روانشناسی یادگیری
سید عباس رضوی؛ فرشته خادمی نیا؛ سید منصور مرعشی
چکیده
این پژوهش با هدف آگاهی از میزان توجه کتابهای درسی دوره دوم ابتدایی به قوه کنجکاوی دانش آموزان انجام شد. روش پژوهش، تحلیل محتوای کمی بود. قلمرو پژوهش، همۀ کتابهای درسی دورۀ دوم ابتدایی بوده است. برای گردآوری دادهها، از چک لیست محقق ساخته استفاده شد. روایی محتوایی چک لیست با استفاده از شاخص CVI (والتز و باسل) محاسبه شد. برای اطمینان ...
بیشتر
این پژوهش با هدف آگاهی از میزان توجه کتابهای درسی دوره دوم ابتدایی به قوه کنجکاوی دانش آموزان انجام شد. روش پژوهش، تحلیل محتوای کمی بود. قلمرو پژوهش، همۀ کتابهای درسی دورۀ دوم ابتدایی بوده است. برای گردآوری دادهها، از چک لیست محقق ساخته استفاده شد. روایی محتوایی چک لیست با استفاده از شاخص CVI (والتز و باسل) محاسبه شد. برای اطمینان از پایایی نیز ضریب پایایی مرکب محاسبه شد که 89/0 بود و نشان داد ابزار پایایی بالایی دارد. واحد تحلیل، مضمون انتخاب شد و برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی نظیر فراوانی و درصد و همچنین جدول و نمودار استفاده شد. یافتههای پژوهش بیانگر آن بود که محتوای کتب درسی دوره دوم ابتدایی توجه یکسان و متوازنی به مؤلفههای کنجکاوی نداشته است. از میان مؤلفههای کنجکاوی به مؤلفه های «فعالیت مستقل» و «پرسشگری» بیشتر؛ و به مولفه های «شگفت زدگی» و «تازگی» کمتر از سایر مولفه های کنجکاوی توجه شده است. بررسی سه پایه نیز نشان داد در پایه چهارم و پنجم تا حدودی یکسان به کنجکاوی توجه شده است ولی در پایه ششم این مقدار بیشتر است. مقایسه دروس مختلف نیز نشان داد در دروس ریاضی و علوم تجربی به قوه کنجکاوی دانش آموزان بیشتر از سایر دروس توجه شده است. با توجه به این که حس کنجکاوی کودکان می تواند عامل مهمی برای یادگیری و ایجاد انگیزه درونی برای آن باشد، بنابراین پیشنهاد می شود برنامه ریزان درسی و مولفین کتب درسی در طراحی کتابهای درسی دوره ابتدایی به آن توجه بیشتری داشته باشند.
روانشناسی یادگیری
محمد احمدی ده قطب الدینی؛ محمد شرفی؛ مریم غلامرضایی نژاد اناری؛ الهام محمودآبادی
چکیده
این مطالعه باهدف بررسی اثرات مستقیم و غیرمستقیم بین خودکارآمدی تحصیلی، اهداف پیشرفت 2×3 و انگیزش درونی- بیرونی دانشآموزان متوسطه دوم شهر انار انجام گرفت. این مطالعه از نوع همبستگی است و 270 دانشآموز با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و به سؤالات مقیاس انگیزش پیشرفت والرند و همکاران (1992)، خرده مقیاس خودکارآمدی ...
بیشتر
این مطالعه باهدف بررسی اثرات مستقیم و غیرمستقیم بین خودکارآمدی تحصیلی، اهداف پیشرفت 2×3 و انگیزش درونی- بیرونی دانشآموزان متوسطه دوم شهر انار انجام گرفت. این مطالعه از نوع همبستگی است و 270 دانشآموز با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و به سؤالات مقیاس انگیزش پیشرفت والرند و همکاران (1992)، خرده مقیاس خودکارآمدی تحصیلی، پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (MSLQ) پینتریچ و دیگروت (1990) و پرسشنامه اهداف پیشرفت 2×3 الیوت و همکاران (2011) پاسخ دادند، دادهها نیز با استفاده از روش تحلیل مسیر تحلیل شد. نتایج نشان داد اثر مستقیم خودکارآمدی تحصیلی بر اهداف تکلیف-گرایش، تکلیف-اجتناب، خود-گرایش، خود-اجتناب، دیگری-گرایش، دیگری-اجتناب، انگیزش درونی و بیرونی مثبت و معنیدار است. نتایج دیگر نشان داد اثر مستقیم اهداف تکلیف-گرایش بر انگیزش درونی مثبت و معنیدار اما اثر مستقیم اهداف خود-گرایش، خود-اجتناب و دیگری-اجتناب منفی و معنیدار و اثر مستقیم اهداف تکلیف-اجتناب و دیگری-گرایش معنیدار نبود. اثر مستقیم اهداف خود-اجتناب بر انگیزش بیرونی منفی و معنیدار اما اثر مستقیم اهداف تکلیف-گرایش، تکلیف-اجتناب، دیگری-گرایش، دیگری-اجتناب و خود-گرایش معنیدار نبود. نتایج واسطهای نیز نشان داد اهداف تکلیف-گرایش نقش واسطهای مثبت و معنیدار و اهداف خود-گرایش و خود-اجتناب نقش واسطهای منفی و معنیدار در رابطه بین خودکارآمدی تحصیلی و انگیزش درونی دارند، همچنین اهداف خود-اجتناب نقش واسطه-ای منفی و معنیدار در رابطه بین خودکارآمدی تحصیلی و انگیزش بیرونی داشتند. این نتایج نشان داد نوع اهداف پیشرفتی که یادگیرندگان اقتباس میکنند، میتواند بر رابطه بین خودکارآمدی تحصیلی و نوع انگیزش یادگیرنده بهخصوص انگیزش درونی اثرگذار باشد.
روانشناسی یادگیری
عنایت اله زمانپور
چکیده
پس از پاندمی (دنیاگیری) کووید-۱۹ کلاسهای دانشگاهها مدتی تعطیل شد ولی بلافاصله با تصمیم فوری مسئولین دانشگاهها اراده بر این شده که کلاسها بهصورت مجازی و الکترونیکی برگزار شود؛ این خواست بهنوعی بر دانشجویان تحمیل شد بدون آنکه بررسی شود که آیا دانشجویان با این شیوه همراهی لازم را دارند یا نه. هدف پژوهش حاضر تعیین میزان آمادگی ...
بیشتر
پس از پاندمی (دنیاگیری) کووید-۱۹ کلاسهای دانشگاهها مدتی تعطیل شد ولی بلافاصله با تصمیم فوری مسئولین دانشگاهها اراده بر این شده که کلاسها بهصورت مجازی و الکترونیکی برگزار شود؛ این خواست بهنوعی بر دانشجویان تحمیل شد بدون آنکه بررسی شود که آیا دانشجویان با این شیوه همراهی لازم را دارند یا نه. هدف پژوهش حاضر تعیین میزان آمادگی دانشجویان برای یادگیری در بستر الکترونیکی و تأثیر این عوامل بر پیشرفت تحصیلی است. در پژوهش حاضر عوامل متعددی بهمنظور تبیین پیشرفت تحصیلی دانشجویان در آینده مطالعه شده است که برخی از آنها به ویژگیهای شخصیتی فرد یادگیرنده (دانشجو) برمیگردد ازجمله عامل وظیفهشناسی ، خودتنظیمی ، تابآوری تحصیلی و نیز برخی به نگرش ایشان برمیگردد ازجمله نگرش به فناوریهای دیجیتال و نگرش به سامانه یادگیری الکترونیکی . پس از الکترونیکی کردن ابزار پژوهش بهصورت الکترونیکی، در اختیار دانشجویان درس آمار استنباطی دوره کارشناسی پس از پایان تدریس قرار گرفت. در راستای تحلیل روابط چندگانه بین متغیرها از مدل معادلات ساختاری با استفاده از روش کمترین مربعات جزئی بهره برده شده است و از مهمترین نتایج میتوان به عدم معناداری تأثیر وجدانی و معناداری مستقیم تابآوری و خودتنظیمی بر پیشرفت تحصیلی دانشگاهی اشاره کرد. به دنبال نتایج این پژوهش پیشنهادهایی برای فراگیران الکترونیکی دانشگاهها و مسئولین ارائه شده است.
روانشناسی یادگیری
محدثه مظاهری؛ محمود حیدری؛ جلیل فتح آبادی؛ شهلا پاکدامن
چکیده
چکیدههدف از پژوهش حاضر بررسی نقش تبیین کنندگی شیوه های فرزندپروری در پیش بینی خودناتوان سازی ادعایی دانشجویان با در نظر گرفتن نقش میانجیگری خودکارآمدی است. روش مطالعه، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان دانشگاه شهیدبهشتی تهران است، که 373 نفر از آنها به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. و مقیاس خودناتوانسازی ...
بیشتر
چکیدههدف از پژوهش حاضر بررسی نقش تبیین کنندگی شیوه های فرزندپروری در پیش بینی خودناتوان سازی ادعایی دانشجویان با در نظر گرفتن نقش میانجیگری خودکارآمدی است. روش مطالعه، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان دانشگاه شهیدبهشتی تهران است، که 373 نفر از آنها به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. و مقیاس خودناتوانسازی جونز و برگلاس ( 1978) ، پرسشنامه خودکارآمدی شرر و همکاران (1982) و پرسشنامه ادراک از شیوههای فرزندپروری بامریند (1949) بر روی آنها اجرا گردید. به منظور بررسی فرضیهها از روش آزمون معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج نشان داد که شیوه فرزندپروری مقتدرانه به طور مستقیم بر روی خودکارآمدی اثر مثبت و شیوه فرزندپروری مستبدانه به طور مستقیم بر روی خودکارآمدی اثر منفی دارد. همچنین خودکارآمدی اثر مستقیم و منفی معناداری روی خود ناتوان سازی ادعایی دارد و شیوه های فرزندپروری مقتدرانه و مستبدانه از طریق خود کار آمدی اثر غیر مستقیم منفی بر روی خود ناتوان سازی ادعای دارند. در مجموع می توان گفت خودکارآمدی در پیش بینی خودناتوان سازی ادعایی از طرف شیوه های فرزندپروری مستبدانه و مقتدرانه نقش میانجی ایفا می کند. بنابراین ارتقاء و بهبود خودکارآمدی می تواند نقش موثری در جهت پیش گیری و تعدیل استفاده از راهبرد های خودناتوان ساز داشته باشد.
روانشناسی یادگیری
مسعود حسینچاری؛ فتانه قزلبیگلو؛ بهرام جوکار
چکیده
پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ تعامل معلم- دانشآموز و خودکارآمدی با سرزندگی تحصیلی دانشآموزان و مطالعۀ نقش واسطهگری جهتگیری هدف در قالب یک مدل علّی بود. جامعۀ آماری پژوهش حاضر، همۀ دانشآموزان دورۀ تحصیلی متوسطۀ اول شهرستان کازرون بودند. تعداد 516 نفر از آنان به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و بهعنوان مشارکتکنندگان ...
بیشتر
پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ تعامل معلم- دانشآموز و خودکارآمدی با سرزندگی تحصیلی دانشآموزان و مطالعۀ نقش واسطهگری جهتگیری هدف در قالب یک مدل علّی بود. جامعۀ آماری پژوهش حاضر، همۀ دانشآموزان دورۀ تحصیلی متوسطۀ اول شهرستان کازرون بودند. تعداد 516 نفر از آنان به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و بهعنوان مشارکتکنندگان در پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند. برای گردآوری اطلاعات، پرسشنامۀ سرزندگی تحصیلی حسینچاری و دهقانیزاده (1391)، مقیاس جهتگیری هدف الیوت و مک گریگور (2001)، پرسشنامۀ تعامل معلم - دانشآموز وبلز، کریتون، لوی و هوی مایزر (1993) و مقیاس خودکارآمدی موریس (2001) استفاده شد. اطلاعات جمع آوری شده با روشهای آماری توصیفی و روش تحلیل مسیر و با استفاده از نرمافزارهای AMOS و SPSS تحلیل شدند. یافتهها نشان داد از میان ابعاد خودکارآمدی، خودکارآمدی هیجانی و اجتماعی هم بهطور مستقیم و هم با واسطهگری جهتگیری هدف از نوع تسلط گرایشی، پیشبین مثبت سرزندگی تحصیلی هستند؛ اما بعد خودکارآمدی تحصیلی فقط با واسطهگری جهتگیری هدف از نوع تسلط گرایشی توانست سرزندگی تحصیلی را پیشبینی نماید. هیچکدام از ابعاد تعامل معلم- دانشآموز نتوانستند بهصورت مستقیم پیشبینیکنندۀ سرزندگی تحصیلی باشند؛ اما بعد کنترل و جهتدهی با واسطهگری جهتگیری هدف از نوع تسلط اجتنابی و بعد عدم اطمینان با واسطهگری جهتگیری هدف تسلط گرایشی پیشبین سرزندگی تحصیلی بودند. ابعاد خودکارآمدی در مقایسه با ابعاد تعامل معلم-دانش آموز نقش مؤثرتری در پیشبینی سرزندگی تحصیلی دانش آموزان داشت. یافتههای پژوهش حاضر، علاوه بر تولید دانش نظری، کاربردهای عملی ویژهای را جهت ارتقای مهارت سرزندگی تحصیلی دانشآموزان در برداشت. تبیینهای تفصیلی پیرامون چگونگی پیوند متغیرها در اصل مقاله آورده شده است.
روانشناسی یادگیری
مریم صفایی؛ علی محمد رضایی؛ سیاوش طالع پسند
چکیده
هدف از پژوهش حاضر پیشبینی عملکرد تحصیلی بر اساس حمایت خانواده، حمایت دوستان و دیگران با نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی، تابآوری تحصیلی و مجذوبیت تحصیلی بود. در این مطالعه توصیفی همبستگی دانشجویان دانشگاه پیام نور بجنورد جامعه آماری را تشکیل دادند. تعداد 500 نفر به روش تصادفی طبقهای چندمرحلهای به عنوان نمونه انتخاب ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر پیشبینی عملکرد تحصیلی بر اساس حمایت خانواده، حمایت دوستان و دیگران با نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی، تابآوری تحصیلی و مجذوبیت تحصیلی بود. در این مطالعه توصیفی همبستگی دانشجویان دانشگاه پیام نور بجنورد جامعه آماری را تشکیل دادند. تعداد 500 نفر به روش تصادفی طبقهای چندمرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شدند و به مقیاس حمایت اجتماعی ادراک شده چند بعدی ( ,MSPSSزیمت، دالم، زیمت و فارلی، 1988)، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان (,CASES اون و فرامن، 1988)، پرسشنامه تابآوری تحصیلی (,ARI ساموئلز، 2004) و فهرست مجذوبیت تحصیلی ( ,SEIسالملا- آرو و آپادایا، 2012) پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون آماری همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر به کمک نرم افزارهای SPSSV19 و AMOSV20 انجام گرفت. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد بین همه متغیرهای مدل همبستگی مثبت معنیداری وجود دارد. نتایج تحلیل مسیر نیز نشان داد متغیرهای حمایت خانواده و دوستان هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم با میانجیگری متغیرهای خودکارآمدی تحصیلی، تابآوری تحصیلی و مجذوبیت تحصیلی نقش معنیداری در پیشبینی عملکرد تحصیلی داشتند. تأثیر مستقیم متغیر حمایت دیگران بر عملکرد تحصیلی معنیدار نبود؛ اما این متغیر نیز با میانجیگری سایر متغیرها تأثیر معنیداری در پیشبینی عملکرد تحصیلی داشت. بنابراین با توجه به یافتههای پژوهش حاضر کاربست تدابیر لازم به منظور افزایش حمایت اجتماعی، خودکارآمدی تحصیلی، تابآوری تحصیلی و مجذوبیت تحصیلی برای تقویت عملکرد تحصیلی دانشجویان پیشنهاد میشود.
روانشناسی یادگیری
سمیه یوسفی؛ جواد مصرآبادی
چکیده
هدف پژوهش حاضر این است تا با بهره گیری از روش فراتحلیل به ترکیب نتایج کمی حاصل از پژوهش های مختلف در مورد رابطه بین جهت گیری هدف با پیشرفت تحصیلی بپردازد. برای نیل به این هدف در پژوهش حاضر از یافته های کمی 23 پژوهش استفاده شده است که از این مطالعات 82 اندازه اثر محاسبه گردید. جامعه آماری این پژوهش کلیه مقالات موجود در بانک اطلاعاتی SID می ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر این است تا با بهره گیری از روش فراتحلیل به ترکیب نتایج کمی حاصل از پژوهش های مختلف در مورد رابطه بین جهت گیری هدف با پیشرفت تحصیلی بپردازد. برای نیل به این هدف در پژوهش حاضر از یافته های کمی 23 پژوهش استفاده شده است که از این مطالعات 82 اندازه اثر محاسبه گردید. جامعه آماری این پژوهش کلیه مقالات موجود در بانک اطلاعاتی SID می باشد. بعد از بررسی ملاک های ورود و خروج، شاخص های آماری منتخب با نرم افزار CMA ویرایش 2 تحلیل شدند. اندازه اثر ترکیبی در مدل تصادفی برای جهت گیری تسلط گرا برابر با 207/0، برای تسلط گریز 020/0، عملکردگرا 094/0، و برای عملکردگریز068/0- بود، این اندازه اثرها برای جهت گیری تسلط گرا و عملکردگرا معنادار شد و برای جهت گیری تسلط گریز و عملکردگریز معنادار نشد، معنادارشدن اندازه اثر برای دو جهت گیری تسلط گرا و عملکرد گرا نشان دهنده تاثیر مثبت و معنادار آنها بر پیشرفت تحصیلی می باشد، اما بر طبق ملاک کوهن این تاثیر کم ارزیابی می شود،به عبارت دیگر این رابطه در جامعه مورد بررسی کم است.
روانشناسی یادگیری
رزیتا مشعشعی؛ حمیدرضا مقامی؛ اسماعیل زارعی زوارکی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر فناوری واقعیت افزوده با استفاده از مدل طراحی آموزشی مریل در مقایسه با تأثیر طراحی آموزشی مریل بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی در درس زیستشناسی و روش پژوهشی حاضر کاربردی و از نظر شیوه جمعآوری اطلاعات، شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل دانش آموزان پایه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر فناوری واقعیت افزوده با استفاده از مدل طراحی آموزشی مریل در مقایسه با تأثیر طراحی آموزشی مریل بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی در درس زیستشناسی و روش پژوهشی حاضر کاربردی و از نظر شیوه جمعآوری اطلاعات، شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل دانش آموزان پایه یازدهم رشته علوم تجربی در دبیرستانهای شهر جدید اندیشه که در سال تحصیلی 97-96 مشغول به تحصیل بودند می-شد. بدینمنظور از نمونه در دسترس دبیرستان حضرت خدیجه (س) استفاده شد. 60 دانش آموزان که در سال تحصیلی 96-97 در پایه یازدهم علوم تجربی مشغول به تحصیل بودند بهطور کاملاً تصادفی در سه گروه آزمایشی جایگزین شدند. پس از طراحی آموزشی گفتار دوم کتاب زیستشناسی پایه یازدهم بر اساس مدل طراحی مریل، نرمافزار واقعیت افزوده بر اساس اطلاعات علمی این گفتار تولید گردید. بهمنظور گردآوری دادهها از آزمونهای پیشرفت تحصیلی که توسط پژوهشگر و بر اساس مطالب درسی طراحیشده، استفاده گردید. یافتهها: برای تجزیهوتحلیل دادهها در سطح آمار توصیفی از روشهای آماری میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از روشهای آماری تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد. پیشرفت تحصیلی دانشآموزانی که با روش نرمافزار واقعیت افزوده با طراحی آموزشی آموزش دیدند (گروه آزمایش 1) در مقایسه با آنهایی که با روش طراحی آموزشی (گروه آزمایشی 2) و روش سنتی آموزش دیدند (گروه کنترل) از عملکرد بهتری برخوردار است. نتیجهگیری: استفاده از فناوری واقعیت افزوده با مدل طراحی مریل به پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس زیستشناسی منتهی میشود.
روانشناسی یادگیری
صلاح اسمعیلی گوجار؛ سعید پورروستائی اردکانی
چکیده
پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر به کارگیری بازی های رایانه ای آموزشی چندکاربره برخط به عنوان یکی از روش های نوین تدریس بر مهارت های اجتماعی و توانایی های شناختی انجام گرفت. روش پژوهش طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه آماری شامل تمام دانش آموزان دوره ابتدایی شهر ارومیه می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند ...
بیشتر
پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر به کارگیری بازی های رایانه ای آموزشی چندکاربره برخط به عنوان یکی از روش های نوین تدریس بر مهارت های اجتماعی و توانایی های شناختی انجام گرفت. روش پژوهش طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه آماری شامل تمام دانش آموزان دوره ابتدایی شهر ارومیه می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند مدرسه نوشان انتخاب شد و از میان دانش آموزان این مدرسه کلاس چهارم ابتدایی انتخاب و به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند به طوری که 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه مهارت های اجتماعی و توانایی شناختی استفاده شد. جهت تحلیل داده ها از نرم افزارspss استفاده شد. نتایج نشان داد استفاده از بازی های رایانه ای آموزشی چندکاربره برخط بر مهارت های اجتماعی و توانایی شناختی دانش آموزان به طور معنی داری (توانایی شناختی (F=181/10) و مهارت های اجتماعی (F= 156/001)) نسبت به روش معمول مؤثرتر است.
روانشناسی یادگیری
افراسیاب صادقی؛ جلال هاشمی؛ منصور مرعشی؛ مسعود صفایی مقدم
چکیده
تربیت فرزند یک اصل مهم و اساسی در زندگی است و ازوظایف کلیدی پدر و مادر به شمار می رود .اما این وظیفه مهم و رسالت مهم بنیادین برای والدین مستلزم کسب شایستگی اخلاقی لازم برای فرایند تربیت است تا پس از کسب شایستگی اخلاقی نمود آن در رفتار اخلاقی والدین دیده شود.به همین منظور لازم است که والد ابتدائا شناخت صحیحی از شایستگی و شایستگی اخلاقی ...
بیشتر
تربیت فرزند یک اصل مهم و اساسی در زندگی است و ازوظایف کلیدی پدر و مادر به شمار می رود .اما این وظیفه مهم و رسالت مهم بنیادین برای والدین مستلزم کسب شایستگی اخلاقی لازم برای فرایند تربیت است تا پس از کسب شایستگی اخلاقی نمود آن در رفتار اخلاقی والدین دیده شود.به همین منظور لازم است که والد ابتدائا شناخت صحیحی از شایستگی و شایستگی اخلاقی داشته باشد تا ضمن کسب دانش نظری وتحلیل مسائل مرتبط باشایستگی بتواند به سمت رفتار شایسته اخلاقی پیش برود.در این پژوهش ما یک تعریف برای شایستگی اخلاقی پیشنهاد دادیم که به گونه ای عام تدوین گردیده تا امکان استفاده از آن در زمان های مختلف، در بافتارهای مختلف، و برای اهداف مختلف فراهم آید. معنای اصطلاح شایستگی اخلاقی نیز در یک چهارچوب مفهومی عملیاتی سازی گردید که هم از پژوهش های انجام شده در زمینه ی شایستگی، و از پژوهش های انجام شده در حوزه اخلاق ، والدگری وتعلیم و تربیت بهره می گیرد و نگاهی نیز به سودمند بودن در حوزه پژوهش و عمل دارد. ضمن اینکه بر این اعتقادیم که برنامه کسب شایستگی اخلاقی درتربیت فرزند بایستی مبتنی بر رشد همه جانبه یا رشد کل شخصیت والدین باشند و مدت زمان برنامه ها به نحوی برنامه ریزی شود که دائما پدر و مادر را به وظایف والدگری و شایستگی های اخلاقی مورد نیاز برای ایشان آگاه نماید. کلمات کلیدی:شایستگی،شایستگی اخلاقی،تربیت فرزند،رفتار اخلاقی
روانشناسی یادگیری
ملیحه حکمتیان؛ ناصر نوشادی؛ فریبرز نیکدل
چکیده
هدف پژوهش حاضر، پیش بینی دلزدگی تحصیلی دانش آموزان در درس مطالعات اجتماعی بر اساس متغیرهای ساختار کلاس، کیفیت تدریس و حمایت عاطفی معلم بود. جامعه آماری این پژوهش تمامی دانش آموزان دختر و پسر کلاس نهم متوسطه شهرشیراز در سال تحصیلی 96- 1395 بود. نمونه آماری به تعداد 379 نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب گردید. روش پژوهش توصیفی- همبستگی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، پیش بینی دلزدگی تحصیلی دانش آموزان در درس مطالعات اجتماعی بر اساس متغیرهای ساختار کلاس، کیفیت تدریس و حمایت عاطفی معلم بود. جامعه آماری این پژوهش تمامی دانش آموزان دختر و پسر کلاس نهم متوسطه شهرشیراز در سال تحصیلی 96- 1395 بود. نمونه آماری به تعداد 379 نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب گردید. روش پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع پیشبینی بود. برای جمع آوری دادههای مورد نیاز از مقیاسهای دلزدگی تحصیلی (پکران و همکاران ، 2005)، کیفیت تدریس کریاکیدز و همکاران (2000)، حمایت عاطفی معلم ساکیز (2007) و ساختار کلاس الیوت و چرچ (2001) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار spss استفاده بهعمل آمد.نتایج نشان دادند که ابعاد ساختارکلاس (جذابیت تکلیف، مرجعیت و سخت گیری در ارزشیابی) توانایی پیش بینی کنندگی منفی و معناداری برای دلزدگی تحصیلی داشتند. دیگر یافته ها حاکی از این بود که بین کیفیت تدریس و حمایت عاطفی معلم با دلزدگی تحصیلی دانش آموزان در درس مطالعات اجتماعی رابطه منفی و معنی داری وجود داشت.
روانشناسی یادگیری
یاسر گراوند؛ غلامحسین مکتبی؛ فاطمه فرزادی؛ مولود سالاری پور
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش تعامل تجربههای محیط تحصیلی با میانجیگری باورهای معرفت شناختی بر خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه چمران اهواز بود. روش مطالعه حاضر همبستگی از نوع تحلیل مسیر بود. جامعهی آماری شامل کلیهی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتههای علوم انسانی دانشگاه شهید چمران اهواز در سال 96-1395بودند، که تعداد ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش تعامل تجربههای محیط تحصیلی با میانجیگری باورهای معرفت شناختی بر خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه چمران اهواز بود. روش مطالعه حاضر همبستگی از نوع تحلیل مسیر بود. جامعهی آماری شامل کلیهی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتههای علوم انسانی دانشگاه شهید چمران اهواز در سال 96-1395بودند، که تعداد کل آنها 368 نفربود.از این تعداد 315 نفر به عنوان نمونهی پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای گرد آوری دادههای پژوهش از پرسشنامههای محیط آموزشی- پژوهشی گراوند(1391)؛ باورهای معرفتشناسی شومر(1990) و خودکارآمدی پژوهشی صالحی(1390) استفاده شد.برای تحلیل دادهها از نرم افزار21 ,amos spss 22استفاده شد، نتایج نشان داد که مدل پژوهش با دادههای گردآوری شده از دانشجویان تحصیلات تکمیلی برازش دارد و باورهای معرفتشناسی میانجی رابطهی تجربههای محیطی و خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان می-باشد. همچنین بین محیط آموزشی – پژوهشی و تمام مؤلفههای باورهای معرفتشناسی بهجزء باور سریع بودن یادگیری رابطهی مستقیم وجود داشت، علاوه بر این بین تمام مؤلفههای باورهای معرفتشناسی بهجزء باور قطعی بودن دانش با خودکارآمدی پژوهشی رابطهی مستقیم وجود داشت، همچنین بین محیط آموزشی- پژوهشی و خودکارآمدی پژوهشی رابطهی مستقیم وجود داشت. در مجموع باورهای معرفتشناسی به عنوان یک میانجی با نفوذ میتواند بر خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان تأثیر گذار باشد، لذا نقش محوری باورهای معرفتشناسی باید در کانون توجه مداخلات و برنامه ریزیهای مرتبط با افزایش خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان باشد.
روانشناسی یادگیری
محسن گل محمدیان؛ علیرضا رشیدی؛ آذر پروانه
چکیده
هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنظیم شناختی هیجان و باورهای خودکارآمدی در دانشجویان دختر بود نوع پژوهش ، نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه و آزمون پیگیری بود. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاه رازی در سال تحصیلی 95-96 بود. از جامعه فوق 30 نفر با توجه به معیارهای ورود ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنظیم شناختی هیجان و باورهای خودکارآمدی در دانشجویان دختر بود نوع پژوهش ، نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه و آزمون پیگیری بود. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاه رازی در سال تحصیلی 95-96 بود. از جامعه فوق 30 نفر با توجه به معیارهای ورود و خروج انتخاب و به صورت تصادفی خوشه ای در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند(هر گروه 15 نفر). گروه آزمایشی طی 8 جلسه نود دقیقه ای، (هر هفته یک جلسه) آموزش گروهی پذیرش و تعهد را دریافت کردند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان( (CERQ و پرسشنامه باور-های خودکارآمدی شرر بود. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیره تحلیل شدند. یافتههای پژوهش در مرحله پس-آزمون و پیگیری نشان داد بین دو گروه آزمایش و گواه از نظر تنظیم شناختی هیجان و باورهای خودکارآمدی تفاوت معناداری وجود دارد(001/0>p).
روانشناسی یادگیری
محسن گل پرور
دوره 11، شماره 37 ، مهر 1394، ، صفحه 51-67
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی نقش اخلاق تحصیلی در رابطه عدالت و بیعدالتی آموزشی با فریبکاری تحصیلی به مرحله اجرا درآمد. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان تشکیل دادند. از میان آنها 357 نفر به شیوهی نمونهگیری سهلالوصول برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای اخلاق تحصیلی، ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی نقش اخلاق تحصیلی در رابطه عدالت و بیعدالتی آموزشی با فریبکاری تحصیلی به مرحله اجرا درآمد. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان تشکیل دادند. از میان آنها 357 نفر به شیوهی نمونهگیری سهلالوصول برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای اخلاق تحصیلی، عدالت و بیعدالتی آموزشی و فریبکاری تحصیلی از گلپرور (1389 الف و ب) بودند. دادههای حاصل از پرسشنامههای پژوهش با استفاده از مدلسازی معادله ساختاری (SEM) مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بین عدالت آموزشی و اخلاق تحصیلی با فریبکاری تحصیلی رابطه منفی و معنادار وجود دارد. نتایج مدل سازی معادله ساختاری نشان داد که در مدل فریبکاری تحصیلی، عدالت آموزشی با اخلاق تحصیلی دارای رابطه مثبت و معنادار، اخلاق تحصیلی با فریبکاری تحصیلی دارای رابطه منفی و معنادار و بیعدالتی آموزشی نیز با فریبکاری تحصیلی دارای رابطه مثبت و معنادار میباشد (01/0p<). نتایج به دست آمده در این پژوهش نشان میدهد که عدالت آموزشی از طریق تقویت اخلاق تحصیلی موجب کاهش فریب کاری تحصیلی میشود. در مقابل بیعدالتی به طور مستقیم میتواند موجب تقویت فریبکاری تحصیلی شود.
روانشناسی یادگیری
باقر حسنوند؛ سجاد صفری؛ ایراندخت فیاض؛ سیمین بازرگان
دوره 11، شماره 37 ، مهر 1394، ، صفحه 119-138
چکیده
اهمیت آموزش و پرورش پیش از دبستان در دوران کودکی در کیفیت بخشی به زندگی کودکان و تاثیر آن بر سال های تحصیل و پس از آن واضح و مبرهن بوده و در پژوهش های بسیاری نیز به اثبات رسیده است . آنچه ضروری است ک بیشتر به آن پرداخته شود، کیفیت این آموزش ها است. آموزش های متداول برای دوره (آمادگی/پیش از دبستان) در جامعه امروزمان، کمتر از برنامه، رویکرد ...
بیشتر
اهمیت آموزش و پرورش پیش از دبستان در دوران کودکی در کیفیت بخشی به زندگی کودکان و تاثیر آن بر سال های تحصیل و پس از آن واضح و مبرهن بوده و در پژوهش های بسیاری نیز به اثبات رسیده است . آنچه ضروری است ک بیشتر به آن پرداخته شود، کیفیت این آموزش ها است. آموزش های متداول برای دوره (آمادگی/پیش از دبستان) در جامعه امروزمان، کمتر از برنامه، رویکرد و روشی خاص برآمده اند و در مواردی معدود هم اگر روشی را پی گرفته اند، کامل اجرا نشده و بیشتر دربرگیرنده فعالیت های پراکنده ای، تابع سلیقه، شرایط بوده و در یک جمع بندی، به طور غالب، موضوع/محتوی/بزرگسال محور هستند. این مقاله برگرفته از تجربه نگارنده در برخورداری از آموزش های برنامه ریزی چندبعدی در دوره کارشناسی، شرکت درکارگاههای این برنامه ریزی ، مطالعه پژ وهش های انجام شده در بررسی برنامه ریزی چندبعدی از جنیه های مختلف و انجام پژوهش بررسی تأثیر آموزش و پرورش پیش دبستانی بر مبنای برنامه ریزی چند بعدی بر رشد مهارتهای اجتماعی کودکان (یکی از کلیدی ترین مهارت ها در عصر اطلاعات و ارتباطات) پیشدبستانی است. ابزار پژوهش، آزمون مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت (1990)، هنجاریابی شده توسط بهشته ابدی (1387) و روش آن نیمه آزمایشی بود. نتایج نشانگر تفاوت معنادار بین نمرات گروه آزمایش و کنترل در هر سه مولفهی مهارتهای اجتماعی و نشانگری از تأثیر مثبت آموزش و پرورش پیش دبستانی بر مبنای برنامه ریزی چند بعدی بر رشد مهارتهای اجتماعی کودکان در مقایسه با سایر روش های متداول است