعالیت‌های یاددهی و یادگیری در دروس رشته‌های علوم انسانی دانشگاه‌ها نامطلوب بوده و نیاز به توجه بیشتری دارد.واژه‌های کلیدی: فعالیت یاددهی و یادگیری، رشته‌های علوم انسانی دانشگاه‌ها.}, keywords_fa = {آموزش عالی,فعالیت یاددهی و یادگیری,رشته‌های علوم انسانی دانشگاه‌ها}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_14116.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_14116_4a83401be841ce2fc4dfa78b6afaf1ca.pdf} }