محمد جمشیدی؛ خدیجه علی آبادی؛ محمدرضا نیلی احمدآبادی؛ اسمعیل زارعی زوارکی
چکیده
هدف از این پژوهش، تاثیر یادگیری سیار بر بهبود عملکرد کارکنان دانشگاه علامه طباطبائی بود. روش پژوهش کمی و از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش کارکنان دانشگاه علامه طباطبائی بوده که تعداد 54 از کارکنان دانشگاه (28 نفر در گروه کنترل و 26 نفر گروه آزمایش) بصورت روش نمونه گیری در ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، تاثیر یادگیری سیار بر بهبود عملکرد کارکنان دانشگاه علامه طباطبائی بود. روش پژوهش کمی و از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش کارکنان دانشگاه علامه طباطبائی بوده که تعداد 54 از کارکنان دانشگاه (28 نفر در گروه کنترل و 26 نفر گروه آزمایش) بصورت روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند که به صورت تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل قرار داده شدند.ابتدا پیش آزمون بر روی اعضای گروه آزمایش و کنترل اجرا شد و سپس بسته آموزشی تهیه شده با موضوع مدیریت زمان میتنی بر یادگیری سیار در اختیارگروه آزمایش قرار گرفت وگروه کنترل نیز به روش عادی مرسوم به مدت 4 هفته در دانشگاه آموزش دیدند. در پایان پس آزمون بر روی هر دو گروه اجرا شدبسته آموزشی شامل ابعاد چهار گانه مدیریت زمان در قالب متن، پاورپوینت و فیلمهای کوتاه آموزشی به همراه اهداف آموزشی و ارزشیابی پایان دوره در اختیار کارکنان دانشگاه قرار گرفت. سپس آموزش توسط بسته آموزشی و اجرای پیش آزمون و پس آزمون جهت ارزشیابی دانش مدیریت زمان، پرسشنامه عملکرد کارکنان به منظور بررسی میزان بهره کافی بردن از زمان، در اختیار نمونه مورد بررسی قرار داده شده است.این پرسشنامه دارای روایی و پایایی و نمره گذاری بودبسته آموزشی یادگیری سیار موجب افزایش دانش مدیریت زمان کارکنان دانشگاه شده است و با توجه به بالا بودن میانگین نمرات گروه آزمایش در پسآزمونمی توان نتیجه گرفت که بسته آموزشی یادگیری سیار موجب بهبود عملکرد کارکنان دانشگاه علامه طباطبائی شده است.
مصطفی باقریان فر؛ احمدرضا نصر اصفهانی؛ محمدرضا آهنچیان
چکیده
پژوهش حاضر باهدف شناسایی شاخصهای مطلوب برای فعالیتهای یاددهی و یادگیری دروس رشتههای علوم انسانی دانشگاهها و میزان توجه به آنها انجام شد. در پژوهش حاضر، از طرح ترکیبی و از نوع اکتشافی متوالی استفاده شد. در بخش کیفی با 20 نفر از متخصصان و اعضای هیئتعلمی دانشگاههای کشور که در حوزه فعالیتهای یاددهی و یادگیری صاحب نظرهستند، ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف شناسایی شاخصهای مطلوب برای فعالیتهای یاددهی و یادگیری دروس رشتههای علوم انسانی دانشگاهها و میزان توجه به آنها انجام شد. در پژوهش حاضر، از طرح ترکیبی و از نوع اکتشافی متوالی استفاده شد. در بخش کیفی با 20 نفر از متخصصان و اعضای هیئتعلمی دانشگاههای کشور که در حوزه فعالیتهای یاددهی و یادگیری صاحب نظرهستند، مصاحبه نیمه ساختاریافته به عمل آمد. جامعه آماری بخش کمی دانشجویان دانشگاهها بودند که به روش خوشهای چندمرحلهای، تعداد 360 نفر انتخاب شدند. در بخش کمی، از روش توصیفی – پیمایشی بهره گرفته شده است. دادههای پژوهش از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری شد. برای تعیین روایی سؤالهای مصاحبه و پرسشنامه از روایی صوری و محتوایی و برای برآورد پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. برای تحلیل دادههای پژوهش در بخش کیفی از مقولهبندی باز و در بخش کمی از آمار توصیفی و استنباطی بهره گرفته شد. نتایج پژوهش نشان داد ده شاخص از منظر مصاحبهشوندگان مهمترین شاخصهای فعالیتهای یاددهی و یادگیری بودند. یافتههای کمی نشان داد میانگین عمل به شاخصهای فعالیتهای یاددهی و یادگیری در دروس رشتههای علوم انسانی دانشگاهها نامطلوب بوده و نیاز به توجه بیشتری دارد.واژههای کلیدی: فعالیت یاددهی و یادگیری، رشتههای علوم انسانی دانشگاهها.
احسان طوفانی نژاد؛ منیژه هوشمندجا؛ آزاد الله کرمی
چکیده
اصلاحات در آموزش عالی به دلیل ظهور فناوریهای جدید نیازمند تغییر در آموزش سنتی است. رویکرد کلاس معکوس میتواند راهحلی برای چنین تغییرات آموزشی جهت ایجاد محیط یادگیری فردی دانشجومحور باشد. این رویکرد که یک نوع از یادگیری تلفیقی است، آموزش سنتی و برخط را با استفاده از هر دو محیط داخل و خارج از کلاس حضوری بهگونهای مؤثر تلفیق کرده ...
بیشتر
اصلاحات در آموزش عالی به دلیل ظهور فناوریهای جدید نیازمند تغییر در آموزش سنتی است. رویکرد کلاس معکوس میتواند راهحلی برای چنین تغییرات آموزشی جهت ایجاد محیط یادگیری فردی دانشجومحور باشد. این رویکرد که یک نوع از یادگیری تلفیقی است، آموزش سنتی و برخط را با استفاده از هر دو محیط داخل و خارج از کلاس حضوری بهگونهای مؤثر تلفیق کرده است. هدف تحقیق حاضر بررسی شیوه استفاده از رویکرد کلاس معکوس در آموزش عالی و مزایا و معایب بهکارگیری و میزان تأثیر آن بر جنبههای مختلف آموزشی از جمله یادگیری است. این تحقیق یافتههایی را که از مرور نظاممند تحقیقات درباره استفاده از رویکرد کلاس معکوس در آموزش عالی بهدستآمده است را ارائه میدهد. جستجوی نظاممند با توجه به کلمات کلیدی به 548 تحقیق رسید که درنهایت 31 تحقیق منطبق با معیارها جهت تحلیل عمیق تعیین گردید. تحلیل تحقیقهای انتخابشده نشان داد که رویکرد کلاس معکوس تأثیر مثبتی بر یادگیری، کاهش بار شناختی، درگیر شدن، دقت، انگیزه، نگرش و رضایت از دوره و خودکارآمدی در آموزش عالی دارد و از مهمترین چالشهای کلاس معکوس نیز به عدم آشنایی و سازگاری مناسب دانشجویان با روش معکوس سازی، افزایش بارکاری مدرسان و مشکلات یادگیری از ویدئو بودند. با توجه به تحلیل یافتههای تحقیقهای انتخابشده نتیجه گرفته میشود که نظام آموزش عالی کشور میتواند بهطور مؤثر از این روش استفاده کند.
مهتاب پورآتشی؛ اصغر زمانی
چکیده
تحقیق حاضر با هدف بررسی سبکهای تفکر و جهتگیری هدف در دانشجویان و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی دانشجویان انجام شده است. این تحقیق از نوع توصیفی همبستگی و که برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است. جامعۀ آماری تحقیق را دانشجویان کارشناسی رشتههای کشاورزی دانشگاههای تهران، یاسوج، ایلام، شهید باهنر کرمان، و رازی کرمانشاه ...
بیشتر
تحقیق حاضر با هدف بررسی سبکهای تفکر و جهتگیری هدف در دانشجویان و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی دانشجویان انجام شده است. این تحقیق از نوع توصیفی همبستگی و که برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است. جامعۀ آماری تحقیق را دانشجویان کارشناسی رشتههای کشاورزی دانشگاههای تهران، یاسوج، ایلام، شهید باهنر کرمان، و رازی کرمانشاه تشکیل میدادند که 247 نفر از آنها به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون توصیفی و آزمون استنباطی و با بهرهگیری از برنامه نرمافزاری اس.پی.اس.اس انجام شد. سبکهای تفکر در 5 بعد (شامل گرایش، کارکردها، سطوح، شکلها، و حوزه) و 13 سبک و جهتگیری هدف در 2 بعد و چهار هدف پیشرفت مورد سنجش و بررسی قرار گرفت. نتایج تفاوتهای معنیداری را در برخی از انواع سبک تفکر و جهتگیری هدف در میان گروههای مورد بررسی نشان داد. نتایج حاصل از تحلیل مسیر حاکی از آن بود که از میان سبکهای تفکر، سبک اجرایی و بیرونی بهترتیب بیشترین تأثیر را بر عملکرد تحصیلی نشان دادند و این تأثیرها بهصورت مثبت بود. علاوه بر این، از میان ابعاد جهت گیری هدف، عملکرد – گرایش بیشترین تأثیر را بر عملکرد تحصیلی نشان داد و این تأثیر نیز به صورت مثبت بود.
رضا شکورزاده؛ حسن ملکی؛ مهدی قصابی چورسی
دوره 10، شماره 34 ، دی 1393، ، صفحه 67-92
چکیده
هدف پژوهش حاضر، کیفیتسنجی برنامههای درسی تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر: هدفهای برنامه درسی، محتوای برنامه درسی، راهبردهای یاددهی یادگیری و راهبردهای ارزیابی برنامه درسی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان و اساتید تحصیلات تکمیلی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی به تعداد 165 نفردانشجو ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، کیفیتسنجی برنامههای درسی تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر: هدفهای برنامه درسی، محتوای برنامه درسی، راهبردهای یاددهی یادگیری و راهبردهای ارزیابی برنامه درسی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان و اساتید تحصیلات تکمیلی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی به تعداد 165 نفردانشجو و 53 نفراستاد در سال تحصیلی 92-93 میباشند؛ که با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه 114 نفر دانشجو و 46 نفر اعضای هیات علمی برآورد شدو از روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم در حیطه دانشجویان در سه گرایش مدیریت آموزشی، برنامه ریزی درسی و برنامه ریزی آموزشی در دو مقطع ارشد و دکترا استفاده شده که به ترتیب 40، 35 و 39 نفر نمونه را تشکیل میدهند. روش پژوهش توصیفی پیمایشی بوده است. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته شامل 68 گویه که روایی آن با استفاده از روایی محتوایی و صوری و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ 94/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از پرسشنامه از آزمون t تک نمونهای و مستقل استفاده شده است. یافتههای حاصل از پژوهش، در حیطه دانشجویان حاکی از آن است: هدفهای برنامه درسی، محتوای برنامه درسی، راهبردهای یاددهی یادگیری و راهبردهای ارزیابی برنامه درسی نتوانسته نیازها و انتظارات دانشجویان را برآورده نماید و در حیطه اساتید عناصر راهبرد اجرایی و راهبرد ارزیابی تا حدی توانسته نیازها و انتظارات اساتید را برآورده کند و عناصر هدف و محتوا نتوانسته نیازها و انتظارات اساتید را برآورده کند. همچنین بین ویژگیهای دموگرافیکی دانشجویان و اساتید تفاوت معنیداری وجود ندارد.
مقصود امین خندقی؛ ملیحه رجائی
دوره 9، شماره 28 ، تیر 1392، ، صفحه 16-40
چکیده
نظر به وجود رابطه بین سبک یادگیری افراد با سبک تدریسمرجّح آنان، مطالعه پیمایشی حاضر با هدف بررسی تأثیر سبک تدریس مرجح دانشجویان رشتهعلوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد بر سبک یادگیری آنان انجام شد. 180 دانشجو ازمیان 500 دانشجو در سال تحصیلی1390-1389 از طریق جدول نمونهگیری مورگان، انتخابشده و به پرسشنامههای سبک تدریس و سبک یادگیری پاسخ ...
بیشتر
نظر به وجود رابطه بین سبک یادگیری افراد با سبک تدریسمرجّح آنان، مطالعه پیمایشی حاضر با هدف بررسی تأثیر سبک تدریس مرجح دانشجویان رشتهعلوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد بر سبک یادگیری آنان انجام شد. 180 دانشجو ازمیان 500 دانشجو در سال تحصیلی1390-1389 از طریق جدول نمونهگیری مورگان، انتخابشده و به پرسشنامههای سبک تدریس و سبک یادگیری پاسخ دادند. نتایج نشان داد که دانشجویانبه سبک تدریس فعال گرایش دارند و سبک یادگیری غالب آنان نیز سبک همگرا و جذبکنندهاست. به علاوه، دانشجویانی که سبک تدریس فعال را ترجیح میدهند، سبک یادگیری آناناغلب واگراست طبق یافتهها پیشنهاد میشود که استادان از روشهای فعال تدریساستفاده کنند و در ضمن طراحیهای تدریس خود شیوههای متفاوتی بهکارگیرند تا دانشجویاندر تمام شیوههای یادگیری مهارت پیدا کنند و با لحاظ شدن سبکهای مختلف تدریس مرجحآنان، موجبات پیشرفت تحصیلی آنان فراهم شود
حبیب ا... سیاری؛ پیمان لطفی پور؛ اسماعیل کاظم پور
دوره 8، شماره 23 ، فروردین 1391، ، صفحه 2-28
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر فنآوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه عدالت آموزشی بود. در این پژوهش منظور از عدالت آموزشی، برابری فرصتهای آموزشی و افزایش دسترسی به آموزش عالی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل فراگیرندگان ورودی سال 1389 دوره کارشناسی ارشد (آموزش الکترونیکی و آموزش کلاس محور) دانشکده کارآفرینی دانشگاه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر فنآوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه عدالت آموزشی بود. در این پژوهش منظور از عدالت آموزشی، برابری فرصتهای آموزشی و افزایش دسترسی به آموزش عالی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل فراگیرندگان ورودی سال 1389 دوره کارشناسی ارشد (آموزش الکترونیکی و آموزش کلاس محور) دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران میباشد.
در این تحقیق از روش پسرویدادی (علّی مقایسهای) استفاده شده است. جامعه آماری از 250 نفر در آموزش فاوا محور و110 نفر در آموزش کلاس محور تشکیل شده بود. حجم نمونه به ترتیب 104 نفر در گروه فاوا محور و 100 نفر در گروه کلاس محور و روش نمونهگیری در این پژوهش تصادفی ساده بود. گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه انجام شده، روایی محتوایی آن با نظر متخصصان مورد تأیید قرار گرفته و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 89/0 به دست آمده. تجزیه و تحلیل دادهها با آزمون t مستقل نشان داد که فرضیههای پژوهش با فاصله اطمینان 95% تأیید شدهاند. همچنین یافتههای پژوهش نشان داد، شاخصهای فراهم آوردن امکان تحصیل در منزل و ظرفیت بالای کلاسهای درس و امکان تحصیل برای شاغلین بیشترین تأثیر را در افزایش دسترسی به آموزش عالی در کشور داشتهاند و بالا بودن هزینه آموزش مجازی در کشور مهمترین مانع و محدودیت در برابری فرصتهای آموزشی و همچنین افزایش دسترسی به آموزش عالی میباشد.
مهری ساکی؛ سیدمصطفی شریف
چکیده
خط مشی تمرکز زدایی در دانشگاه ها، مسئولیت و اختیار بازنگری برنامه های درسی را به دانشگاه های دارای هیئت ممیزه واگذار نموده است. دانشگاه اصفهان در راستای این خط مشی اقداماتی انجام داده و در حال بازنگری برنامه های درسی خود است. این تحقیق، به منظور بررسی حوزه مسئولیت نهادهای برنامه ریزی درسی در سطح گروه، دانشکده و ستاد سیاست گزاری برنامه ...
بیشتر
خط مشی تمرکز زدایی در دانشگاه ها، مسئولیت و اختیار بازنگری برنامه های درسی را به دانشگاه های دارای هیئت ممیزه واگذار نموده است. دانشگاه اصفهان در راستای این خط مشی اقداماتی انجام داده و در حال بازنگری برنامه های درسی خود است. این تحقیق، به منظور بررسی حوزه مسئولیت نهادهای برنامه ریزی درسی در سطح گروه، دانشکده و ستاد سیاست گزاری برنامه های درسی در دانشگاه اصفهان انجام گرفته و از نوع تحقیق توصیفی - تحلیلی است. جامعه آماری شامل ۴۵۴ نفر عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان بوده، که پس از تعیین حجم نمونه از طریق فرمول، ۹۰ نفر با روش طبقه ای متناسب با حجم به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شده اند. ابزار گردآوری داده های پژوهش پرسشنامه محقق ساخته با روائی محتوا و ضریب پایائی ۸۶/ ۰ بوده است. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی صورت گرفته است. یافته های تحقیق نشان داد که بازنگری سرفصل های درسی موجود با ۹۶٫۷ درصد بازنگری واحدهای درسی و منابع تعیین شده و حذف و اضافه و جایگزین کردن واحدهای درسی با ۹۳٫۳ درصد در حوزه مسئولیت شورای برنامه ریزی درسی در سطح گروه قرار دارد. تبیین سیاستهای آموزشی در سطح دانشکده با 4/83 درصد در حوزه مسئولیت شورای برنامه ریزی درسی دانشکده قرار دارد. شناخت نیازهای جامعه با 2/92 درصد و ایجاد رشته های آموزشی جدید در دوره های تحصیلی با ۹۰ درصد در حوزه مسئولیت ستاد سیاست گزاری برنامه های درسی در سطح دانشگاه قرار دارد. T مشاهده شده در سطح p>0/01 معنادار بوده و مسئولیت شوراهای برنامه ریزی درسی گروه و دانشکده و ستاد سیاست گزاری برنامه های درسی در حوزه های تعریف شده در سطح زیاد می باشد.