روانشناسی یادگیری
مهدی عبداله زاده رافی؛ فاطمه فاضلی فارسانی؛ سعید آریاپوران
چکیده
هدف پژوهش حاضر ارزیابی کاربست اثربخشی خانههای الکانین بر بهبود آگاهی واجشناختی و سیالی خواندن دانشآموزان دچار اختلال یادگیری خواندن بود. به همین منظور در یک طرح آزمایشی تک آزمودنی، 5 دانشآموز (3 دختر و 2 پسر) پایه سوم دبستان انتخاب شدند. با استفاده آزمون تشخیصی خواندن (شیرازی و نیلی پور، 1384) و آزمون آگاهی واجشناختی (دستجردی و ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر ارزیابی کاربست اثربخشی خانههای الکانین بر بهبود آگاهی واجشناختی و سیالی خواندن دانشآموزان دچار اختلال یادگیری خواندن بود. به همین منظور در یک طرح آزمایشی تک آزمودنی، 5 دانشآموز (3 دختر و 2 پسر) پایه سوم دبستان انتخاب شدند. با استفاده آزمون تشخیصی خواندن (شیرازی و نیلی پور، 1384) و آزمون آگاهی واجشناختی (دستجردی و سلیمانی، 1384)، سیالی خواندن و آگاهی واجشناختی شرکتکنندگان قبل از مداخله سنجش شد. سپس در طی 11 جلسه انفرادی، 44 کلمه به شرکتکنندگان آموزش داده شد. درنهایت، یک هفته پس از مداخله، دوباره سیالی خواندن و آگاهی واجشناختی شرکتکنندگان سنجش شد. برای تحلیل دادهها، علاوه بر تحلیل دیداری نمودار، از فرمول درصد بهبودی و آزمون آماری ویلکاکسون نیز استفاده شد. یافتهها نشان داد که استفاده از خانههای الکانین باعث بهبود آماری معنادار آگاهی واجشناختی شده است. همچنین، سیالی خواندن دانشآموزان شرکتکننده در پژوهش، هم به لحاظ آماری و هم به لحاظ بالینی بهصورت معناداری بهبود یافته بود. خانههای الکانین بهعنوان یک روش آوایی و چند حسی میتواند آگاهی واجشناختی و سیالی خواندن دانشآموزان دچار اختلال یادگیری خواندن را بهبود ببخشد.