@article { author = {Moosavi, Seydeh Mahrokh and Akhavan Tafti, Mahnaz and Kiamanesh, Ali Reza and Khademi Ashkezar, Molok}, title = {Construction and Validation of Peer-Assisted learning Scale (PAL) forVocational High-School Students.}, journal = {Educational Psychology}, volume = {10}, number = {34}, pages = {127-153}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to construct and validate a questionnaire for peer -assisted learning. The population consisted of all students in vocational-training high schools in Tehran in the academic year 1391-92. Through the use of multistage cluster sampling, 979 students ( 519 girls and 460 boys ) in 19 vocation program and 39 classes responded to the peer -assisted learning questionnaire (r=0.87) . For the validity of the questionnaire, content validity, construct validity, and exploratory factor analysis were used. Three factors were extracted, which explained the total variance of the questionnaire for girls (44.81%), boys (46.40%), and the total sample (45.56%) respectively. Results showed that the questionnaire is capable of assessing three factors related to peer -assisted learning:  peer-assisted instruction, peer relationships, and a sense of belonging to the peer group. This questionnaire can be used as a measure of peer -assisted learning in samples with regard to, or regardless of gender.}, keywords = {Peer -assisted learning questionnaire,Validation,vocational-training students}, title_fa = {ساخت و اعتباریابی ابزار سنجش "یادگیری به کمک همسالان" (PAL) دانش‌آموزان هنرستانی}, abstract_fa = {هدف این پژوهش ساخت و اعتباریابی پرسش‌نامه یادگیری به کمک همسالان بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان هنرستان‌های شهر تهران در سال تحصیلی 92-1391 بود. با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای تعداد 979 نفر (519 دختر و 460 پسر)؛ در 19 هنرستان و 39 کلاس به پرسش‌نامه یادگیری به کمک همسالان پاسخ دادند. ضریب پایایی و همسانی درونی پرسش‌نامه با استفاده از آلفای کرونباخ 87/0 به دست آمد. برای بررسی روایی پرسش‌نامه از روایی محتوایی، روایی سازه و تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد و 3 عامل استخراج شد که در دخترها مجموعاً 81/44% و در پسرها 40/46% و در نمونه کل مجموعاً 56/45% از واریانس کل پرسش‌نامه را تبیین کردند. یافته‌ها نشان داد که این پرسش‌نامه قادر است 3 عامل آموزش به کمک همسالان، ارتباط با همسالان و احساس تعلق به گروه همسال را اندازه‌گیری کند؛ بنابراین این پرسش‌نامه می‌تواند برای سنجش یادگیری به کمک همسالان برای دانش‌آموزان دختر و پسر به طور جداگانه و نیز در نمونه کل به کار رود.}, keywords_fa = {پرسش‌نامه یادگیری به کمک همسالان,اعتباریابی,دانش‌آموزان هنرستانی}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_1073.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_1073_37b4508296495817435177ceea00d4b3.pdf} }