محمدرضا صدری؛ محسن گل پرور؛ اصغر آقایی؛ لورا گیلیام
چکیده
اشتیاق به تحصیل متغیری بسیار با اهمیت برای موفقیت دانشآموزان در هر مقطعی است. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش معنامحور تحصیلی مبتنی بر نظریه انسان سالم و آموزش روانشناسی مثبتنگر بر اشتیاق تحصیلی دانشآموزان ایرانی ساکن دانمارک اجرا شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی با سه گروه و در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون بود. جامعه آماری ...
بیشتر
اشتیاق به تحصیل متغیری بسیار با اهمیت برای موفقیت دانشآموزان در هر مقطعی است. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش معنامحور تحصیلی مبتنی بر نظریه انسان سالم و آموزش روانشناسی مثبتنگر بر اشتیاق تحصیلی دانشآموزان ایرانی ساکن دانمارک اجرا شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی با سه گروه و در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان 12 تا 18 ساله ایرانی ساکن شهر کپنهاگ دانمارک در زمستان 2021 بود، که از بین آنها 99 نفر از طریق نمونهگیری داوطلبانه انتخاب و بهطور تصادفی در سه گروه 33 نفری گمارده شدند. پرسشنامه اشتیاق تحصیلی شاوفیلی و همکاران (2002) برای سنجش متغیر وابسته استفاده شد. دو گروه آموزش معنا محورتحصیلی مبتنی بر نظریه انسان سالم و آموزش روانشناسی مثبتنگر طی 10 جلسه تحت آموزش قرار گرفتند. دادهها از طریق تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل گردید. نتایج نشان داد که در اشتیاق تحصیلی به ترتیب بین گروه آموزش معنامحورتحصیلی مبتنی بر نظریه انسان سالم وگروه آموزش مثبتنگر با گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد (01/0>p )، ولی بین دو گروه آموزش معنامحور تحصیلی مبتنی بر نظریه انسان سالم و آموزش روانشناسی مثبتنگر تفاوت معناداری به دست نیامد (05/0<p ). بر اساس نتایج، آموزش معنامحور تحصیلی مبتنی بر نظریه انسان سالم همراه با آموزش مثبت نگر دو روش موثر برای افزایش اشتیاق تحصیلی دانش آموزان هستند.