روانشناسی یادگیری
فاطمه بهجتی اردکانی؛ فاطمه حسین پورزاد؛ آزاده چوب فروش زاده
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی شبیهسازی ذهنی فرآیندی و فرآوردهای بر انعطافپذیری شناختی، اهمالکاری تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان متوسطهی دورهی دوم انجام شد. این پژوهش، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل همهی دانش-آموزان متوسطهی دوم شهر بادرود در سال 1403 بودند ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی شبیهسازی ذهنی فرآیندی و فرآوردهای بر انعطافپذیری شناختی، اهمالکاری تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان متوسطهی دورهی دوم انجام شد. این پژوهش، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل همهی دانش-آموزان متوسطهی دوم شهر بادرود در سال 1403 بودند که از میان آنها، 30 نفر به روش نمونهگیری غیرتصادفی از نوع در دسترس انتخاب شدند. سپس، آزمودنیهای گروه آزمایش، به مدت 8 جلسهی یک ساعته آموزش پروتکل شبیهسازی ذهنی فرآیندی و فرآوردهای دریافت کردند. جهت ارزیابی آزمودنیها نیز از پرسشنامههای انعطافپذیری شناختی دنیس و واندروال (2010)، اهمالکاری تحصیلی سولومون و راث بلوم (1984) و عملکرد تحصیلی تیلور و فام (1999) استفاده شد. دادههای گردآوری شده با استفاده از آزمودن تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرمافزار SPSS-27 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتههای پژوهش نشان داد که شبیهسازی ذهنی فرآیندی و فرآوردهای بر انعطافپذیری شناختی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان متوسطه دوره دوم اثر مثبت و معناداری داشت (05/0>P). با این وجود، این مداخله بر اهمالکاری تحصیلی این گروه از دانشآموزان اثر معناداری نداشته است (05/0<P). برنامه آموزش شبیهسازی ذهنی فرآیندی و فرآوردهای میتواند به عنوان یک مداخلهی سودمند برای بهبود انعطافپذیری شناختی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان متوسطهی دوره دوم مورد استفاده قرار گیرد.