@article { author = {jarare, jamshid and etemadi, ahmad}, title = {Comparison of the effectiveness of intensive short-term dynamic psychotherapy (ISTDP) with relationship couple therapy (RCT) on enhancing couples mental health and marital satisfaction}, journal = {Educational Psychology}, volume = {3}, number = {7}, pages = {1-26}, year = {2007}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2007.6001}, abstract = {The aim of this research was to compare and study the effectiveness of intensive short-term dynamic (ISTDP) with relationship couple psychotherapy on enhancing mental health and marital satisfaction in a sample of the clients of counseling and psychology center. Forty five couples (30 experimental group, 15 control group) were included in this study. All participants were asked to complete pre-test and post-test Enriching and Nurturing Relationship Issue, Communication and Happiness (ENRICH) and General Health Questionnaire (GHQ).Analysis of the data involved both descriptive and inferential statistics including means, standard deviations, ANO VA and Shefe post Houk test. The results revealed that ISTDP and relational approaches were significantly effective on enhancing couples mental health and satisfaction. ISTDP was also significantly effective on different aspects of mental health including physical, anxiety and sleep, social function, and depress sings. RCP was also significantly effective on some aspects of rnental health including physical, anxiety and sleep. and social function sings. both ISTDP and RCP were significantly effective on some aspects of marital satisfaction including marital satisfaction .personality issue, relationship. conflict solving, finance management. sexual contacts, child nurturing, family and friends, and religious directions. ISTDP was significantly effective only on ideal distortion and the roles of equalization and RCP was effective only on leisure time and pastoral directions subscales}, keywords = {intensive short- term dynamic psychotherapy,relationship couple therapy,Mental Health,Marital satisfaction}, title_fa = {مقایسه اثربخشی زوج درمانگری پویشی فشرده کوتاه مدت (ISTDP) و ارتباطی بر ارتقا سلامت روانی و رضامندی زوجین.}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به منظور بررسی اثر بخشی رویکرد روان درمانی پویشی فشرده و کوتاه مدت و رویکرد ارتباطی بر ارتقاء سلامت روانی و افزایش رضامندی زوجین انجام گرفته است. نمونه مورد مطالعه شامل ۴۵ زوج مراجعه کننده به مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی بودند که مایل به ادامه زندگی مشترک بوده، و از جامعه در دسترس به طور تصادفی انتخاب، و در سه گروه قرار گرفتند. دو گروه به عنوان آزمایش و یک گروه به عنوان کنترل، سپس این سه گروه به دو مقیاس انریج و سلامت عمومی به صورت پیش آزمون و پس آزمون پاسخ دادند. فرضیه های تحقیق عبارت بودند از: زوجینی که با رویکرد روان پویشی تحت درمان قرار گرفته اند از آنانی که تحت چنین درمانی قرار نگرفته اند از سلامت روانی بالاتری برخوردارند. زوجینی که با رویکرد ارتباطی تحت درمان قرار گرفته اند از آنانی که تحت چنین درمانی قرار نگرفته اند از سلامت روانی بالاتری برخوردارند. زوجینی که با رویکرد روان پویشی کوتاه مدت تحت درمان قرار گرفته اند در مقایسه با آنانی که با رویکرد ارتباطی تحت درمان قرار گرفته اند از سلامت روانی بالاتری برخوردارند. زوجینی که با رویکرد روان پویشی تحت درمان قرار گرفته اند از کسانی که تحت چنین درمانی قرار نگرفته اند از رضامندی زناشویی بالاتری برخوردارند. زوجینی که با رویکرد ارتباطی تحت درمان قرار گرفته اند از کسانی که تحت چنین درمانی قرار نگرفته اند از رضامندی زناشویی بالاتری برخوردارند. زوجینی که با رویکرد روان پویشی تحت درمان قرار گرفته اند در مقایسه با آنانی که با رویکرد ارتباطی تحت درمان قرار گرفته اند از رضامندی زناشویی بالاتری برخوردارند. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه برای معنا دار بودن تفاوت بین گروه ها، و آزمون تعقیبی شفه برای تعیین تفاوت بین نوع میانگین ها، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان دهنده تفاوت معنی دار بین هر دو روش با افزایش سلامت روانی و رضایت زناشویی (کل) بودند. هردو رویکرد بر مؤلفه ها (خرده مقیاسی)ی علائم جسمانی، اختلال اضطرابی و خواب، و عملکرد اجتماعی به یک اندازه مؤثر بودند. در خرده مقیاس افسردگی فقط روان پویشی مؤثر بود. هر دو رویکرد بر غنی سازی مؤلفه ها (خرده مقیاس) مسائل شخصیتی، رضایت زناشویی، ارتباط، حل تعارض، مدیریت مالی، رابطه جنسی، و فرزندان و فرزند پروری مؤثر بودند. در خرده مقیاس های رضایت زناشویی، بر مؤلفه های تحریف آرمانی و نقش های مساوات طلبی فقط رویکرد روان پویشی مؤثر بود. و بر مؤلفه های فعالیت اوقات فراغت و جهت گیری مذهبی فقط رویکرد ارتباطی مؤثر بودند. تفاوت دو رویکرد در ارتقاء سلامت روانی و افزایش رضایت زناشویی معنی دار نبود.}, keywords_fa = {روان درمانگری پویشی فشرده و کوتاه مدت,درمانگری ارتباطی,سلامت روان,رضامندی زوجین}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_6001.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_6001_8cd2ba90eb05d74921c3cb3eb51802ce.pdf} } @article { author = {delavar, ali and ghanbarian, azam}, title = {Study the relationship between the principals' perceptions of their subordinates and their leadership styles in girls' high schools in Tehran city}, journal = {Educational Psychology}, volume = {3}, number = {7}, pages = {27-48}, year = {2007}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2007.6002}, abstract = {The purpose of this study is to find out the relationship between the principals' perceptions of their subordinates and their leadership styles. The subjects on this study were from among the principals and teachers workingfor the educational zones in Tehran in the academic years of 1382-1383. Using the procedural sampling, some 50 principals and 250 teachers from zones were randomly selected. In this study, the questionnaires on the principals' perceptions of their subordinates and the questionnaires on the leadership styles were used. In order to interpret the obtained data, the following statistics were used mean, standard deviation, frequency distribution, percentile, percentile rank, and graph. The chi-square was used to answer the hypotheses mode in the study and to generalize the results. In general, this study showed that there is a significant relationship between the principals' perceptions of their subordinates and their leadership styles}, keywords = {principals' perceptions,subordinates,leadership slyles,high schools}, title_fa = {بررسی ارتباط بین ادراک مدیران از زیردستان و سبک مدیریتی آنان در دبیرستان های دخترانه شهر تهران در سال تحصیلی ۱۳۸۳ - ۱۳۸۲}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین ادراک مدیر از زیردستان و سبک مدیریت می باشد جامعه آماری در این پژوهش کلیه مدیران و دبیران مناطق نوزده گانه آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی ۱۳۸۳-۱۳۸۲ بوده که با استفاده از نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای تعداد ۵۰ مدیر و ۲۵۰ دبیر از پنج منطقه انتخاب شده است. این بررسی با استفاده از پرسشنامه ادراک مدیر از زیردستان و پرسشنامه تعیین سبک رهبری اجرا گردید. همچنین جهت توصیف اطلاعات از شاخص های میانگین، انحراف استاندارد، توزیع فراوانی، درصد، درصد تراکمی و نمودار و جهت پاسخگویی به فرضیه های تحقیق و تعمیم نتایج حاصل به جامعه مورد تحقیق از آزمون مجذور کای استفاده شده است. بطور کلی نتایج این پژوهش نشان داد که بین ادراک مدیران از زیردستان و سبک مدیریت آنان ارتباط معناداری وجود دارد.}, keywords_fa = {ادراک مدیران,زیردستان,سبک مدیریت,اقتصادی - عقلایی,خودیاب,پیچیده,اجتماعی,رابطه مدار,وظیفه مدار}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_6002.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_6002_6fb07b95e24dbe2f29e4ca8896d85f9e.pdf} } @article { author = {razavi, seyedabas and rahimidost, gholamhosein}, title = {The Role of University in Enhancing Students' Book Reading Quantity from Their Point of View}, journal = {Educational Psychology}, volume = {3}, number = {7}, pages = {49-72}, year = {2007}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2007.6003}, abstract = {Books are important tools for knowledge acquisition. Generally, reading and especially book reading lead to comparative development. So societies should attempt to enhance the quality and quantity of reading among their individuals. The present research was conducted to study the role of university on enhancing student's book reading. Thus 263 students among the total population of Psychology and Education Faculty student's from Shahid Chamran University were selected through a cluster sampling. Data was collected by a researcher made questionnaire which was validated by some experts in the field. Coefficient Alpha method was used to analyze reliability. The questionnaire was approved (0=0.80). Data obtained were c. analyzed by inferential statistics techniques such as One - Way ANOVA, Pearson Correlation, Spearman Correlation, and £.... Wilcoxon. Results indicated that, in students' point of view, the role of ::, university in enhancing book reading of students is "relatively". Also, the amount of book reading by students is reduced after they enter university. Other Results indicated that there is no significant difference among education, psychology, counseling, and library science student's attitude toward role of university in reading book. Furthermore there is no significant difference between boys and girls in this regard. Also there is not any difference between B.A and M.A student's attitude toward the role of university in book reading. It was not observed any relationship between student's academic achievement and their attitude toward the role of university in book reading. Furthermore the study indicated that there is no relationship between quantity of studying in university and student's attitude toward the role of university in book reading. But we recognized the relationship between academic field interest and student's attitude toward the role of university in book reading.}, keywords = {Reading,Book reading,university,Students' viewpoints}, title_fa = {نقش دانشگاه در افزایش میزان مطالعه کتاب از دیدگاه دانشجویان}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف بررسی نقش دانشگاه در افزایش میزان مطالعه کتاب از دیدگاه دانشجویان انجام شده است. بدین منظور از میان دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز نمونه ای به حجم ۲۶۳ نفر انتخاب شدند. روش پژوهش زمینه یابی بود و داده های مورد نیاز برای پژوهش با استفاده از یک پرسشنامه ۱۳ سؤالی جمع آوری شد با استفاده از روش های توصیفی و استنباطی نظیر تحلیل واریانس بیکراهه، همبستگی پیرسون، همبستگی اسپیرمن و آزمون ویلکاکسون داده ها تحلیل شدند. نتایج نشان داد که به طور کلی دانشگاه تا حدودی در ارتقای میزان کتابخوانی دانشجویان نقش دارد. همچنین میزان مطالعه افراد پس از ورود به دانشگاه کاهش یافته است. نتایج دیگر این پژوهش نشان می دهد که بین نگرش دانشجویان رشته های علوم تربیتی، روان شناسی، مشاوره و کتابداری در زمینه نقش دانشگاه در کتابخوانی تفاوتی وجود ندارد. یافته های دیگر این پژوهش نشان داد که بین نگرش دانشجویان دختر و پسر نسبت به نقش دانشگاه در کتابخوانی تفاوتی وجود ندارد. در ضمن تفاوتی بین نگرش دانشجویان کارشناسی ارشد و دانشجویان کارشناسی در مورد نقش دانشگاه در کتابخوانی مشاهده نشد. بین پیشرفت تحصیلی دانشجویان، و میزان تحصیل آنان در دانشگاه با نگرش آنان نسبت به نقش دانشگاه در کتابخوانی نیز رابطه ای به دست نیامد. لیکن بر اساس یافته های دیگر پژوهش بین علاقه به رشته تحصیلی و نگرش نسبت به نقش دانشگاه در کتابخوانی رابطه مستقیمی وجود دارد.}, keywords_fa = {مطالعه,کتاب,کتابخوانی,فرهنگ مطالعه,نقش دانشگاه,نگرش دانشجویان}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_6003.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_6003_4ff1b06248eaa0cfa2e3bc7f34d26d37.pdf} } @article { author = {mirsamiei, marziye and ebrahimighavam, soghra}, title = {A Study on the relationship between self-efficiency, Social support and exam anxiety and the psychological health of the Men and Women Students in Allameh Tabatabaei University}, journal = {Educational Psychology}, volume = {3}, number = {7}, pages = {73-92}, year = {2007}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2007.6004}, abstract = {SUMMERY: This survey has been carried out with the aim of studying the relationship between self-efficiency social support and exam anxiety and the psychological health of men and women students in Allameh-Tabatabaee University. METHOD: This survey is a correlative one. Being selected by cluster sampling, the participants were 300 undergraduate students (210 women and 90 men) of Allameh-Tobatabaee University in 2006 academic year. They were evaluated by Sherer self-efficiency questionnaire (1982), social support § questionnaire (1986), exam anxiety questionnaire (1996) and Goldberg general health questionnaire (1979). Research data was analyzed via the statistic test of Correlation coefficient and independent. FINDINGS: These studies showed that there is a relation not only between self-efficiency and psychological health but also between social support and psychological health. Moreover, it reveled that there is no difference between sexes when it comes to self-efficiency average, social support and exam anxiety. Nevertheless, the average of men's' psychological health was significantly lower then that of women. RESULTS: The results generally revealed that self-efficiency and social support are influential in promoting psychological health and also that exam anxiety decreases psychological health}, keywords = {self-efficiency,social support,Exam anxiety,psychological health}, title_fa = {بررسی رابطه بین خود کارآمدی، حمایت اجتماعی و اضطراب امتحان با سلامت روانی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه علامه طباطبایی}, abstract_fa = {هدف: این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین خودکارآمدی، حمایت اجتماعی و اضطراب امتحان با سلامت روان در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه علامه طباطبایی انجام شده است. روش: این پژوهش، از نوع همبستگی است. آزمودنی های پژوهش ۳۰۰ دانشجوی دختر و پسر (۲۱۰ دختر و ۹۰ پسر) مقطع کارشناسی دانشگاه علامه طباطبایی در سال تحصیلی ۸۵-۸۴ را تشکیل می دادند، که بر اساس روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شده اند و به کمک پرسشنامه های خودکارآمدی شرر (۱۹۸۲)، پرسشنامه حمایت اجتماعی (۱۹۸۶)، پرسشنامه اضطراب امتحان (۱۳۷۵)، پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ (۱۹۷۹) مورد ارزیابی قرار گرفته اند. داده های پژوهش با استفاده از آزمون آماری ضریب همبستگی و t مستقل تحلیل شده اند. یافته ها: این بررسی نشان داد که رابطه بین خودکارآمدی و سلامت روان و نیز رابطه بین حمایت اجتماعی و سلامت روان مثبت بوده و رابطه بین اضطراب امتحان و سلامت روان منفی است. همچنین دریافتیم که بین میانگین های خودکار آمدی، حمایت اجتماعی و اضطراب امتحان در دو جنس ، تفاوتی وجود ندارد، با این وجود میانگین سلامت روان دانشجویان پسر به طور معنی داری پایین تر از میانگین سلامت روان دانشجویان دختر است. نتایج: به طور کلی نتایج پژوهش نشان دادند که خودکارآمدی و حمایت اجتماعی در ارتقاء سلامت روانی مؤثر بوده و اضطراب امتحان سلامت روانی را کاهش می دهد}, keywords_fa = {خودکارآمدی,حمایت اجتماعی,اضطراب,سلامت روانی}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_6004.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_6004_005a9d89fbeb8f984cd5d2129c08b59c.pdf} } @article { author = {minaei, asghar}, title = {Factorial Invariance of syndromes' items of Achenbach's Child Behavior Checklist (CBCL)}, journal = {Educational Psychology}, volume = {3}, number = {7}, pages = {93-116}, year = {2007}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2007.6005}, abstract = {Objective: This research examined factorial invariance of Child Behavior Checklist by using confirmatory factor analysis. Method: The form was administered on a sample of non-referred students (697 boys and 650 girls) which were selected from primary, secondary and high schools of the city of Tehran. The sample was selected by means of multistage stratified random method. To estimate parameters and fitting a 8 correlated• syndrome model, weighted least square (WLS) function was used. The adequacy and fitting the model was assessed by RMSEA, SRMR, CFI, TLI, GFI, and AGFI indices. Results: The findings indicated that Achenbach 's 8 correlated factor model has good fit with data. This finding provides evidence about internal construct validity of CBCL. In addition, the results showed none of syndromes overlapped completely, indicating that syndromes were empirically distinguishable and possessed discriminate validity. Conclusion: The results of this study supported filling of the Achenbach model to our data and CBCL could be used lo assess emotional and behavioral problems of children aged 6-18 years.}, keywords = {Child Behavior Checklist,Confirmatory Factor Analysis,emotional behavioral problems,factor analysis}, title_fa = {بررسی ساختار عاملی سؤالات سندرمی سیاهه رفتاری کودک (CBCL) با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی ساختار عاملی سیاهه رفتاری کودک (CBCL) با استفاده از رویکرد تحلیل عاملی تاییدی به اجرا در آمد. در این مطالعه، از بخش از داده های پژوهش مینائی (۱۳۸۴)، استفاده گردید که شامل ۶۹۷ دانش آموز پسر و ۶۵۰ دانش آموز دختر مدارس ابتدایی، راهنمایی و متوسطه شهر تهران است که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای چند مرحله ای انتخاب شده اند. برای برآورد پارامترها و برازش مدل از تابع کمترین مجذورات وزن دار WLS استفاده گردید. جهت ارزیابی کفایت برازش مدل از شاخص GFI، TLI، CFI، SRMR، RMSEA و AGFI استفاده شد. نتایج نشان داد که مدل ۸ عاملی همبسته آخنباخ از برازش خوبی با داده ها برخوردار است. این یافته شاهد دیگری در زمینه روایی سازه درونی CBCL فراهم آورد. علاوه بر این، نتایج نشان داد که سندرم ها واجد روایی تشخیصی هستند.}, keywords_fa = {سیاهه رفتاری کودک,CBCL,تحلیل عاملی تاییدی,مشکلات عاطفی - رفتاری,ساختار عاملی}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_6005.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_6005_6ca0dbcfc923921207e016cd68b2f163.pdf} } @article { author = {shakibaei, tayebe and esmaeili, masumeh}, title = {The study of the effectiveness of teaching Differentiation of self in decrease divorced women mental problems}, journal = {Educational Psychology}, volume = {3}, number = {7}, pages = {117-132}, year = {2007}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2007.6006}, abstract = {The purpose of this research was to investigate effectiveness of teaching Differentiation of self in. decrease divorced women mental problems. This study is an experimental one with a pre -test and a post - test and a control group. Research society was been 20-45 old divorced women who were became to 14 and 18 areas municipality mental houses. Ajier sampling and doing the pre - test 30 divorced women were selected and randomly placed in two groups (one experimental group and one control group. Experimental group was under teaching for 10 sessions. After finishing the teaching sessions all groups took a post -test. To collect the data two self-report questionnaires were used SCL90-R questionnaire which includes 90 questions about somatization, obsession-compulsive interpersonal sensitively ,depression anxiety, aggression phobia paranoid and psychosis scores.2- Differentiation of self inventory-revised questionnaire which includes 46 questions that focuses on adults their significant relationships and their current relations with family of origin. The data was analyzed by co-variance analysis and tracing tests. The results of the research showed that this method was effective in increase of differentiation of self and decrease mental problems in excremental group.}, keywords = {Differentiation of self - Mental problems,Bowen Divorce}, title_fa = {بررسی تأثیر آموزش خود متمایزسازی بر کاهش مشکلات روانی زنان مطلقه تهران در سال ۱۳۸۵}, abstract_fa = {هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش خود متمایزسازی از طریق برنامه تدوین شده به وسیله پژوهشگر بر کاهش مشکلات روانی زنان مطلقه است. روش پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه پژوهش حاضر، زنان مطلقه ۴۵-۲۰ ساله بودند که به خانه سلامت شهرداری مناطق ۱۴ و ۱۸ تهران مراجعه نموده بودند. نمونه گیری در این پژوهش به طور تصادفی صورت گرفته است. از بین ۵۰ زن مراجعه کننده پس از مصاحبه و اجرای پیش آزمون، ۳۰ نفر انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جایگزین شدند. سپس، گروه آزمایش به مدت ۱۰ جلسه در برنامه آموزشی خود متمایز سازی تدوین شده توسط پژوهشگر شرکت نمودند. پس از پایان برنامه آموزشی از هردو گروه، پس آزمون به عمل آمد. ابزاری که در این پژوهش به منظور جمع آوری اطلاعات مورد استفاده قرار گرفته است عبارت است از: ۱- پرسشنامه که شامل ۹۰ سؤال درباره مقیاس های جسمانی کردن مشکلات روانی، وسواس فکری - عملی، حساسیت بین فردی، افسردگی، اضطراب، پرخاشگری، فوبیا، پارانویا و روان پریشی است.2- پرسشنامه خود متمایز سازی که شامل ۴۶ سؤال است که تمرکز بر روابط معنادار بزرگسالان و روابط جاری با خانواده اصلی دارد. همچنین برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از روش تحلیل کوواریانس استفاده شده است. نتیجه پژوهشی نشان داد این شیوه آموزش در ارتقاء تمایز یافتگی زنان مطلقه و کاهش مشکلات روانی در ۹ خرده مقیاس برای شرکت کنندگان در گروه آزمایشی مؤثر بوده است.}, keywords_fa = {خود متمایز سازی,سلامت روان,طلاق}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_6006.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_6006_f84576c461fbb7e1056352a89836cc53.pdf} } @article { author = {yazdanfar, mohsen and dortaj, fariborz}, title = {The Investigation of the Study Skill and Mathematics Learning Among the Students of Kerman Shahid Bahonar University}, journal = {Educational Psychology}, volume = {3}, number = {7}, pages = {133-152}, year = {2007}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2007.6007}, abstract = {For the purpose of studying students' mathematics study skills in Shahid Bahonar University, the sample includes 150 students who were selected through randomization method. The questionnaire includes queries and has a total of micro tests that estimates factors. After performing and grade the questionnaire students were ranked by excellent, good and poor levels in the view of mathematics study skills. As well in this research the relationship between mathematics. Study skills' grade and demography characteristics such as sex and the field of study had been studied. The findings indicate that generally the mathematics study skills of the students are poor and the existence of a meaningful difference between the grade of males andfemales in the view of mathematics study skills. Moreover, it also displays a meaningful difference in the average of the students by different fields ofstudy considering some of the micro-tests.}, keywords = {Study Skills,Mathematics learning}, title_fa = {بررسی مهارت های مطالعه و یادگیری ریاضی دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان}, abstract_fa = {به منظور بررسی مهارت های مطالعه ریاضی دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان ۱۵۰ آزمودنی به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و پرسشنامه مهارت های مطالعه ریاضی بر روی آنها اجرا گردید. پرسشنامه حاوی ۳۷ سؤال و در مجموع از ۶ خرده آزمون تشکیل شده که ۶ سازه را اندازه می گیرد. پس از اجرا و نمره گذاری پرسشنامه دانشجویان از نظر مهارت های مطالعه ریاضی سطح بندی شده و هر دانشجو در یکی از سطوح مهارت های مطالعه ریاضی ضعیف، خوب و عالی قرار گرفت. همچنین رابطه بین نمره مهارت های مطالعه ریاضی و ویژگی های جمعیت شناختی از قبیل جنسیت و رشته تحصیلی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که در مجموع دانشجویان از مهارت های مطالعه ریاضی ضعیفی برخوردار می باشند، بین میانگین نمرات دختران و پسران در آزمون مهارت های مطالعه ریاضی تفاوت معنی داری وجود دارد و میانگین های دانشجویان رشته های مختلف تحصیلی در برخی از خرده آزمون ها دارای تفاوت معنی داری می باشند.}, keywords_fa = {مهارت های مطالعه,یادگیری ریاضی}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_6007.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_6007_7f218bb36b81ec82e639b3707fa611a4.pdf} }