فرح مملکت دوست؛ رضا پاشا؛ سعید بختیارپور؛ مرضیه طالبزاده شوشتری
چکیده
چکیدههدف از تحقیق حاضر بررسی اثربخشی و تداوم اثر آموزش ادراکی حرکتی بر اختلال ریاضی و اضطراب امتحان در دانشآموزان دبستانی دارای اختلال یادگیری در شهر تهران بود. پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشآموزان دارای اختلال یادگیری مراجعهکننده به مراکز اختلال ...
بیشتر
چکیدههدف از تحقیق حاضر بررسی اثربخشی و تداوم اثر آموزش ادراکی حرکتی بر اختلال ریاضی و اضطراب امتحان در دانشآموزان دبستانی دارای اختلال یادگیری در شهر تهران بود. پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشآموزان دارای اختلال یادگیری مراجعهکننده به مراکز اختلال یادگیری در سال 98-1397 در شهر تهران بودند که تعداد 30 دانشآموز از افراد واجد شرایط با روش در هدفمند به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و به طور تصادفی در گروه آزمایش ادراک حرکتی (15 نفر) و گروه گواه (15 نفر) قرار گرفتند. همچنین برحله پیگیری یک ماه پس از اتمام آزمون اجرا گردید . جهت تکمیل دادهها از پرسشنامههای آزمون هوشی (وکسلر، 2003)، اختلال یادگیری ریاضی (کانلی، 1988) و پرسشنامه استاندارد اضطراب امتحان (ساراسون، 1957) استفاده شد. به منظور تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار Spss استفاده شد. یافتهها آزمونهای آماری تحلیل کواریانس چندمتغیری در گروههای آموزش ادراکی حرکتی و کنترل در مرحله پسآزمون و پیگیری نشان میدهد که این گروهها حداقل در یکی از متغیرهای وابسته با یکدیگر تفاوت معنیداری دارند. به طوری که در هر دو مرحله مذکور در متغیرهای اختلال ریاضی و اضطراب امتحان بین گروههای آموزش ادراکی حرکتی و کنترل تفاوت معنیدار دیده میشود که نشاندهنده تداوم اثر آموزش ادراکی حرکتی در گروه آزمایش میباشد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت، از آموزشهای ادراکی حرکتی در جهت کاهش اختلال ریاضی و اضطراب امتحان در دانشآموزان بهره برد.
مهشید جاهطلب ضیابری؛ حسن احدی؛ محسن مشکبید حقیقی
دوره 11، شماره 36 ، تیر 1394، ، صفحه 213-221
چکیده
پژوهش حاضرباهدف بررسی اثربخشی آموزش فراشناخت و خلاقیت بر خود پندارۀ انجامشده است.طرح پژوهش،شبه آزمایشی و در دو گروه آزمایش ویک گروه گواه با پیشآزمون-پسآزمون صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان دختر پایه هفتم منطقه 2 شهرتهران در سال تحصیلی 94-1393بود و به کمک نمونه آماری شامل 54 نفر که از این تعداد بهتصادف، 18 نفر درگروه ...
بیشتر
پژوهش حاضرباهدف بررسی اثربخشی آموزش فراشناخت و خلاقیت بر خود پندارۀ انجامشده است.طرح پژوهش،شبه آزمایشی و در دو گروه آزمایش ویک گروه گواه با پیشآزمون-پسآزمون صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان دختر پایه هفتم منطقه 2 شهرتهران در سال تحصیلی 94-1393بود و به کمک نمونه آماری شامل 54 نفر که از این تعداد بهتصادف، 18 نفر درگروه آزمایش فراشناخت، 18 نفر درگروه آزمایش خلاقیت و 18 نفردرگروه کنترل جایگزین شدندو پیشآزمون سنجش خودپنداری تحصیلی دلاور برای گروهها اجرا و سپس 10 جلسه 70 دقیقهای گروه آزمایش اول با روش بسته آموزشی برگرفته از روش TREE(مدل سکستون و همکاران) و گروه آزمایش دوم با روش بستههای آموزش خلاقیت محقق ساخته برگرفته از اصول تورنس و ویلیامز و گروه کنترل با روش متداول آموزش دیدند.جهت بررسی افزایش خود پنداره تحصیلی پسآزمون استفاده شدو دادههابا استفاده ازآزمونهای آماری موردنیازازجمله تحلیل کوواریانس موردتجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد دانشآموزانی که از آموزشهای فراشناختی و خلاقیت برخوردار بودندنسبت به دانشآموزانی که به روش متداول آموزش دیدند بهصورت معناداری خود پنداره تحصیلیشان افزایشیافته است؛و راهکارهای مناسب جهت ارتقاء خودپنداری تحصیلی پیشنهاد گردید.