@article { author = {Rezaei, Saeed}, title = {The Effect of Emotion Reading Training based on Social Cognition on the Emotional Functions of Children with Autism Disorder}, journal = {Educational Psychology}, volume = {16}, number = {56}, pages = {57-74}, year = {2020}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2020.52800.3019}, abstract = {Emotional impairment are an obvious feature of most autistic people. The inability to mind reading is the sum of problems in understanding own and others' moods and emotions, as well as a defect in emotional functioning. The aim of this study was to design emotional reading training to improve the skills of diagnosing, interpreting and applying the emotional states of high-function autistic children. Method: The present study is experimental type, with pre-test, post-test design, and follow-up with control group. The statistical population of this study includes all students with autism, high function, centers, especially autism in Tehran. Of the total target population, 16 high-performance autistic boys who had the criteria to enter the experiment were selected as available samples and randomly assigned to two experimental (8) and control (8) groups.  The mind-reading training program was implemented in 14 consecutive training sessions at the April 2 Rehabilitation Center for the experimental group. The computer excitability test was used to assess emotional ability, and the data collected were analyzed using analysis of variance and repeated measurements. Findings: The results showed that the mind-reading training program significantly improved and enhanced emotional functions in the experimental group. Conclusion: Due to the effectiveness of the mind reading program on the emotional functions of autistic people, it is recommended as an intervention method for use in autism rehabilitation centers.}, keywords = {mind reading,emotional functioning,autistic children}, title_fa = {اثربخشی برنامه توانبخشی هیجانی با رویکرد شناخت اجتماعی، بر کارکردهای عاطفی هیجانی دانش آموزان اتیستیک}, abstract_fa = {مشکل هیجانی از ویژگی­های آشکار اغلب افراد اتیستیک محسوب می­شوند. ناتوانی هیجان خوانی مجموع مشکلاتی در درک حالات و عواطف خود و دیگری و نیز نقص در کارکرد هیجانی است. تحقیق حاضر با هدف طراحی آموزش هیجان خوانی به منظور بهبود مهارت‌های تشخیص، تفسیر و کاربست حالات هیجانی کودکان اتیستیک با عملکرد بالا انجام شده است. تحقیق حاضر از نوع آزمایشی، با طرح پیش آزمون، پس‌آزمون، پیگیری همراه با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانش­آموزان با اختلال اتیسم عملکرد بالا، مدارس ­ویژه اتیسم شهر تهران است. از بین کل جامعه هدف، تعداد ۱۶ پسر اتیستیک با عملکرد بالا، که دارای ملاک‌های ورود به آزمایش بودند، به صورت نمونه در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش(۸ نفر) و کنترل (۸ نفر) جایگزین شدند. برنامه آموزش ذهن خوانی در ۱۴جلسه آموزشی متوالی در مرکز توانبخشی دوم آوریل، برای گروه آزمایش اجرا شد. از آزمون هیجان خوانی رایانه­ای برای بررسی توانایی هیجانی استفاده شد و داده‌های گردآوری شده با استفاده از تحلیل واریانس و و اندازه گیری مکرر تحلیل شدند. نتایج نشان داد که برنامه آموزش ذهن­خوانی بطور معنی­داری (درسطح۱./. p <) باعث بهبود و تقویت کارکردهای هیجانی در گروه آزمایش شد. باتوجه به اثربخشی برنامه ذهن خوانی بر کارکردهای هیجانی افراد اتیستیک، به عنوان یک روش مداخله ای برای استفاده در مراکز توانبخشی اتیسم پیشنهاد می­شود.}, keywords_fa = {هیجان,کارکرد هیجانی,دانش اموز اتیستیک}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_11944.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_11944_ade17f65109b7ac586caf54b01d18501.pdf} }