@article { author = {Reyhani, Mohammad Bagher and Derakhshan, Meraj and Shafei, Maryam and Alizadeh, Mohsen and Zarei, Roghayeh}, title = {Intelligence believes and academic engagement: Mediating role of social cognition}, journal = {Educational Psychology}, volume = {17}, number = {60}, pages = {249-270}, year = {2021}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2018.20257.1721}, abstract = {AbstractThe aim of this study was to investigate the mediating role of social cognition in the relationship between intelligence believes and academic engagement. The method of present study was descriptive and correlational research. The statistical population comprised all students in Shiraz city in the 95-96 school year, of which, 300 (174 girls and 126 boys) samples were selected by cluster sampling. Data were gathered by social cognition questionnaire, academic engagement questionnaire and intelligence believe questionnaire. The methods used for analyzing was Pearson correlation and path analysis. The results of the correlation matrix showed that there is a significant correlation between all variables of this study, which includes of social cognition, academic engagement and intelligence believe in the p < .0/01.increase intelligence had a direct influence on The vigor and dedication dimensions. Inherent intelligences had no significant relationship whit research’s variables. Following analysis revealed the significant mediating role of social cognition in the relationship between intelligence believe and academic engagement. In general, it can be concluded that the social cognition and intelligence believe are two of the most important factors for investigating the academic engagement.}, keywords = {social Cognition,Academic engagement,intelligence believe}, title_fa = {باور‌های هوشی و اشتیاق تحصیلی: نقش واسطه‌گر شناخت اجتماعی}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه‌گر شناخت اجتماعی در ارتباط میان باور‌های هوشی و اشتیاق تحصیلی بود. روش پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی و طرح همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانشجویان دانشگاه های شهر شیراز در سال تحصیلی 95-96 تشکیل می‌دادند که از این میان تعداد 300 نفر (174 دختر و 126 پسر) به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های شناخت اجتماعی، اشتیاق تحصیلی و باور‌های هوشی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌های ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج جدول ماتریس همبستگی نشان داد که بین تمام متغیرهای پژوهش حاضر که شامل ابعاد شناخت اجتماعی، اشتیاق تحصیلی و باور‌های هوشی بود همبستگی معناداری در سطح 01/0 P<وجود دارد. باور افزایشی هوش دارای اثرات مستقیم بر ابعاد انرژی و شیفتگی تحصیلی می‌باشد. باور ذاتی هوش بر هیچ کدام از متغیرهای پژوهش تاثیر معناداری نداشت. در ادامه نتایج تحلیل مسیر حاکی از معناداری نقش واسطه‌ای شناخت اجتماعی در رابطۀ میان باور‌های هوشی و اشتیاق تحصیلی بود. به طور کلی می‌توان نتیجه گرفت که شناخت اجتماعی و باور‌های هوشی دو مورد از عوامل اصلی برای بررسی اشتیاق تحصیلی می‌باشد.}, keywords_fa = {شناخت اجتماعی,اشتیاق تحصیلی,باور‌های هوشی}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_14113.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_14113_0b5fa5fd97c2745ff177160930e34a50.pdf} }