@article { author = {golmahammadian, mohsen and rashidi, alireza and parvaneh, azar}, title = {Effectiveness of Training based on Acceptance and Commitment on cognitive emotion regulation and beliefs efficacy in the Female students}, journal = {Educational Psychology}, volume = {14}, number = {47}, pages = {1-23}, year = {2018}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2018.22533.1831}, abstract = {The aim of Present study was the effectiveness of Training based on Acceptance and Commitment on cognitive emotion regulation and beliefs efficacy in the Female students. Study type was semi-experimental with pretest-posttest control group and the Follow up test. The study population consisted of all female undergraduate students of Razi University in the academic year 95-96. Of the population, 30 students were chosen according to Inclusion and exclusion criteria And with cluster sampling method assigned into tow experimental and control groups (each group n=15). The experimental group received 8 sessions Training based on Acceptance and Commitment weekly (each session 90 minute duration). The Instruments included cognitive emotion regulation questionnaire (CERQ (and self-efficacy beliefs Scherrer questionnaire. Data analyzed with multiple analyze of covariance. The results showed that there is significant differences in level Posttest and Follow up between experimental and control groups in cognitive emotion regulation and beliefs efficacy (001/0> p).}, keywords = {Acceptance and commitment,cognitive emotion regulation,beliefs efficacy,Female students}, title_fa = {اثر بخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنظیم شناختی هیجان و باور‌های خودکارآمدی در دانشجویان دختر}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنظیم شناختی هیجان و باور‌های خودکارآمدی در دانشجویان دختر بود نوع پژوهش ، نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه و آزمون پیگیری بود. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاه رازی در سال تحصیلی 95-96 بود. از جامعه فوق 30 نفر با توجه به معیار‌های ورود و خروج انتخاب و به صورت تصادفی خوشه ای در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند(هر گروه 15 نفر). گروه آزمایشی طی 8 جلسه نود دقیقه ای، (هر هفته یک جلسه) آموزش گروهی پذیرش و تعهد را دریافت کردند. ابزار‌های پژوهش شامل پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان( (CERQ و پرسشنامه باور-های خودکارآمدی شرر بود. داده‌ها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس چند‌متغیره تحلیل شدند. یافته‌های پژوهش در مرحله پس-آزمون و پیگیری نشان داد بین دو گروه آزمایش و گواه از نظر تنظیم شناختی هیجان و باور‌های خودکارآمدی تفاوت معناداری وجود دارد(001/0>p).}, keywords_fa = {پذیرش و تعهد,تنظیم شناختی هیجان,باور‌های خودکارآمدی,دانشجویان دختر}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_8896.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_8896_bdfe19ea3af96913b3dc1e929b7a976c.pdf} } @article { author = {CheraghMollaei, leila}, title = {Design the model and Monitoring SHAHAB program Provincial Teacher Training Course}, journal = {Educational Psychology}, volume = {14}, number = {47}, pages = {25-47}, year = {2018}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2018.21938.1807}, abstract = {Analyzing SHAHAB program Provincial Teacher Training Course and it`s Evaluation between 2014-2016. Abstract This study has two objectives: Design the model and Monitoring Identifying and employing top talent program Provincial Teacher Training Course . In the first step, models and indicators for assessing the quality of educational courses were studied. Then in the second step, measures were compared and categorized. In the third step, a questionnaire was designed And used .In the fourth step, using a questionnaire designed, evaluated the course of 93-94 and 95 years. Data were analyzed with quantitative and qualitative method. The results showed that the scientific content, quality learning environment and teaching faculty has improved in Training course of 95. Qualitative analysis of the responses showed that A training session needs to be improved. In the end, it was introduced suggestions in this area. Key Words: Monitoring and Evaluation, Teacher Training, Identifying and employing top talent program}, keywords = {Monitoring and Evaluation,Teacher Training,Identifying and employing top talent program}, title_fa = {تحلیل دورة تأمین مدرّس برنامة ملی شناسایی و هدایت استعدادهای برتر (شهاب) و ارزیابی آن دوره در سال های 93- 95}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر تحلیل دورة تأمین مدرس برنامة ملّی شناسایی و هدایت استعدادهای برتر(شهاب)، نظارت و ارزشیابی این دوره در طول سال های 93-95 است. در اولین گام با انجام مطالعات کتابخانه ای مدلی برای ارزیابی کیفیت آموزش دورة تأمین مدرّسان میانی انتخاب شد .در گام دوم با استفاده از مدل ، به مقایسه و دسته بندی این معیارها و شاخص ها نسبت به یکدیگر پرداخته شد.در گام سوم، پرسشنامه ای برای سنجش معیارها و شاخص های یافته شده طراحی شد و در گام چهارم، با استفاده از همان شاخص ها به ارزیابی عملکرد دوره های آموزشی برگزار شده در سال های 93، 94 و 95 پرداخته شده است. داده های حاصل از پرسشنامه در دو سطح کمی و کیفی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند. در بخش کمی با استفاده از نرم افزار Spss23 و با آزمون آماری تحلیل واریانس،نتایج بررسی و تحلیل شدند. در بخش کیفی با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا انتقادات، پیشنهادها و نظرات شرکت کنندگان دورة تأمین مدرسان استانی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته و در جداولی خلاصه شدند. یافته ها نشان دادند که محتوای علمی، کیفیت محیط آموزشی و روش تدریس اعضای هیئت علمی در سال 95 به طور معناداری از سال های 93 و 94 بهتر بوده است. تحلیل نتایج مسایلی را مطرح ساخت که پاسخ به آن ها و برنامه ریزی مناسب ، می تواند گام موثری در بالا بردن کیفیت دورة تأمین مدرس برنامة شهاب باشد.}, keywords_fa = {نظارت و ارزیابی,دورة آموزشی,تأمین مدرّس,برنامة ملّی شناسایی و هدایت استعدادهای برتر}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_8897.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_8897_43000eed53b583e88c95ca5ae4647070.pdf} } @article { author = {شیخ الاسلامی, علی and soleimani, esmaeil and moharam zade, hengame}, title = {The Effectiveness of Social Problem Solving Training on Adjustment and Self-Efficacy in Bullying Students}, journal = {Educational Psychology}, volume = {14}, number = {47}, pages = {49-73}, year = {2018}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2018.17688.1615}, abstract = {The purpose of this study was to determine the effectiveness of Social Problem solving training on adjustment and self-efficacy of bullying students. The research method was quasi-experimental with pretest-posttest design and a control group. The population included all bullying students in Parsabad city schools during 2015-2016 academic year. By using random multi-step cluster randomization, 32 students were selected and randomly assigned to the experimental group (16 individuals) and control group (16 individuals). Revised scale Olwis bullying, students adjustment questionnaire and self-efficacy scale was used to collect the data. The experimental group had received 8 session of social problem Solving Training and during these meetings, no teaching was given to the control group. The data were analyzed by multivariate covariance. The results of multivariate analysis of covariance showed that there is a significant difference among bullying students in the experimental and control group in adjustment (academic, social and emotional) and self-efficacy (academic, social and emotional). In other words, is different average components adjustment and self-efficacy experimental group after learning social problem solving training. These results indicate that social problem solving training can modify the adjustment and self-efficacy in bully students.}, keywords = {social problem solving,adjustment,self-efficacy,bullying students}, title_fa = {اثربخشی آموزش حل مسئلۀ اجتماعی بر سازگاری و خودکارآمدی دانش ‏آموزان زورگو}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش حل مسئلۀ اجتماعی بر سازگاری و خودکارآمدی دانش‏آموزان زورگو انجام گرفت. روش پژوهش، نیمه‎‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش را تمامی دانش‏آموزان زورگو در مدارس شهر پارس‌آباد در سال‏تحصیلی 94-1393 تشکیل می‌دادند که از میان آن‌ها 32 دانش‏آموز زورگو با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای، انتخاب شده و به‌طور تصادفی در گروه آزمایش (16 نفر) و گروه کنترل (16 نفر) جایگزین شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس تجدیدنظر شدۀ زورگویی، پرسشنامۀ سازگاری دانش‌آموزان و پرسشنامۀ خودکارآمدی استفاده شد. گروه آزمایش در 8 جلسه تحت آموزش حل مسئلۀ اجتماعی قرار گرفت و در طی این جلسات به گروه کنترل هیچ نوع آموزشی داده نشد. داده‌ها با روش آماری کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد بین دانش‏آموزان گروه آزمایش و گروه کنترل در سازگاری (تحصیلی، اجتماعی و هیجانی) و خودکارآمدی (تحصیلی، اجتماعی و هیجانی) تفاوت معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر میانگین مولفه‏های سازگاری و خودکارآمدی گروه آزمایش بعد از آموزش حل مسئلۀ اجتماعی افزایش یافته بود. این نتایج حاکی از آن است که آموزش حل مسئلۀ اجتماعی می‌تواند سازگاری و خودکارآمدی دانش‌آموزان زورگو را تعدیل کند.}, keywords_fa = {حل مسئلۀ اجتماعی,سازگاری,خودکارآمدی,دانش‏آموزان زورگو}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_8910.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_8910_09f1a6c40f65709e3f5be7e7be5f549b.pdf} } @article { author = {alvari, shadi and maghami, hamid reza}, title = {The Effect of Learning Community on Social Skills and Academic Achievement of Allameh Tabataba'i University Students}, journal = {Educational Psychology}, volume = {14}, number = {47}, pages = {75-93}, year = {2018}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2018.28299.2085}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the effect of learning community on social skills and academic achievement of students at Allameh Tabataba'i University in Tehran. Based on the main goal, the method of this study was pre-test, a two-group post-test (for social skills variable) and a two-group post-test (for academic achievement variable). The population of this study was students of Allameh Tabataba'i University Faculty of Psychology of Educational Sciences. Among the statistical population, 14 people were selected as the subjects who were randomly assigned to experimental and control groups. The results of the covariance analysis test for social skills test were significant at 95% confidence level (P <0.05) and showed that the community of learning has an impact on social skills and increases it. The results of t-test showed that there is a significant difference between the level of academic achievement of students in the experimental and control groups, in other words, students who have been trained in the learning community method have had more academic achievement. It is suggested that teachers and educators use this method to improve the level of social skills and academic achievement of students at universities and institutions with community-based learning infrastructure infrastructures.}, keywords = {Learning community,social skills,Academic Achievement,Allameh Tabataba&#039;i University of Tehran}, title_fa = {بررسی تأثیر اجتماع یادگیری بر مهارت های اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر اجتماع یادگیری بر مهارت‌های اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی تهران بود. بر اساس هدف اصلی از روش پژوهش حاضر از نوع پیش‌آزمون پس‌آزمون دو گروهی (برای متغیر مهارت‌های اجتماعی) و پس‌آزمون دو گروهی (برای متغیر پیشرفت تحصیلی) برای بررسی استفاده شد. جامعه پژوهش حاضر دانشجویان دانشکده روانشناسی علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی بودند. از بین جامعه آماری تعداد 14 نفر به‌عنوان افراد نمونه انتخاب شدند که به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس برای آزمون مهارت‌های اجتماعی در سطح اطمینان 95 درصد (05/0P<) معنادار بود و نشان داد که اجتماع یادگیری بر مهارت‌های اجتماعی تأثیر دارد و آن را افزایش می‌دهد. نتایج آزمون t نیز نشان داد که بین میزان پیشرفت تحصیلی دانشجویان در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی‌داری وجود دارد، به عبارتی دانشجویانی که با روش اجتماع یادگیری آموزش دیده‌اند از پیشرفت تحصیلی بیشتری برخوردار بوده‌اند. پیشنهاد می‌شود در دانشگاه‌ها و مؤسساتی که زیرساخت‌های روش اجتماع یادگیری آماده است، اساتید و مربیان از این روش برای ارتقاء سطح مهارت‌های اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان استفاده کنند.}, keywords_fa = {اجتماع یادگیری,مهارت‌های اجتماعی,پیشرفت تحصیلی,دانشگاه علامه طباطبائی تهران}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_8898.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_8898_6691afed717f6594f820eb1e59d53b8c.pdf} } @article { author = {مرادی, رحیم and کامکار, پیمان and سعدی پور, اسماعیل and ولایتی, الهه}, title = {The role of thinking styles and Self-efficacy in students' readiness to participate in e-learning courses}, journal = {Educational Psychology}, volume = {14}, number = {47}, pages = {95-118}, year = {2018}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2018.19553.1688}, abstract = {Abstract: The main purpose of this study was to Investigating the role of thinking styles and Self-efficacy in students' readiness to participate in e-learning courses. The research method was descriptive-correlational. The population of study included all of students of Kharazmi University in year 2013-2014. Using random method a sample that consists of 250 persons was selected. In order to collect data, Thinking style function and Self-efficacy questionnaires and students' readiness to participate in e-learning scale were used. For analyzing data, descriptive (Mean, standard deviation) and inferential (independent t, correlation and regression) statistics were used. results of Regression testing showed that there is significant relation between thinking styles and Self-efficacy with students' readiness to participate in e-learning courses and students' readiness to participate in e-learning courses can be Predicted Through thinking styles and Self-efficacy. Results of T test showed that there is no significant difference between male and female and Graduate Students with Undergraduate Students In terms of readiness to participate in e-learning courses. Thinking style and Self-efficacy are Effective in students' readiness to participate in e-learning courses.}, keywords = {E-learning,Thinking style,self-efficacy}, title_fa = {نقش کارکردهای سبک تفکر و خودکارآمدی در میزان آمادگی دانشجویان برای حضور در دوره‌های آموزش الکترونیکی}, abstract_fa = {چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی نقش کارکردهای سبک تفکر و خودکارآمدی در میزان آمادگی دانشجویان برای حضور در دوره‌های آموزش الکترونیکی بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری آن شامل کلیه دانشجویان دانشگاه خوارزمی در سال تحصیلی 93-92 بود که از بین آن‌ها با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبی 250 نفر انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های خودکارآمدی عمومی شرر و آدامز، کارکردهای سبک تفکر واگنر و استرنبرگ و مقیاس آمادگی ورودی یادگیرنده به برنامه درسی دوره‌های الکترونیکی استفاده شد. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از شاخص‌های آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد،) و روش‌های آمار استنباطی (t گروه‌های مستقل و همبستگی پیرسون و رگرسیون) استفاده شد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که بین کارکردهای سبک تفکر و خودکارآمدی با آمادگی برای حضور در دوره‌های الکترونیکی رابطه معناداری وجود دارد و می‌توان از طریق کارکردهای سبک تفکر و خودکارآمدی، آمادگی دانشجویان برای حضور در دوره‌های الکترونیکی را پیش‌بینی کرد. همچنین نتایج آزمون t گروه‌های مستقل نشان داد که بین دانشجویان دختر و پسر و دانشجویان کارشناسی و تحصیلات تکمیلی از لحاظ میزان آمادگی برای حضور در دوره‌های الکترونیکی تفاوت معناداری وجود ندارد. سبک تفکر و خودکارآمدی در میزان آمادگی دانشجویان برای حضور در برنامه‌های درسی دوره‌های آموزش الکترونیکی مؤثر می‌باشند.}, keywords_fa = {آموزش الکترونیکی,خودکارآمدی,سبک تفکر}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_8899.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_8899_f97929d347ba8953edada6852ac73209.pdf} } @article { author = {dortaj, fariba and rajabiyan, maryam and fatolahi, firuze and dortaj, fataneh}, title = {The relationship between the rate of using virtual social networks with loneliness and marital infidelity in students}, journal = {Educational Psychology}, volume = {14}, number = {47}, pages = {119-140}, year = {2018}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2018.32466.2262}, abstract = {The main purpose of the present study is The relationship between the rate of using virtual social networks with loneliness and marital infidelity in students. The research method is descriptive-correlation. The statistical population is the statistical population of this study includes all married students of Payam Noor University of Kerman that 100 of them were selected through Morgan table and simple random sampling method. The instrument of measurement in this research is Asher, Hymel &Renshaw Loneliness and And marital infidelity Marami and Khademi (1392) questionnaire. Data were analyzed by Pearson correlation coefficient.The results showed that There is no relation between the rate of use of virtual social networks with loneliness in students (P>0.01). There is no relation between the rate of using virtual social networks with emotional and social loneliness in students (P>0.05). There is a relationship between the rate of using virtual social networks with marital infidelity in students (P<0.01).}, keywords = {Loneliness,Emotional Loneliness,Social Loneliness,Virtual Social Networks,Marital infidelity}, title_fa = {رابطه میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی با احساس تنهایی و خیانت زناشویی در دانشجویان}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر رابطه میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی با احساس تنهایی و خیانت زناشویی در دانشجویان است. روش تحقیق توصیفی-همبستگی می باشد. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه دانشجویان متأهل دانشگاه پیام نور کرمان می باشد که تعداد 100 نفر از آن ها از طریق جدول مورگان و به روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری در این پژوهش پرسشنامه احساس تنهایی آشر، هایمل و رنشاو(1984) و خیانت زناشویی مرامی و خادمی(1392) می باشد. تجزیه و تحلیل داده ها به روش ضریب همبستگی پیرسون صورت گرفت. نتایج نشان داد بین میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی با احساس تنهایی در دانشجویان رابطه معنی داری وجود ندارد (0/01P).}, keywords_fa = {احساس تنهایی,احساس تنهایی اجتماعی,احساس تنهایی عاطفی,شبکه های اجتماعی مجازی,خیانت زناشویی}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_8900.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_8900_d577da46476278f13e198a7b20e1d7ce.pdf} } @article { author = {motaghian, maryam and sharifi, hasanpasha and mirhashemi, malek}, title = {Explaining the Academic Motivation in the Students Based on Perceived Motivational Orientation of Parents and Teachers by Mediation of Basic Psychological Needs (Presentation a Casual Model)}, journal = {Educational Psychology}, volume = {14}, number = {47}, pages = {141-162}, year = {2018}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2018.23229.1872}, abstract = {The goal of this study is to explain the academic motivation in the students based on perceived motivational orientation of teachers and parents by mediation of basic psychological needs. To this end, a sample including 404 high school students of Hamedan schools has been chosen based on multistage-cluster sampling method. Then the scales of academic motivation, perceived motivational orientation of parents, perceived motivational orientation of teachers, and the basic psychological needs were conducted. The Data were analyzed according to structural equation modeling (SEM) method. The final model showed a special pattern of relationship between the study variables that explain respectively 44/0, 37/0, 22/0 of variances of intrinsic motivation, extrinsic motivation and amotivation. The fitness indicators of the model showed the proper fit with the data (χ2=1/81, P=0/61, GFI=1/00, AGFI=0/99, CFI=1/00, NFI=0/99, RMSEA=0/01). The direct effect of parents’ motivational orientation on the academic motivation was not supported, but was confirmed indirectly by mediation of psychological needs on intrinsic and extrinsic motivation and amotivation. Also, the direct and indirect effects of motivational orientation of teachers on three aspects of academic motivation were meaningful. The teachers’ motivational orientation was more explaining about the students’ academic motivation than parents’ motivational orientation that suggests the basic significance of the class atmosphere and teachers’ motivational orientation on the students’ academic motivation.}, keywords = {Academic motivation,Basic psychological needs,Teachers’ motivational orientation,Parents’ motivational orientation}, title_fa = {تبیین انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان بر مبنای جهت‌گیری انگیزشی ادراک شده والدین و معلمان و میانجی‌گری نیازهای اساسی روان‌شناختی (ارائه مدلی علّی)}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر تبیین انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان بر مبنای جهت‌گیری انگیزشی ادراک شده والدین و معلمان با میانجی‌گری نیازهای اساسی روان‌شناختی است. به این منظور نمونه‌ای شامل 404 دانش‌آموز دوره متوسطه با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای مرحله‌ای از دبیرستان‌های همدان انتخاب شده، سپس مقیاس‌های‌ انگیزش تحصیلی، جهت‌گیری انگیزشی ادراک شده والدین، جهت‌گیری انگیزشی ادراک شده معلمان و نیازهای اساسی روان‌شناختی روی آنان اجرا شد. داده‌ها با استفاده از الگوی معادله‌ی ساختاری (SEM) تحلیل گردید. مدل‌ نهایی یک الگوی خاص از روابط متغیرهای پژوهش با یکدیگر را نشان داد که 44/0 از تغییرات انگیزش درونی، 37/0 انگیزش بیرونی و 22/0 بی‌انگیزگی را تبیین می‌کند. شاخص‌های برازش مدل، برازش مدل را با داده‌ها نشان می‌دهد (81/1= 2χ،61/0=P ، 01/0=RMSEA، 00/1=GFI، 99/0=AGFI، 00/1=CFI، 99/0=NFI). اثر مستقیم جهت‌گیری انگیزشی والدین بر انگیزش تحصیلی تأیید نشد اما اثر غیر مستقیم آن با میانجی‌گری نیازهای روان‌شناختی بر انگیزش درونی، بیرونی و بی‌انگیزگی مورد تأیید قرار گرفت. اثر مستقیم و غیرمستقیم جهت‌گیری انگیزشی معلمان نیز بر هر سه بعد انگیزش معنادار بود. جهت‌گیری انگیزشی معلمان بیش از جهت‌گیری انگیزشی والدین تبیین‌کننده‌ی انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان بود که نشان دهنده اهمیت اساسی نقش جو کلاس و جهت‌گیری انگیزشی معلمان در انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان است.}, keywords_fa = {انگیزش تحصیلی,نیازهای اساسی روان شناختی,جهت گیری انگیزشی والدین,جهت گیری انگیزشی معلمان}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_8901.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_8901_7286f14cc248dbc58f742ee6e6fc935c.pdf} } @article { author = {Moghimi, Elham and Nemat Tavousi, Mohtaram}, title = {Reliability and Validity of the Persian Version of Pemberton Happiness Index}, journal = {Educational Psychology}, volume = {14}, number = {47}, pages = {163-183}, year = {2018}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2018.26036.1990}, abstract = {In order to investigate the reliability and validity of Pemberton Happiness Index (Hervás & Vázquez, 2013), 677 Islamic Azad University students from Tehran in 2015-16 were selected by stage sampling model and completed Pemberton Happiness Index. Based on the correlation coefficient of each item with the overall score of the index and confirmatory factor analysis of the index items, no items were omitted. The reliability of the index through internal consistency was 0.90 and test-retest reliability was 0.92. For convergent validity, the correlations between the index and Oxford Happiness Inventory, Rosenberg Self-Esteem Scale, and Internality, Powerful Others and Chance Scale, and for divergent validity the correlations with Beck Depression Inventory-Short Form and Eysenck Personality Inventory Neuroticism Scale were reported. The convergent validity coefficients were calculated from 0.52 to 0.83 and divergent validity coefficients from -0.72 to -0.80. Using the principle component analysis and varimax and oblimin rotations led to the extraction of one factor, which explained 47.41% of the total variance. The one-factor structure of the index was confirmed and its indices showed good fitness. In conclusion, the results of this study suggested that Pemberton Happiness Index is a valid instrument in the university student samples and can be useful in further studies.}, keywords = {Happiness,well-being,reliability,validity,factor analysis}, title_fa = {اعتباریابی و رواسازی نسخه فارسی فهرست شادکامی پمبرتون}, abstract_fa = {برای بررسی ویژگی‏های روان‏سنجی فهرست شادکامی پمبرتون (هرواس و وازکز، 2013)، 677 (481 زن، 196 مرد) دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران در سال تحصیلی 95-1394 به شیوه نمونه‏برداری مرحله‏ای انتخاب شدند و به فهرست شادکامی پمبرتون پاسخ دادند. با محاسبه همبستگی هر مادّه با نمره کل و تحلیل عاملی تأییدی مادّه‏های فهرست، مادّه‏‏ای حذف نشد. اعتبار فهرست از طریق همسانی درونی 90/0 و اعتبار بازآزمایی آن 92/0 به‏دست آمد. به‏منظور مطالعه روایی همگرای این فهرست، همبستگی آن با سیاهه شادکامی آکسفورد، مقیاس حرمت خود روزنبرگ و مقیاس درونی بودن، افراد قدرتمند و شانس لونسون و برای روایی واگرا همبستگی آن با سیاهه افسردگی بک و مقیاس نوروزگرایی سیاهه شخصیت آیزنک محاسبه شد. ضرایب روایی همگرا از 52/0 تا 83/0 و روایی واگرا از 72/0- تا 80/0- به‏ دست آمد. نتایج تحلیل مؤلفه‏های اصلی و چرخش‏های واریماکس و ابلیمین منجر به استخراج یک عامل شد، که 47 درصد واریانس کل را تبیین کرد. ساختار تک‏عاملی فهرست تأیید شد و همه شاخص‏ها برازش خوبی را نشان داد. درمجموع، نتایج این پژوهش نشان می‏دهد که فهرست شادکامی پمبرتون ابزاری معتبر در نمونه دانشجویی است و می‏تواند در پژوهش‏های آتی سودمند باشد.}, keywords_fa = {شادکامی,بهزیستی,اعتبار,روایی,تحلیل عاملی}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_8902.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_8902_1a0d2788b758a6e1af2a44589cbab990.pdf} } @article { author = {خوانین زاده, محمد حسین and انصاری راد, محمد}, title = {Basics interpretation of Qur'anic training}, journal = {Educational Psychology}, volume = {14}, number = {47}, pages = {185-202}, year = {2018}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2018.18870.1661}, abstract = {Name of God Basics interpretation of Qur'anic training Mohammad Hossein Khavaninzadeh 1, Mhmdd Ansari Rad 2, M Vasei 3 Abstract Immortal book Quran was revealed that for the people. This Scripture is interpreted with different styles, one of which interpretation is that education can have significant gains. (B) extracting tips, testimonials, or a comprehensive system of education from the Koran. Allama Tabatabai states: all the verses of the Quran that have been revealed, including tightening Vmtshabhat, Vkhas general, absolute Vmqyd, succinct Vmbyn, abrogating Vmnsvkh, all divine revelations have been revealed for the people. Some of the verses in the Holy Qur'an states that represent aspects of the Church's guidance Like: Hoda Llnas, Llmtqyn Huda, Huda Llmvmnyn Quran led all men, led the righteous and the pious are led. Key words: Principles, interpretation of the Qur'an, training, educational interpretation 1. Associate Professor of Allameh Tabatabai University khavaninzadeh@atu.ac.ir 2-Ddanshjvy PhD Hadith Quranic Sciences Tarbiat Modarres University dr.ansarirad@gmail.com 3. Master of Science and Research Tehran vasei_h@yahoo.com}, keywords = {Key words: Principles,interpretation of the Qur&#039;an,training,educational interpretation}, title_fa = {مبانی تفسیر تربیتی قرآن}, abstract_fa = {باسمه تعالی مبانی تفسیر تربیتی قرآن محمد حسین خوانین زاده1،محمدد انصاری راد2،معصومه واسعی3 چکیده قرآن کتاب جاویدان است که برای هدایت بشر نازل شد. این کتاب آسمانی با سبک مختلف قابل تفسیر است که یکی از آنها تفسیر تربیتی است که می تواند دست آوردهای مهمی داشته باشد. از تفسیر تربیتی چند نوع برداشت می شود؛ الف: بیان و تفسیر آیاتی است که مستقیماً به مسأله تربیت و ابعاد و اهداف و مبانی و روش ها و عوامل و موانع آن اشاره دارد. ب: استخراج نکات، نظریه ها، یا نظام جامع تربیتی از آیات قرآن است. ج: نگاه برون متنی به قرآن به این معنا که ببینیم گزاره ها و نظریات علمی ثابت شده در علوم تربیتی تا چه میزان به کار تربیت می آید. مرحوم علامه طباطبائی بیان می دارد:تمامی آیات قرانی که نازل شده اند،اعم از محکمات ومتشابهات،عام وخاص،مطلق ومقید،مجمل ومبین،ناسخ ومنسوخ و...همگی آیات الهی برای هدایت بشر نازل شده اند. در آیات قران کریم برخی ایات آمده که بیانگر جنبه هدایتی قران است .مانند:هدی للناس،هدی للمتقین،هدی للمومنین :قرآن باعث هدایت همه انسانها،باعث هدایت پرهیزکاران و باعث هدایت انسانهای مومن است. واژه های کلیدی:مبانی،تفسیر،قرآن،تربیت،تفسیر تربیتی 1-دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی khavaninzadeh@atu.ac.ir 2-ددانشجوی دکتری علوم قران وحدیث دانشگاه تربیت مدرس dr.ansarirad@gmail.com 3-کارشناس ارشد علوم وتحقیقات تهران vasei_h@yahoo.com}, keywords_fa = {واژه های کلیدی:مبانی,تفسیر,قرآن,تربیت,تفسیر تربیتی}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_8903.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_8903_5b4b95c45766acf7fc03d07e7eb9e96f.pdf} }