مصطفی باقریان فر؛ احمدرضا نصر اصفهانی؛ محمدرضا آهنچیان
چکیده
پژوهش حاضر باهدف شناسایی شاخصهای مطلوب برای فعالیتهای یاددهی و یادگیری دروس رشتههای علوم انسانی دانشگاهها و میزان توجه به آنها انجام شد. در پژوهش حاضر، از طرح ترکیبی و از نوع اکتشافی متوالی استفاده شد. در بخش کیفی با 20 نفر از متخصصان و اعضای هیئتعلمی دانشگاههای کشور که در حوزه فعالیتهای یاددهی و یادگیری صاحب نظرهستند، ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف شناسایی شاخصهای مطلوب برای فعالیتهای یاددهی و یادگیری دروس رشتههای علوم انسانی دانشگاهها و میزان توجه به آنها انجام شد. در پژوهش حاضر، از طرح ترکیبی و از نوع اکتشافی متوالی استفاده شد. در بخش کیفی با 20 نفر از متخصصان و اعضای هیئتعلمی دانشگاههای کشور که در حوزه فعالیتهای یاددهی و یادگیری صاحب نظرهستند، مصاحبه نیمه ساختاریافته به عمل آمد. جامعه آماری بخش کمی دانشجویان دانشگاهها بودند که به روش خوشهای چندمرحلهای، تعداد 360 نفر انتخاب شدند. در بخش کمی، از روش توصیفی – پیمایشی بهره گرفته شده است. دادههای پژوهش از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری شد. برای تعیین روایی سؤالهای مصاحبه و پرسشنامه از روایی صوری و محتوایی و برای برآورد پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. برای تحلیل دادههای پژوهش در بخش کیفی از مقولهبندی باز و در بخش کمی از آمار توصیفی و استنباطی بهره گرفته شد. نتایج پژوهش نشان داد ده شاخص از منظر مصاحبهشوندگان مهمترین شاخصهای فعالیتهای یاددهی و یادگیری بودند. یافتههای کمی نشان داد میانگین عمل به شاخصهای فعالیتهای یاددهی و یادگیری در دروس رشتههای علوم انسانی دانشگاهها نامطلوب بوده و نیاز به توجه بیشتری دارد.واژههای کلیدی: فعالیت یاددهی و یادگیری، رشتههای علوم انسانی دانشگاهها.